fbpx

NMBS: L-treinen rond steden heten voortaan S-treinen

28 aug 2018 12:38

De Belgische spoorwegen gaan de lokale treinen rond de steden Gent, Antwerpen, Charleroi en Luik voortaan aanduiden als S-treinen. Zo ook de trein Roosendaal – Antwerpen – Puurs, die per 3 september wordt aangeduid als S32. De trein Maastricht – Luik – Hasselt wordt S43.

Grotere bekendheid

Het doel van deze naamsverandering is het bestaande voorstedelijke treinaanbod een grotere naamsbekendheid te geven. “De trein wordt vaak gezien als een oplossing om lange afstanden af te leggen of om tussen de grote steden te reizen. De voorstadstreinen verdienen een grotere bekendheid als een alternatief plaatselijk vervoersmiddel via een aanbod dat jaar na jaar door NMBS wordt versterkt”, aldus de Belgische spoorwegen.

Vijf steden

De term S-trein wordt gebruikt voor lokale treinen in een straal van 30 kilometer rond de steden. Er komt een lijnennetkaart waar zowel de S-treinen als trams op staan. In de regio Antwerpen worden vier treinverbindingen omgedoopt tot S-trein, met in totaal 54 stations. In de regio Gent gaat het om drie S-treinen, met in totaal 45 stations. In Luik en Charleroi gaat het om vier verbindingen per stad. Rond Brussel wordt de term S-net al langer gebruikt (sinds eind 2015). In Nederland kennen we de term S-trein niet. Alleen Arriva gebruikt in Zuid-Nederland lijnnummers bij haar treinen, en gebruikt daarbij een S-aanduiding.

City Pass

Antwerpen, Charleroi, Gent en Luik hebben elk een eigen lijnenkaart met daarop zowel de S-treinen als trams. Ook belangrijke andere verbindingen, zoals intercityverbindingen, zijn op de kaart zichtbaar. In de steden kunnen reizigers bovendien een City Pass kopen, waarmee ze zowel met de trein, tram als bus kunnen reizen. De City Pass is er voor 24 uur, 1 maand en 1 jaar. De 24-uurpas is nieuw en is nog niet overal geïntroduceerd, maar is binnenkort in alle steden beschikbaar. Antwerpen en Gent zullen volgen na Luik en Charleroi.

Slogan

De S-stations zullen herkenbaar zijn door middel van een eigen logo: aan de ingang van de voorstedelijke stations zullen palen met het ‘S’-logo verschijnen. Met de slogan ‘De S-trein. Jouw sluipweg in en rond Antwerpen en Gent’ hoopt NMBS nieuwe reizigers te trekken tot de netwerken.

0 0 stemmen
Artikel waardering
18 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Joost
6 jaren geleden

Volgens mij zijn de treinnummers deels afgestemd op netnummers:
– Brussel Sx en S2x (02)
– Antwerpen S3x (03)
– Luik S4x (04)
Helaas past Gent (09) en Charleroi (071) daar niet in.

Nu nog tariefintegratie en een S-waardige frequentie zoals in Duitsland, ook in het weekend.

Joost
6 jaren geleden
Antwoord aan  Joost

NB Er is wel de “City Pass” maar niemand koopt dat, wordt namelijk niet fiscaal zelfde behandeld als een treinkaart. En voor losse ritten is er niets geregeld (in Brussel wel, maar enkel binnen het gewest, niet van/naar Vlaanderen).

Rutger
6 jaren geleden
Antwoord aan  Joost

Klopt.
Wij hebben in België een zeer vreemde manier van tarifering. Je kan in geen enkele S-zone met 1 ticketje van A naar B reizen. Enkel in de MTB zone (Brussel – zone 20) kan je met een MTB-ticket (bij MIVB alle rittenkaarten) ook de bussen van De Lijn, TEC en de treinen van de NMBS gebruiken. Maar je kan de lijnen van het S-net daarmee niet verder dan die Brusselse grens berijden.

Rutger
6 jaren geleden
Antwoord aan  Rutger

Een kleine correctie. Je kan met 1 ticketje in geen enkele S-zone van A naar B reizen EN daarbij gebruikmaken van verschillende vervoermiddelen binnen die zone. Tenzij je natuurlijk een City Pass koopt (enkel beschikbaar in de formules 1 maand en 1 jaar)

Joost
6 jaren geleden
Antwoord aan  Rutger

Maar je kunt wel een Keycard gebruiken voor de meeste ritten in een S-zone, de geldigheid daarvan is namelijk 20km en de S-zone gemiddeld 30km, inderdaad zonder tram trein en bus.

En er zijn stations in Vlaanderen zoals Vilvoorde en Lot die bediend worden door de MIVB, maar waar tariefintegratie alleen geldt als je de bus neemt, niet de trein.

Dus met de trein vanaf Lot of Vilvoorde naar Brussel en dan verder met de metro kost je 3,70 euro (2,30 lijn keycard + 1,40 JUMP10). Met de bus plus metro maar 1,40.

In Nederland is deze integratie overigens weggevallen bij het introduceren van de OV-chipkaart (daarvoor kon je nog met de strippenkaart in de trein binnen de steden). Zo was een reis Delft-Scheveningen met de tram dezelfde prijs (5 strippen) als wanneer je een stuk (Delft-Den Haag) met de trein deed. Nu is dat een stuk duurder (twee vervoerders, tweemaal starttarief), vergelijkbaar met de casus hierboven.

Joost
6 jaren geleden
Antwoord aan  Rutger

Voorbeeld klopt niet, sorry. Reizen met strippenkaart was alleen binnen de stad, niet stadsgebied. Ik weet het al weer, als ik te laat was naar m’n werk stempelde ik 5 strippen tram op m’n eerste stuk tram vanaf Delft Tanthof, deed dan Delft-Den Haag met de trein (apart kaartje) en in Den Haag weer in de tram, meestal die van een kwartier eerder. Dat was goedkoper dan apart in Delft en in Den Haag stempelen (2x 3 strippen).

Treinreiziger.nl (Hildebrand)
6 jaren geleden
Antwoord aan  Joost

NMBS: “De derde betalersregeling voor de City Pass is ondertussen ook in orde (in België worden de treinabonnementen doorgaans door de werkgever terugbetaald).”

Rian van der Borgt
6 jaren geleden

Mwa, “doorgaans”… daar zou ik wel eens cijfers over willen zien. Er is een wettelijk minimumpercentage dat moet worden terugbetaald (rond de helft dacht ik) en meer dan dat heb ik ook nog nooit gekregen.
Ambtenaren krijgen doorgaans wel alles terugbetaald maar verder hangt het erg van de werkgever af.

Rutger
6 jaren geleden

Hallo

Graag een correctie doorvoeren in jullie artikel. De City Pass bestaat niet in een 24-uursformule.
Je kan enkel een abonnement kopen voor 1 maand of 1 jaar.

Treinreiziger.nl (Hildebrand)
6 jaren geleden
Antwoord aan  Rutger

“Met de City Pass reis je onbeperkt met de trein én de bus of tram voor 24 uur, 1 maand of 12 maanden” bron: https://www.belgiantrain.be/nl/travel-info/train-offer/s-train/s-train-antwerp. Ik zie inderdaad geen tarief. Wat ik wel zie, is op de Luik pagina dat het 24-uursticket vanaf 1 september wordt aangeboden.

Treinreiziger.nl (Hildebrand)
6 jaren geleden
Antwoord aan  Rutger

Reactie NMBS desgevraagd: “Het klopt dat het 24-uur ticket voor Antwerpen en Gent iets later komt dan Charleroi en Luik.

De derde betalersregeling voor de City Pass is ondertussen ook in orde (in België worden de treinabonnementen doorgaans door de werkgever terugbetaald).”

Rutger
6 jaren geleden

Bedankt voor de extra informatie! Was ik zelf niet van op de hoogte.

Wouter
6 jaren geleden

Zo’n lijnennet zou voor de Nederlandse treinen ook heel handig zijn. Dan weet iemand of hij/zij het juiste traject neemt. En dan richting A een oneven nummer en B een even nummer. Toeristen kunnen dan sneller weten welke trein ze moeten nemen.

dries molenaar
6 jaren geleden
Antwoord aan  Wouter

Niets aan de hand en de boel eens lekker omgooien om passanten ter vermeende wille te zijn is flauwekul.

Egbert
6 jaren geleden

Het wordt tijd dat de NS ook lijnnummers invoert en deze ook aangeeft op de treinkaarten op het station. Maakt het allemaal veel duidelijker voor de reiziger (en toerist). Iemand heeft al een voorzet gemaakt:
comment image

Bert Sitters
6 jaren geleden

Waarom laat de NMBS geen S-trein rijden van Antwerpen naar het forensenstation Noorderkempen? Dan kan de Internationale Intercity Amsterdam-Brussel daar gewoon op volle snelheid doorrijden!

Bert Sitters
6 jaren geleden

Helaas vindt de NMBS het wel handig dat nu de Benelux op Noorderkempen stopt. Hoeven ze geen eigen trein in te zetten. De belangen van de internationale reizigers zien zij hiermee over het hoofd. Erg kortzichtig dus.