Nieuwe Stadler sprinters leveren 10.000 zitplaatsen op
23 apr 2015 6:53
NS heeft gisteravond een contract met de Zwitserse treinenbouwer Stadler getekend voor de levering van in totaal 58 nieuwe Sprinters (type Flirt). Het gaat om 25 vierdelige treinstellen en 33 driedelige treinstellen die vanaf eind 2016 in de reizigersdienst instromen. De nieuwe treinstellen leveren 10.000 zitplaatsen op, exclusief klapzittingen.
"Dankzij de snelle levering door Stadler kunnen we onze reizigers vanaf eind 2016 extra Sprinters bieden die van alle gemakken zijn voorzien. De treinen zijn bovendien energiezuinig waardoor we minder stroom gebruiken. Vanaf december 2016 moeten ze gaan rijden op diverse plekken in het land", aldus Tom de Groot, Projectmanager van NS voor de nieuwe Sprinters.
Snel en energiezuinig
De nieuwe Sprinters kunnen snel optrekken, zijn toegankelijk voor rolstoelgebruikers (incl. een rolstoeltoegankelijk toilet) en hebben brede deuren voor gemakkelijk in- en uitstappen. De treinen bieden ook veel staanplaatsen. De treinen zullen geen wifi krijgen, maar wel stopcontacten. Daarmee worden het de eerste NS-treinen waarbij ook in de 2e klas stopcontacten aanwezig zijn.
Meest verkochte trein van Stadler
De Flirts zijn een groot succes. De Zwitserse treinfabriek heeft al ruim duizend treinstellen van dit type verkocht. Onder andere de Noorse en Zwitserse spoorwegen gingen NS voor. Ook NS-dochter Abellio bestelde eerder al Flirt-treinstellen. Met de opdracht is 280 miljoen euro gemoeid.
Onderhands gegund
NS stelt de order bij Stadler onderhands te hebben geplaatst omdat die fabrikant snel kan leveren. "Vorige zomer werd pas duidelijk dat we vanaf 2016 nieuwe treinen nodig hebben. Onder andere het behoud van de OV-studentenkaart en het toevoegen van MBO-scholieren onder de 18 speelt daar een rol in", legde NS-woordvoerder Edwin van Scherrenburg eerder uit. Ook het besluit om ERTMS uit te rollen speelt mee. Van Scherrenburg: "Er is in het eerste halfjaar van 2014 ook besloten om ERTMS uit te gaan rollen. Daardoor moeten we treinen gaan ombouwen en hebben we minder treinen tot onze beschikking. Daar komt nog bij dat we door de HSL-problemen al ons strategische reservematerieel moeten inzetten."
Andere fabrikanten
Bombardier en Alstom maakten aanvankelijk bezwaar tegen de onderhandse gunning, maar trokken dat later weer in. NS heeft ook 118 Sprinters gekocht bij het Spaanse CAF. Die bestelling is wel aanbesteed maar wordt pas later geleverd.