Noodkreet van het noorden aan coalitie: financier Lelylijn

De provincies Friesland, Groningen en Flevoland roepen de coalitiepartijen op de aanleg van de Lelylijn te financieren. De partijen PVV, VVD, NSC en BBB besloten onlangs gereserveerd geld voor de nieuwe spoorlijn te besteden aan een andere spoorlijn, de Nedersaksenlijn. ‘Bankroof‘, zo reageerde het noorden hier al eerder op.

In een opiniestuk in De Telegraaf van dinsdag schrijven de bestuurders dat de coalitiepartijen met hun onverwachte besluit een streep hebben gezet door ’de strategische ontwikkeling van Nederland’. ’’Zelfs de staatssecretaris was niet op de hoogte. ’De pot is leeggeplunderd’, was te lezen in de media. Dit is ook het gevoel dat in het noorden heerst. Het is zonder meer dramatisch te noemen dat jaren van ontwikkeling, overleg en samenwerking tussen rijk en regio in één beweging overboord zijn gegooid. Van alle mooie woorden over samenwerking met de regio’s is niets meer over.’’

Het stuk is ondertekend door de commissarissen van de koning van de drie provincies en de burgemeesters van Leeuwarden, Groningen, Smallingerland, Heerenveen, Súdwest-Fryslân, Noordoostpolder en Lelystad.

Noorden in de startblokken

Er was 3,4 miljard euro gereserveerd voor de aanleg van de Lelylijn. Veel te weinig omdat de spoorlijn meer dan 10 miljard gaat kosten. ’’Maar door de vastgestelde nut en noodzaak, uitzicht op Europees geld en de al eerder uitgesproken bereidheid van het noorden om optimaal bij te dragen binnen de mogelijkheden, werkten wij met vertrouwen aan het vervolg’’, schrijven de bestuurders. ’’Het noorden stond in de startblokken, om met maar liefst 100.000 extra woningen, 50.000 extra banen en een significante groeipotentie aan de Nederlandse woonopgave en economie bij te dragen.’’

De bestuurders uit het noorden roepen de vier coalitiepartijen op om samen ’concrete stappen te zetten in de financiering van de Lelylijn’. ’’In noordelijk Nederland zijn we op zoek naar een perspectief, zodat we onze inwoners kunnen uitleggen hoe we de Lelylijn gaan realiseren. Wij zijn als ondertekenaars graag bereid om met de vier coalitiepartijen – en alle partijen die belang hechten aan de toekomst van onze regio – hierover het gesprek aan te gaan.”

Tweede Kamer aan zet

De coalitiepartijen besloten in de voorjaarsnota geld uit het potje voor de Lelylijn te halen. Dat was verrassend omdat de Tweede Kamer eind vorig jaar unaniem besloot dat dit niet mag gebeuren. De Tweede Kamer moet de voorjaarsnota nog bespreken. Komende donderdag is er een debat van de Tweede Kamer over de spoorwegen.

(c) Treinreiziger.nl 

This post was last modified on 13 mei 2025 15:28

Share

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

8 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

2 dagen terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug