De Nederlandse Spoorwegen hebben zaterdag in Rotterdam het publiek kennis laten maken met een nieuwe versie van de Intercity Nieuwe Generatie (ICNG), ontwikkeld door de Franse fabrikant Alstom. Ook zondag staan er nog rondleidingen gepland.
In totaal verwacht NS 3500 geïnteresseerden. Alle plekjes voor de rondleiding zijn volgereserveerd. De 12-jarige treinfan Thomas Bij den Dijk mocht samen met machinist Geert-Jan Buth het startschot geven voor de publieksdagen. Ook waarnemend NS-directeur Bert Groenewegen en Henri Poupart-Lafarge, CEO van treinfabrikant Alstom waren aanwezig.
De trein heeft een topsnelheid van 200 kilometer per uur en trekt, door extra aandrijving, sneller op dan gebruikelijke treinen als de huidige Traxx-treinen en de Thalys. “Wat goed van pas komt in het kleine Nederland met relatief veel stops”, aldus de NS. Doordat de trein relatief snel kan optrekken en veel stopt, is de trein slechts beperkt langzamer dan de Thalys, die op de hogesnelheidslijn heel even de 300 kilometer per uur kan aantikken.
De Intercity Nieuwe Generatie (ICNG) gaat eerst over de hogesnelheidslijn rijden op de route Amsterdam – Rotterdam – Breda. Daarna volgen andere routes, waaronder Den Haag – Eindhoven. Uiteindelijk moeten de nieuwe treinen ook ingezet gaan worden tussen Groningen / Leeuwarden – Amsterdam Zuid – Breda. Een deel van de treinen zal bovendien naar België (Brussel) gaan rijden. NS heeft in totaal 99 ICNG-treinen besteld, goed voor 33.000 zitplaatsen.
De bedoeling is dat voor het einde van het jaar de eerste reizigers worden vervoerd. Op dit moment wordt de trein in Nederland getest. In het komende jaar worden honderden machinisten en conducteurs opgeleid om op de nieuwe trein te werken.
(c) ANP / Treinreiziger.nl. Foto’s boven: NS, onderste foto’s: Jonne Kingma/Treinreiziger.nl
This post was last modified on 3 juli 2022 21:01
Op het centraal station van Hamburg zijn woensdagmiddag een man en vrouw uit de ICE…
Ondanks dat de werkzaamheden op het traject niet zijn afgerond, kan de tienminutensprinter tussen…
De nieuwe nachttreinen van de Oostenrijkse treinmaatschappij ÖBB komen in 2025 ook naar Nederland. Maar…
Reizen met openbaar vervoer, en de auto, is te duur voor een grotere groep mensen…
Het plan voor betaalpaaltjes voor de HSL-toeslag op stations in Noord- en Oost-Nederland moet de…
Door het faillissement van Dinner Train blijven 3420 klanten achter met een ticket dat waarschijnlijk…