fbpx

Thalys start (beperkt) met directe trein naar Disneyland Parijs

Vanaf 18 maart 2022 gaat hogesnelheidstrein Thalys weer rechtstreeks naar Marne la Vallée rijden, het station bij Disneyland Parijs. Dat bevestigt een woordvoerder van de vervoerder. Voorlopig gaat het slechts om twee treinen per week.

Dienstregeling

De dienstregeling van de verbinding is al in de internationale reisplanner te vinden. Vanuit Nederland zal de trein vrijdagochtend en zaterdagochtend gaan vertrekken. Op zaterdagavond en zondagmiddag rijdt de trein vanuit Disneyland weer terug naar Nederland. De verkoop van de verbinding zal op 1 december van start gaan.

De trein naar Disneyland Parijs start in Amsterdam, en stopt vervolgens te Schiphol en Rotterdam. In België wordt Antwerpen Centraal en Brussel Zuid aangedaan. De trein eindigt in Marne la Vallée-Chessy, maar stopt ook bij de grootste luchthaven van de Franse hoofdstad: Charles de Gaulle.

De trein vertrekt vrijdags om 7:15 uur vanuit Amsterdam, Zaterdags zelfs een half uur eerder. De reistijd naar Disneyland bedraagt 3 uur en 38 minuten. De trein komt vrijdags dus om 10:53 uur aan in het eindstation, en zaterdags al om 10:23 uur. Een dagje Disneyland behoort zaterdags ook tot de mogelijkheden, want om 20:04 uur vertrekt de trein weer vanuit Marne la Vallée-Chessy. Zondag vertrekt de trein vier uur eerder, om 16:04 uur.

Verkoop treintickets

De trein naar Disneyland Parijs werd geïntroduceerd in 2019. Destijds reed de trein twee keer per dag. Vanwege de coronapandemie werd de trein in maart 2020 gestaakt. Na een onderbreking van twee jaar keert de trein nu dus op beperkte schaal terug.

Tickets zullen zoals gemeld vanaf 1 december verkrijgbaar zijn. Dan start de verkoop voor de periode 18 maart t/m 16 juli 2022. Tickets zullen verkrijgbaar zijn via NS International en Thalys.com.

In beeld: de eerste Thalys naar Disneyland in 2019

Gerelateerde berichten

24 gedachten over “Thalys start (beperkt) met directe trein naar Disneyland Parijs”

  1. DriesO schreef:

    Is (of was er in het verleden) een vluchtnummer bij KLM/Air France zodat deze trein naadloos als verlengstuk kyvan een vlucht op één van beide internationale luchthavens kan geboekt worden?

    1. Joost schreef:

      Volgens mij nooit. Thalys is gestopt met rijden naar CDG toen de Franse TGVs van/naar Brussel werden uitgebreid. Later is er dan de Disney Thalys er voor teruggekomen.

      Air France(/KLM) verkoopt wel tickets Brussel Zuid(ZYR)-CDG, met de TGV. Het is best druk ‘s ochtends rond 7-8u bij de Air France check-in balies op Brussel Zuid, staan meestal 20-50 mensen.

      1. Hildebrand (Treinreiziger.nl) schreef:

        Vanuit Nederland biedt Thalys dat in elk geval niet aan. Wel kun je bij KLM boeken naar Antwerpen Centraal en Brussel Zuid. Ik dacht wel dat bij een andere kleinere maatschappij de Thalys naar CDG als vlucht geboekt kon worden. Welke ben ik vergeten. En of dat ook uit Amsterdam was, of alleen uit Brussel, weet ik niet.

        1. Joost schreef:

          Vanuit Brussel is het Air France systeem véél interessanter dan dat van KLM. Bij KLM moet je op Schiphol altijd via de incheckbalie om je treinkaartje te tonen, om fraude te voorkomen. Dat is zwaar irritant en kost veel tijd. Ik heb er wel eens een vlucht door gemist.

          Air France laat je in Brussel-Zuid inchecken en de bagage gaat in een soort container mee in de trein en in Parijs direct het sorteersysteem in. Op CDG is het station dan alleen weer verder van de terminal, afhankelijk van je vlucht, maar dat is een stuk relaxter zonder bagage. Je kunt dus ook een strakkere aansluitng plannen dan op Schiphol (1-1,5u vantevoren). Andersom moet je op CDG wel overigens zelf je bagage meenemen naar de trein terug naar Brussel. Tenminste een paar jaar geleden, toen ik nog vloog.
          Ik denk dat KLM het “Franse” systeem niet kan invoeren omdat zowel de Thalys en IC op allerlei andere stations stoppen. De TGV’s waar ze tickets op aanbieden zijn altijd de non-stop treinen tussen Brussel-Zuid en CDG.

        2. DriesO schreef:

          Ik zag ondertussen dat Accesrail.com (met 1 letter “s”) een virtuele vliegmaatschappij is met code 9B,
          die bij ons onder andere treinreizen op de Thalys, Beneluxtrein en ICE Brussel – Frankfurt-luchthaven verkoopt.
          Ook in Londen-Heathrow, Duitsland, Oostenrijk en heel wat andere landen zijn ze actief.
          Bij Frankrijk staat er “coming soon”.

          Op hun pagina staat bij de Thalys dat die tot nader order niet rijdt naar Parijs-Charles-de-Gaulle, dus ik veronderstel dat ze die straks gewoon weer aanbieden in de boekingsprogramma’s van de luchtvaartsector.

          https://accesrail.com/products/thalys-netherlands-belgium/

        3. DriesO schreef:

          Behalve dat AccesRail die 3 treinen onder hun eigen code aanbiedt, is de samenwerking met KLM blijkbaar inderdaad beperkt tot de twee bestemmingen Antwerpen-Centraal en Brussel-Zuid.

          “Thalys is also sold via Code Share with KLM between Brussels/Antwerp and Amsterdam Schiphol. These 9B services are shown as KLM flight numbers, where the PNR must contain both the 9B & KLM segment.”

          Maar had ik deze week niet ergens gelezen dat KLM in de toekomst ZES aansluitingen met de (internationale) trein wil aanbieden?
          Welke zouden die zijn? CDG ligt voor de hand. En de drie andere?

        4. DriesO schreef:

          De zes treinbestemmingen die in het nieuwe actieplan van KLM staan om aantrekkelijker te maken voor de vliegreiziger:
          Brussel, Parijs, Londen, Frankfurt, Düsseldorf en Berlijn

          “De partijen kijken ook nog naar mogelijkheden voor extra stops op Schiphol van de treinen van en naar Londen en vanuit Duitsland, en hoe bagage het beste vanuit het vliegtuig naar de trein kan worden gebracht”

          https://www.businessinsider.nl/klm-korte-afstand-vliegtuig-alternatief-trein-schiphol/

        5. DriesO schreef:

          Correctie: blijkbaar is dat actieplan al van vorig jaar.
          Bovendien ben ik niet zo zeker dat KLM echt zes bestemmingen wil, want het is een gezamenlijk plan van ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, Schiphol, ProRail, de NS en KLM.

  2. Hanzeboog2012 schreef:

    Nog een beperkte frequentie. Waarschijnlijk wil SNCF eerst goed of alles goed gaat. En in deze tijd is het afwachten hoe het aantal besmettingen met Covid zijn.

  3. Andy schreef:

    Beste redactie,

    Er staat een fout in de tekst. Op vrijdag zal de Thalys vertekken om 06h45 (als 9914) uit Amsterdam en komt om 10h23 aan en zal om 12h04 ( als 9939) terug vertrekken vanuit Marne tot aan Brussel. Op zaterdag vertrekt Thalys om 07h15 (als 9916) uit Amsterdam en komt om 11h00 aan in Marne en keert terug om 16h04 (als 9963) op zaterdag tot aan Amsterdam. Op zondag rijdt de Thalys om 20h04 (als 9985) terug vanuit Marne en zal om 23h44 aankomen in Amsterdam.

    1. Hildebrand (Treinreiziger.nl) schreef:

      De informatie die ik heb is:
      – vrijdag om 7:15 uit Amsterdam, a. 10:53
      – zaterdag om 6:45 uit Amsterdam, a. 10:23
      – zaterdag om 20:02 uit Marne la Vallée
      – zondag om 16:02 uit Marne la Vallée.

      Waar baseer jij je informatie op?

      1. Andy schreef:

        Op het document van Thalys zelf dat ik hier heb)
        Dat kan ik hier helaas niet plaatsen in dit bericht.

        1. Hildebrand (Treinreiziger.nl) schreef:

          Zoals ik aangeef staat het in de reisplanner, en ook bij NS international krijg ik dezelfde informatie. Het klinkt ook meest waarschijnlijk: zaterdag laat terug, zodat dagje Disneyland kan, zondag vroeg terug, sluit aan bij schoolgaande kinderen.

  4. Andy schreef:

    Bij Thalys kan dit nog niet staan aangegeven. Pas vanaf komende zondag komt deze dienstregeling in de boekingssite beschikbaar. We komen er vanzelf achter. Ik baseer mijn info op het Thalys document dat ze zelf vanmorgen hebben vrijgegeven waar deze tijden en ritnummers bij staan vermeld per 18 maart 2022. Maar zoals al aangegeven kan ik die helaas niet mee uploaden in dit berichtje) Wellicht kan ik je deze toe sturen via een manier?

    1. DriesO schreef:

      Ik kijk ook eens en bij de treinplanner van de SNCF zie ik de tijden van Hildebrand:

      https://nl.oui.sncf/nl/

    2. Hildebrand (Treinreiziger.nl) schreef:

      Je mag het mailen hoor, hildebrand at treinreiziger.nl. Ik ben wel benieuwd, en 1 december weten we het zeker.

  5. Messi schreef:

    Waarom geen Disneyland Paris als naam van het station?
    Tenminste op Amsterdam Centraal

    1. DriesO schreef:

      Om dezelfde reden dat je de naam van station Antwerpen-Centraal ook niet vervangt door “Zoo”.

      Dit station ligt daar niet voor het pretpark alleen.

      Marne-la-Vallée zelf is een “Nieuwe Stad”, en telt 318 000 inwoners, wat op zich genoeg is om een TGV-halte te verdienen met haar eigen naam…

      Het is een overstapstation tussen hogesnelheidstreinen naar de meeste regio’s in Frankrijk (reizigers die niet in Parijs-centrum moeten zijn).
      Ook voor Nederlandse, Belgische en Britse toeristen naar het zuiden en het westen van Frankrijk, al beseffen die dat nog niet.

      Als er één centrale “HUB” kan zijn in het Franse web van hogesnelheidstreinen, dan is het, na het naburige Charles-de-Gaulle, dit station.

      Het is ook een overstapstation van de Parijse voorstadstrein RER en vele buslijnen op de TGV.

      1. Hildebrand (Treinreiziger.nl) schreef:

        Dat is onvergelijkbaar. Disneyland kent men in heel Europa, Antwerpen Zoo niet en Marne la Vallée ook niet. En echt een hub kun je Marne la Vallée niet noemen. Er vertrekken toch maar een beperkt aantal TGV treinen. En in 2019 gaf de Thalys maar zeer beperkt aansluiting op overige treinen. Marne la Vallée is praktisch een grote voorstad van Parijs. Logisch zou een naam zijn als Disneyland-Marne la Vallée, of andersom. Vergis je niet dat alleen al door in Nederland actief Disneyland te communiceren als bestemming, zul je veel meer potentiële reizigers bereiken. Iedereen die dat in Amsterdam en Rotterdam op de borden zal zien staan zal denken: oh, directe trein naar Disneyland. Misschien ook wel een keer handig als we daar heen zouden willen. Terwijl de gemiddelde Nederlander echt niets zal hebben met Marne la Vallée. Volgens mij spelen merkrechten ook gewoon een rol bij de keuze.

        1. DriesO schreef:

          Akkoord dat die naam in het hoofd van de gemiddelde Nederlander en Belg wervender zou zijn, maar Disneyland zal dan wel veel mogen betalen voor zo’n reclame.

          Een echte hub maakt de SNCF er op dit moment inderdaad niet van (vandaar mijn formulering “Als er één centrale “HUB” kan zijn”).
          Ik hoop dat de SNCF nog eens het licht ziet.

          Maar zelfs met een overstaptijd van 1u07, lijkt het voor mij, op die zaterdagen en zondagen dat hij opnieuw rijdt, wel het ideale overstapstation naar Nantes en La Rochelle voor onze zomervakantie.

        2. bert sitters schreef:

          @DriesO.
          Niet teveel aan de grote klok hangen, anders wordt het zo druk in de trein.
          Nantes is een leuke stedenbestemming.
          La Rochelle ook met een combinatie met Rochefort met het Arsenal, Ile de Re, Ile-d-Aix en Ile d’Oleron.

        3. bert sitters schreef:

          Station Zaandijk heeft de toevoeging “Zaanse Schans” gekregen en Amsterdam Bijlmer “ArenA”.
          Frankrijk kent wel het station “Futuroscope”.

  6. treingraag schreef:

    Is het Thalys of Eurostar straks?

    1. Anoniem schreef:

      Het is in maart nog de Thalys, het wordt inderdaad de Eurostar.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.