NS: Nachttrein naar Zürich kan zonder subsidie

Vanaf eind dit jaar of begin volgend jaar wil NS samen met de Zwitserse, Oostenrijkse en Duitse spoorwegen starten met de nachttrein Amsterdam – Zürich. Anders dan de nachttrein naar Wenen wordt er voor de nachttrein naar Zürich in Nederland geen subsidie aangevraagd.

Geen subsidie

“Het is een andere businesscase. In Duitsland wordt deze nachttrein ook gebruikt als nacht-Intercity. Daarom zal de trein ook acht zitrijtuigen hebben” legt NS woordvoerder Anita Middelkoop uit. Dat de nachttrein naar Zürich zonder subsidie kan is volgens Treinreiziger.nl geen verrassing. “In het CityNightLine tijdperk was het vanuit Nederland – samen met het deel naar München – de best presterende slaaptrein. De nachttrein naar Wenen heeft het destijds niet lang volgehouden” herinnert redacteur Hildebrand van Kuijeren zich.

Overigens zijn de kansen voor de trein naar Wenen dit keer wel beter: de dienstregeling is nu veel gunstiger. “Maar het verbaast mij niet dat de businesscase voor de nachttrein naar Zürich nu gunstiger is. Wel opmerkelijk dat de trein naar Wenen, met een slechtere businesscase als eerste is gaan rijden”.

Details

De nachttrein naar Zürich maakt ook Italië beter bereikbaar. “Vanuit Zürich reis je in 3 uur en 17 minuten naar Milaan. Dan ben je voor de lunch in Italië” aldus de NS-woordvoerder.

In Nederland zal NS de trein in elk geval gaan rijden als open access trein. Of de trein straks ook binnen Nederland gebruikt kan worden, weet de vervoerder momenteel nog niet. “We werken momenteel met betrokken partners alle details uit ter voorbereiding op de nieuwe nachttrein. Zoals de dienstregeling, personeelsplanning en aanpassingen aan het materieel”.

Dienstregeling

De dienstregeling is al uitgewerkt en er is bij de verschillende spoorbeheerders capaciteit aangevraagd. De Zwitsers (SBB) hebben hiervoor al een dienstregeling bekend gemaakt: de trein zal om 21:01 uit Amsterdam Centraal vertrekken en komt de volgende ochtend om 6:20 aan te Basel SBB. Eindpunt Zürich Hauptbahnhof zal naar verwachting om 8:04 worden bereikt.

Vanuit Zürich naar Amsterdam zal de nachttrein waarschijnlijk om 21:59 uit het Hauptbahnhof vertrekken, waarna deze om 22:53 de grens bij Basel (SBB) bereikt. Na een stop van een half uur wordt de volgende ochtend eindbestemming Amsterdam Centraal in de conceptdienstregeling om 9:01 bereikt. Rond augustus wordt de definitieve dienstregeling gepubliceerd.

Nachttrein Amsterdam – Zürich

Dat NS bevestigt dat mogelijk dit jaar nog een nieuwe nachttrein komt is opmerkelijk. Bij de lancering van de nachttrein Amsterdam – Wenen, precies twee weken geleden, suggereerde het spoorbedrijf dat er mogelijk dit jaar geen nachttrein bij zou komen.

This post was last modified on 27 september 2021 17:05

Share

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

9 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

2 dagen terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug