NS voorbereid op internationale concurrentie
18 feb 2010 21:28
Sinds kort is er concurrentie mogelijk op het internationale treinverkeer binnen Europa. NS verwacht dat er mogelijk nieuwe concurrenten zullen ontstaan van NS International. Via de HSL-Zuid hoeft NS echter niet voor concurrentie te vrezen.
Voor de HSL-Zuid heeft HSA – de juridische naam van NS International – het alleenrecht. Dat komt doordat deze lijn is aanbesteed en gewonnen is door NS. Alle andere spoorlijnen zijn wel opengesteld. Zo is het denkbaar dat een concurrent treinpaden via de Oude Lijn naar Brussel aanvraagt.
Op dit moment zijn er nog geen concrete aanwijzingen dat er op korte termijn een nieuwe partij de concurrentie met NS International aan gaat. Wel is duidelijk dat de grote spelers in de Europese markt hun mogelijkheden verkennen. Buiten Nederland zijn er wel concrete aanwijzingen dat de nieuwe mogelijkheid tot meer concurrentie kan leiden. Zo wil de Italiaanse spoorwegen een eigen treindienst Milaan – Lyon – Parijs opzetten. De Fransen willen op hun beurt een hogesnelheidstrein Parijs – Hamburg starten.
NS zegt zelf ook de markt te verkennen. Daarbij wordt er bijvoorbeeld gekeken naar een verbinding Amsterdam – Londen via de Eurotunnel.
Op dit moment is NS al actief op verschillende plekken buiten Nederland. Bijvoorbeeld in Engeland met Merseyrail en Northen Rail. In Duitsland rijden er treinen en bussen van NS onder de naam Abellio Deutschland. In Tjechië heeft NS het bedrijf Propo Bus in handen.
Door actief te zijn op de buitenlandse markt wil NS leren van de geliberaliseerde markt en zich voorbereiden op de komende concurrentie.