fbpx
Foto: archief

NMBS wil niet concurreren met drielandentrein

11 jul 2019 13:10

De NMBS heeft geen plannen om de concurrentie aan te gaan met de drielandentrein. Ook de intentieverklaring tussen Nederland, België en Duitsland om de drielandentrein mogelijk te maken staat nog steeds.

Geen concurrentie

Twee weken geleden wilde NMBS woordvoerder Dimitri Temmerman concurrentie tussen Arriva en NMBS niet uitsluiten. Collega woordvoerder Bart Crols is duidelijker: “Er is een politieke overeenkomst om de drielandentrein mogelijk te maken, wij zijn daar als operator voor België bij betrokken” bevestigt hij naar aanleiding van een artikel van SpoorPro. Van concurrentie tussen NMBS en Arriva is dus geen sprake. Crols benadrukt net als Temmerman dat de drielandentrein pas aan de orde is, als de toelating van de drielandentrein rond is. “Dat geldt bij iedere treindienst”.

Elk half uur

Twee weken geleden werd bekend dat NMBS onderzoek doet om de frequentie van de huidige trein Luik – Maastricht op te schroeven naar ieder half uur. NMBS benadrukt opnieuw dat het niet zeker is of de frequentie daadwerkelijk verdubbeld gaat worden.

Roosendaal – Antwerpen

Tussen Roosendaal en Antwerpen wordt overigens ook al jaren gesproken over een tweede (stop)trein. “Maar een tweede trein is daar momenteel niet aan de orde. Wel loopt er een studie om te kijken hoe het aanbod van en naar Roosendaal verbeterd kan worden” vertelt Crols. Wanneer de uitkomsten van die studie verwacht kunnen worden, kan hij niet zeggen. Hij wijst erop er ook voldoende geschikt materieel moet zijn, voldoende capaciteit en het technisch haalbaar moet zijn.

0 0 stemmen
Artikel waardering
16 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Cherrypie
5 jaren geleden

Mooie artikelen op Treinreiziger.nl en Spoorpro.nl. Het is nu maar te hopen dat men vaart maakt met het verbouwen van het perron te Wezet/Visé. Ook Eijsden voldoet nog niet aan de P76-standaard (al weet ik niet of dat een formele belemmering is voor bediening door de Arriva-Flirts). Het perron te Eijsden wordt in juni 2020 verhoogd.

Vroeg of eerder laat zal het ERMTS/ECTS-verhaal ook wel opgelost worden.

Henk
5 jaren geleden

Die Drielandentrein zie ik vooral als een test hoe goed we kunnen samenwerken met de buren, meer dan een baanbrekende lijn.

Een verbinding Turnhout-Eindhoven/Tilburg zou ook leuk zijn. Nu gaat er niets de grens over tussen Breda en Maastricht. Een beetje gek is dat wel.

Ad
5 jaren geleden
Antwoord aan  Henk

Samenwerken lukt ook wel, maar vanuit Nederland wordt het vaak gebracht als”We hebben een idee , dat zus en zo gaat worden; Wilt U hier even tekenen”. En Tsja dat werkt, zeker met latijnse landen vaak averechts!

J.
5 jaren geleden
Antwoord aan  Henk

Er gaat wel degelijk iets tussen breda en maastricht.

Vanuit Eindhoven reiden er Snelbussen van de Lijn (Via de Auotsnelweg) naar Antwerpen Centraal.

Bert Bus
5 jaren geleden

Van het treinstel op de foto word ik niet vrolijk.Ik hoop niet dat de rest van het materieel op die lijn er ook zo uitziet.We brommen wel eens op de NS maar het kan dus ook erger.

Ad
5 jaren geleden
Antwoord aan  Bert Bus

Misschien wordt het nog wel minder, de Belgische NMBS denkt er over om het nu ingezette type van de foto door de oudere voorganger te vervanger, het type dat nu in Roosendaal komt. Wel is het zo dat men op verwijderen van Graffity wat feller is met gerenoveerde treinstellen in België.

Ernst Debets
5 jaren geleden
Antwoord aan  Bert Bus

Dat treinstel op de foto is van het type waarmee ik begin jaren ’90 tussen Brussel Noord en Luxemburg werd vervoerd. En dat kreeg van de NMBS nog de titel “Intercity” .

Henny
5 jaren geleden
Antwoord aan  Ernst Debets

Het treinstel op de foto ziet er welleswaar niet uit, maar binnen is het best een comfortabel stel, Dat geldt ook voor het motorstel en de varkensneus,mits de stellen schoon zijn. We gaan voor Nederlandse begrippen misschien wat terug in de tijd, maar het comfort is vergelijkbaar met de hondekoppen, dus best goed. Alleen airco ontbreekt.

Cherrypie
5 jaren geleden
Antwoord aan  Henny

Met de Break op de foto rijdt NMBS al sinds december 2018 niet meer naar Maastricht. Ze zetten nu ‘Klassiekjes’ in uit de jaren ’60 van de vorige eeuw. Eigenlijk is het te schandalig voor woorden dat je er als reiziger nog voor moet betalen: ze zijn vuil van binnen en buiten, hopeloos vertraagd en rijden onbeveiligd rond in Maastricht.

Gerard
5 jaren geleden
Antwoord aan  Bert Bus

In een tijd waar treinen, in mijn beleving, steeds meer op elkaar beginnen te lijken. Vind ik deze treinstellen een verademing.

Gewoon weer eens anders dan anders zonder naar het museum te hoeven en ze stil te zien staan.

SoHootje
5 jaren geleden

Als onze zuiderburen de Drielandentrein van hun spoor blijven weren, dan is dat voor Nederland een reden om de Belgische rammelbakken niet tot het Nederlandse spoor toe te laten. Serieus, het lijkt alsof de tijd bij onze zuiderburen stil is blijven staan!

Rene
5 jaren geleden
Antwoord aan  SoHootje

Die oude NMBS-treinen zien er niet uit. Het is vergane glorie. Die deprimerende treinstelletjes in Roosendaal lijken, hoewel van binnen wat opgeknapt, rechtstreeks uit het museum te komen en zijn steeds weer volgekladderd met graffiti. Een modern West-Europees vervoersbedrijf wil daarmee toch niet voor de dag komen. Wat nodig is: moderne, frisse stoptreinen, zoals de nieuwe Sprinters van NS. Zal ook meer reizigers trekken. Maar: geen geld voor. En geen prioriteit.

Henk Corten
5 jaren geleden

Toch wel leuk die reacties op het materieel van onze zuiderburen! Kennelijk lukt het ons Nederlanders niet om de Belgen te overtuigen van onze standpunten en andersom. Alle lezers weten dat er tussen Maastricht en Breda nog een overgang is waar de Nederlanders om allerlei (drog)redenen dwarsliggen. Ik kan die Belgen niets verwijten.
Aan de andere kant zien we langzamerhand de bereidheid van onze oosterburen en de daaraan grenzende Nederlandse gewesten om het OV over de grens te promoten. Ook zij, net als wij hebben gezien dat publieke aanbestedingen steeds meer mensen trekken, en dat deze vaak meer commerciële bedrijven bereid zijn om te investeren in kwaliteit. Hier zien we langzamerhand win-win situaties ontstaan dankzij/ondanks NS/DB.
In Belgie zien we dat nog niet. Daar is alles anders geregeld dan in Nederland of Duitsland. Daar kunnen we van alles over zeggen, maar dat brengt ons niet verder. Als we echt wat willen doen samen met de Belgen zou het verstandig zijn om alle pijnpunten die er liggen eerst eens integraal op te lossen.
Overigens de meeste mensen die in de West Brabant wonen en naar Antwerpen willen met de trein rijden naar Essen (goedkoop parkeren) en nemen daar het boemeltje naar Antwerpen (goedkoper dan vanaf Roosendaal). Dat Boemeltje zal dus gewoon een uursdienst houden, tenzij…..

Dave Van Cauwenberghe
5 jaren geleden
Antwoord aan  Henk Corten

Kleine bemerking vanaf Essen (BE), daar rijden er 3 treinen per uur. Twee tussen Puurs & Essen, waarvan eentje door naar Roosendaal met ons ‘historisch’ materiaal en de andere met de moderne MS08 Desiro. Verder rijdt er ook nog een IC naar Charleroi-Sud langs Antwerpen, Mechelen en Brussel. Ik veronderstel niet dat de NMBS om het halfuur gaat rijden aangezien de meeste NL’ers toch naar Essen afzakken. Overigens veel te veel bureaucratie en politieke spelletjes in deze zaken.

Frans Eekhout
5 jaren geleden

Ironie
Een drielandentrein verbinding wil vooralsnog door met name Belgische tegenwerking niet van de grond komen. Toch is het ironisch, dat wie nu van een moderne en comfortabele Arriva Flirt trein tussen Aken en Maastricht gebruik maakt, men soms bij de stations omroepen deze in drie talen, Nederlands, Duits en Frans te horen krijgt en er slechts twee landen aangedaan worden. Wie dan in Maastricht op zo’n “bejaarde” en aftandse Belgische trein naar Luik moet overstappen – wat na het moderne Arriva comfort bijna een “cultuurschok” teweeg brengt – heeft misschien alvast een beetje aan de Franse taal kunnen wennen. Het is wel van de zotte, dat men in een Europa van de 21 ste eeuw, men niet een fatsoenlijk grensoverschrijdende spoorverbinding kan realiseren waar de reiziger mee kan reizen, of is dat óók de ironie in deze (Limburgse) grensregio die steeds meer op een soap serie begint te lijken…?

HUSeke
4 jaren geleden

België heeft een rechtse politiek. Dus dat soort politiek heeft weinig of geen belangstelling voor het openbaar vervoer. Vandaar in België meer zo van die verouderde treinen rondrijden. Maar de NMBS en de politiek bakken van niets en ze zijn oerdom en ouderwets. Van frieten kunnen ze niet eens nadenken. Ze willen alleen maar geld, die domme NMBS en de politiek.