fbpx
Foto: (c) Maurits Wever

Meer treinen Leiden – Utrecht tijdens de spits in dienstregeling 2022

29 jan 2021 13:20

In de dienstregeling 2022 komen de langverwachte extra treinen tussen Leiden en Utrecht. Voortaan gaan er in de spits vier treinen per uur rijden. Daarnaast gaan de bestaande intercity’s na Utrecht voortaan doorrijden als Sprinter naar Den Bosch.

Spitstreinen

Naast de bestaande intercity’s Leiden – Utrecht, gaan er vanaf december ook twee extra Sprinters rijden in de spits. Het gaat om de bestaande treinen Woerden – Utrecht, die voortaan in de spits in Leiden zullen beginnen en eindigen. Na Utrecht rijden deze Sprinters (net als nu) in de spits door naar Houten Castellum.

De bestaande trein Leiden – Utrecht blijft formeel als intercity aangeduid worden, maar zal door sprintermaterieel gereden gaan worden. Dat is volgens NS nodig om de dienstregeling uitvoerbaar te maken. Nieuw is dat de treinen voortaan als Sprinter gaan doorrijden naar Den Bosch. Nu is het de Sprinter Den Haag – Utrecht die doorrijdt, maar straks zal dat niet meer zo zijn. De Sprinter Den Haag – Utrecht wordt overigens ook vijf minuten versneld, omdat de trein overdag (tussen 7:00 en 20:00 uur) korter gaat stoppen in Woerden.

900 reizigers gaan erop achteruit

Volgens NS gaan door de veranderingen 8.000 reizigers erop vooruit, maar 900 reizigers zullen er juist op achteruit gaan. De reizigers die tussen Woerden en Utrecht instappen en door willen reizen richting Den Bosch zullen namelijk ten minste drie minuten langer onderweg zijn. Dat komt doordat treinen langer op Utrecht Centraal zullen stoppen. Bovendien kunnen reizigers in Vleuten, Utrecht Terwijde en Utrecht Leidsche Rijn niet meer instappen in de Sprinter naar Den Bosch.

Lang verwacht

De extra treinen komen er na jarenlang wachten. Al in 2012 droomde de provincie Zuid-Holland van extra treinen tussen Utrecht en Leiden. Toen was nog de gedachte dat er ook enkele nieuwe stations geopend zouden kunnen worden in Zoeterwoude Meerburg en Hazerswoude-Koudekerk. Dat zit er voorlopig niet in. In 2019 werd al bekend dat er ‘binnenkort’ extra spitstreinen zouden komen tussen Utrecht in Leiden. In 2022 is het dan zover.

Elk jaar vraagt NS reizigersorganisaties in januari om advies over de dienstregeling die in december ingaat. Daarna kunnen de plannen nog aangepast worden. Medio augustus stelt ProRail uiteindelijk de dienstregeling vast. NS zegt ook in tijden van corona de dienstregeling te willen verbeteren, maar tegelijkertijd kunnen de plannen door de corona-crisis ‘waar nodig’ worden ‘bijgestuurd’.

Meer nieuws dienstregeling 2022

30 gedachten over “Meer treinen Leiden – Utrecht tijdens de spits in dienstregeling 2022”

  1. Otto schreef:

    Als ik het goed begrijp gaan Vleuten, Terwijde en Leidsche Rijn buiten de spits dus terug naar twee treinen per uur.

    1. Falo schreef:

      Als dat inderdaad het geval is gaat het wel wat meer dan om 900 reizigers. Op (gecombineerd Vleuten, Terwijde en Leidscherijn) stappen heel veel mensen in en uit, ook buiten de spits.

    2. Hildebrand (Treinreiziger.nl) schreef:

      Nee. In de spits worden ze verlengd. Daar buiten niet. In de daluren kun je dus nog wel mee van Woerden tot Utrecht.

      1. Otto schreef:

        Ja, maar een in de daluren gaat het dus wel terug van 4 naar 2 keer per uur.

        1. Anoniem schreef:

          Zucht, je leest heel slecht. In het dal blijft de frequentie van sprinters tussen Woerden en Utrecht op 4x/uur.

        2. Remco D. schreef:

          Otto heeft gelijk. Hildebrand haalt helaas wat dingen door elkaar mbt de huidige lijnvoering:
          1. Spr Tiel-Utrecht-Den Haag
          2. Spr Den Bosch-Utrecht-Woerden (Utrecht-Woerden alleen overdag doordeweeks)
          3. Spr Utrecht-Houten Castellum (alleen in spits)
          Op alle 3 de routes wordt overal gestopt.

          Dat wordt in 2022 (bron: adviesaanvraag NS):
          1. Spr Tiel-Utrecht-Den Haag (onveranderd)
          2. Spr/IC Den Bosch-Utrecht-Leiden (non-stop Utrecht-Woerden)
          3. Spr Leiden-Utrecht-Houten Castellum (alleen in spits)

          Dus wel degelijk 2x/u stoppend tussen Utrecht en Woerden buiten de spits. Wat nu ook al is na 19.45 en in het weekeind.

        3. Johan schreef:

          @Remko D.
          Als dat het geval was, had het in de adviesaanvraag wel bij de negatieve gevolgen gestaan.

          Je bent bij de huidige dienstregeling vergeten
          4. Utrecht Centraal – Leiden Centraal (non-stop Utrecht-Woerden)

          Dat 4. door gaat rijden naar ‘s-Hertogenbosch betekent gewoon dat Spr Den Bosch-Utrecht-Woerden wordt ingekort tot Utrecht-Woerden en dus keert in Utrecht. Dat is de ontbrekende nummer 4 voor 2022.

          Het was wel gemakkelijker geweest als Locov gewoon alle 4 de bijlagen had gepubliceerd.

        4. Hildebrand (Treinreiziger.nl) schreef:

          Remko: de lijnvoeringen kloppen, maar ik lees niet dat Sprinter Woerden-Utrecht verdwijnt, wel dat ie in de daluren niet meer doorrijdt.

        5. Otto schreef:

          @Hildebrand
          Zo’n losse sprinter Utrecht-Woerden v.v. buiten de spits lijkt me wat dwaas te meer daar je er ook nog twee treinen voor nodig hebt.

    3. Anoniem schreef:

      Otto, dat begrijp je volkomen verkeerd. De frequentie van sprinters tussen Woerden en Utrecht blijft ook in het dal 4 Sprinters per uur. Graag eerst even iets beter inlezen voordat je zulke domme uitspraken doet.

      1. Jur schreef:

        Ik snap het eerlijk gezegd ook niet. Gaan er dan buiten de spits twee sprinters per uur alleen pendelen tussen Utrecht en Woerden? Nou, als dat zo is zal dat een financieel goudmijntje worden voor NS.

        1. Johan schreef:

          Ze hebben waarschijnlijk gekeken hoe het tussen Leiden en Utrecht in te passen is en hoe het tussen Utrecht en Geldermalsen in te passen is. De treinseries die dan qua timing min of meer toevallig op elkaar aansluiten in Utrecht Centraal, knopen ze aan elkaar om perronruimte te besparen. De serie die dan nog over blijft moet keren.

          Er valt uit de adviesaanvraag op te maken dat de Sprinter Utrecht – Den Haag tussen 7:00 en 20:00 in Woerden niet aansluit op de sprinter … – Breukelen – Rotterdam. Dat betekent dat overdag die losse sprinter Utrecht – Woerden de meest gunstige aansluiting geeft op de sprinter … – Breukelen – Rotterdam. Misschien geen goudmijntje, maar dat levert wel reizigers op die die sprinter boven de andere zullen kiezen.

  2. Arjan Krabbenbos schreef:

    De sprinter Den Haag Centraal via Utrecht Centraal reed voorheen naar Den Bosch. Dat doen ze echter niet meer want ze gaan nu van en naar Tiel. Ik hoop dat dit blijft ook vanaf dienstregeling 2022 , Vanaf voorjaar 2022 gaat als alles meezit Metrolijn B doorrijden van Hoek van Holland Haven naar Hoek van Holland Strand. Momenteel rijdt hier nog buslijn 611 tussen deze plekken van de Zuid Hollandse badplaats.
    De werken voor deze verlenging zijn in volle gang en deze metro verbinding doet de treinstations van Rotterdam Alexander, Rotterdam Blaak en Schiedam Centrum aan. Metrolijn B rijdt sinds 30 september 2019 over deze voormalige ( internationale) spoorverbinding!

    1. Johan schreef:

      Wat is het logische verband tussen de sprinter naar Tiel en metrolijn B?

      1. Hildebrand (Treinreiziger.nl) schreef:

        Her verband: gaat allemaal over dienstregeling 2022

  3. Bim schreef:

    Prima plannen, maar sprintermaterieel op een IC-verbinding is onacceptabel.

    1. Johan schreef:

      Met stops in de wereldsteden Woerden en Bodegraven is het ook niet echt een IC-verbinding. Het is meer een sprinter die de stations tussen Woerden en Utrecht Centraal overslaat, en daarom volgens de NS-definitie een IC is.

      1. Hildebrand (Treinreiziger.nl) schreef:

        Eigenlijk is idd een Sprinter die drie stations over

        1. Johan schreef:

          Als die drie stations overslaat zijn er wel een aantal reizigers pissig, denk ik. Het zouden er maar twee mogen zijn. 😉

        2. Hildebrand (Treinreiziger.nl) schreef:

          @johan: vergis ik mij dan? Ik dacht Vleuten, Utrecht Terwijde en Utrecht Leidsche Rijn.

        3. Johan schreef:

          Eh, nee, oeps. 🥴

          (Ik had het nog vertwijfeld opgezocht, maar op de kaart waarop ik keek verschijn Leidsche Rijn pas bij een niveau verder inzoomen dan de andere twee.)

        4. Hildebrand (Treinreiziger.nl) schreef:

          @Johan: kan gebeuren, er zijn rond Utrecht zoveel stations bijgekomen, dat ik ook altijd goed moet nadenken dat ik ze niet door de war haal. Eerst Zuilen, daarna Leidsche Rijn, vervolgens Terwijde en Vaartsche Rijn.

        5. Matthias schreef:

          Kleine verbetering in de volgorde van de nieuwe Utrechtse stations: Terwijde (2003, tijdelijk station), Zuilen (2007), Leidsche Rijn (2013), Vaartsche Rijn (2016)

    2. Anoniem schreef:

      Bim, niet hele slimme reactie. als er niet met Sprintermaterieel wordt gereden dan kan de frequentie ook niet omhoog. Dus wat heb je liever? #zucht

      1. Rutger schreef:

        Zou ook wel eens kunnen liggen aan het buiten dienst zijn van de DDZ, die normaal gesproken in werd gezet op deze verbinding, en het aankomende einde van ICMm.

  4. Arjan Krabbenbos schreef:

    SprinterCity s kun je zulke treinen van Leiden C via Alphen aan den Rijn naar Utrecht Centraal beter noemen!

    1. Jeanne schreef:

      Kun je beter een als Regio Sprinter benoemen.

  5. Tonny schreef:

    Hoe werkt dat technisch? Ik heb weleens gelezen dat IC treinen technisch niet zo makkelijk ingezet kunnen worden als sprinter omdat de motoren daar niet op gemaakt zijn en vice versa. Geldt dit niet voor alle treinmodellen?

    1. Anoniem schreef:

      Het wordt dus Sprintermateriaal, als je iets beter gelezen had.

  6. Nico schreef:

    Het is gewoon de sprinter die nu vanuit Den Haag rijdt en straks vanuit Leiden. Aan het materieel veranderd niks.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.