fbpx
Foto: archief

NS blijft bij afschaffen fysiek actietreinkaartje

22 mrt 2019 12:19

De Nederlandse Spoorwegen blijven bij het het besluit om het fysieke actietreinkaartje af te schaffen. Dat laat het spoorbedrijf in een reactie weten op de ruim 2.000 binnengekomen klachten bij Treinreiziger.nl.

Klachten

De tweeduizend klachten zijn divers. Zo vinden sommigen dat ouderen zonder smartphone of printer worden buitengesloten. Anderen vinden het vooral vervelend dat een reis die buiten de spits begonnen wordt, niet meer in de spits kan worden afgemaakt. Ook de QR-code die nodig is om de poortjes te openen zou niet altijd even goed werken. En tot slot missen mensen de mogelijkheid om met het e-ticket spontaan op reis te gaan.

Minder vaak reizen

Niet alleen Treinreiziger.nl heeft veel klachten gekregen over dit onderwerp, ook bij het OV-Loket zijn er volgens een woordvoerder opvallend veel reacties binnengekomen, net als bij reizigersvereniging Rover. “Vooral veel mensen vinden het e-ticket lastig in gebruik”, zegt Rover-woordvoerder Sanne van Galen. “Meerdere mensen melden niet meer gebruik te zullen maken van de NS-dagkaarten”. Ook 70% van de 1400 reizigers die hun mening via een enquêteformulier aan Treinreiziger.nl kenbaar hebben gemaakt, zegt nu minder vaak met de trein te zullen reizen.

NS tevreden over verkoopcijfers

NS zegt dat bij het spoorbedrijf geen sprake is van een klachtenregen. “We hebben tijdens de Kruidvatactie nauwelijks meer reacties binnengekregen dan anders”, vertelt Paul Geelen, bij NS verantwoordelijk voor alle treinacties. De verkoopcijfers zijn volgens hem ook positief, al wil het bedrijf niet kwijt hoeveel kaartjes er precies verkocht zijn. Dat een deel van de reizigers minder enthousiast is, verbaast Geelen niet. “We hebben er rekening mee gehouden dat een deel van onze reizigers aan dit besluit moet wennen.”

NS heeft besloten geen goedkope wegwerpkaartjes meer aan te bieden. Alleen e-tickets. Ben je het daar niet mee eens?
Dan kun je dit kenbaar maken bij de NS Klantenservice. Tot nu toe zegt NS weinig klachten te hebben ontvangen. Je kunt je klachten kenbaar maken via 030 751 5155 of via dit formulier. Bij het formulier kies je de laatste optie (“klacht indienen”), je hoeft geen ov-chipkaartnummer in te vullen.

Teleurgesteld

Treinreiziger.nl en Rover hebben NS gevraagd om het besluit van het afschaffen van het fysieke actietreinkaartje te heroverwegen of alternatieven aan te bieden. NS voelt daar op dit moment niets voor. “Uiteraard zijn we teleurgesteld in de reactie van NS, we hadden graag gezien dat deze voordeelkaartjes zo laagdrempelig als mogelijk blijven, bijvoorbeeld door zo nu en dan de actie te doen in de vorm van een e-ticket en een andere keer in de vorm van een wegwerpchip”, reageert Rover.

Keuzedagen

De vereniging heeft de moed nog niet volledig opgegeven. Van Galen: “Als het echt zo is dat er reizigers afhaken, is het niet ondenkbaar dat de wegwerpchip wellicht nog eens terugkeert. Maar het kan ook zijn dat dit meevalt en dat reizigers hier toch wel aan kunnen wennen.”
NS besloot in het verleden ook al eens de fysieke keuzedagen voor senioren af te schaffen, maar dat besluit werd een paar jaar later teruggedraaid. Die zijn nu weer fysiek – tegen meerkosten – verkrijgbaar. Vooralsnog voelt NS er niets voor om fysieke actiekaartjes tegen meerkosten beschikbaar te maken. NS benadrukt dat door de overstap naar e-tickets de dagkaartacties scherp geprijsd kunnen blijven. Bij fysieke dagkaarten zijn de distributiekosten relatief hoog, terwijl de marges op de actiekaartjes klein zijn.

Verwarring

Uit alle klachten blijkt ook dat er verwarring is over de voorwaarden van het e-ticket. Uit een steekproef onder 200 klagende reizigers blijkt bijvoorbeeld dat 40% van de ondervraagden denkt dat printen verplicht is en 19% denkt dat de tickets verzilverd moeten worden tijdens de verkoopperiode. Beide kloppen niet. Anderen denken dat e-tickets uitsluitend dagretours zijn. Ook dat klopt niet. NS erkent dat de voorlichting beter kan. “De realiteit is dat we bij een actie de voorwaarden in een paar regels moeten samenvatten. Niet iedereen leest alle voorwaarden”, legt Geelen uit. Toch wil NS met dit punt wel aan de slag. Zo staat altijd op geprinte e-tickets duidelijk aangegeven dat de dagkaarten doordeweeks niet geldig zijn in de ochtend én avondspits. Om misverstanden te voorkomen wordt dit binnenkort ook expliciet zichtbaar op het mobiele ticket.

Foto: NS

156 gedachten aan “NS blijft bij afschaffen fysiek actietreinkaartje”

  1. De Leeuw schreef:

    Het hoofdmotto van NS is en blijft:
    We zijn er om treintjes te rijden, niet om mensen te vervoeren.

    1. Frans vd Par schreef:

      De NS krijgt veel ( verborgen ) subsidie die de mensen opbrengen via belasting en om een gedeelte van die mensen weg te zetten door de reismogelijkheden te beperken vind ik erg grof en onfatsoenlijk van de NS !!

      1. Johan schreef:

        Onzin, de NS moet zijn eigen broek ophouden en krijgt in tegenstelling tot de nationale spoorwegen in onze naburige landen helemaal geen subsidie.

        1. Frans schreef:

          Dat kan de NS echt niet zonder overheids steun.

        2. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

          NS krijgt geen subsidie. ProRail wel voor het onderhoud. Dus wat wel klopt: de trein is niet kosten dekkend.

    2. Anoniem schreef:

      Ik ben er super blij meen!gewoon mee doorgaan

    3. A.k schreef:

      Waardeloos dat het actie kaartje is afgeschaft,had al zo vermoeden dat dit ging gebeuren,geen privé meer in dit land.

  2. J.M. de Rie schreef:

    Ik blijf t jammer vinden dat de actreinkaartjes worden afgeschaft en met mij vele ouderen die ik heb gesproken….
    De kaartjes die je moet uitprinten moeten op die dag gebruikt worden, dat kan niet altijd….en als ze niet goed uitgeprint worden kom je niet door de poortjes🤦‍♀️
    Ik vind t n gemiste kans voor veel ouderen die hulp hierbij nodig hebben.

    1. Annemieke schreef:

      Je kiest toch zelf een dag? Als ik meedoe met zo’n actie en ik wil de 29ste reizen dan zet ik de datum op 29. Anders doe je zoiets niet en moet je voor een andere optie kiezen. Soms zijn er acties met een ticket zonder datum dan kan je spontaan een keer weg.

      1. Henny schreef:

        Wees blij dat je dat kunt, er zijn veel mensen die niet weten hoe ze er bij het opstaan aan toe zijn, een kwetsbare groep dus, sluiten we gewoon maar weer uit.
        Hebben mensen tegenwoordig helemaal geen inlevingsvermogen meer in anderen?

        1. Margreet schreef:

          Daar zijn voorzieningen voor Valye, bijvoorbeeld

        2. Margreet schreef:

          Valys is bedoeld als oplossing voor kwetsbare treinreizigers, informeer bij de gemeente of hulpverlener

      2. Robert B schreef:

        Helaas Annemieke, er komen dus geen vrij bruikbare chipkaartjes meer (* uitzonderingen misschien, maar niet meer bij AH, Kruidvat, HEMA, Primera e.d.)

    2. Ge schreef:

      Je kan zelf de datum kiezen voor welke dag je wilt gaan reizen, en anders gewoon aan je buren vragen of zei je kunnen helpen.
      Je moet eerst eens gaan kijken wat je wel kunt ipv eerst gaan klagen wat niet kan.
      Ik ben reuze tevreden met deze actiekaarten van de NS en hoop dat zei er mee doorblijven gaan.

    3. Anoniem schreef:

      Dat vindt ik ook jammer dat ze de acties afschaffen

  3. Martin schreef:

    Eens te meer het bewijs dat de reiziger bij NS op 123 (honderddrieėntwintig) staat !

  4. Biniam Michiele haile schreef:

    Ik wil graag dagkaarten

  5. Jan schreef:

    Natuurlijk zijn er nauwelijks meer klachten binnengekomen, want ouderen hebben de mogelijkheid daar niet toe. Ze hebben immers geen smartphone.
    In de actievoorwaarden staat letterlijk
    ‘de Dag Daluren kaart dient geprint te worden (e-ticket op mobiel is niet mogelijk).’
    Dat is dus geen laxheid van de reiziger.

    1. Hildebrand van Kuijeren (Treinreiziger.nl) schreef:

      Dat is de vorige keer binnen 24 uur aangepast.

  6. Corrie schreef:

    Ik heb geen smartphone en ook geen printer.
    Zal dus veel minder vaak met de trein reizen. JAMMER

    1. Anoniem schreef:

      In 2019? Dat is eerlijk gezegd bruin

    2. AB schreef:

      Je kunt ook naar het loket om je e-ticket te laten printen tegen een kleine vergoeding. En werkt je E-ticket niet dan druk je op de groene info knop en laat je je ticket zien. Ze zetten het poortje voor je open. Je mist je zo niet je goedkope treinkaartjes en ook niet de trein.
      Hoe fijn is dat. Daarnaast zijn er medewerkers op het station die je kunnen helpen. Ook even aanbellen bij de buren die een kaartje voor je printen is een kwestie van vragen. Ik doe het wel voor mijn buurtjes/kennissen.

      1. Ipi schreef:

        En als je nou geen loket hebt, waar moet je dan heen. Hier alleen een paal om in en uit te loggen en een automaat.

      2. Anoniem schreef:

        Weet je hoe lastig dat is? Je moet naar hun email beveiligd met een wachtwoord. Die geven ze je niet dus niets te printen

    3. Anoniem schreef:

      Tsja je hele pc meenemen in de trein is ook zo onhandig

  7. Anoniem schreef:

    Ik woon in een plaggenhut. Hoe moet ik printen???

    1. Hildebrand van Kuijeren (Treinreiziger.nl) schreef:

      Stopt daar wel een trein?

    2. Hansie schreef:

      Verhuizen

    3. Ellen B. Johnson schreef:

      Zoiets heeft tegenwoordig toch een Tiny House?
      Ook daar is vast nog wel een hoekje te vinden voor een tweedehands professionele kantoorprinter. (Hoed U voor goedkoop=duurkoop consumentenprinters!)

      1. Ellen B. Johnson schreef:

        heet*

  8. Yvonne Buitendijk schreef:

    Idd het blijft vervelend vooral bij de ouderen en ook omdat de e ticket niet altijd pakt bij de poortjes zodat je te laat komt bij de trein en je trein voor je neus ziet vertrekken omdat je niet kan rennen. Waardeloos. Heel gauw weer die wegwerpkaartjes terug brengen. Waarom moeten de ouderen hier de dupe van zijn. (Val hier nl zelf ook onder).
    Hoop heel gauw dat dit wordt opgelost.

    Zo mis ik nl op 11 mei mijn nichtendag. Dit is wel bijzonder triest.

    1. Victor schreef:

      Ehmmm. Die logica ontgaat mij. U heeft letterlijk 2 maanden de tijd om een voordeelkaartje ergens te printen voordat het nichtendag is op 11 mei. De buren, een kennis, een printshop als u toch in de stad bent voor een boodschap. Daarnaast kunt u ook 1 minuut eerder van huis als u bang bent dat het poortje niet meteen open gaat of omdat u niet wilt rennen. En als oudere kunt u ook nog gebruik maken van keuzedagen.

      1. Anoniem schreef:

        Waarom wordt er altijd maar gedaan of iedereen overal terecht kan om te printen, ik zou ook niet er weten bij wie ik terecht kan, buren en kennissen printen alles voor hun zelf op hun werk uit, en dat doen ze niet voor de buurvrouw die geen printer en computer heeft, geen mogelijkheid om zoiets aan te schaffen, en juist idd een goedkoper treinkaartje dus wel kan gebruiken om eens iets te kunnen doen😪, dus niet alleen ouderen maar zeker ook de minima gaan zo’n leuk uitje missen😡😡

        1. Jordanees schreef:

          De printshop werd ook genoemd

        2. As schreef:

          Zo te zien reageert u hier dus wel een computer is huis met internet. Haal je voor 20 euro een printer bij de winkel en klaar. Snap niet dat ze zich altijd als slachtoffer neerzetten. Je kan ook met de tijd mee gaan.

        3. Machteld schreef:

          Bij de bibliotheek kun je altijd printen

        4. Rudolf schreef:

          je kan ook rekening houden met je medemensen, nietwaar.

    2. Ipi schreef:

      niet alleen hinderlijk voor ouderen, ook mensen van rond de 50 willen niet allemaal aan de computer en smartphone.

      1. Ingevollaard@gmail.com schreef:

        Nou, 50ers hebben allemaal wel digitale middelen hoor! 70ers ook en een deel van de 80ers

    3. Anoniem schreef:

      Ik ben 6o plussen en reisden met zo’n weggooi kortingskaartje waar ik ik veel reisplezier Door NL meehad.. ben Door de NS nu gedupeerd én kan nou niet meer goedkoop treinreizen. Het houdt op voor mij jammer héél jammeren Hoe moet het met andere ouderen die worden ook verdrietig hiervan.

      1. Anoniem schreef:

        Maar u reageert hier wel dus u hebt wel de digitale middelen???

    4. Diana schreef:

      Misschien wat eerder van huis vertrekken?

  9. Ina Koeman schreef:

    Knap waardeloos Ik vind het zo rompslomp van mij mag het terug komen Ik denk dat ik niet veel meer met trein 🚄 reist

  10. Anoniem schreef:

    Hallo wil graag de wegwerpkaartjes weer kan ik zelf bepalen wanneer ik wil en dat is veel fijner er zijn zoveel mensen die nou niet meer met de trein gaan of kunnen ..dus de wegwerpkaartjes van kruitvat en AH is beter

  11. Bakker schreef:

    Hallo wil graag de wegwerpkaartjes weer kan ik zelf bepalen wanneer ik wil en dat is veel fijner er zijn zoveel mensen die nou niet meer met de trein gaan of kunnen ..dus de wegwerpkaartjes van kruitvat en AH is beter

  12. Christel heuer schreef:

    Hoop dat de treinkaartjes actie blijft
    Ik heb er een paar x per jaar veel plezier van
    Lekker winkelen in verschillende steden voor mij echt ontspanning met de trein
    Hoop dan wel het wegwerpticket vind ik makkelijker

  13. Elisabeth kooi schreef:

    ik vindt het hartstikke handig die kaartjes

  14. Gerda schreef:

    Ik ben ook een groot voorstander van de treinkaarten actie zoals a.h en kruidvat, 1 keer naar amsterdam gereisd op vaste datum, vanuit landgraaf, wist niet hoe ik het aparte poortje moest open krijgen, trein terug ook nog gemist, door zelfde euvel. Ik moet ook altijd eerst van landgraaf naar heerlen apart reizen, om mijn vrije reis op de kaart te laten zetten, bij de automaat in landgraaf mislukt dit altijd. Dus ben nie zo tevreden, zo kan ik nog wel even door gaan.

  15. Anoniem schreef:

    Waardeloos!!!Veel mensen die ik ken maakten gebruik van de gewone treinkaartjes van Kruitvat. Nu missen ze de trein vanwege geen printer of computer. Dit besluit gauw weer terugdraaien. Zo kunnen veel mensen weer naar de kinderen of iets anders

    1. AB schreef:

      Printshop
      Loket
      Buren
      Vrienden
      Familie
      Er zijn zelfs ouderen clubs die uitleg geven.
      Zelf iniatief nemen is niks mis mee.

      1. Mart schreef:

        Makelijk he voor een ander denken.mensen zijn echt niet achterlijk,en als je daar al van uitgaat .dan zou ik zeggen,zoek hulp.
        Verder is het gewoon waardeloos wat ze doen en totaal niet vriendelijk tegen over de vaste reiziger.ik heb ook geen printer en moet ik een ander opzadelen omdat de ns vind dat wij het zo moeten. Vind het ronduit aso.om de minima en de ouderen al weer buiten spel te zetten. Maar goed genoeg gezeurt en geklaagd .want volgens de ns is het allemaal niet zo.iedereen een fijne dag

      2. Ipi schreef:

        zelf initiatief nemen is idd niks mis mee. Maar je bent wel klant van NS en dan verwacht je wat meer service. Die moet je niet halen bij het lijstje wat je opnoemt. Omgekeerde wereld m.i. Trouwens ik vind dat ouderen sowieso gratis moeten kunnen rijden met de trein, net als in veel andere landen.

        1. Pierre schreef:

          Tendens van deze tijd, voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten..
          Wil je service, dan betaal je meer. Wil je extra korting dan zul je zelf wat dingen meer moeten doen.
          Niet zo gek toch.

  16. Anja schreef:

    Wat zijn ze toch kinderachtig bezig bij de ns, gun iedereen een dagje treinen met gewoon een wegwerp kaartje!!!

    1. Rene schreef:

      Dat wordt te duur voor NS. Zelf graag papier en inkt gebruiken.

      1. Ipi schreef:

        dat is dus niet zo duurzaam. Een a-viertje voor een ritje

      2. Anoniem schreef:

        In mijn smartphone hoeft geen papier en inkt af en toe een oplaadkabel vind ie meer dan genoeg

  17. Anoniem schreef:

    Mijn man heeft geen smartphone. Ook geen print mogelijkheden

  18. Bram schreef:

    Je houdt toch geen rekening met die laatste 1%. Het gaat om de meerderheid en die kan prima dealen met het voorstel van NS.

    1. John Schutte schreef:

      Sorry hoor,hoort het niet zo te zijn dat men juist rekening houd met die 1%?! Of werkt dit nu werkelijk zo in deze ‘ik’ maatschappij?!

      1. Ipi schreef:

        inderdaad, juist die 1% (maar volgens mij veel meer %) maakt het meest gebruik van het spoor.

        1. Annemiek schreef:

          Onzin dat die 1% het meest gebruik maakt van het spoor. De dagjesmensen zijn niet de veelgebruikers. Juist de forenzen zijn de reizigers waarop NS kan bestaan. De figuren die een paar keer per jaar reizen met een kaartje van Kruidvat, of weet ik veel waar, dienen slechts ter opvulling. En daar zijn de lage prijzen voor zo’n ticket ook naar.

        2. Janneke 1 schreef:

          Ja, Annemiek, daar zeg je zoiets, juist dat is de reden waarom veel mensen klagen. Het gevoel dat je alleen als opvulling dient.En het feit dat die E-tickets je door de strot worden geduwd. Natuurlijk kan iedereen uiteindelijk wel aan een actiekaartje komen, maar het wordt gewoon steeds lastiger gemaakt voor veel mensen. De NS zit duidelijk niet op ons te wachten, maar elk eurootje is meegenomen voor ze.

        3. Rudolf schreef:

          Beste Annemiek, U bent verkeerd ingelicht. Het zijn juist de forenzen waar NS het minste aan heeft, omdat die met abonnementen relatief weinig betalen en juist op momenten reizen dat de capaciteit van het spoorwegnet al vrijwel geheel benut is.

    2. Rudolf schreef:

      Daar houd je juist wel rekening mee. Wat gij niet wilt dat U geschiedt, doet dat ook een ander niet…..
      Ik hoop voor U maar dat U niet eens tot die een procent behoort. Aan de andere kant zou dat U weleens leren wat empathie voor anderen te voelen.

    3. Rudolf schreef:

      Daar houd je juist wel rekening mee.
      Ik hoop voor U maar dat U niet eens tot die een procent behoort. Aan de andere kant zou dat U weleens leren wat empathie voor anderen te voelen.

  19. mar schreef:

    Ik vond het ook altijd handig zo,n kaartje.
    Snap niet waarom ze ze niet in de NS automaat als oplaadkeuze op een, (je eigen of eenmalige
    chipkaart) doen.

  20. A.H. Olthof-Tonnis schreef:

    Behalve dat het treinkaartje duurder werd, kun je er ook nog minder mee reizen. Waarom de reiziger dubbel pakken?

  21. I Meijerink schreef:

    Wat ik het ergste vind is dat je je reis die je voor de spits begon niet meer in de spits kan afmaken. Als je ver weg van de bestemming woont kan je eigenlijk niet meer op deze manier een dagje uit…. Als ik vanuit Den Helder een dagje wil winkelen of naar het ziekenhuis in Amsterdam ben ik om half 11 daar (na spits natuurlijk maar dat was al) maar nu tegen half 3 al weer terug of pas na half 7. Vind ik niet normaal….

    1. Wouter schreef:

      Ik denk dat er genoeg alternatieven zijn. In zo’n geval koop ik vaak via de Spoordeelwinkel

    2. Diana schreef:

      Klopt, ik gebruik regelmatig de trein voor werk, maar ook voor recreatieve doeleinden. Nu moet je er voor 16:00 uur uit en kun je pas om 18:30 uur verder reizen. Dit is best vervelend wanneer je om 16:00 met de terugreis wilt beginnen.

  22. Ronald schreef:

    Ik ben een senior van 71 jaar OUD en gebruik naast mijn Ipad een smartphone van Samsung. Veel senioren weigeren gewoon een smartphone te gebruiken en blijven hangen in hun ouderwetse kleine mobieltje.
    Onze zoon van 41 jaar heeft mij drie jaar geleden alles uitgelegd en ik heb mijn mobieltje ingeruild voor een smartphone. Zouden meer senioren moeten doen, is mijn mening.

    Tot slot, het is eenvoudig om je actiekaartje te laden op je smartphone.

    Het GROTE probleem bij senioren is ongetwijfeld ook, dat een reis die buiten de spits begonnen wordt, niet meer in de spits kan worden afgemaakt. Daar balen velen oudjes (ik dus ook) van.

    1. Hildebrand van Kuijeren (Treinreiziger.nl) schreef:

      Niet alleen oudjes 😉 Ik zelf (36) vind ook vooral jammer dat ze technisch niet in staat zijn de inchecktijd bepalend te zijn bij eticket.

      1. Johan schreef:

        Het is andersom: Ze hebben de OV-chipkaart zo gemaakt dat niet het reismoment maar het moment waarop je het station binnenloopt het tarief en/of de geldigheid van het vervoerbewijs moet bepalen, terwijl het voor de spreiding van spitsdrukte essentieel is dat het wordt ontmoedigd om in een drukke trein te reizen. Dat lukt met e-tickets nou net wel.

  23. Jordy schreef:

    Ik vind het jammer dat het wordt afgeschaft mensen gaan er juist op
    uit en wat dacht je van mensen die
    het niet
    zo makkelijk hebben die vinden dat juist leuk om ook een dagje uit te maken met zo’n actie maar helaas dat kan niet meer waarschijnlijk

  24. Dijkst d a schreef:

    Jammer
    Wij reizen er mee vanaf schiphol naar huis en dat is veel goedkoper dan daar parkeren
    Kopen altijd bij actie van de dag

  25. Nel schreef:

    De kaartjes waren gemakkelijk en je kon bepalen waarheen en wanneer

  26. Luuk schreef:

    Heb geen smartphone en geen printer, zal dus duidelijk minder tot geen gebruik meer maken van de NS.

  27. gert post schreef:

    nu maar wachten dat paul geelen niet meer bij de ns werkt en zelf keer met een dagkaart wil reizen hoop dat hij dat gaar mee maken.

  28. Johan schreef:

    Ik vind als HC die hele e-ticket een verschrikkelijk wanproduct.

    Voor een goede controle moet je bij elke e-ticket een ID controleren wat veel te veel tijd kost. De reiziger moet zijn ID nog pakken, heeft het niet bij zich (moet ik nu meteen schrijven?) je bent zeker een minuut per reiziger langer bezig. Maar doe je het niet, dan is het een erg fraudegevoelig kaartje. Een gewoon kaartje is 2 seconden werk.
    Dan heb ik het nog niet over slecht geprinte e-tickets of e-tickets op een smartphone via de app,…. en toen was de accu leeg. Nee echt een @&*%#@! product.

    1. Annemiek schreef:

      Als HC zul je vast ook zien dat het niet de tickets zijn die zorgen voor oponthoud, maar vooral de reizigers. Een beetje geoefende reiziger heeft de ID-kaart immers al in de toonstand als de conducteur nadert. Mensen die met goedkope dagkaartjes reizen, vragen nou eenmaal meer aandacht dan de dagelijkse passagiers. Als HC ben je volgens mij meer tijd kwijt aan het tot vervelens toe uitleggen hoe een overstap (of de eerste klasse of stiltezone) exact werkt, terwijl die figuren het hele reisplan al hebben geprint, dan aan effe een e-ticket checken. En inderdaad, als reizigers zonder ID reizen, hebben ze geen geldig vervoersbewijs. Dan moeten ze inderdaad gewoon op de bon. De instructie die je daarvoor hebt gekregen bestaat niet voor niets. Het ‘ambt’ van HC is nou niet bepaald een hele zware. Klagen over je zware werk is belachelijk. Het gros van de HC’s is op een hele werkdag nog niet de helft productief. Zeiken over de tijd die het controleren van een e-ticket kost, is absurd.

      1. Simon schreef:

        Hm, Annemiek. Meen je dit echt?
        De zwaarte van het werk van een conducteur zit hem toch niet in de productiviteit?
        Die zwaarte bestaat volgens mij uit de omgang met reizigers.
        Ik heb me ook wel eens geërgerd aan conducteurs die een coupeetje voor zichzelf reserveerden. Maar ik heb ze ook gesproken net nadat ze in de loop van een pistool hadden gekeken, mishandeld waren of verkracht.
        Misschien ‘lijkt’ het werk niet altijd even zwaar.

        1. Annemiek schreef:

          Fantasierijke reactie.

        2. Simon schreef:

          U heeft gelijk, ik heb me vergist.
          Waar ik verkracht schreef moet staan; aangerand.
          Het verkeerde woord gebruikt. Sorry.

      2. TeunB schreef:

        Waarom zet u het woord ambt tussen haakjes? Het is heel belangrijk werk in de dienstverlenende sector dat veel , vooral oudere mensen , prettig vinden. En nee , het mag misschien geen zware baan zijn maar wel zo fijn als je persoonlijke uitleg krijgt.

      3. Rudolf schreef:

        Denken dat U (Annemiek) het beter weet dan een conducteur zelf, toont uw grenzeloze zelfoverschatting, waarmee U uzelf volkomen belachelijk maakt. Héél jammer en het laat zien dat men uw reacties op dit forum maar niet al te serieus moet nemen.

  29. NIeuwwester schreef:

    NS is geen bijster klantvriendelijk vervoerbedrijf.

  30. Gerard kapper schreef:

    Nou ik haal ook vaak bij Kruidvat, AH, Hema enz.
    Ik heb er geen klachten over, ik ben er zelf blij mee.
    Want nu ga ik ook door de weeks weg met de trein en ook met vrienden die het niet breed hebben.
    We werken alle dagen en op je vrije dag voor zo aan aanbieding is het leuk om met de trein te gaan in je vrije tijd.
    Voor oude mensen zijn ook wel een oplossing er zijn mensen waar ze geholpen kunnen worden.
    Gewoon door geen met die actie niet stoppen met die actie doen jullie veel mensen te kort mee.

  31. Anoniem schreef:

    Helaas kan ik niet printen. Jammer NS.

    1. Henny schreef:

      Even een tip voor iedereen zonder printer : Ik heb er ook geen (bewust niet) maar als ik een keer wat moet printen zet ik het op een USB stick en ga er mee naar Primera. Afdrukken voor € 0.10 z/w of € 0,70, wordt je nog bij geholpen ook. In steden zijn vast nog veel meer mogelijkheden.

      1. Wouter schreef:

        Niet elke Primera heeft zo’n service. Elke Primera is een zelfstandige ondernemer en zelf bepalen welke service ze aanbieden.

        Wat ik niet snap is waarom deze service niet vaker wordt aangeboden. Ik ken bijvoorbeeld genoeg adressen waar ik mijn digitale foto’s kan laten afdrukken maar eigenlijk geen adressen waar ik kan laten printen.

  32. WillemKap schreef:

    Onlangs via de NS site een meereiskaartje op mijn mobiel gezet. Maar bij het ophalen van de bestelling op het station kwam ik terecht op de pagina voor het ophalen van keuzedagen. Moest ik alsnog de volle mep betalen. Bah. Volgende keer maar weer uitprinten. De NS zal vast aandelen Hewlett Packard hebben.

  33. Bryan krijgh schreef:

    Als ze nu het mogelijk maken via de computer een dagkaart te kopen en die te kunnen koppelen aan je ov kaart heb je geen printer en geen smartphone nodig. Iedereen heeft wel een computer of een telefoon. Ook heeft iedereen wel een ov kaart en als je die niet hebt is het 1 malig 9 euro en dan ben je ook weer voorzien.

  34. Teunis schreef:

    Wellicht tip v.w.b. het niet opengaan van poortjes met geprinte e-ticket: Gebeurde regelmatig als ik in kleur afdrukte. Nu altijd in zwart-wit, al maanden geen enkel probleem bij poortjes.

  35. Doet er niet toe schreef:

    Goedemorgen
    Als u deze kaartjes afschaft.
    Zijn er een hoop minimas die dan niet meer kunnen reizen naar familie of een dagje er op uit.
    Printen kan ook bij de bibliotheek.
    Of buurman, familie .
    We maken het ons zelf zo moeilijk.
    Dus ns gun mensen met een pensioen of minima / uitkering ook een dagje uit.
    Mvg 😊

  36. Henny schreef:

    Het kunnen plaatsen op de OV chipkaart vind ik persoonlijk de beste oplossing

  37. Hennie bannenberg schreef:

    Ik hoop echt dat ns terug komt op hun beslissing om het fysieke actietreinkaartje niet meer terug te brengen, ook mijn man en ik zullen geen gebruik maken van het e-ticket wij zijn niet in de mogelijkheid om het uit te printen, en om een datum vooraf te bedenken waneer je er gebruik van wil maken is ook niet prettig, we willen spontaan kunnen gaan!

    1. Anoniem schreef:

      Tja want met een etiket printen ben je al gauw een halve dag bezig??

  38. Jip84 schreef:

    Wat een zeur mensen hier. Wees blij dat er al een actie bestaat. Er zijn best mensen in de omgeving die een printer hebben of je kunt naar de printshop.weinig mensen hebben geen computer of een printer dat je daar dingen van moet laten afhangen is gewoon nonsense.

  39. Jans schreef:

    Op sommige station. Zoals Tilburg. Kin je het ticticket uit laten printen voor 1 euro. Dat heb ik zelf een keer gedaan.

  40. Marina schreef:

    Omdat ik ook niet meer zo jong ben, print ik de avond van te voren mijn kaartje uit. Het is mij nu al verschillende gebeurt dat ik de volgende dag de reis niet kon maken b.v door ziekte of andere onvoorziene omstandigheden. Kaartje kon dus niet meer gebruikt worden omdat er een datum opstaat. Ik maak er dus allang geen gebruik meer van, want dat is weggegooid geld.

    1. B.Harmsen schreef:

      In het vervolg gewoon iets eerder opstaan en voor vertrek uitprinten, probleem opgelost.

      1. Rudolf schreef:

        Empathie is niet bepaald uw sterke punt. Jammer. Ik hoop maar dat als U zelf problemen heeft, dat U medemensen op uw weg treft die meer met anderen meevoelen.

  41. Eureka schreef:

    Het moet mogelijk zijn een e-ticket van een unieke code te voorzien, waarmee éénmalig gebruik bij het inchecken wordt gegarandeerd.
    Ben je ook van de datumplicht af.

  42. Jasper schreef:

    Die kruidvattickets werden toch maar 1 of 2 weken per jaar verkocht? Hoe deden al die mensen die geen printer of smartphone hebben dat dan de rest van het jaar? Lijkt me sterk dat zij alleen konden reizen wanneer de kruidvattickets worden verkocht. Als de NS niet had aangekondigd te stoppen, denk ik dat de meeste mensen dat niet eens door zouden hebben.

    Maar even serieus: Kan de NS niet de optie geven om de actiecode bij de automaten te verzilveren en te printen. al dan niet tegen meerprijs

    1. Hildebrand van Kuijeren (Treinreiziger.nl) schreef:

      Vorig jaar ging het om vier acties met wegwerpkaartjes: 1× Kruidvat, 2× AH en 1× Primera. In 2017 en eerder waren er meer acties. Er zijn veel mensen die niet noodzakelijke reizen bewaren voor dit soort acties.

  43. Ruud schreef:

    Is er geen mogelijkheid zo’n product op je eigen OV-chipkaart te laden? Papiertjes printen is zo ontzettend ouderwets.

    1. Jasper schreef:

      Of gewoon standaard op de OV-chipkaart zetten. Dat reizigers als ze buiten de spits reizen nooit meer dan 19€ (oid) per dag hoeven te betalen, dan zijn die actiekaartjes niet meer nodig.

      1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

        Wat bedoel je? Standaard wat op de ov-chipkaart zetten?

        1. Jasper schreef:

          Dat er een maximum bedrag is dat een reiziger betaalt, ongeacht hoe veel hij reist op een dag. Vergelijkbaar met de daily cap van de Oyster card in Londen.

          Bijvoorbeeld iemand reist een dag lang buiten de spits en checkt gewoon in en uit. als de reis duurder wordt dan bijvoorbeeld 19€ hoeft de reiziger niet meer te betalen. Dat zou een mooi en simpel alternatief zijn voor de actiekaartjes.

  44. Johan schreef:

    Wedden dat de wegwerptreinkaartjes weer terug komen? De Ns hield 40 miljoen per jaar aan die wegwerpkaartjes over en als ze eenmaal zo ver zijn dat ze begrijpen dat ze dat nu jaarlijks voor het overgrote deel wel kunnen vergeten, komen die kaartjes gewoon weer terug. Gewoon een kwestie van tijd voordat het kwartje valt. Wel is de Ns natuurlijk zeer hardleers zoals je aan de vele werkzaamheden op altijd dezelfde trajecten in de weekenden de afgelopen 10 jaar hebt kunnen zien.

    1. Ron schreef:

      Beste Johan,
      NS is een vervoersbedrijf en sinds jaren geen spoorbeheerder meer , dat is Prorail en dat is degene die vooral in de weekenden onderhoud of vernieuwingen van het spoor uitvoerd. Om dit allemaal te bekostigen wordt er meer spoorbelasting (gebruikersbelasting) aan de vervoerders gevraagd. NS is in dit land niet de enige vervoerder maar bepaald samen met de andere maatschappijen wat een dagkaart moet kosten, zeker na een btw verhoging en inflatiecorrectie. Om de verkoopkosten in de hand te houden moet er wel een keuze gemaakt worden en omdat men steeds meer gebruik wil maken van moderne middelen is de keuze voor het afschaffen van een klassiek vervoerbewijs gemaakt. Zo blijft een dagkaart nog betaalbaar voor de reizigers.

    2. Janneke 1 schreef:

      Ik hoop dat je gelijk hebt, Johan, maar ik zou er niet op rekenen.

    3. Hildebrand van Kuijeren (Treinreiziger.nl) schreef:

      Het wegwepkaartje op stations, voltarief, blijft bestaan.

  45. Jantje schreef:

    Hallo ik vind het eticket waardeloos, breng het wegwerp kaartje terug NS. Jullie rijden met oud materiaal en proberen alles aan de klant kant de digitaliseren terwijl jullie met oude gemalle treinen uit 1960 rijden. Hoe kan dat?

    1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

      Uw reactie aangepast vanwege het grove taalgebruik. Het gebruik van scheldwoorden is niet toegestaan. In het algemeen: Het is ook belangrijk om respect te hebben voor de andere gebruikers. Inhoudelijk: er rijden geen reizigerstreinen meer rond uit de jaren 60. Een trein gaat in de regel ongeveer 40 jaar mee.

      1. Ibo de Joode schreef:

        Inhoudelijk: Het oudste NS materieel is de SGM (vlavlip-sprinter) waarvan de eerste in 1975 op de rails kwamen. Deze gaan er binnen een paar jaar uit. Ik denk dat de gemiddelde leeftijd van het NS materieel zo’n beetje het jongste is van Europa/wereld.
        Over de goedkope kaartjes: wees blij dat NS dit soort kaartjes uitgeeft. Ze hoeven het niet. Daarnaast, je kunt ook een abonnement met korting nemen. Ander punt: ik heb nog nooit een probleem gehad met een E-ticket bij een poortje. Nog een punt: Uitprinten op de dag van vertrek kan ook. Dus als je die ochtend ziek bent, geen kaart uitprinten. Laatste punt: voor alle goedkope aanbiedingen, of het nu trein, AH, vliegtuig of 2e hands artikel betreft, geldt dat er meestal minder leuke voorwaarden aan verbonden zijn. Daarom is het ook goedkoop. Bij elke NS of Arriva e.a. automaat kun je een “echt” gewoon kaartje laten printen. Maar dan betaal je wel de hoofdprijs.

    2. A-k schreef:

      Waardeloos dat het actie kaartje is afgeschaft.had al een vermoeden dat dit ging gebeuren.we hebben geen privé meer in dit land.

  46. P.Heesakkers schreef:

    Wanneer het oude kaartjes systeem nog bestond, desnoods als nu uit de automaat. Omdat men loketten af wou schaffen. Als dagretour, enkele reis of weekendretour, was het kaartjes en
    biljettensysteem overzichtelijker geweest. Had deze kolom ook niet hoeven bestaan en zo snel en flink groeien in reacties, met vragen, vragen. Moeilijkheden met printen vooraf of velen schijnen dus geen printer te hebben waaronder de ouderen welke overigens ook geen computer hebben laat staan kunnen bedienen zo blijkt uit de inzenders. Vandaar misschien dan dat ik zo weinig ouderen in de treinen aantref. N.S. Wordt wakker en meer klantvriendelijker. Zeker omtrent de vele winkelbedrijftickets, waar je door de bomen het bos niet meer ziet. Het moet eenvoudiger worden.

    1. Ibo de Joode schreef:

      Ik tref juist bijzonder veel ouderen in de trein aan en OV in het algemeen. Velen hebben nog (wij ook) de VDU (Voordeelurenkaart). En al die vele ouderen gaan met hun OV chipkaart net zo vaardig om als de jongeren. Of het nu trein, metro, tram of bus betreft. Vandaag weer gezien in een dagje trein, tram reizen. Er is inderdaad een beperkte groep, maar niet alleen ouderen, die moeite hebben met reizen per openbaar vervoer en dan met een goedkoop kaartje (nu E-ticket) op de 1e rang willen zitten. Dat zijn vaak opvallend veel automobilisten die haast nooit met het OV reizen. De regelmatig met OV reizende oudere hebben allemaal een OV-chipkaart en weten echt wel hoe het moet. Blijft natuurlijk de beperkte groep die er moeite mee heeft, maar die loopt daar ook tegenaan bij verzekeringen, banken, overheid, aankopen op Internet etc. Dat mag je dus niet alleen NS verwijten.

      1. Annemiek schreef:

        Mijn ouders zijn beiden bijna 80 en zitten zeker viermaal in de week in de trein met hun eerste klasse Dal Vrij abonnement van 71 euro per maand. Mijn vader vindt het vooral leuk om onderweg te zijn. Mijn moeder reist meer naar, voor haarm belangrijke reisdoelen en betaalt vaak ook bij als ze in de (ochtend)spits moet reizen. Beiden vertikken ze het inmiddels om leeftijdgenoten te helpen met problemen met hun chipkaarten of e-tickets. Ze begrijpen gewoon de problemen niet. Mensen zien vooral beren op de weg die niet bestaan.

        1. Janneke 1 schreef:

          Fijn voor je ouders dat ze dat nog kunnen (betalen), Maar waarom willen ze dan niemand helpen als ze het zo goed weten? Toen begrip en hulpvaardigheid werden uitgedeeld stonden jullie zeker niet vooraan, hè?

        2. TeunB schreef:

          Ik vind het juist fijn om mensen te helpen die niet precies weten hoe iets in zijn werk gaat. Zo hebben zij ook , net als ik , meer plezier in het reizen met de trein . Uw ouders kunnen zich blijkbaar niet voorstellen als de rollen omgedraaid zouden zijn. Jammer …..

        3. Rudolf schreef:

          Dat U trots bent op het feit dat uw ouders anderen niet willen helpen is voor mij onbegrijpelijk, maar het tekent U. Ik zou me d’r diep voor schamen als mijn ouders anderen niet zouden willen helpen. Wat gij niet wilt dat U geschiedt, doet dat ook een ander niet…..

  47. Wouter63 schreef:

    Deze week een mooie reis met het e-ticket gemaakt naar Zeeland. Ik vond het handig dat je op het moment van bestellen nog kunt besluiten of je, voor 4 euro extra, eersteklas wilt reizen.
    Omdat ik met verschillende vervoersmaatschappijen reis, vind ik het erg handig dat je niet telkens hoeft in- en uit te checken.
    Heb wel gemerkt dat conducteurs er langer mee bezig zijn dan met een chipkaart.
    Ik print ze altijd uit met een zwart-wit laserprinter, dat wordt prima gepakt door de poortjes. Voor de zekerheid laad ik ‘m ook in de app, maar vind de afdruk handiger.
    Wel mis ik de aanbieding van bijv. Kiosk of Smullers. 😉

    1. Wouter schreef:

      Heb inmiddels ook al een keer gereisd met een dagkaartje van Kruidvat.

      Ik vond het zelf ook erg handig dat je op het laatste moment nog kunt kiezen voor de eerste klas. Ook het niet hoeven niet hoeven in- en uitchecken vond ik makkelijk als je van vervoerder wisselt.

      Wat ik me alleen afvraag is wat ze gaan doen met vertragingen. Met een e ticket kunnen niet nagaan op welke traject(en) je hebt gereisd. Mocht je weten op welk traject ze een vertraging hebben gehad dan kunnen mensen alsnog hun geld terug proberen te krijgen.

  48. Jan Treinman schreef:

    Het lijkt me een goed idee dat degenen die het actie-chipkaartje missen een dalvoordeelabonnement met keuzedagen (60+) aanschaffen. Voor omgerekend ongeveer 11 euro per dag kun je dan 7x per jaar op pad. En voor kortere afstanden gebruik je niet de keuzedag maar het dalvoordeelabonnement.

    Een andere suggestie is weekendvrij: Voor 24 eur per maand (65+) kun je dan elk weekend op pad.

    In plaats van treuren zijn er dus voldoende alternatieven die ook goed geprijsd zijn.

    1. Anoniem schreef:

      Met weekend vrij kun je zelfs al vrijdagavond vanaf 18.25 inchecken.

    2. Rudolf schreef:

      Eindelijk ens een constructoeve reactie om anderen te helpen. Bravo !

  49. Wodan 65 schreef:

    Conclusie: NS luistert dus NIET naar z’n klanten die niet regelmatig met de trein reist.

    Op zaterdag en zondag reis je met een goedkoop kaartje ook in de “spits uren” want die zijn er dan niet.

    Ben 65 jaar, heb een computer, heb een smart-telefoon, heb ook een printer, maar toch gaat mijn voorkeur wel uit naar het oude systeem van het treinkaartje.

    Nadeel van die “oude” of ” nieuwe” kaartjes is dat je door de week niet meer in de spits mag reizen. Je de reis ook niet meer mag afmaken. Dat vind ik ook onlogisch.

    Voorbeeld: je wilt een op een doordeweekse dag naar madurodam of scheveningen (dit laatste omdat het weer hier toe uitnodigd)
    Vanuit het noorden van het land (waar ik woon)moet je vroeg vertrekken wil je de dag genieten. Dat lukt niet want een gedeelte van de reis valt in de spits. Dus na 9 uur vertrekken. Dan kom je rond de middag pas aan. Terug na 18.00 weer terug maar dan heb je s’avonds geen OV meer (bus) naar huis

    Eindconclusie:
    Reizen met de trein wordt zeer onaantrekkelijk gemaakt voor “dagjes uit” zeker vanuit het noorden!😢

    1. Wouter schreef:

      Oplossing: als je vanuit het hoge noorden woont en je wilt naar Scheveningen dan hoef niet direct een dagkaart te hebben. Een vast traject vanuit het noorden naar Den Haag is voldoende. In dit geval heb je in de Spoordeelwinkel hele leuke uitjes staan waarbij je ook in de avondspits mag reizen. Je betaald hier wel iets meer voor.

  50. Jeroen schreef:

    Wat een oeverloos gezeur zeg. Als je je hier druk om moet maken, dan valt het kennelijk wel mee.Dan gaat het heel goed met je!

    1. Rudolf schreef:

      Wat een even weinig constructieve als weinig empathische reactie. Maar goed ze (uw reactie) tekent U. Jammer.

  51. Tonny Schonewille schreef:

    Ik heb kn het verleden wel gezien dat e tickets verplicht geprint moesten worden. Iets elektronisch noemen en dan moeten printen is zo raar, dat blijft hangen. Dus die verwarring begrijp ik wel.

    1. Hildebrand van Kuijeren (Treinreiziger.nl) schreef:

      Sinds dit jaar is printen nooit meer verplicht, in verleden was dat inderdaad anders.

    2. Wouter schreef:

      In de actievoorwaarden van de dagkaarten die de Kruidvat vorige maand verkocht staat dat je de kaarten verplicht moet printen.

      Nu heb ik gisteren voor het eerst gereisd met zo’n dagkaartje en ik kreeg de optie tussen printen of in de NS app downloaden. Dit heb ik gedaan omdat ik een ticket in de NS app makkelijker vind. Voor de zekerheid heb ik ook een papieren versie meegenomen omdat dit in de voorwaarden stond.

      Ik ben één keer gecontroleerd en ze deden niet moeilijk dat ik het kaartje via de app aanbood. Heb het zelf nog aangeven dat het een treinkaartje was van de Kruidvat en dat het officieel uitgeprint moest worden. Dit was alsnog geen probleem.

  52. N. M. schreef:

    Zo jammer, sommige van bovenstaande reacties als “U hebt blijkbaar wel digitale middelen, want anders kon u hier niet reageren.”
    Wel eens geprobeerd om zo’n digitaal kaartje uit te printen? Zelf ben ik niet bepaald een digibeet, heb voor mijn werk vaak een computer nodig, maar ik vind het al ingewikkeld om alle stappen hierin goed uit te voeren. Let wel: ingewikkeld betekent hier niet dat het niet lukt, maar ik kan me voorstellen dat mensen, senioren of mensen met een verstandelijke beperking bijv. het heel moeilijk kunnen vinden om een digitaal treinkaartje uit te printen of om te kunnen gaan met een smartphone. Daarnaast is ook het installeren van een printer niet voor alle reizigers van de NS een mogelijkheid. En nee, niet iedereen heeft behulpzame buren of kinderen in de buurt die kunnen helpen. Kom op mensen, laten we deze groep wederom zakken? Elke inwoner van ons land zou gebruik moeten kunnen maken van NS acties, ook al is het maar een klein deel van de bevolking. Hen uitsluiten heet gewoon discriminatie en daar hebben de mensen tegenwoordig de mond van vol op allerlei fronten. Sterker nog: een nog veel kleinere groep ziet soms kans om veranderingen aan te brengen door heel hard te roepen dat ze gediscrimineerd worden in Nederland. Waarom dan niet naar onze ‘hulpbehoevende’ medemensen luisteren? Moeten zij hier alweer het onderspit delven? Wat mij betreft onaanvaardbaar.

    1. Janneke 1 schreef:

      Daarbij wordt tegenwoordig ook verwacht dat iedereen zelfredzaam is, maar op deze manier worden mensen juist weer afhankelijk gemaakt.

  53. Gerrit schreef:

    Goedendag NS ik heb geen printer en wil gene printer. Ik wil het wegwerp kaartje en wel nu! Slechte servise dat elektronische ticket dat je mot printen… ik heb geen printrr en met mien aow heb ik geen budget.

  54. 023 schreef:

    Lekker dan…heb je 1 datum geprikt om we te gaan met de trein ..kan je ineens niet weg omdat je ziek bent of om prive gelegenheden…of het weer zit tegen dat je toch thuis blijft….nou daar zit je dan met je A4 blaadje ticket wat geld gekost heeft en niet kan gebruiken. Plus je bent je geld kwijt….

    1. Erwin Wessels schreef:

      Daarom de volgende tip: verzilver de voucher/code pas op zijn vroegst de dag voor vertrek. Dan is de kans veel kleiner dat je je ticket door onvoorziene omstandigheden niet kunt gebruiken.

  55. G. van der Zwaag schreef:

    Nou, nou wat een ondankbaarheid van de kant van de reizigers en van de conducteurs. Wees alsjeblieft eens een keertje blij en dankbaar dat we in ons land zoveel mogelijkheden hebben en dat je in plaats van een normale NS-dagkaart van 53 euro er via een supermarktkaart VEEEEEEL minder voor hoeft te betalen.En moet je toevallig wat verder willen dan eigenlijk op die manier kan, doe dan net als ik en ga bijvoorbeeld toch wat eerder dan 9 uur op een werkdag op reis en betaal een (klein) deel van je reis met je OV-kaart. Zo check je om 9 uur uit en gebruik je dan je supermarktkaart. Doe ik vaker en zelfs dan ben km nog LANG NIET aan die 53 euro toe en is mijn reis nog altijd voordelig!

    Ik ben ZEER TEVREDEN met deze winkelacties en ik hoop er nog heel lang van gebruik te kunnen maken; weggooikaartjes of printkaartjes, allebei prima.

    Ik ben 74 en hopelijk kan ik nog lang mee, o.a. in allerlei treinen die steeds beter worden. Denk aan de fraaie FLIRT, de prachtige SNG en straks komt er ook nog een splinternieuwe INTERCITY NIEUWE GENERATIE.

  56. SRB schreef:

    Sommige reacties zijn eigenlijk best lachwekkend en tragisch tegelijk.

    ‘Geen fysiek kaartje meer waardoor ik voor eens en voor altijd thuis moet blijven’

    Overdrijven is ook een vak. Plus: ik begrijp best dat de ontwikkelingen soms te snel gaan, maar je kunt ook gewoon leren met de tijd mee te gaan in bepaalde stapjes. Maar doe aub niet alsof de wereld vergaat zeg hahaha

    1. Wouter schreef:

      Ik kan me best voorstellen dat het voor sommige mensen een e ticket lastiger is dan gewoon een wegwerpkaartje.

      Wat ik me niet kan voorstellen is dat mensen gelijk zo negatief zijn. Niks kan en er zijn totaal geen mogelijkheden. Kan me voorstellen dat er een groep is waarbij zo’n actie nadelig uitpakt maar ik denk dat de groep kleiner is dan het hier doet voorkomen.

    2. Rudolf schreef:

      Dat “hahaha” van U is op z’n zachtst gezegd volkomen misplaatst. Jammer dat het lot van anderen U zo weinig interesseert. Ikzelf heb ook geen problemen met computerzaken, maar ken anderen die die problemen wel hebben.

    3. BK schreef:

      Er zijn veel mensen die er moeite mee hebben om zo’n e-ticket uit te printen en ook niet altijd hulp hebben van anderen. Dan kunt u de reacties wel lachwekkend vinden, maar misschien wat respect voor deze groep zou ook op zijn plaats zijn. Het is verder ook onhandig dat je inderdaad niet kunt besluiten om die dag toch maar niet te gaan om wat voor reden dan ook, als het ticket geprint is zit je eraan vast.
      Verder kun je als je voor 16.00u ingecheckt bent niet in de spits in de trein zitten en als je een reis van ongeveer 2u moet maken, ben je dus verplicht om tot 18.30u te wachten om te gaan reizen en dat heb je niet met de wegwerpkaartjes. Zo vreemd en lachwekkend zijn de reacties dus niet.

  57. m.olieman schreef:

    net 3 kwartier bezig geweest om e ticket uitgeprint te krijgem, incl, hulplijn ns moeten bellen, pdf bestand doorgekregen, na veel heen en weer gezoek eindelijk uit kunnen printen. Mijn zoon dan want ik heb geen mobieltje watmee ik de printer kan laten werken. Ik vond t ook heel veervelend ddat ik nu van te voren moet uitprinten , weet de dag ervoor eigenlijk niet of ik morgen fit genoeg ben om te reizen. Begrijp dat dit misschien minder kosten geeft maar zeker voor de oudere reiziger, is dit een heel onvriendelijk systeem,

  58. Bloem schreef:

    Jammer ,maar er wordt ook vaak gewerkt aan het spoor zodat je aan die vaste dagkaarten dan ook niks meer aan heeft .Veel storingen en andere activiteiten waardoor de treinen dan ook niet verder rijden. Kortom ,Treinreizen wordt er niet leuker op .

  59. Theodorus kroese schreef:

    Wat een gezeik om een kaart. Hartstikke handig, mijn dank ns spoorwegen voor al die mooie reizen met de trein en mijn race fiets. Gebruiks vriendelijk. Wat te denken van 2 uur in de file staan met de auto. Leuk joh. Zo heb je bijvoorbeeld 10 baden kaart voor de sauna en dus voordeliger. Wat is er mis om met deze ns kruidvat kaart te reizen. Heb gewoonweg wat respect voor ouderdom. Iedereen zit op je vingers te kijken als je een kaartje ca opwaarderen moet. Ook jonge mensen vinden dit minder prettig. Doe mij maar een na voordeel kaart van de kruidvat ca blokker,Albert h. Gewoon doen theodorus.

  60. Serren schreef:

    Die QR-codes werken echt super slecht, laatst op het station kon iemand er niet in, ik had nog geholpen, maar het werkte niet, geen idee of ze uiteindelijk hun trein hebben gehaald of niet.

  61. Veronie schreef:

    Veel ouderen hebben geen printer .ook ik niet ! Noch dat ik een mobiel heb !! Dus je moeten van NS maar weer aan huis gekluisterd worden en mogen niet meer gaan treinen , of we mogen het wel maar dan duur betalen .
    Weet u NS u zou ook eens echt voor de gezelligheid moeten reizen en zien waar nog natuur is wat men mag bekijken …. en gelukkig zijn er nog trijecten die het mogelijk achten. Behalve in z holland en n holland al geheel niet meer En mocht u omroepen dat iedereen met mobiele blijft zitten dan stap ik uit de trein . Ik wel een mobiele voor noodgeval en voor onderweg maar BLIJ toe Geen Internet !!!
    Dan maar weer liften om ergens te komen 69 jaar .. U bent bedankt voor dit !!!

  62. Heleen schreef:

    ik ben wel eens door mijn enkel gegaan op weg naar de trein. Op zich al naar genoeg, maar met het wegwerpkaartje kan je dan in ieder geval op het station nog besluiten een andere dag te gaan. Ook als er iets is gebeurd op het spoor, kan je met een wegwerpkaartje gewoon een andere dag kiezen. Met de e-ticket ligt het vast, zodra je besteld hebt.
    Misschien kan ns een actiekaartje voor je mobiel/printer maken zonder vastgestelde datum? Ik denk dat dan veel weerstand al weg is.

  63. Tim H schreef:

    NS is natuurlijk sowieso niet verplicht dit soort kaartjes tegen afbraakprijzen aan te bieden.

  64. Erik schreef:

    NS tevreden over verkoopcijfers
    NS zegt dat bij het spoorbedrijf geen sprake is van een klachtenregen. “We hebben tijdens de Kruidvatactie nauwelijks meer reacties binnengekregen dan anders”, vertelt Paul Geelen, bij NS verantwoordelijk voor alle treinacties. De verkoopcijfers zijn volgens hem ook positief, al wil het bedrijf niet kwijt hoeveel kaartjes er precies verkocht zijn. Dat een deel van de reizigers minder enthousiast is, verbaast Geelen niet. “We hebben er rekening mee gehouden dat een deel van onze reizigers aan dit besluit moet wennen.”

    NS heeft besloten geen goedkope wegwerpkaartjes meer aan te bieden. Alleen e-tickets. Ben je het daar niet mee eens?
    Dan kun je dit kenbaar maken bij de NS Klantenservice. Tot nu toe zegt NS weinig klachten te hebben ontvangen. Je kunt je klachten kenbaar maken via 030 751 5155 of via dit formulier. Bij het formulier kies je de laatste optie (“klacht indienen”), je hoeft geen ov-chipkaartnummer in te vullen.

    Ik vind dat ze zo een soort e-tickert ook uit zo een automaat bij het station kunnen halen als ze bij Kruidvat of zo zo iets hebben, de NS denken alleen aan hun zelf en niet aan mensen die geen smartphone en of printer hebben. Dan wordt het dit jaar ook geen Tilburgse kermis jammer wel.
    Vroeger kocht ik vaak die kaartjes en reisde wij met de trein overal heen
    Nu kan dat niet meer snik 😭😭

  65. Margreet schreef:

    het is eigenlijk heel goed gedaan. Ik kreeg Spoor niet toegestuurd, belde met de klantenservice. Daar boden ze spontaan aan even de kortingsode voor een meereisretour te mailen. Gisteren reisde ik ermee. Ik wilde graag met iemand meereizen die eerste klas reisde, dat kon. En ik kon dat eenvoudig nazoeken via de bijlage bij mijn digitale terienkaartje. Deze bijlage kon ik raadplegen via de app. heel handig!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *