fbpx
De nieuwe NightJet. Foto Stefan Verkerk

Nieuwe NightJets voor het eerst op Nederlands spoor

27 jan 2025 16:21

De nieuwe generatie slaaptrein van het Oostenrijkse ÖBB heeft zondag kennisgemaakt met het Nederlandse spoor. Vanuit Oostenrijk werden de eerste rijtuigen naar Nederland gebracht voor het maken van test- en opleidingsritten.

In april wellicht in dienst

De zogeheten NightJet New Generation treedt waarschijnlijk vanaf 7 april in dienst op de verbinding Amsterdam – Wenen/Innsbruck, te beginnen met de rit vanuit Oostenrijk op 7 april. De zondag naar Nederland gereden treinstellen zijn voor het opleiden van personeel en het testen van het materieel. Omdat ÖBB de nachttreinen rijdt in samenwerking met NS International werkt er ook Nederlands personeel van de NS in de NightJet.

Of de nieuwe slaaptreinen ook daadwerkelijk vanaf 7 april van en naar Nedeland gaan rijden, is nog niet helemaal zeker. Voorlopig worden daarom alleen plaatsen verkocht die zowel in de oude als in de nieuwe treinen voorkomen, zoals de zitplaatsen, plaatsen in het couchetterijtuig en plaatsen in het slaaprijtuig. De nieuwe treinen hebben in het couchetterijtuig eenpersoonscapsules maar, hoewel die wel worden genoemd, zijn ze nog niet te boeken.

Ook nieuwe zitcoupés

De nieuwe NightJets hebben 28 slaapcapsules en een aantal rolstoeltoegankelijke couchettes. In de slaaprijtuigen van de nieuwe treinen lig je in de lengterichting en niet meer in de breedte. De nieuwe zitrijtuigen hebben open coupés en niet meer de zeszitscoupés die af te sluiten zijn.

De nieuwe Nightjet reed zondag voor het eerst op het Nederlandse spoor. Foto Stefan Verkerk

© Treinreiziger.nl

4.1 9 stemmen
Artikel waardering
32 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Hanzeboog
22 dagen geleden

Eindelijk een nachttrein met nieuwe rijtuigen. Fris, schoon en meer aandacht voor privacy.

Was nooit liefhebber van die oude nachttreinen. Wat een oude meuk. Maar deze nieuwe Railjet nachttrein is wel meer de moeite waard om het te proberen.

Erno-Berk
22 dagen geleden
Antwoord aan  Hanzeboog

Alleen de NightJet naar Amsterdam hebben nog steeds het vervelende rangeerwerk in Nürnberg, wat de nachtrust kan verstoren. Wil je echt de nieuwe NightJet proberen, probeer dan de NJ447/446 tussen Wien en Vorarlberg. Deze NightJet is spotgoedkoop en bovendien wordt er niet midden in de nacht gerangeert.

N...
21 dagen geleden
Antwoord aan  Erno-Berk

Met de nieuwe nightjet merkte ik echt werkelijk niets van het nachtelijke rangeerwerk. Ze rijden botertjesoepel

Erno-Berk
20 dagen geleden
Antwoord aan  N...

Ik ben benieuwd, ga in juni de Mini-Cabins tussen Feldkirch en Wien en als dat goed bevalt wil in november per Mini-Cabin van München naar Rome, alleen dat is wel 15 uur (exclusief vertraging), plus ergens onderweg (ik dacht in Villach) rangeren.

Baardstaart
22 dagen geleden

Goed dat er nieuw nachttrein materieel komt en wat mij betreft zijn de slaap capsules een prima aanvulling aan de mogelijkheden voor te reizen. Zeker als je alleen wilt slapen of alleenstaande reiziger meer privacy wil. En het mooie is dat 4 slaapcapsules ongeveer even veel ruimte inneemt dan een traditionele 4 persoons couchette arrangement. En ruimte in slaaptreinen is altijd iets wat toch schaars is. Hoe meer alternatieven voor vliegen komt hoe beter het is. Immers vliegen is toch een behoorlijk milieuschadelijke/belastende modaliteit.
De zitplaatsen is niet een klasse waar ik denk dat reizigers uberhaupt goed kunnen slapen, maar de lage prijs is het belangrijkste verkoopsargument en het is een stuk comfortabeler dan een nacht in de bus zitten. Verder kan je in een grotere ruimte de stoelen ook comfortabeler weg zetten dan in een 6 persoons coupe en ik denk dat dit ook een overweging is geweest.
Hoe ouder je wordt hoe meer comfort en privacy je wilt hebben.

Ton
21 dagen geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Voor wie het klimaat geen doorslaggevend gevend argument is zal comfort eigenlijk de enige maatstaf zijn de eenpersoons slaap capsule zou een optie zijn mits de prijs ok is, anders is het gewoon Schiphol en naar Wenen vliegen de verbinding met de luchthaven daar is goed, en de prijzen redelijk

Dries Molenaar
21 dagen geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Het simpelste zou toch zijn om dubbeldekkers met alleen maar slaapruimtes te maken. Die bestaan ook.
Op youtube kun je overigens zien hoe moderne luxe Japanse slaaptreinen er uit zien. Dat is wel wat anders, daar heb je ook geen engels zuipvolk of kotsende hotelschool brallers.

Paul Lamote
21 dagen geleden
Antwoord aan  Dries Molenaar

In Japan betaal je ook vaak astronomische bedragen voor een rit met de nachttrein.

Dries Molenaar
20 dagen geleden
Antwoord aan  Paul Lamote

die luxe treinen zijn wel vier of vijf sterren als het ware. Zij hebben het en wij niet. Italië heeft het en wij niet.
Ik geloof niet dat de Shinkansen of gewone treinen erg duur zijn. Wij deden niet anders. Aleen heen en terug vliegen, over Finland.

Laatst bewerkt op 20 dagen geleden door Dries Molenaar
hjlk
19 dagen geleden
Antwoord aan  Dries Molenaar

Nee daar heb je Japans zuipvolk, die kunnen er ook wat van. En in Japan worden er in de trein en metro fotos gemaakt onder de rokjes van vrouwen en meisjes, dus zoveel veiliger zou ik het niet noemen.

Dries Molenaar
19 dagen geleden
Antwoord aan  hjlk

ik ben er geweest, u fantaseert maar wat en haalt Aziatische groepen door elkaar.

Rogier de Wit
21 dagen geleden

Ik vind dit een heel positieve ontwikkeling! “De nieuwe NightJets hebben 28 slaapcapsules” > dit is _per_ couchette wagon. En zowel de treinstam naar Wenen als de treinstam naar Innsbruck heeft 3 couchette wagons. Dus in totaal heeft elk maar liefst 84 mini cabins.

Bovendien heeft elke couchette wagon ook nog 3 traditionele vierpersoons compartimenten.

Cvd.H
21 dagen geleden

Weet iemand of je in die zitrijtuigen dan vis à vis zit of in “coach opstelling”? Om zittend te slapen lijkt het mij fijn om iets van beenruimte te hebben, wat je bij vis à vis eigenlijk nooit hebt, en de oude zitrijtuigen zoals bijvoorbeeld die van SBB die soms worden ingezet ter vervanging van nightjetrijtuigen worden gebruikt zijn allemaal vis à vis van wat ik heb gezien. Bovendien is zo’n tafeltje achterin de stoel geen overbodige luxe voor zo’n lange zit.

Erno-Berk
21 dagen geleden
Antwoord aan  Cvd.H

https://www.vagonweb.cz/razeni/vlak.php?zeme=%C3%96BB&kategorie=NJ&cislo=447&rok=2025

Hier kun je de stoelindeling van de nieuwe Nightjet bekijken.

Roger de Wit
21 dagen geleden
Antwoord aan  Erno-Berk

De nieuwe nachttreinen naar Wenen en Innsbruck hebben beide. Bij het boeken op nightjet.com kan je kiezen voor “seat 2nd class” (= 2 naast elkaar, coach) of “seat 2nd class with table” (= 4 aan een tafeltje, vis-a-vis).

Echter, de zitrijtuigen hebben mijns inziens best beperkt beenruimte, en de stoelen staan best rechtop. Als het even kan, zou ik zelf voor een mini cabin gaan, zodra die boekbaar zijn.

Marjolein van Deemter
21 dagen geleden

Ik hoop dat de autoslaaptrein ook weer terug komt. Is misschien ook een idee voor Nightjet. Ook beter voor het milieu scheelt vele autokilometers !!! en heerlijk uitgerust zonder stress op vooral de Duitse autobaan in Oostenrijk aankomen!!

Erno-Berk
21 dagen geleden

Autoslaaptreinen zijn ontzettend duur qua exploitatie, vanwege het arbeidsintensieve proces van rangeren en in- en uitladen van de auto’s. Ik denk ook niet meer dat de autoslaaptreinen terugkomen.

N...
21 dagen geleden
Antwoord aan  Erno-Berk

Daarbij mogen ze in Nederland zeker weten maar 100km/h, vanwege lagere snelheden voor vrachttreinen.

De Nightjet Amsterdam-Wenen rijdt in Oostenrijk volgens mij gewoon 200 km/h (en binnenkort dus 230km/h denk ik):).

Gert-Jan Hondelink
21 dagen geleden

Tussen Düsseldorf en Innsbruck en tussen Düsseldorf en Villach rijden ‘s zomers op een beperkt aantal dagen autoslaaptreinen, zie https://urlaubs-express.de

Dries Molenaar
21 dagen geleden

Kunnen we ook meerijden op de testritten? Als treinreizigerparticipanten?
Capsule klinkt als een reis naar de sterren waar je een jaartje of vijf in slaap wordt gehouden.

A.M. Berben
21 dagen geleden

Dit zijn rijtuigen en geen treinstellen!
Zoveel deskundigheid zou ik hier toch eigenlijk wel verwachten.

Erno-Berk
21 dagen geleden
Antwoord aan  A.M. Berben

Het zijn ook geen rijtuigen, maar treinstammen, omdat er in een vaste configuratie wordt gereden.

Dries Molenaar
20 dagen geleden
Antwoord aan  Erno-Berk

De rode streep heeft een begin en eind. Klaarblijkelijk is niet iedere wagon geschikt als kop of staart. Is er nu een restauratie bij? Liefst met een panorama-dak boven de bar.

Else
20 dagen geleden

Waarom rijdt er geen autotrein vanuit Nederland? Wij hebben twee keer gebruik gemaakt van de Nightjet vanuit Düsseldorf en namen zo onze motor mee. Ideaal, en er was genoeg animo, de autowagons stonden vol auto’s en motoren

Erno-Berk
20 dagen geleden
Antwoord aan  Else

Autoslaaptreinen zijn ontzettend duur qua exploitatie, vanwege het arbeidsintensieve proces van rangeren en in- en uitladen van de auto’s. Ik denk ook niet meer dat de autoslaaptreinen terugkomen.

Gert-Jan Hondelink
20 dagen geleden
Antwoord aan  Else

De autoslaaptreinen van/naar ‘s Hertogenbosch zijn m.i.v. 18 april 2015 opgeheven nadat ProRail de heffing voor het gebruik van de infrastructuur voor 2015 met 50% verhoogd had. Ook buitenlandse infrastructuurbeheerders hadden deze heffing voor dat jaar met tientallen procenten verhoogd. Daardoor was het voor de exploitant (EETC) niet meer doenlijk deze treinen te handhaven.

treingraag
19 dagen geleden
Antwoord aan  Gert-Jan Hondelink

En de Lourdes trein moest hierdoor stoppen met de dienstverlening naar honderden pelgrims. Zoals Leo zei (van EETC) “wat een lullen werken er toch bij de spoorwegen”. Na een geprekje met het management. Hahaha.

Dries Molenaar
20 dagen geleden

Even wat anders, in Saudi-Arabië krijgen ze ook nieuwe nachttreinen:
https://edition.cnn.com/travel/dream-of-the-desert-saudi-arabia-train/index.html

Wij gaan maar even mooi plekje zoeken om op de mooie stukken spoor van het groene Hollandse landschap te genieten. Of zo weer den bollenvelden in de Flevopolder of bij Heemstede.

NB de Japanse luxe treinen kun je op youtube zien. Wat een gedurfde en prachtige ontwerpen. Men deinst werkelijk nergens voor terug. Daar zou men nu eens een regeringstrein vandaan moeten halen of een holland-toer-trein. We zijn er eigenlijk te klein voor.

Bert Sitters
19 dagen geleden
Antwoord aan  Dries Molenaar

@Meneer Molenaar,

Zie ik wijnglazen staan in de salon, of worden deze gevuld met water?
Overigens is Marokko druk bezig met de ontwikkeling van HSL. Het land streeft ernaar om zelfs treinen te gaan exporteren.

Laatst bewerkt op 19 dagen geleden door Bert Sitters
Dries Molenaar
17 dagen geleden
Antwoord aan  Bert Sitters

De TGVs in Marokko komen toch gewoon uit Frankrijk? Het spoor zal ook wel door een Franse aannemer aangelegd zijn, wellicht met lokale onderaannemers. Een wonder dat het al in bedrijf is. Wellicht is het traject daar ook geschikt voor een luxe panoramatrein. Het hoeft niet per se met 300km/h als je aan het diner zit 🙂

Rob
17 dagen geleden

Weet er iemand waarom de Nightjet op dit moment niet te boeken is. Ongeacht de datum die ik probeer tussen nu en eind mei krijg ik in beeld dat de nachttrein naar Wenen al vol is.

Joost4
17 dagen geleden

Eindelijk weer degelijke treinen in Nederland.