NS: nachttrein trekt 100.000 reizigers

De nachttrein van en naar Wenen en Innsbruck heeft in één jaar tijd 100.000 reizigers vervoerd. Dat heeft het spoorbedrijf deze week bekend gemaakt.

100.000 reizigers

Sinds 25 mei 2021 is Nederland weer aangesloten op het netwerk van internationale treinen. “Met meer dan 100.000 reizigers in het eerste jaar, is de nachttrein volledig terug van weggeweest. Dat zoveel reizigers kiezen voor de nachttrein – ondanks de verschillende reisbeperkingen vanwege corona het afgelopen jaar – is hoopvol voor de toekomst” reageert NS International-directeur Heike Luiten.

Wie een retourtje maakt, telt in de cijfers als twee reizigers. In het cijfer van 100.000 reizigers zitten ook treinreizigers die de nachttrein gebruiken van / naar het Ruhrgebied, en dus niet in Nederland komen. Hoeveel reizigers van en naar Nederland met de nachttrein zijn gereisd, kan NS niet zeggen.

Beperkte capaciteit

Voor Nederland is de nachttrein nieuw maar tot 25 mei 2021 bestond er ook al een nachttrein naar Innsbruck en Wenen, deze startte toen echter in Düsseldorf. Toen al was de trein regelmatig volgereserveerd. Nu nog vaker: voor mei, juni en juli zijn vrijwel alle ligplekken naar Wenen bezet. Naar Innsbruck en München is er soms nog wel plek.

Dat de trein zo vaak vol is, komt enerzijds doordat er veel vraag is naar de nachttrein, anderzijds doordat de capaciteit beperkt is. De trein naar Wenen telt slechts één slaaprijtuig (hoog comfort) en twee ligrijtuigen (basis comfort, couchette). Daarnaast zijn er twee zitrijtuigen, daarin is vaak wel plek.

Subsidie

Minder positief zijn de vele vertragingen. De Nightjet, zoals de nachttrein heet, is geregeld enkele uren vertraagd. Sinds december rijdt er ook een nachttrein naar Zürich. Die is minder vaak vertraagd.

Voor de nachttrein naar Wenen krijgt NS tot 6,7 miljoen subsidie. Deze is bedoeld om het exploitatietekort voor het Nederlandse traject te dekken. Recent is bepaald dat deze subsidie rechtmatig is. In hoeverre de subsidie nodig is, aangezien het spoorbedrijf van een succes spreekt, is onduidelijk. Een woordvoerder wil daar niets over kwijt.

This post was last modified on 4 juni 2022 12:52

Share

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

5 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

24 uur terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

1 dag terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug