NMBS wil niet concurreren met drielandentrein

De NMBS heeft geen plannen om de concurrentie aan te gaan met de drielandentrein. Ook de intentieverklaring tussen Nederland, België en Duitsland om de drielandentrein mogelijk te maken staat nog steeds.

Geen concurrentie

Twee weken geleden wilde NMBS woordvoerder Dimitri Temmerman concurrentie tussen Arriva en NMBS niet uitsluiten. Collega woordvoerder Bart Crols is duidelijker: “Er is een politieke overeenkomst om de drielandentrein mogelijk te maken, wij zijn daar als operator voor België bij betrokken” bevestigt hij naar aanleiding van een artikel van SpoorPro. Van concurrentie tussen NMBS en Arriva is dus geen sprake. Crols benadrukt net als Temmerman dat de drielandentrein pas aan de orde is, als de toelating van de drielandentrein rond is. “Dat geldt bij iedere treindienst”.

Elk half uur

Twee weken geleden werd bekend dat NMBS onderzoek doet om de frequentie van de huidige trein Luik – Maastricht op te schroeven naar ieder half uur. NMBS benadrukt opnieuw dat het niet zeker is of de frequentie daadwerkelijk verdubbeld gaat worden.

Roosendaal – Antwerpen

Tussen Roosendaal en Antwerpen wordt overigens ook al jaren gesproken over een tweede (stop)trein. “Maar een tweede trein is daar momenteel niet aan de orde. Wel loopt er een studie om te kijken hoe het aanbod van en naar Roosendaal verbeterd kan worden” vertelt Crols. Wanneer de uitkomsten van die studie verwacht kunnen worden, kan hij niet zeggen. Hij wijst erop er ook voldoende geschikt materieel moet zijn, voldoende capaciteit en het technisch haalbaar moet zijn.

This post was last modified on 11 juli 2019 13:10

Share

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

9 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

2 dagen terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug