fbpx
Foto: Stefan Verkerk

NS in financieel zwaar weer door veranderd reisgedrag

De Nederlandse Spoorwegen staan er na de coronacrisis niet goed voor. Vooral forensen kiezen minder vaak voor de trein. Daarnaast verwacht NS dat het reisgedrag blijvend veranderd is. Als de overheid niet te hulp schiet, zal NS in 2023 en 2024 verlies maken.

Gesprekken met Ministerie

Om verliezen te voorkomen of te beperken zijn er nu gesprekken gaande tussen NS en met name het Ministerie van Infrastructuur. De spoorwegmaatschappij hoopt dat voor de zomer duidelijk wordt in hoeverre afspraken herzien kunnen worden.

Het spoorbedrijf is zelf in 2020 een besparingsprogramma gestart, waarmee 1,4 miljard bespaard moet worden. De eerste helft is gerealiseerd. Een deel van de bezuinigingen zal echter niet volledig doorgaan, omdat er bijvoorbeeld nu ook extra geïnvesteerd wordt in de werving van nieuw personeel.

Boekhoudkundige winst

De NS verdiende in 2022 3,1 miljard euro aan kaartverkoop en de exploitatie van stations. Dat is fors meer dan de 2,3 miljard euro van een jaar eerder. Het onderliggende operationele verlies kwam uit op 304 miljoen euro. In 2021 legde de NS nog ruim drie keer zoveel (952 miljoen euro) toe op het laten rijden van treinen. Toen bleven nog meer mensen thuis vanwege coronamaatregelen en ruimere thuiswerkafspraken.

Uiteindelijk kon NS wel een nettowinst in de boeken schrijven. Het spoorbedrijf kreeg van de overheid 274 miljoen vergoeding voor de teruggelopen reizigersaantallen en 12 miljoen euro aan NOW-subsidies. In 2020 had NS een afwaardering van 1,6 miljard euro in de boeken gezet, maar dat is nu bijgesteld met 385 miljoen euro. Daardoor weet het bedrijf toch winst te maken, terwijl er een negatief onderliggend bedrijfsresultaat is.

Terugkeer reizigers

In de eerste helft van 2022 groeide het aantal reizigers door het verminderen van de coronaregels. Zo werd het mondkapje geschrapt. Maar sinds de zomer blijft het percentage reizigers dat NS vervoert schommelen rond de 82 procent van voor corona (2019). In het weekend is het nu soms wel drukker, maar NS vervoert nu vooral minder forenzen.

In september kampte NS met veel overvolle treinen, daardoor zijn sommige reizigers ook afgehaakt. NS-topman Wouter Koolmees wijst erop dat die reizigers nu waarschijnlijk op dinsdag en donderdag in de file staan en hoopt dat die reizigers op termijn terug keren.

Reisgedrag veranderd

Het reisgedrag van voor corona keert niet meer terug, en NS vervoert met name minder forenzen. Toch is er nog steeds sprake van een hyperspits. Koolmees: “De verschillen zijn nog groter geworden. Dinsdag en donderdag juist extra druk, omdat iedereen voor 9 uur op kantoor moet zijn”. Woensdagen en vrijdagen wordt er juist veel minder met de trein gereisd, zeker in de spits. Daarom rijden er nu bijvoorbeeld op vrijdagen minder treinen.

NS denkt op basis van prognoses van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) dat 2026 weer op het niveau zit van 2019. “Maar de patronen zullen nog steeds anders zijn” denkt Koolmees. Hij wijst erop dat er nog veel onzekerheden zijn bij de prognoses, maar op basis van demografische factoren en economische groei verwacht NS dat het aantal reizigers zal blijven groeien.

NS Voordeel

NS heeft nog geen concrete plannen die ertoe kunnen bijdragen om forenzen op andere dagen te laten reizen. Wel hoopt het bedrijf incidentele reizigers meer te sturen richting rustige tijdsloten door de inzet van NS Voordeel. Op de trajecten Den Haag – Eindhoven, Utrecht – Groningen en Utrecht – Den Helder kunnen vroegboekers tot 60 procent korting krijgen. Het ticket is dan gekoppeld aan een specifiek tijdslot.

95 gedachten aan “NS in financieel zwaar weer door veranderd reisgedrag”

  1. Tim H schreef:

    “In het weekend is het nu soms wel drukker, maar NS vervoert nu vooral minder forenzen.”

    En daarom heeft NS sinds december vooral in het weekend grote aantallen treinen uit de dienstregeling geschrapt.

    1. Camille Kreemers schreef:

      Personeel wil niet werken

      1. Anoniem schreef:

        Dan moet je je afvragen of de overheid überhaupt nog wel geld moet investeren in het spoor.

      2. René (machinist) schreef:

        Wat een fantastische analyse en goed onderbouwde stelling!!
        Mag ik u vragen hoe u dit zo heeft kunnen onderzoeken?

        1. Hanzeboog schreef:

          Is niet onderzocht. Klok en klepel reacties. Het zijn hondenfluitjes.

        2. dries molenaar schreef:

          passagiers zien dat conducteurs liever niet werken en vooral schuilen in de 1e klas of machinistenkabine aan de staart.
          Het ziekteverzuim is bekend torenhoog wat vooral een manier is voor een weekje rust zonder verlof te gebruiken. HEt rooster vullen is dus een probleem.
          Het zwartrijden publiek is ingespeeld op de poortjes en lacht er om, de gewone reizigers worden gecontroleerd. Voor het personeel is het dan wel mooi genoeg want stampij wil niemand op de rit.

          NS zal veel meer moeten handhaven met teams, helaas gaan die vooral ook met zijn allen in de 1e klas zitten. Duidelijk dat men treinen bij een klein stationnetje moet laten stoppen, daar een massale controle doen en iedereen er uit die geen geldig bewijs heeft. De trein rijdt verder met een paar minuten tijdverlies. De lui zonder kaartje kunnen bij een mobiel kantoortje op het station afgehandeld worden.

    2. Baardstaart schreef:

      Dit betekent dat als treinreizen voor vrijetijdsbesteding niet meer aantrekkelijk is ook veel bedrijven in de vrijetijdssector ook de gevolgen gaan merken. Dus het falen van het spoor werkt als een dominostenen verder in andere sectoren van de economie. Een treinrit moet dus voor een dagje uit ontspannen en plezierig zijn en geen stressige bedoeling van treinen halen en haringen in ton vervoer.

      1. Anoniem schreef:

        Dan gaan die mensen wel met de auto.

      2. Hanzeboog schreef:

        Falen van het spoor is zoal wat aangedikt. De spoorwereld is meer dan alleen NS. ProRail, overheid, onderaannemers en andere partijen.

        Ja er is wel een bepaalde effect. Maar om te gaan suggereren dat de treinen leeg gaan lopen. Het wordt relatief leger. Dat zijn fluctuaties. En zoals zo vaak aangegeven voortkomend uit coronacrisis en vervolgens personeelstekort. En de levensonderhoud is duurder geworden. Mede door een Russische dictactor.

        Dat werkt ook door in de trein. Je draait oorzaak en gevolg om.

        1. Eric Zwaan schreef:

          Niet door een Russische dictator, maar door westerse overheden die graag miljarden steken in het voeren van oorlog.

        2. Hanzeboog schreef:

          Lid van de parallelle wereld? Er valt Westerse overheden wat te verwijten. En wij mogen dat ook.

          Maar aangezien wij op een treinforum heb ik geen behoefte om hier op in te gaan. Maar de suggestie dat Westerse overheden miljarden steken om oorlog te voeren is absurd. Die narratief wordt gebruikt door degenen die heimelijk Rusland steunen.

    3. Oscar schreef:

      > En daarom heeft NS sinds december vooral in het weekend grote aantallen treinen uit de dienstregeling geschrapt.

      Is niet alleen bij de NS zo, maar bij al het OV.

      Afgelopen weekend Lage Vuursche. Op zondag werd het dorp overspoeld met auto’s. De bus had hier heel wat kunnen ontlasten, maar ja, die reed niet op zondag… en lopen vanaf station Hollandse Rading, daar worden we zo moe van… 🙁

      Maandag daar weer geweest. Nu geen massatoerisme, wel lege bussen.

      Oh ja, da’s waar ook… Gooi en Vechtstreek… gooien met geld en vechten om voorrang… 😉

      1. Anoniem schreef:

        Ja, jammer dat mensen niet verplicht kunnen worden om met het OV te gaan.

        1. Baardstaart schreef:

          Of jammer dat mensen, die om welke reden geen rijbewijs kunnen halen niet kunnen genieten van de geneugden van de automobiliteit, zoals de nog niet bestaande volledig zelfstandig rijdende auto’s.

          Als zelfstandig rijdende auto’s zouden bestaan zouden ze ook ingezet worden als soort bus-taxi. Een aantal beroepen in het OV zouden wel uitsterven.

  2. Chris schreef:

    Het lijkt me niet dat het ministerie ineens afspraken gaat herzien gedurende de wedstrijd. Corona of niet, dit behoort m.i. tot het ondernemersrisico. NS zou wellicht eens kunnen kijken met NMBS of ze ‘forces kunnen joinen’ om kosten op te vangen.

    1. Baardstaart schreef:

      De NMBS/SNCB heeft op veel dingen andere procedures en werkwijzen dan de NS en ik denk dat een fusie of samenwerkingsconvenant tussen NS en NMBS niet echt reeel is.

      Dan kan je nog afvragen in hoeverre Corona echt een normaal ondernemersrisico is. En in tijden van zo een crisis ga je ook niet denken aan een personeelstekort na de crisis, terwijl er steeds zwaardere Coronamaatregelen genomen werden. Wel denk ik dat het nakende personeelstekort al een issue had moeten zijn voor de Corona.

      Verder moet de overheid lees politiek eens zelf eens duidelijk een visie moeten ontwikkelen hoe ze de rol van het OV na de Corona tijd zien. Veel mensen hebben in de Coronatijd een auto gekocht en zijn veel vaker thuis gaan werken en na de Corona begon de vergrijzingsproblemen een rol te spelen waardoor reizigers niet meer terugkeerde naar de trein.

      De overheid zal zich o.a. moeten afvragen of het OV in deze tijd nog een oplossing is voor het klimaatprobleem en hoe de tijd met het personeelstekort op te vangen en ook de branche en reiziger een duidelijk perspectief te bieden en de branche veel langere overbruggingssubsidies te geven als de overheid het OV als klimaatvriendelijk alternatief belangrijk vindt. Deze subsidie zou dan minimaal tot 2026 moeten lopen.

      Of zeggen dat de rol van het OV een veel beperktere is en dat het OV vooral een sociaal maatschappelijke functie heeft voor mensen, die om welke reden geen toegang hebben tot ander vervoer. Wat worden dan de treinfrequenties en hoe ga je dan om toch op een creatieve manier een afdoende aanbod te creeren in meer rurale gebieden. Ik zit regelmatig in de bus en mij valt het op hoe leeg de bus eigenlijk en ik weet niet hoe die bussen voller en aantrekkelijker moeten en ook die enkele reiziger wilt van A naar B. Dan zou je moeten kijken wat er werkelijk op langere termijn nodig is aan OV opdat het netwerk nogsteeds afdoende is voor de sociale functie, ook zal er dan het nodige afgeschaald moeten worden en bijv. deeltaxi en bus samenvoegen en hoe maak je dat gebruikersvriendelijk. Als je deze kant op wilt kunnen op deze manier de OV bedrijven inspelen op de nieuwe situatie. Zelfrijdend OV zal voorlopig nog geen sprake van zijn.

      1. Brabo schreef:

        Wellicht moet je het OV beperken tot ma-vr van 6 tot 20 uur. Dan gaan de kosten enorm omlaag omdat de torenhoge onregelmatigheidstoeslagen dan kunnen vervallen.

        1. Baardstaart schreef:

          Dan moet je wel zorgen dat er een vangnet komt voor mensen zonder rijbewijs en/of zonder auto. Immers deze mensen willen ook buiten deze tijden weg kunnen. Dit kan afhankelijk van de situatie deeltaxi zijn tot belbussen, bustaxi systemen etc. Treindiensten horen buiten de tijden wel normaal te rijden, omdat daar zeker voldoende vraag naar is.

        2. Anoniem schreef:

          helemaal gestoord jij. Heb geen rijbewijs kan die ook nooit halen. Ik heb regelmatig na 20 uur de trein nodig. M’n baas kan niet zomaar de repetitie’s 2 uur vervroegen voor mij.

    2. Hildebrand Van Kuijeren schreef:

      Ondernemersrisico, zeg je. Dan maar aan de aandeelhouder vragen om een kapitaalinjectie? Wie is dat? De collega’s van het ministerie van Financiën.
      Ondernemersrisico of niet, er is een maatschappelijke functie, en gezien de concrssieverlener en aandeelhouder broer en zus zijn, zal linksom of rechtsom de helpende hand geboden worden.

      1. Opa Ties schreef:

        Ja, maar dan wel netjes aanbesteden zoals in Duitsland. De belastingbetaler is niet de melkkoe van vakbonden en personeel.

      2. Annemiek schreef:

        Qua mogelijkheden voor staatssteun verwacht ik dat het uiteindelijk ‘Brussel’ is die de grenzen bepaalt. En ik denk dat die grens heel laag ligt. Wellicht dat er tot 2025 nog wat mogelijk is, maar daarna houdt het wel op. Gezien de concessie hoofdrailnet 2025-35 tegen de wil van Brussel niet openbaar wordt aanbesteed (en daarmee mededingers in de open markt per definitie worden buitengesloten), zal Brussel die gehele periode geen staatssteun toestaan. Gezien de cijfers die er nu liggen, overleeft NS het niet zelfstandig tot 2035. Te verwachten valt dat Brussel niet toestaat dat NS gered wordt. Uit angst voor een onwelgevallige uitkomst, kiest Nederland er nu zelf voor geen marktverkenning uit te voeren. Ik denk dat dat een tactische fout is die uiteindelijk voor de ondergang van NS zal zorgen. Want als Nederland tijdens de looptijd van de concessie de staatssteun moet verantwoorden, zal Brussel eerst inzage willen in de procedure die heeft geleid tot gunning. Dan blijkt direct dat er staatssteun moet worden verleend, doordat er door Nederland niet naar Brussel is geluisterd en zal de staatssteun tot illegaal verklaard worden.

        Ik denk dat het voor Nederland veel beter is om mee te werken aan regulering van de vrije markt dan aan te sturen op een confrontatie met Brussel. NS heeft letterlijk geen enkel unieke capaciteit waarvan je bij voorbaat kunt zeggen dat een andere partij het niet beter en efficiënter kan.

        1. Hildebrand Van Kuijeren schreef:

          Het gaat nu eerst tot 2025. Na 2025 zou ik het niet aan de vrije markt willen overlaten, maar wel willen aanbesteden, zodat je een maatschappij kunt afrekenen. Of onderhands gunnen wel of niet mag, is een discussie apart. Feit is dat die gunning er gaat komen (en vervolgens rechtzaken). NS moet nu betalen voor het hoofdrailnet. Juist als een concessie verlieslatend is zijn er denk ik mogelijkheden tot onderhands gunnen. Vraag is of aanbesteden mag als concessie rendabel is.

        2. Annemiek schreef:

          @Hildebrand. Zonder marktverkenning kunnen je natuurlijk helemaal niets zeggen over de winstgevendheid van een concessie. Als NS verlies draait, betekent dat dat NS niet in staat is de concessie winstgevend te exploiteren.

          Als andere partijen mogen meedingen naar de concessie is het bijvoorbeeld aannemelijk dat de omvang van de overhead nog niet de helft zal bedragen dan van wat er bij NS rondloopt. Dat scheelt al een slok op een borrel.

          NS zal toch ook moeten erkennen dat de andere vervoerders op het spoor het in hun concessies vele malen beter doen dan hoe NS het op dezelfde trajecten ooit deed. Is het voor NS dan niet beter om te erkennen dat het, in het belang van de reiziger, beter kan meewerken aan regionale aanbesteding van sprintervervoer, zodat het zich kan concentreren op het gebied waar de andere vervoerders hen voorlopig met rust laten; het Intercityverkeer?

        3. Hanzeboog schreef:

          Waarom denk je dat NS een keer niet zal bestaan? Obsessie met NS?

          En waarom moet NS unieke eigenschappen hebben? Afgezien van hoogfrequent rijden in opdracht van de overheid. NS is een vervoersbedrijf in één van de dichtstbevolkte landen ter wereld. Daarom rijden er zoveel treinen p/u.

          Jouw reactie zit vol aannames en suggesties die niet kloppen. Zal niet zeggen dat op NS niets aan te merken valt. Maar herken jouw reacties niet altijd.

          NS is op Europees niveau subtop. Dus zo slecht is het ook weer niet.

        4. Hanzeboog schreef:

          Nederland met NS, ProRail, overheid en overige partijen staan op achtste plek van beste spoorlanden in Europa:

          https://www.consultancy.nl/nieuws/4727/bcg-rail-performance-index-15-beste-spoorwegsystemen-van-europa

      3. Hanzeboog schreef:

        Minister Kaag gaat mede over de financiële situatie bij NS.

        Begrijp daarom niet (helemaal) waarom NS gesprekken heeft met de Ministerie van Infrastructuur & Waterstaat over financiële zaken. Zou dat betekenen dat staatssecretaris Vivianne Heijnen van Infrastructuur en Waterstaat dat gaat regelen?

        1. Anoniem schreef:

          Ik vermoed dat NS met I&M praat omdat ze concessie eisen geschrapt willen hebben.

  3. Noorderhaaks schreef:

    Was het ook niet een beetje dom om Kruidvat na kaartjes af te schaffen en de Albert Heijn dagkaartjes van 18€ retour.
    Mens die normaal niet de trein nemen, maar een dagje weg gaan en daarna besluiten om toch vaker weg te gaan kopen uiteindelijk een kortingkaart ns voor 59€ per jaar.
    Voer de Kruidvat ns kaartje weer in.

    1. Erno-Berk schreef:

      Zolang de NS niet op volle sterkte kan rijden in het weekend is het gewoon niet verstandig om het Kruidvat-kaartje te introduceren. Misschien kan het Kruidvat-kaartje in 2024 of 2025 geïntroduceerd kunnen worden, maar dan zal de prijs tussen de €25 en €35 p.p. liggen in plaats van tussen de €15 en €25 p.p. zoals in de jaren ’10 het geval was.

    2. Anoniem schreef:

      De kaartjes werden vooral in het weekend gebruikt maar dan rijdt NS tegenwoordig op grote schaal uurdiensten de daar is geen capaciteit voor.

    3. Hildebrand Van Kuijeren schreef:

      Kennelijk niet, want in het weekend en de daluren zijn de reizigers wel terug gekeerd, maar met name de forenzen niet volledig. Daarnaast kampt men nu al met volle treinen.

  4. Johan schreef:

    Als ze de abonnementen zoals weekend vrij veel duurder gaan maken zullen tijdens de weekenden ook minder reizigers komen.

    Ik moet zeggen dat ik het ook geen pretje meer vindt met de trein. De ene keer is het veel te druk, de andere keer is er geen ziel te bekennen. Dit zal de slechte beleving versterken.

    Als er niemand is voel je je niet veilig mochten er calamiteiten ontstaan, zijn er teveel mensen dan kan je nergens zitten. Zal denk ik met huidige beleid alleen maar erger worden.

    1. Baardstaart schreef:

      Dan duw je het OV in een spiraal naar beneden zonder dat je over een toekomstvisie hebt en gods water over gods akker laten lopen is juist hetgeen wat niet moet gebeuren. Als we van mening zijn dat het OV voornamelijk een sociaal maatschappelijke functie heeft dan zou de overheid ook hier de regie over dit proces moeten nemen en zorgen dat dit op een goede manier gebeurd. En zo een keus is er een voor een hele lange periode en niet over 4 jaar zeggen dat het weer anders moet.

      1. Anoniem schreef:

        De toekomstvisie: geleidelijk afbouwen want het heeft geen toekomst meer met de huidige absurde personeelskosten en het onwillige personeel. Schaf bijv. de studentenkaart af en geef jongeren subsidie om zo snel mogelijk een rijbewijs te halen zodat ze met de auto naar school kunnen. Dan heb je het grootste deel van het vervoer al afgestoten. Verder kun je het bedrijfsleven de vrije hand geven om vervoer te organiseren.

        1. Johan Verhoef schreef:

          Ja dat is een goed idee en dan nog meer auto’s op de weg. Is het je niet opgevallen dat er steeds meer ongelukken op de snelwegen en provinciale wegen en je nog langer in de file staat. En zeg nou zelf de VVD heeft jaren ingezet op meer asfalt, maar waar is het positieve effect dan? Nee laat de VVd eerst eens wat meer spoor aanleggen en de nS de prijzen verlagen zodat het aantrekkelijker wordt om met de trein te gaan mits er genoeg zitplaatsen zijn en voor die mensen die moeten staan mag de prijs wel naar beneden of moet je pakweg 100 kilometer staan op de koop toenemen. En er is materiaal genoeg, maar er staat simpelweg te veel bij de werkplaatsen en daar zou ik eerst eens wat gaan doen. En langere treinen hebben als voordeel dat je niet veel meer personeel hoeft binnen te halen wat op de trein werkt. Die 10 minuten diensten met lange treinen kan er makkelijk voor zorgen dat je weer naar kwartier diensten kan gezien het beperkte kilometers spoor. Nu hoeft er maar iets te gebeuren en de dienstregeling ligt stil, maar met wat nieuw spoor erbij word het een stuk makkelijker om treinen kilometers te laten maken waarvoor ze volgens mij gemaakt worden. Nog meer mensen in de auto laat het wegen net ook weer vastlopen tenzij je bv vrachtwagens van 7.00 tot 19.00 van de snelwegen houd wat meer ruimte vrijmaakt en het aantal ongelukken met vrachtwagens terug zal brengen waar veel van de file leed door komt en wat heeft een werkgever aan stilstaande vrachtwagens op de snelwegen, het zou eerder goedkoper voor ze worden op personeelskosten. Maar 1 ding is duidelijk, het kabinet moet een keuze maken. Gaan we meer aan het spoornetwerk doen of gaan we snelwegen nog meer belasten en waar je al jaren ziet dat meer asfalt niet veel meer file leed geeft. Laat er fors geïnvesteerd worden in goede openbaar vervoer en maak die betaalbaar en goedkoper dan de auto en zorg dat mensen sneller van A naar B kunnen en dan gaan we zelf kiezen voor reisgemak, maar dan moet er fors geld bij en voldoende capaciteit.

        2. Baardstaart schreef:

          OV zal altijd nodig blijven. Zelfs in een maatschappij waar grootschalig gekozen is voor de auto. Er zullen ook altijd mensen zijn, die totaal geen aanleg hebben om te rijden. Mijn beide ouders niet en ikzelf ook niet. Ook deze groep reizigers hebben vervoer nodig en wat nodig is is afhankelijk hoe groot deze groep is.

          @Johan Verhoef
          De bal ligt idd bij de overheid. Deze moet bepalen hoe het verder moet met onze mobiliteit en alles wat er aan vasthangt. Ik reis veel mee met mijn buren een aantal huizen verderop naar mijn vrijwilligerswerk en het valt me op hoe druk de wegen zijn geworden. Sinds Corona tijd is de automobiliteit sterk toegenomen. Ik heb het over een ietwat ingedut provinciestadje en niet over een metropool. Als overheid kiest voor de auto zou je flink moeten investeren in nieuwe wegen, maar daarna kan de overheid flink kassen op autobelastingen, maar het milieu wordt er niet beter of je gaat voor het OV en het zal veel geld kosten om flinke reizigersstromen op te vangen en het zal veel geld blijven kosten. Wel zal het milieu er een stuk beter door worden. Veel zaken zijn ook afhankelijk van de personele situatie op langere termijn en de mogelijkheid om ook op langere termijn fatsoenlijk OV te garanderen met aan de andere kant de vraag hoeveel auto’s kan wegen verhapstukken.

        3. Annemiek schreef:

          @Johan Verhoef. Je kunt wel zeiken op de VVD, maar we leven hier in een democratie. De VVD doet hier blijkbaar exact wat haar achterban wenst; investeren in wegverkeer. Je moet niet zeuren op de partij waarop je niet stemt, maar op de partij waarop je wel stemt. Waarom is die partij niet in staat jouw stem om te zetten in daadkracht? Je hebt toch gestemd op die partij omdat ze jou dingen beloofd hebben? Stem op ons en we zorgen voor beter OV, of zoiets. Reken hen daar op af!

        4. Tonny schreef:

          Annemiek, de partijen waarop ik stem kunnen hun beloftes niet waarmaken omdat er teveel Nederlanders zijn die op andere partijen stemmen. de schuld ligt dus bij m’n medeburgers, niet bij de partijen waar ik op stem 😉

        5. Baardstaart schreef:

          @Tonny

          Als je het over partijen hebt vind ik links helemaal niet zo OV vriendelijk. Ze praten erover, maar doen er geen zak aan. D’66 is zo een voorbeeld ervan, die zich als milieupartij afschilderd, maar infeite is verworden tot een doorgeefluik van Europese en globale belangen. Terwijl veel meer nationaal georienteerde partijen, die vaak behoorlijk autominded zijn ook vinden dat mensen zonder rijbewijs ook op een fatsoenlijke manier weg kunnen.

          Zo vind de FvD (waar ik op ga stemmen) dat dorpen goed bereikbaar moeten zijn met het OV. FvD en ook andere nationaal georienteerde meer conservatieve partijen zijn dus zeker pro auto, maar ook pro mobiliteit ook als deze met een bus, tram of trein gebeurd. Ik denk zo langzamerhand dat links en rechts niet meer bestaat, maar wel het idee waar de focus van de macht moet liggen. Of verder weg EU en internationale organisaties of dichter bij dus landelijk, regionaal of zelfs de wijken in.

          Ik heb de tirannie van de globalisten de laatste jaren duidelijk gezien en dat is iets wat ik duidelijk niet wil.

  5. Annemiek schreef:

    Die, door sommigen zo bejubelde, nieuwe CAO komt zo ook in een fraai daglicht te staan. Eerst wordt er een veel te dure feest-CAO afgesloten en vervolgens blijkt dat er helemaal geen geld is en moet er bij de overheid gebedeld worden. Het is toch absoluut geen verrassing dat er geen geld is? Waarom zijn de vakbonden daar niet mee geconfronteerd?

  6. Peter van Lieshout schreef:

    Wat het provinciale/regionale openbaar vervoer betreft zijn de Waterschapsverkiezingen een stuk spannender dan de verkiezingen voor Provinciale Staten.

    En dat is de politiek aan te rekenen. En de politiek dat zijn de politieke partijen in “de provincie”. En trouwens ook “de politiek” in Den Haag!

    1. Baardstaart schreef:

      Besef wel dat via de provincies de eerste kamer gekozen wordt. En de eerste kamer heeft de mogelijkheid om krom beleid van de regering te blokkeren. Denk daar dus ook even aan als je 15 maart weer naar het feestje van de democratie gaat. 🥳🥳🥳🥳

      1. Johan schreef:

        Besef wel dat het blokkeren van beleid ertoe leidt dat de overheid niet op tijd kan inspelen op veranderde omstandigheden, met als resultaat dat er pas iets gebeurt als de problemen al zo ver uit de hand zijn gelopen dat grote schade onvermijdelijk is geworden.

  7. Anoniem schreef:

    Zie Luxemburg “gratis” OV in 2e klas.
    ZIe Oostenrijk klimaticket;
    Zie Duitsland 49 E ticket per maand.
    Het kan gewoon.
    Vervoersmobiliteit voor iedereen.
    Zegt/weet iemand die de afgelopen 9 maanden voor 8 E perdag europa-wijd/breed gereisd heeft en niet alleen in Luxemburg of gedurende 9 E ticket Duitsland.
    In overvolle, uitvallende ICE’S gedurende zomer, in ICE’s met minimale bezetting van 15%; regionale treinen in nederland met bezetting van minder dan 40% etc.
    Het merendeel zijn studenten die toch vervoersmobiliteit van 1,50E per dag hebben. Trein en bus.
    Gewone mensen mijden vanwege de hoge kosten per dag het OV, bus, tram, metro, trein vanwege hoge kosten per dag.
    Daarom het 29E ticket per maand in Nederland, vervoersmobiliteit voor iedereen.
    Iedereen betaalt zowiezo voor de infrastruktuur van het OV. Rij en arm. Laat niet alleen de rijken de optie hebben hun vervoersmobiliteit in te vullen. Armen/gewone mensen hebben recht op dagelijkse vervoersmobiliteit waarvoor de samenleving kan/moet zorgen.

    1. Realisme graag schreef:

      Dat is in Nederland veel lastiger door de hoge kosten. Treinpersoneel in Nederland verdient bijv. veel meer dan in Duitsland terwijl daar ook nog eens veel minder conducteurs zijn (meer dan de helft van alle treinen in Duitsland zijn eenmansbediening). Zolang er niets aan gebeurt aan de veel te hoge kosten in het OV blijft het een aflopende zaak.

      1. Anoniem schreef:

        De ICE heeft standaard minimaal 3 boordpersoneel daarnaast nog 2 bistro personeel
        Ik zit momenteel in de ICE Frankfurt – Dusseldorf. Bezetting 80%.
        In de RE en RB zit een conducteur net zoals in Nederland.
        Rara in duitsland kost een Bahncard 100 ongeveer evenveel als NS OV jaarkaart!

        DB heeft internationale verbindingen, ieder maand nu 3 nieuwe ICE’s erbij.

        1. Anoniem schreef:

          In een groot deel van RE en RB zit in Duitsland geen vaste conducteur.

    2. Brabo schreef:

      Arm betaalt in Nederland helemaal niets. De 30% laagste inkomens kosten de staat meer aan uitkeringen en toeslagen dan zijn aan belasting en premies betalen. De 30% met de hoogste inkomens betaalt 70% van alle belasting.

      1. Anoniem schreef:

        Lulkoek.
        Zie berekeningswijze bruto – netto inkomen!

        De armen brengen 95% van de infrastruktuur opaArvan de parasieten de rijken profiteren.
        Wegen, luchthavens, treininfrastructuur, kultuerele voorzieningen,etc.
        De rijken stemmen de Vrienden Van Dieven!
        En al die sukkels ( helaas velen) die die lulkoek slikken. Dedommen wannabees rijken!
        Voor de 1% rijksten slaafjijje hele af.
        Hoe domkan jij zijn!

      2. Anoniem schreef:

        30% zijn de parasieten, profiteurs terwijl de rest het grootstedeel van de belastingen opbrengen!
        By the waywerken die 30% de nationale koek bijeen? Dacht het niet!

      3. Leon schreef:

        Hoezo Betaalt Arm Nederland Niets!!!
        Ik Heb Een Bijstandsuitkering
        Mijn Bruto Jaar Inkomen Is €15.000
        Netto Is Dit €10.500.
        Na Alle Vaste Lasten Maandelijks Blijft Er €200 Over Om Van Te Leven.
        Eten, Drinken, OV,
        Heb 10 Jaar In De Zorg Gewerkt voltijd
        10 Jaar In De Horeca 72 u per Week
        11 Jaar In Markt Wezen 6 Dagen Per Week.
        Mag Je Er Niet Bewust Van Zijn
        Ik Heb Net Als Iedereen Die Een Baan Heeft Mee Betaald Aan Bijstandsuitkering Dit Wordt Net zo Als Pensioen Ingehouden Van Je Bruto Maand Salaris.
        Enne Een Beetje Respect Voor De Onderlaag Van Onze Samenleving Zal Je Niet Misstaan

        1. Anoniem schreef:

          Voor de bijstand wordt helemaal geen premie betaald. Die wordt betaald uit de belasting opbrengsten.

        2. Tim H schreef:

          72 uur werken per wel is verboden. U had naar de arbeidsinspectie moeten stappen als uw baas dat eiste.

        3. Tom schreef:

          @Anoniem om 20:32 uur
          Op je bruto salaris wordt loonbelasting ingehouden, dus daardoor wordt dan wel degelijk bijgedragen aan bijstandsuitkeringen.

        4. Ivo schreef:

          @Tom
          Ja, maar juist de lagere inkomens betalen door de progressieve belastingtarieven amper loonbelasting.

        5. Tom schreef:

          @Ivo
          In de laagste schijf voor de inkomensbelasting is het tarief 36,93%, en in de hoogste schijf 49,50%. Dus ‘nauwelijks’ noem ik dat niet.
          Maar deze zijtak heeft niets meer met het onderwerp van het artikel te maken.

        6. Annemiek schreef:

          @Tom. Het zijn natuurlijk de heffingskortingen die zorgen voor een progressief verloop van de belastinginning. EUR2.888,- is het bedrag wat hiervoor voor Leon is verrekend door de uitkeringsinstantie.

          Een alleenstaande volwassene die in 2023 het salaris van Leon uit arbeid vergaart, betaalt slechts 309 euro belastingen en harkt een veelvoud aan toeslagen binnen. Die kost de gemeenschap dus veel meer dan hij/zij oplevert.

          Uit het verhaal van Leon maak ik niet op waarom hij ervoor kiest om gebruik te maken van ons sociale vangnet. Vooralsnog denk ik dat Leon beter aan het werk kan gaan als het hem allemaal niet bevalt. Er is letterlijk werk zat.

    3. Baardstaart schreef:

      De Nederlandse variant hierop zou een enorme verlaging van de wegenbelasting zijn…. Op deze manier bevordert de overheid de automobiliteit waardoor de vraag naar het OV afneemt en hierop bezuinigd kan worden. Uiteindelijk zal deze maatregel een gunstig effect hebben op de overheidsfinancien…

      Daarbij bevredigd dit een van de fetishes van onze premier. Namelijk: Geen cent teveel hoor.

      [Dit natuurlijk met een cynische blik lezen]

  8. Simon schreef:

    NS heeft dit ook wel een beetje aan zichzelf te wijten. Na de zomervakantie was het voortdurend gedoe. Veel veranderingen in de dienstregeling,te korte treinen, lage frequenties.

    Ik ben een frequent treinreiziger en heb geen ander alternatief, behalve kleine stukken fietsen. En in ben ook deels afgehaakt. Meer fietsen en soms ook gewoon niet reizen.

    Ik kan vier dagen per week met de trein naar mijn werk, en op vrijdag moet ik met de bus. Dan haak ik af.

    In het weekend zijn de frequenties zover afgebouwd, dat ik een halfuur overstaptijd heb op bepaalde reizen. Die reizen maak ik alleen nog als het echt moet.

    Gelukkig is er in de nieuwe dienstregeling meer rust en stabiliteit. Nu nog het vertrouwen terugwinnen door te zorgen voor meer zitplaatsen. Want ook op vrijdag in de middagspits is het dringen.

    1. Otto schreef:

      Met name die uurdiensten in de avond en het weekend jagen de mensen de trein uit.

    2. Annemiek schreef:

      Hier in het noorden ontstond het gesodemieter al in mei. Mensen begonnen net weer een beetje te forenzen met de trein en toen kwamen de werkzaamheden aan de spoorboog bij Hoogeveen, die nog steeds niet is aangelegd. NS was wekenlang niet in staat om vervangend busvervoer te regelen, waardoor Groningen in zuidelijke richting per spoor alleen nog met Assen verbonden was. Reizigers die toen door NS gedwongen de trein vaarwel hebben gezegd, zie je nooit meer terug. NS schrijft daarover in het jaarverslag niet dat het er kosten wat kost ervoor gaat zorgen dat het niet opnieuw gaat gebeuren, maar dat het eerder wil communiceren als er geen busvervoer geregeld wordt. Dat staat helemaal haaks op de verplichtingen die in de concessie zijn vastgelegd.

    3. Baardstaart schreef:

      Ook de niet keuze reiziger haakt deels af en dat herken ik ook. Je laat het wel uit je hoofd om lange treinreizen te maken, die niet echt nodig zijn. En vaak blijken de langere treinritten, die de NS het meeste geld oplevert zijn het minst essentieel te zijn. Ook door mijn veranderde sociale situatie ben ik sinds 2020 veel minder met de trein weg, maar de zin om een dagje uit met de trein te gaan is ook een stuk minder geworden. De teloorgang van het OV wordt ook mede ingezet door de niet keuze reiziger, die niet essentiele reizen gewoonweg niet gaat maken en gaat kijken of zaken ook digitaal afgewerkt kunnen worden. Digitaal werk, winkelen van niet dagelijkse producten, …. gebeurt nu vaak thuis.

      Waar zouden we zijn zonder de trein?
      Thuis.

  9. Annemiek schreef:

    Wat ik vreemd vind, is dat je dat veranderde reisgedrag niet terugziet op de wegen. Daar blijft niet 20% van de forenzen weg en is de drukte er niet alleen op dinsdag en donderdag.

    Ook de verwachting die NS uitspreekt dat automobilisten terugkeren als de filedruk groter wordt, is in mijn ogen de omgekeerde wereld. Als we het elders (wegen, luchtvaart) nog onaantrekkelijker maken, moeten de mensen wel voor de trein kiezen, ondanks dat het niet hun eerste keuze is, lijkt de gedachte te zijn. Mensen forceren iets te doen waar ze eigenlijk geen zin in hebben. Maar wat nu als je er als spoorbedrijf gewoon voor zorgt dat je product gewoon zodanig aantrekkelijk is dat het wel de eerste keuze is en mensen daarom voor de trein kiezen? Volgens mij moet NS het op basis van die kracht doen en niet op basis van zwakte van andere modaliteiten. Op de gekozen manier verliest NS het.

    1. Baardstaart schreef:

      Als andere modaliteiten even problematisch worden dan het OV gaat er een ding gebeuren. Minder reizen. Alle reizen, die niet essentieel zijn worden niet gemaakt en dingen, die je thuis op je computer kunt doen, zoals telewerken (bij beeldscherm beroepen), teleshoppen (shoppen en kijken in webshops), …. wordt niet gereisd en blijft men thuis. En waar is die bewuste 20%? Thuis. Uiteindelijk wordt niet de NS, maar de KPN (en andere telco’s) die profiteert van de zwaktes van andere modaliteiten. En zeker omdat internet heel weinig storingen en oponthoud kent.

      Een recreatieve reis, die ellendig verloopt wordt uiteindelijk gewoonweg niet gemaakt. En dan maar iets dichterbij huis vinden. En een stedentrip met Google streetview wordt een nieuwe trend.

  10. K. Van Dam schreef:

    Hoe zou het komen??
    Beroerde kwaliteit voor bezopen veel geld?
    Een ritje met de trein is haast onbetaalbaar!

    Halveer de prijzen en de trein zit meteen drie keer zo vol en levert onder de streep dus meer op per ritje.

    1. Realisme graag schreef:

      Recente studies van KiM kwamen tot de conclusie dat lagere tarieven niet veel extra reizigers opleveren maar wel veel inkomstenverlies geven.

    2. Anoniem schreef:

      Laat NS dan eerst maar eens zelf snijden in de absurd hoge personeelskosten.

    3. Hildebrand Van Kuijeren schreef:

      Succes, als de treinen nu dus al regelmatig te vol zijn en er te weinig personeel is.

  11. Willem schreef:

    Er wordt ook alles aan gedaan je uit het ov te halen. Treinen die niet rijden door staking, vertraagde treinen waardoor je aansluiting niet haalt en je te laat op je werk bent.

    1. Anoniem schreef:

      De laatste weken begint NS weer opnieuw af hoc steeds meer treinen in het weekend te schrappen. Nog meer uurdiensten, Gaat lekker meneer Koolmees.

  12. Ovide schreef:

    Het is NS ook zijn eigen schuld want de service is ondermaatse. Een klacht indienen over het personeel heeft geen zin, al Levert je het bewijs.
    Geven gelijk aan u bent fout niet ons personeel niet.
    Als voorbeeld twee coupés terug is er wat gebeurd dan dien je als conducteur dit niet te laten blijken en toch gebeurt het. Hoe werk je agressie naar de reisige toe was geven gelijk aan Ik wil gevoel me gediscrimineerd of aangevallen wat ze vaak zelf in een handen hebben wat er gebeurt.

  13. Tonny schreef:

    https://www.nu.nl/economie/6252541/ns-lijdt-fors-verlies-in-jaar-waarin-reiziger-tekort-werd-gedaan.html

    personeelstekort is helemaal geen probleem. ze hadden veel meer personeel kunnen hebben. Logisch dat ze dat niet willen als ze zoveel verlies maken…

  14. Peter van Lieshout schreef:

    Mobiliteit is een groot goed. Dat wordt hier op deze weblog nog al eens vergeten.

    En het openbaar vervoer is de meest toegankelijke en ook meest democratische vorm van mobiliteit.
    Maar dan moet dat ov er ook zijn. En dat begint steeds meer te schuren. Sterker nog: het ov vertoont steeds meer “witte vlekken” in Nederland en daarmee bedoel ik dat het openbaar vervoer daar niet (meer) bestaat! Dat is goed voor het autogebruik, maar niet voor die broodnodige mobiliteit.

    Ik heb ondertussen niet zo veel zin meer in abstracte en theoretische beschouwingen over het wel en wee van het ov. Daarvoor ben ik te praktisch en pragmatisch.

    Vorige week ben ik met het ov vanuit mijn woonplaats Helmond naar Amsterdam gereisd voor de tentoonstelling “Rembrandt en zijn tijdgenoten” in de Hermitage Amsterdam.
    Een mooie tentoonstelling! Een aanrader!

    Mijn reis met de treinen (van de NS) begon in Helmond tot NS Amsterdam Amstel en daarna met de metro van het GVB naar het Waterlooplein. De Hermitage ligt van daaruit op loopafstand.

    Mijn reis is vlekkeloos verlopen!
    De Intercitytreinen van de NS – met een overstap op Utrecht Centraal – heen en terug vertrokken mooi op tijd. De metro van het Gemeentelijk Vervoer Bedrijf (GVB) Amsterdam ook.

    De Intercity treinen waren zowel op de heen – als de terugreis meer dan goed gevuld met voldoende zitplaatsen.

    Waar ik ronduit vernietigend over ben is de kwalijke rol van de REGIONALE vervoerders die ondertussen zo ongeveer met alles en iedereen overhoop liggen:
    – overhoop met de NS (die strijd begint zo ongeveer de 80 – jarige oorlog te evenaren,
    – met hun personeel,
    – met de vakbonden,
    – en dan ook nog met elkaar als een aanbestedingsprocedure toegekend wordt aan een regionale vervoerder en een andere vervoerder is het daar niet mee eens.
    Het aantal procedures voor het College van Beroep voor het Bedrijfsleven (CBb), voor de rechtbanken – en als het om de NS gaat ook bij de Autoriteit Consument en Markt (ACM) – van de laatste jaren is niet meer te tellen.
    Lang leve de marktwerking! Maar niet heus!

    En dit allemaal in het belang van de ov – reizigers? Het zijn juist de ov – reizigers die betalen voor deze procedures en voor al die dik betaalde juristen. Want u gelooft zelf toch niet, dat de moederbedrijven van de regionale vervoerders – en dat zijn stuk voor stuk buitenlandse staatsbedrijven – in Duitsland, in Frankrijk, in Italië – opdraaien voor de rekening.

    Ik kan het niet laten om een beetje “couleur locale” toe te voegen, namelijk de provincie Noord Brabant – en dan specifiek Zuidoost Brabant, waar Hermes het busvervoer “verzorgt” (of “ontzorgt”) en dan nog specifieker mijn woonplaats Helmond.
    Ik had een opmerking – nog niet eens een klacht – en volgens Hermes was de gemeente Helmond hiervoor verantwoordelijk, volgens de gemeente Helmond was de provincie hiervoor verantwoordelijk en volgens de provincie was Hermes hiervoor verantwoordelijk.
    Deze rituele rondedans gebeurt met de regelmaat van de klok, waardoor – u begrijpt het al – niemand verantwoordelijk is.
    Ik spreek niet van een complot, want deze driehoek – de provincie, de gemeente, de vervoerder – is gewoonweg te dom voor complotten.

    Ik heb het al eerder gezegd: Nederland slaat een modderfiguur als het gaat om het belang van het openbaar in vergelijking met andere Europese landen – Duitsland, Luxemburg, Oostenrijk zijn hierboven als voorbeelden genoemd – en de Nederlandse overheid én de Nederlandse politiek zijn hiervoor verantwoordelijk.

    Ik hoef hier toch niemand te wijzen op het belang van de vrijetijdseconomie. Nederlandse dagjesmensen en toeristen én buitenlandse toeristen brengen veel geld in het laatje voor de Nederlandse economie en dus ook voor de overheid.

    Ik begrijp niet, dat de Nederlandse toeristische branche – bijvoorbeeld het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC) of individuele musea, dierentuinen, pretparken – niet de alarmbel luidt over de slechte of niet – bestaande ov – bereikbaarheid van toeristische trekpleisters voor binnen – en buitenlandse bezoekers.

    Voorbeeld: het Kröller Müller Museum in het Nationale Park De Hoge Veluwe. U moet zelf maar eens nagaan via ov9292 op welke manier deze wereldberoemde topper van schilderijen van Vincent van Gogh bereikbaar is met het ov.

    Hiervoor zijn de regionale vervoerders en de provincie(s)verantwoordelijk.

    Ondertussen heb ik ook een kaartje kunnen bemachtigen voor de Vermeer – tentoonstelling in het Rijksmuseum in Amsterdam. Net op tijd, want de tickets waren binnen de kortste keren finaal uitverkocht. U zult begrijpen, dat ik daar wel blij mee ben. Ik ga er van uit, dat mijn reis weer net zo soepel gaat verlopen als mijn eerder genoemde reis met de
    trein(en) van de Nederlandse Spoorwegen!
    U mag mij – als u dat wilt – een goeie reis + een leuke dag in Amsterdam toewensen.
    En ik wens u op mijn beurt ook een goeie reis en een fijne dag!

    1. Annemiek schreef:

      Dus als ik het allemaal een beetje samen mag vatten, is het de schuld van de lokale vervoerders en hun aanbesteders dat er nauwelijks OV is op plekken waar de vraag ernaar nauwelijks bestaat en bovendien enkelvoudig (toerisme) is en is het juist de verdienste van NS dat het OV goed is op plaatsen waar de enorm groot en meervoudig is. Je vindt het de schuld van lokale vervoerders dat er nauwelijks OV is op plekken waar er miljoenen bij moeten, maar prijst het OV op de plaatsen waar het geld eenvoudig te verdienen moet zijn. Mag ik je erop wijzen dat er juist andere spoorvervoerders dan NS bestaan, omdat NS de boel op die delen van het spoor schaamteloos heeft verwaarloosd?

      Dat niemand zich genegen voelt je klacht over het openbaar vervoer in je woonplaats te beantwoorden, wijst erop dat ze moe worden van je gezeur en ze er simpelweg geen zin in hebben, omdat ze toch niet in staat zijn een antwoord te leveren waarmee jij tevreden bent. Ze weten dat ze, zodra ze jou het gevoel geven dat ze jou als serieuze gesprekspartner beschouwen, nog veel meer van je epistels zullen ontvangen. Er is letterlijk geen enkele reden je klachten serieus te nemen.

      1. Hanzeboog schreef:

        Hij laat ook de keerzijde van de geïntegreerde vervoerders zien. En die zijn er.

        Maar waarom zo geïrriteerd reageren als andere spoorvervoerders als NS in kritiek krijgen? Je hebt een tunnelvisie. Alles wat niet in jouw straatje past wordt zwaar bekritiseerd. Een middenweg is er niet.

        We leven in een vrij land. Maar het lijkt wel alsof er geen poldermodel meer is.

  15. Mister Ed schreef:

    Reizen met het OV is nu helaas niet meer zo oké. En oost west, thuis best (soms) geldt het spreekwoord, maar wie toch “betaalbaar” een dagje uit wilt en een gezonde frisse neus wilt halen kan met een NS Voordeelwinkel uitje of stedenbezoek menig eurootje besparen. Voorbeeld dag trip Groningen of Leeuwarden of Rotterdam kost E 35,- treinretour met drank en brood bij KaPlace. Een vol tarief naar genoemde plaatsen kost enkel vanaf Maastricht zonder catering E 29,40 enkel, retour het dubbele. Laat je dus niet afschrikken en maak gebruik van de mogelijkheden, want constant in je “glazen huis” zitten is ook geen pretje. Geniet van het leven want je leef maar een keer ook al zijn de trein reis opties niet meer zo mooi als in die goede oude tijd…

  16. Mister Ed schreef:

    Reizen met het OV is nu helaas niet meer zo oké. En oost west, thuis best (soms) geldt het spreekwoord, maar wie toch “betaalbaar” een dagje uit wilt en een gezonde frisse neus wilt halen kan met een NS Voordeelwinkel uitje of stedenbezoek menig eurootje besparen. Voorbeeld dag trip Groningen of Leeuwarden of Rotterdam kost E 35,- treinretour met drank en brood bij LaPlace. Een vol tarief naar genoemde plaatsen kost enkel vanaf Maastricht zonder catering E 29,40 enkel, retour het dubbele. Laat je dus niet afschrikken en maak gebruik van de mogelijkheden, want constant in je “glazen huis” zitten is ook geen pretje. Geniet van het leven want je leef maar een keer ook al zijn de trein reis opties niet meer zo mooi als in die goede oude tijd…

  17. Lies schreef:

    Als de mensen van ns gewoon zouden werken en niet de hele tijd zouden lopen staken wordt het treinreizen weer aantrekkelijk. Met ov mensen die toch niet reizen, het vervoer dat altijd vertraging heeft. Ja dan pak ik maar liever de auto, dan weet ik tenminste zeker dat ik optijd aan kom op bestemming. Het ov is gewoon kwalitatief uitermate teleurstellend tegenwoordig, en zolang daar geen verandering in komt ga je alleen maar meer klanten kwijtraken.

  18. Anoniem schreef:

    Dit heeft NS ook aan zich zelf te danken, forenzen lopen weg, gaan op zoek naar alternatieven. En als ze die gevonden hebben blijven veel van hun weg. In het weekend volle treinen, korte treinen, minder treinen, extra wachten bij overstappen. Daarnaast zijn er veel zwartrijders in de treinen, conducteurs die liever niets doen dan werken maar wel staken met een absurd hoge salaris eis. Daar moeten dus de mensen die geen ander vervoer hebben en afhankelijk zijn van de trein weer extra voor betalen zonder dat er ook maar iets beter wordt. Zo jaagt NS iedereen de trein uit, dan kan het personeel weer gaan staken tegen de grote reorganisatie omdat er dan zo weinig reizigers nog over zijn nog minder treinen reiden en er teveel personeel is.

    1. Brabo schreef:

      Een van de problemen is de doorgeschoten tariefdifferentiatie op het spoor. Een forens betaalt bijv. in de spits per km tien keer zoveel als iemand met een studentenkaart, een jongerenticket of een keuzedag. De verschillen zijn veel te groot geworden waardoor met name degenen die de hoogste tarieven betalen weglopen en met de auto gaan. NS heeft daardoor voornamelijk de groep overgehouden die per km weinig betaalt. Met de tegelijkertijd exploderende personeelskosten is dat een groot probleem.

  19. Peter van Lieshout schreef:

    Hoort u het voor de zoveelste keer weer eens van een ander! Met dank aan het Plan Bureau voor de Leefomgeving (PBL).

    De conclusies van het PBL laten aan duidelijkheid niets te wensen over. U bent – neem ik aan – intelligent genoeg om uw eigen conclusies te trekken.

    En die conclusies zijn niet mals en hiervoor zijn TWEE partijen verantwoordelijk, namelijk de provincies én de regionale vervoerders c.q de Federatie Mobiliteitsbedrijven Nederland (FMN) c.q.de Vereniging Werkgevers in het Openbaar Vervoer (VWOV) die voor de zoveelste keer geconfronteerd worden met stakingen door hun ontevreden personeel en met ontevreden klanten.

    (@Annemiek: Uw omschrijving “lokale vervoerders” slaat de plank meer dan mis. Alleen in Amsterdam met het GVB, in Rotterdam met het RET en in Den Haag met de HTM is er sprake van een lokale vervoerder. U mag hiervoor uw excuses aanbieden, maar dat hoeft niet).

    De situatie is eigenlijk nog veel erger dan het PBL schetst. Als ervaren ov – reizigers kent u allemaal wel bushaltes/bushokjes die WEL zijn blijven staan waar GEEN ENKELE bus meer stopt of – als je geluk hebt – een keer per 2 uur of zo.

    In mijn woonplaats Helmond zijn er tig bushaltes waar geen enkele bus meer stopt of nog een schaarse bus een keer elke 2 uur. Dit maakt Helmond – een stad met meer dan 90.000 inwoners – een “landelijk gebied”, een “dorp”.
    Ik zit daar verder niet mee.
    Dat is iets waar alleen de lokale politiek – het college van B&W en de gemeenteraad – iets aan kan/moet doen.

    Conclusie van het PBL: Vervoersarmoede!
    Er bestaat trouwens voor het begrip “vervoersarmoede” een perfecte Engelse vertaling, namelijk “Transport Poverty”.
    Onthoud die term!

    De staatssecretaris I&W noemt deze ontwikkeling “onwenselijk” en werkt samen met de minister aan een “mobiliteitsvisie”.
    Advies aan de secretaris en de minister: Voor het regionale/ provinciale openbaar busvervoer is het 23.59 u. Dus doe daar iets aan! En snel!

    Binnenkort zijn er provinciale verkiezingen. Voor de politieke partijen die hieraan meedoen is het ook 1 minuut voor twaalf als het gaat om een mobiliteitsvisie of – plan.
    En daar bedoel ik een openbaar vervoerplan!
    ——————————————
    Ruim één op de tien bushaltes verdween de afgelopen vijf jaar in Drenthe. Ook in Groningen verdwenen meer bushaltes dan elders in Nederland

    25 februari 2023, 08:08 • Drenthe

    Deel dit artikel

    Het aantal bushaltes in Nederland is in de afgelopen 5 jaar met 527 afgenomen. In Drenthe en Groningen is de afname het grootst, namelijk 11 (Drenthe) en bijna 7 procent.

    Dat blijkt uit cijfers die het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) inventariseerde voor het journalistieke platform Pointer (KRO-NCRV). Flevoland is de enige provincie waar nu meer bushaltes zijn dan 5 jaar geleden.

    ,,Je ziet haltes hoofdzakelijk verdwijnen in de landelijke gebieden, maar ook in de stadsranden en de dorpen is die tendens zichtbaar,” zegt onderzoeker Jeroen Bastiaanssen van het PBL. Gecombineerd met het afschalen van sommige dienstregelingen zorgt dat volgens hem voor een verschraling van het openbaar vervoer. ,,Er wordt vaak ingezet op busverbindingen die je snel naar een treinstation of stadscentrum brengen, maar daardoor komen kronkelroutes door wijken en dorpen soms te vervallen.”

    Waar zijn in jouw buurt bushaltes verdwenen?

    Pointer bracht op basis van de cijfers van het PBL in kaart in welke buurten haltes verdwenen zijn en hoe goed scholen, zorg en banen bereikbaar zijn. Op de website van Pointer kun je zien hoe het in jouw buurt is.

    In de kaart zijn alleen de reguliere bushaltes meegenomen. In sommige buurten kan het zijn dat er nog wel haltes zijn die alternatief vervoer aanbieden in de vorm van een belbus of een buurtbus.

    Toegang tot banen en voorzieningen slechter
    Het PBL onderzocht eerder al de bereikbaarheid in Nederland en concludeert dat mensen die afhankelijk zijn van het openbaar vervoer vaak veel slechter af zijn dan mensen met toegang tot een auto. Bastiaanssen: ,,Zeker als zij wonen in landelijk gebied is de toegang tot banen en voorzieningen zoals zorg en scholen slechter.”

    Het zijn volgens de onderzoeker met name mensen met een laag inkomen, ouderen of jongeren die een groot risico lopen op zogenoemde vervoersarmoede. ,,Als je geen auto kunt aanschaffen of nog niet of niet meer kunt autorijden dan heb je buiten de stadscentra vaak geen goed alternatief als het openbaar vervoer wegvalt of slechter wordt.”

    Staatssecretaris: vervoersongelijkheid onwenselijk
    Staatssecretaris Heijnen (Infrastructuur en Waterstaat) onderkent dat vervoersongelijkheid een probleem is. ,,Wat je nu ziet is dat er steeds meer verschil ontstaat in de manier waarop mensen toegang hebben tot mobiliteit. En dat is niet wenselijk,” aldus de staatssecretaris. Ze werkt samen met minister Harbers aan een nieuwe mobiliteitsvisie.

    De uitzending van Pointer wordt uitgezonden op zondag 26 februari om 22.10 uur op NPO2.

    1. Annemiek schreef:

      Exact het soort epistels waardoor je geen antwoord krijgt op je klachten.

      Als jij het genie bent dat in staat is een plan te bedenken voor beter openbaar vervoer binnen je regio tegen gelijke kosten, dan zijn ze op momenten waarop inspraak mogelijk is best bereid naar je te luisteren. Zolang het alleen maar ellenlange verhalen blijven waarin je je frustratie uit over het feit dat er niet overal de hele dag bussen rijden, luistert er niemand. De miljoenen om met hoge frequentie lege bussen door je dorp heen te sturen, zijn er gewoon niet.

    2. Realisme graag schreef:

      Wat politici in verkiezingstijd allemaal roepen dat belangrijk is kun je maar beter met een kilo zout nemen. Roepen dat er op iedere straathoek een bus moet gaan stoppen waar twee reizigers per dag opstappen zonder er bij te vertellen waar dat van betaald moet worden valt onder boerenbedrog.

      Overigens las ik ook een interview met Prof van Wee van het KiM (de denktank van I&M) die het verdwijnen van het busvervoer op het platteland en in de kleinere steden niet als een probleem zag aangezien auto en eBike prima alternatieven zijn. Simpelweg gezegd: je kunt geen bussen laten die €130 per uur kosten laten rijden voor twee of drie passagiers. Dat is onacceptabel naar de belastingbetaler.

      1. zienszo@hotmail.com schreef:

        Hoe ga je dan de reizigers zonder rijbewijs vervoeren? Dit is zeker een vraag, die gesteld moet worden. Is er inmiddels een goede reden om rijbewijsloosheid als een handicap te zien om deze groep onder het lage tarief van de regiotaxi te brengen. Niet iedere rijbewijsloze kan een rijbewijs halen. Dan rijdt de taxi alleen als er vraag is en die taxi wordt dan ook gedeeld met andere reizigers. Inmiddels zijn bussen in de rurale regio’s zo leeg dat dit wellicht de meest economisch haalbare oplossing kan zijn met in achtneming dat vervoersarmoede mee opgelost wordt.

        Maar aan de andere kant kan je je ook afvragen hoe het komt dat reizigers de decennia uit de bus zijn gejaagd en dat weer leidt tot afschaling tot weer minder reizigers in de bus zitten en dit net zolang dat er alleen niet-keuze of beter gezegd rijbewijslozen in het OV overblijven. Deze negatieve spiraal zou eens goed onderzocht moeten worden en hoe kan er een spiraal naar boven gevonden worden of beter gezegd hoe maak je het OV aantrekkelijk.

        Tenminste als er personeel ervoor beschikbaar is, want dit wordt ook een groter probleem. Dan moeten we openlijk gaan kiezen voor de auto en het idee dat het OV een mede-oplossing is voor het klimaatprobleem volledig laten varen. Verder zal er gekeken moeten worden hoe we vervoersarmoede voor mensen zonder perspectief voor autorijden en autobezit opgelost moet gaan worden. Ik zie als niet keuze reiziger veel (bijna) lege bussen van binnen en dat is een zorgelijke zaak.

        1. Baardstaart schreef:

          Oei – had Baardstaart moeten zijn.

  20. Haagse Harry schreef:

    ‘Mensen moeten voor 9uur op kantoor binnen zijn’.
    Zwaar achterhaald natuurlijk. De corona-periode is bewijs genoeg dat mensen ook thuis kunnen werken en presteren.

  21. Peter van Lieshout schreef:

    Er is voor de overheid maar één optie, namelijk een nationaal Delta – plan voor het openbaar vervoer in combinatie met de daarvoor noodzakelijke financiering.

    De redenen daarvoor worden ook hier op “treinreiziger.nl” al regelmatig genoemd:
    – voor de broodnodige mobiliteit t.b.v. de economie (bijvoorbeeld woon – werkverkeer),
    – voor de even belangrijke sociale/maatschappelijke mobiliteit,
    – voor het terugdringen van het autoverkeer.
    (Het is toch de politiek – bestaande uit het grootste deel van de politieke partijen – die daar op aandring?)
    – voor het milieu (ga ik verder niks over zeggen, want dat is ondertussen meer dan een open deur).

    En dit Deltaplan is de verantwoordelijkheid van de staatssecretaris en de minister van I&W! En ook van de Tweede Kamer!

    Er zijn een aantal reacties waarop ik toch wel wil reageren in omgekeerde chronologische volgorde:
    @Baardstaart: het is inderdaad een grove onderschatting + een vertekening van de werkelijkheid om te veronderstellen, dat alleen mensen met een beperking aangewezen zijn op het openbaar vervoer.

    (Ik heb trouwens een hekel aan de uitdrukking “met een beperking” Iedereen heeft “beperkingen”. Afgaande op sommige reacties hier is er bij een aantal van u zelfs sprake van “meervoudige beperkingen”!

    @Realisme graag: Eindelijk eens een reactie waar ik iets aan heb! Over welk interview met de heer Bert van Wee hebt u het? Kunt u hier een link plaatsen?
    Hoe komt u aan dat bedrag van €130 per uur? Voor zover ik weet publiceren de busvervoerders – de regionale vervoerders – nooit cijfers: geen omzetcijfers, geen verlies – en winstrekeningen, geen passagiersaantallen. De aanbesteders – de provincies – trouwens ook niet. Vergeleken daarmee is de NS een wonder van transparantie.
    Ik ben het eens met uw opmerking over politici: het ene ZEGGEN en het tegenovergestelde DOEN.

    @Annemiek: NO COMMENT.

    @Brabo: De invoering van de ov – studentenkaart is destijds een politieke beslissing geweest. De invoering van het jongerenticket en de keuzedagen – ik neem aan dat u daarmee het vrij reizen op keuzedagen bedoelt – waren/zijn marketinginstrumenten. Vrij reizen is trouwens relatief, want daarvoor moet vooraf betaald worden en is gekoppeld aan een abonnement waarvoor ook betaald moet worden.

    Alle ov – vervoerders hebben hun eigen differentiatie in hun tarieven en voorwaarden. Ik heb dan het ook over het “separaat” in – en uitchecken. In een klein land als Nederland. Onnodig, omslachtig en onduidelijk. Een nationaal ov – plan is ook hiervoor de beste oplossing.

    @Oscar: helemaal herkenbaar.

    Ik kom toch nog even terug op de rol van de provincies en de regionale vervoerders. Ik heb onderhand het idee, dat de provincies tegen heug en meug het provinciale vervoer uitvoeren. Wat let de provincies om deze opdracht te weigeren en gewoon zeggen “we doen het niet meer”? De regionale vervoerders kunnen dan zonder veel problemen weer terugkeren onder de veilige bescherming van de paraplu van het moederbedrijf – Deutsche Bahn (DB) in Duitsland, Transdev S.A. in Frankrijk, Ferrovie dello Stato (FS) in Italië en nog een paar andere – en daarmee is het probleem van “geen winst maken” in Nederland meteen opgelost.

    PS. Toevallig nu krijg ik de Volkskrant van vandaag onder ogen met een artikel van 2 pagina’s over het openbaar vervoer (door Arriva van DB en Hermes van Transdev) in de provincie Noord Brabant – waar ik woon – met het oog op de verkiezingen voor Provinciale Staten. Ik heb nu niet de tijd om én dat artikel te lezen én mijn reactie daarop hier te melden. Komt misschien nog wel! Advies aan u: lees dat Volkskrant – artikel en ik ben benieuwd naar uw reacties. En het is natuurlijk verplicht leesvoer voor de Brabantse politici.
    En voor de lokale politici in mijn woonplaats Helmond!

    1. Annemiek schreef:

      Om je epistel allemaal een beetje samen te vatten, stel je dus voor dat we een put gaan graven, daar tot in de eeuwigheid belastinggeld in gaan flikkeren en dat dan een deltaplan gaan noemen? Maar dan hebben we wel overal bussen rijden waar niemand in wil zitten. En daarvoor moet de democratische meerderheid die dat allemaal totaal niet ziet zitten en die eist dat belastinggeld doelmatig wordt besteed de portemonnee pakken? In wat voor werkelijkheid leef je in vredesnaam?

  22. . schreef:

    er zijn amper vroegboekkortingen meer te vinden op nsinternational. Ja, er wordt de indruk gewekt dat er geregeld aanbiedingen gelden, maar je wordt enkel doorverwezen naar de boekingssite waar je vervolgens weer mag zoeken naar de spreekwoordelijke speld. Wat heb je aan zo’n dure flitsende site als je de reiziger geen korting gunt, dit zijn 99% volle tarieven, dat is geen aanleiding om de trein in te stappen voor een uitje. De verleiding is groter dan het ooit geweest was dan voor korte dagen en kortere afstanden ook maar het vliegtuig te nemen.

    1. Eric schreef:

      Dit is gewoon onzin.
      Als NS internationaal je niet bevalt ( wat ik me kan voorstellen), boek dan bij de buitenlandse maatschappij waar je heen reist. Daar vind je vaak veel aantrekkelijkere tarieven, ook relatief op korte termijn.
      En is je dat te “ ingewikkeld, dan zijn er genoeg brokers zoals b.v. Trainline waar je goed geholpen wordt,

      Laten we NS internationaal gewoon afschaffen, de organisatie zit meer in de weg dan dat we er baat bij hebben

  23. Henry Roodrenner schreef:

    Hoe goed het ook lijkt, de trein in zijn huidige vorm is zoals het is. Als het zelfs nu al niet uit kan… Te duur als je met het hele gezin wil. Zelfs dieselen is dan 50% goedkoper. Zakelijk brengt het je niet efficiënt verder, tenzij het bedrijf dicht bij het station zit. Het wordt tijd voor road-trains (bussen/vrachtwagens/kettingrijden). In plaats van een extra spoor, een extra rijbaan van asfalt. Goedkoper, flexibeler en efficiënter.

  24. De Vrolijke Reiziger schreef:

    De toename van sociale onveiligheid in het OV vormt volgens mij ook een grote oorzaak dat een flink deel van de reizigers het OV de rug heeft toegekeerd. De NS veilig App is meer een doekje voor het bloeden, zolang er bij kleine overlast (zoals ongeoorloofd in de 1e klas zitten of luidruchtig in een stilte-coupé zijn niet aangepakt wordt. Daarnaast moeten rechters ook niet zo moeilijk doen. Er werd iemand agressief omdat hij een aantal dingen deed welke verboden waren en daarop alleen maar de vriendelijke vraag kreeg daarmee te stoppen (wat uitliep op een handgemeen. Hij (half-Nederlander, half Marokkaan van tussen de 20 en 25 werd na een mislukte vluchtpoging aangehouden, kreeg van de OvJ een schikking: € 300 boete en €200 aan het slachoffer betalen. Vervolgens deed hij 8 maanden helemaal niets en de OvJ sleepte hem voor de rechter, (waarbij hij ook niet eens kwam opdagen!). Het werd uiteindelijk tot een effectieve geldboete van € 100, ofwel een verplichting niet nakomen leverde hem dus € 400 op. Kijk zo ben je als rechter ook niet bezig om mensen met hun eigen falend-gedrag te confronteren, omdat deze dan ineens gevoelig wordt voor wat een advocaat aan zielige verhalen in een betoog staat te houden.

    1. . schreef:

      ze zoeken bewust grenzen op. Diverse figuren begonnen een stoel voor me met het wandelpad tussen zich in keihard naar elkaar te gaan schreeuwen, terwijl ze eerder op ‘t perron nog op een normale toon spraken. Een groep jongens en meiden zaten keihard te lachen terwijl ze niet moesten lachen, alleen om medereizigers te zieken. Het was zo luid dat ik het zelfs door mijn bouwvakkers gehoorbescherming heen hoorde die ik als noodzaak altijd bij me heb. Het is puur de grens op zoeken om zo veel mogelijk dwars te liggen, omdat ze weten dat ze ontastbaar zijn.

      ik heb het antwoord van Eric trouwens gelezen, maar ik vind het toch geldverspilling om zo’n dure site te laten draaien op servers die geld kosten, onderhoud en klantenservice, terwijl het niet meer is dan online kaartenloket met dagprijzen. Mensen trappen daar niet in en komen nooit meer terug. Niemand die zal denken, oh is dat beloofde kaartje voor 14€ er niet, dan koop ik toch die van 66, toch…

  25. VB schreef:

    Lekker voor ze.
    Moeten ze mensen maar niet uitbuiten.
    8 euro voor effe 8km op en neer? Suck a dick.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *