fbpx

Vanaf zaterdag vrijwel alleen Sprinters (2x p/u)

Vanaf zaterdag wordt er fors gesneden in de dienstregeling. Vrijwel alle intercity’s worden geschrapt, alleen tussen Schiphol – Venlo, Arnhem – Den Helder, Maastricht – Eindhoven en Enschede – Utrecht blijven er intercity’s rijden. Ook de Intercity Direct wordt uit de dienstregeling genomen.

Basisdienstregeling

Al de komende dagen zal een groeiend aantal treinen geschrapt worden. Zo rijden woensdag al diverse intercity’s niet meer. Vanaf zaterdag gaat de zogenoemde basisdienstregeling in, dat neerkomt op een nooddienstregeling. Op alle stations in heel Nederland vertrekt twee keer per uur (tenzij dat nu al niet zo is) in beide richtingen een trein. De aangepaste dienstregeling is dinsdagavond nog niet in de reisplanner opgenomen, maar daaraan wordt gewerkt.

Zuinig op personeel

Volgens NS en ProRail kunnen op deze manier dokters en verpleegkundigen en alle andere Nederlanders in cruciale beroepsgroepen naar hun werk blijven gaan. “De huidige situatie vraagt veel van ons allemaal. We willen ook zuinig zijn op alle NS-collega’s, want we vragen veel van hen. Zeker nu we weten dat dit virus langere tijd in ons land aanwezig zal blijven, moeten we alle zeilen bijzetten om te zorgen dat dokters, hulpverleners en mensen die echt moeten reizen de trein kunnen pakken. Op deze manier houden we Nederland veilig en verantwoord in beweging”, aldus president-directeur Roger van Boxtel in een verklaring.

Geen nachttreinen

De dienstregeling blijft de komende weken aangepast. In die periode rijden er ‘s nachts geen treinen. Normaal rijdt er elk uur een nachttrein tussen Rotterdam – Den Haag – Amsterdam – Utrecht. Bronnen aan Treinreiziger.nl vertelden dinsdagmiddag al dat vrijwel alle intercity’s per dit weekend geschrapt zouden worden. NS noemde dat toen een scenario, maar benadrukte dat er ook andere scenario’s bekeken werden.

Arriva

Ook Arriva past de dienstregeling aan, het bedrijf benadrukt dat door de RIVM-richtlijnen er zowel minder personeel als reizigers zijn. Op de Noordelijke Nevenlijnen (de Arriva treinen van en naar Groningen en Leeuwarden) schakelt het bedrijf per woensdag over naar een zondagsdienstregeling, alleen rijden de vroege ochtendtreinen (die zondags niet rijden) wel gewoon. Vanaf begin volgende week zijn de aanpassingen in de reisplanners verwerkt.

85% minder reizigers

Het is – zover bij ons bekend – voor het eerst dat er langdurig in Nederland op deze schaal treinen geschrapt moeten worden. Er zijn echter ook nauwelijks treinreizigers. NS meldde maandag dat de vraag met 85% was gedaald.

Internationaal

Overigens is NS niet de enige die fors schrapt. Vanaf donderdag zal slechts 25% van de Thalys treinen rijden, dat meldt de communicatiedirecteur op Twitter. En dat geldt mogelijk ook voor andere internationale treinen. NS meldt dat de dienstregeling voor treinen naar het buitenland sterk aangepast is en dat de precieze frequenties en uitwerkingen mede afhangen van het beleid in het buitenland en de capaciteit. Diverse landen hebben al hun internationale treinen geschrapt.

58 gedachten aan “Vanaf zaterdag vrijwel alleen Sprinters (2x p/u)”

  1. Mieke schreef:

    Hoe staan spoorvervoerders er financieel voor vergeleken met hun collega’s in de lucht?

  2. Arjan Krabbenbos schreef:

    Ja het was te verwachten met die perikelen rondom dat Covid 19 of Corona virus. Alle activiteiten staan of op uitstel of er moet nog gedebatteerd worden over een nieuwe datum. Mensen kunnen nu noodgedwongen niet naar hun werk of school, dus al het OV heeft stukken minder reizigers als in een gewone werkweek.
    Tot 6 april zal deze situatie zich nog voortduren dus hoe dat financieel opgevangen moet worden weet ik niet. Zijn vervoersbedrijven in zulke crisis situaties wel verzekerd of moet daar ook nog vele discussies aan vooraf gaan?
    Het is een naar begin van dit nieuwe jaar, maar daar kan niet helaas niet veel aan doen Pure overmacht!
    Het is duidelijk dat dit een van de hot items van dit lopende 2020 jaar wordt!

  3. Rhido schreef:

    Verbaasd mij ook niets als er op de Gooilijn 2 sprinters elk halfuur kunnen gaan en dat serie 5700 misschien zou kunnen worden gescharpt. Elk half uur een sprinter op de Flevolijn zou ook misschien kunnen. Lijkt mij ook dat de NS de sprinters moeten gaan halveren naar elk halfuur ipv elk kwartier. Was rustig zou misschien ook een suggestie zijn dat de NS de spitstarieven tijdelijk opschort en dat je tijdelijk in de spitsuren met 40% korting kan reizen met je Dal Voordeel of Altijd Voordeel (Weekend Vrij?), of tijdens de spitsuren tijdelijk met je Dal Vrij, juist vrij kunt reizen. Mensen betalen zich voor hetzelfde goedje waar duszodanig veel minder mensen met trein reizen anders ontzettend veel.

    1. Mijn schreef:

      Fijn als je in de zorg werkt, vroege en late diensten draait en afhankelijk bent van de NS!!

      1. Simon schreef:

        Tja, misschien kan ik u enigszins troosten met het feit dat veel mensen die onregelmatig bij het openbaar vervoer werken ook geen gebruik kunnen maken van datzelfde openbaar vervoer.
        Niet alleen nu, maar eigenlijk bijna nooit.

        1. appie H. schreef:

          volgens my gaat t gros van de mensen die in t ov werkt,met de auto.
          Immers,ze werken dr wel,maar willen dr geen gebruik van maken………

      2. dries molenaar schreef:

        Hoezo? Men kan gewoon met de trein wanneer men dat zou willen.

        1. Simon schreef:

          Wanneer personeel de eerste treinen moet rijden is er nog geen openbaar vervoer. Wanneer personeel met de laatste treinen moet rijden is er ook geen openbaar vervoer meer of moet men te lang wachten.
          Mensen die onregelmatig werken komen in de problemen wanneer hun late dienst uitloopt. Ook is de frequentie van het openbaar vervoer in de vroege en late uurtjes erg laag. Kortom, onregelmatig werken kun je het best combineren met het bezit van een auto.
          Zo ‘openbaar’ is het vervoer nu dus ook weer niet.

  4. Ann schreef:

    Gaat dit er alsnog toe leiden dat de treinen vol komen te zitten waardoor het virus zich makkelijk kan gaan verspreiden?

    Zelf mijdt ik het OV voorlopig als de pest. Ik heb mijn abonnement opgezegd blijf ik zoveel mogelijk thuis. Als ik onverhoed ergens heen moet heb im het geluk dat ik over een auto beschik.

    1. Arnie schreef:

      Zo is dat! Het openbaar vervoer is roulette om een verkoudheid of influenza op te lopen. Enkele weken voordat covid-19 bij ons was, zat er al een egoist de hele rit te blaffen als een dolle hond, zonder zijn hand voor zijn mond te houden natuurlijk.

      En het lijkt me dat de NS een aardig buffertje hebben opgebouwd. https://www.treinreiziger.nl/ns-winst-bijna-verdubbeld-naar-215-miljoen/
      Dat geld moeten ze maar gebruiken om die klap op te vangen en niet nog eens de kaartjes te gaan verhogen.

    2. dries molenaar schreef:

      De treinen zijn grotendeels leeg.

    3. dries molenaar schreef:

      Er is een instructie tot afstand houden. Ook van bekenden. Die geldt niet voor u?

  5. Hanzeboog2012 schreef:

    Organisaties als Locov (met ROVER en andere organisaties) zullen met NS overleggen. En wat doet Stientje van Veldhoven als baas van NS?

    NS halveert bij een zware storm de frequentie op drukke spoortrajecten. Maar NS zal tijdens de corona crises vooral rendabel willen zijn. Dus zal er vast gesneden worden in de dienstregeling.

    Zo kan de IC Direct Amsterdam – Rotterdam – Breda geschrapt worden. Genoeg andere treinen in de Randstad. Blijft dan de Intercity Direct International Brussel – Rotterdam (1 keer p/u) – Den Haag HS (4 keer per dag) en IC Den Haag – Eindhoven over. Voldoende als het aantal reizigers met 85% afneemt.

    Tussen Amsterdam/Schiphol – Utrecht kan NS de IC Alkmaar – Maastricht en IC Schiphol – Nijmegen laten vervallen. Blijft de IC Den Helder – Nijmegen, IC Enkhuizen – Heerlen en IC Schiphol – Venlo over.

    De IC Lelystad – Dordrecht kunnen ze ook schrappen. Die is meer een toevoeging van de IC Groningen/Leeuwarden – Den Haag tot Dordrecht.

    Het zijn slechts ideeën. Zien wat de NS gaat doen.

    1. dries molenaar schreef:

      Vreemd bgetoog op basis van zelf verzonnen aannames.

  6. Stokbosveen schreef:

    Dit geeft spooraannemers meer ruimte om onderhoud uit te voeren. Er rijden immers veel minder treinen.
    En in de werkplaatsen kan men extra onderhoud uitvoeren aan de treinstellen waarmee niet meer gereden wordt vanwege de nooddienstregeling.
    Voor zover natuurlijk er personeel en manschappen beschikbaar zijn, die niet getroffen zijn door het virus.

    1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

      Misschien heb je het gemist, maar overal worden dingen juist uitgesteld om contact te voorkomen en wordt thuis werken aangemoedigd.

      1. Annemiek schreef:

        Voor zover ik het kan nagaan, gaan het komende weekenden de geplande werkzaamheden aan het spoor gewoon door. Zo rijdt er vervangend busvervoer op de trajecten Groningen – Assen en Dieren – Arnhem. Het lijkt er zelfs op dat de werkzaamheden niet doorgaan, maar dat reizigers toch met de bus moeten, omdat Prorail het spoor niet meer wil vrijgeven.

  7. Dominic schreef:

    Lees het net op de NS; als ik het goed begrijp rijdt er zelfs geen enkele intercity over de Oude Lijn? Dat vind ik toch wel heel bijzonder; wel een intercity Eindhoven-Maastricht maar geen intercity tussen de drie grootste steden van het land?! Vreemde beslissing naar mijn mening.

    1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

      Dat heeft er denk ik mee te maken dat NS geen Sprinters heeft in Zuid-Nederland. De enige NS trein in Maastricht is de intercity. Reistijdverschil Amsterdam – Rotterdam zal inderdaad erg groot zijn.

      1. Luc schreef:

        Wat ook mee zal spelen is dat er tussen Weert en Roermond enkel intercities rijden, dus als die compleet wegvallen rijden er 0 treinen.

        1. dries molenaar schreef:

          Tja, als. Die treinen gaan overal stoppen en blijven gewoon rijden

      2. Johan schreef:

        De enige sprinters die tussen Leiden en Den Haag nog in de reisplanner staan, gaan naar Den Haag Centraal. Dat zou betekenen dat er tussen Den Haag Laan van NOI en Den Haag HS helemaal geen treinen rijden. De snelste manier om dan tussen Rotterdam en Amsterdam te reizen zal dan 1:15 uur via Breukelen zijn, mits die niet geknipt wordt.

        Dat is maar goed ook, want als je 15% van de reizigers van 8 IC’s plus 4 sprinters per uur van de oude lijn én 5 ICD’s van het noordelijke deel van de HSL in die 2 overgebleven sprinters per uur tussen Leiden en Den Haag moet proppen, zitten die overvol: 15% van 17 volle treinen is nog altijd 2,55 treinen vol. Gaat vast goed lukken met dat afstand houden maar niet heus.

        1. Johan schreef:

          NS maakt het reizen op de oude lijn zo onaantrekkelijk mogelijk: De overstap tussen de halfuurlijkse sprinters Leiden C – Den Haag C en Den Haag C – Rotterdam C wordt 32 minuten. Daardoor wordt de minst langzame manier om tussen Leiden C en Rotterdam C te reizen via Woerden!

  8. Peter schreef:

    Wat ze verder ook verzinnen, de eerste & de laatste trein moeten natuurlijk gewoon blijven rijden!

    1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

      Dat is niet het geval overal, immers het nachtnet wordt geschrapt.

  9. IQQUH schreef:

    @Arien en @An: ik heb de laatste paar dagen treinen voorbij zien rijden waarin soms minder dan tien reizigers zaten en dan heb ik het over ICs en Sprinters, die normaal behoorlijk vol zitten! Over massale verspreiding van COVID-19 door drukke treinen zou ik me voorlopig niet al te veel zorgen maken. Veel sterkte allemaal!

  10. Tonny Schonewille schreef:

    Wegegooid abonnememtsgeld deze maand. Ik snap schrappem, maar dit is wel heel rigoereus.

    1. dries molenaar schreef:

      U kunt gewoon reizen. Niet reizen is uw eigen besluit.

      1. Tonny Schonewille schreef:

        Klopt. Maar het frappante is: Snelle verbindingen zijn meer waard en dus duurder (HSL enzo). Maar andersoms geldt dit totaal niet.

        Ik ben benieuwd hoe lang de reis van zuid naar noord Nederland gaat duren. Ik gok een uur langer ofzo, wat denken jullie?

        1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

          Geen idee of er lange stoptreinen komen of dat het de bestaande stoptreinen zijn. Het wordt natuurlijk ook afgeraden om met de trein te gaan, er is nauwelijks vraag en een nooddienstregeling moet in korte tijd gemaakt worden, zowel qua personeel als materieel. Dat is logistiek een uitdaging. Ik denk dat verkeer dat overblijft vooral forensen zijn in vitale beroepen, en veel minder van Groningen naar Maastricht. En als dat wel zo is: dan ben je nu inderdaad aanzienlijk langer onderweg. Ik denk Groningen / Leeuwarden – Roosendaal / Vlissingen de reis zal zijn met de meeste extra reistijd, maar het is koffiedik kijken.

  11. Kees van Sambeek schreef:

    NS en improviseren…. Op de site geven ze in tekst aan wat er uitvalt, of nog wel rijdt vanaf 21 maart, en verwijzen in één adem door naar de reisplanner. De planner geeft echter de normale dienstregeling aan op de dagen in kwestie. Ik snap best de reden van de uitdunning, maar geef dan wel svp de informatie correct weer óf laat weten wanneer de nooddienstregeling in de planner wordt opgenomen. Beter geen informatie dan onjuiste informatie!

    1. SRB schreef:

      Die dienstregeling wordt nog in de planner verwerkt. Dat geeft NS zelf ook aan. Denk je dat het zo makkelijk is om een dergelijke logistieke operatie binnen 5 minuten wereldkundig is gemaakt. Nee, ook hiervoor wordt/is veel werk verzet. Heb geduld, het komt vanzelf. Veeleisend worden is wel het laatste wat we kunnen zijn in een tijd als deze.

      1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

        Ik ben het met jullie beide eens. NS heeft nu in het noodbericht heel duidelijk een knop “plan uw reis”, wacht daar nog even mee totdat het in de reisplanner is verwerkt. Het is inderdaad logisch dat het even tijd kost om de dienstregeling aan te passen.

  12. Reiziger 2.0 schreef:

    @Treinreiziger.nl (Hildebrand): Ga je ook nog een artikel schrijven over de harde werkers rondom het spoor / station Zandvoort aan Zee?

    Maanden werd er rondom Zandvoort en tussen Haarlem en Zandvoort keihard gewerkt om alles op tijd af te krijgen voor GP / Formule 1 op 3 mei 2020, op circuit Zandvoort.

    Nu moeten ze de Formule 1 verplaatsen door dat klote virus.

    Maar iedereen lijkt dat dus te vergeten. De laatste discussie ging over teams die over kwetsbaar en beschermd stuk strand gingen rijden en wat absoluut niet kon.

    Ik vind het echt jammer voor al die harde werkers dat misschien de Formule 1 maanden later plaats vind. En dat terwijl iedereen klaar stond om al duizenden bezoekers aan Zandvoort begin mei op te vangen middels extra treinen, extra spanning op de bovenleidingen en extra perrons op station Zandvoort.

    Daarom: Een diepe buiging en applaus voor al die harde werkers van Prorail, overheden en anderen die afgelopen jaar keihard hebben gewerkt om de Formule 1 eigenlijk op 3 mei plaats te laten vinden op circuit Zandvoort🖒

    1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

      Ik heb er wel over gedacht, maar staat niet in de planning om daar een artikel over te maken. In mei zal het niet nodig zijn. Maar het is niet voor niets. Ook in de zomer kan het van pas komen, door makkelijker het treinaanbod te verhogen bij zomers weer. En volgend jaar.

  13. Rudy schreef:

    Ga je maar voorbereiden op een ander spoor. Ook als de Corona crisis voorbij is, dan is de wereld anders. Thuiswerken is heel normaal geworden. Mensen zijn er aan gewend geraakt om met veel minder mobiliteit uit te komen. Schiphol zal structureel veel stiller worden. Oude drukke tijden komen voorlopig niet meer terug.

  14. Louris schreef:

    Ik mis de belangrijke lijn naar het Noorden: de intercity Utrecht-Zwolle.
    Dat stuk met de sprinter is wel even een ander verhaal dan met de intercity.
    In de praktijk komt dit toch neer op het afkoppelen van Noord-Nederland? Wat vinden jullie?

    1. Johnny schreef:

      Ja die mis ik zeker. Voornamelijk omdat ik die kant een paar keer per maand op reis om dringende privé zaken. Ik wil maximaal een uur langer onderweg zijn van Zuid naar Noord. Dat is nog acceptabel.

      1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

        Ik vind het jammer, maar heb er begrip voor. Zelf had ik andere keuzes gemaakt, maar dat vergt wellicht weer meer tijd om het uit te werken en maakt het logistiek ingewikkeld. Dus begrip. Zelf had ik vanuit Groningen en Leeuwarden gekozen voor één Sprinter per uur en één intercity. En dat tot aan Utrecht. Wel is het zo dat die keuzes weer andere nadelige effecten kunnen hebben.

        1. Annemiek schreef:

          Tussen Groningen en Zwolle zijn de intercity’s vrijwel leeg. In de Sprinters zitten nog wel wat mensen. Voornamelijk Beilen is nog redelijk belangrijk in de voedingsindustrie. Veel mensen die bijvoorbeeld bij het logistieke centrum van Jumbo of bij de grote melkfabriek werken, stappen daar uit. Maar goed, dan gaat het over enkele honderden per dag. Normaliter niet echt interessant.

  15. GWS schreef:

    re: planner
    Ook vanochtend (woensdag) waren de aangekondigde wijzigingen niet verwerkt.
    Als de aankondigingen realiteit worden (practisch alleen nog stoptreinen) , wordt een lange-afstand dag-reis binnen Nederland onmogelijk.
    Ik zal overwegen NS te vragen de prijs van mijn weekeind-abonnement aan te passen aan het gewijzigde vervoers-aanbod (i.e. -/- 85%_)

    1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

      Advies: stap over op NS flex. Dan kun je het abonnement aanpassen, lees uitzetten.

  16. JanN schreef:

    Wordt de sprinterdienst dan gereden van pakweg 5.00 ‘s ochtends tot 1.00 ‘s nachts dit ten gerieve van bijvoobeeld medisch personeel. (Dus ook in het weekend) met goede aansluiting met busdiensten?

  17. De Machinist schreef:

    Om 14:00 uur komt NS met nog een update van treinen die geschrapt zijn, zo valt te lezen in de e-mail die ik vanmorgen las.

  18. De Machinist schreef:

    Pardon, om 14:00 uur komen er nog meer wijzigingen in de dienstregeling, zo valt te lezen in de e-mail die ik vanmorgen ONTVING! 😇👍

    1. JanN schreef:

      Bedankt voor de reaktie. Ik hoop echt dat er gedacht aan bijv. het medisch personeel, dat nu afgeknoedeld naar huis gaat.(ja ook voor andere urgente beroepen die vvor ons klaar staan)

      1. dries molenaar schreef:

        Hoezo is men moe. Normaal is men ook druk. Met nog een paar maanden te gaan kan men zich beter vermannen.

        1. Janneke 1 schreef:

          Dries, toen het empathisch vermogen werd uitgedeeld stond je zeker niet vooraan, hè?

  19. Bert Sitters schreef:

    Ontsmet je handen na het aanraken van deurknoppen in de trein. Het virus kan lang overleven op deze knoppen.

  20. Thom schreef:

    Hoe zit het met de treinen tussen Leiden en Utrecht?

  21. Robert schreef:

    Overigens een prachtige foto van vier generaties Sprintermaterieel.

  22. Erwin Wessels schreef:

    Net even in de reisplanner gekeken, blijkt dat je in het weekend maar 1x per uur van Leeuwarden naar Zwolle kunt, met een overstap in Meppel van 26(!) minuten… Doordeweeks kan het wel 2x per uur, maar dan alsnog met die gigantisch lange overstap. Waarom laat NS de sprinter Leeuwarden-Meppel dan niet doorrijden naar Zwolle, of eventueel deze sprinter ca. 10 minuten eerder uit Leeuwarden vertrekken? De Sprinter uit Groningen laten wachten in Meppel zou misschien ook een optie zijn, maar ik weet niet of daardoor in Zwolle aansluitingen vervallen.

    1. Annemiek schreef:

      En je vraag is dus eigenlijk waarom het reizen per trein erg onaantrekkelijk gemaakt wordt? Dat is omdat dat op dit moment de bedoeling is. Triest om te constateren dat mensen nog steeds niet lijken te begrijpen wat er aan zit te komen.

      1. Erwin Wessels schreef:

        NS zou best wel iets kunnen doen aan die onnodig zeer lange overstap in Meppel. Ik zal er zelf geen last van hebben, want ik ben zolang dit allemaal duurt niet van plan om te gaan reizen met het OV, maar anderen noodgedwongen wel. Triest om te constateren dat mensen nog steeds niet lijken te begrijpen dat er mensen zijn die ondanks dit alles toch nog noodgedwongen met de trein moeten reizen naar bijvoorbeeld hun werk.

        1. Annemiek schreef:

          Als de dienstregeling dermate onaantrekkelijk is dat voorkomen wordt dat mensen onnodig met de trein gaan reizen, lijkt me de wat oncomfortabele overstap voor mensen die nog moeten werken te billijken.

          Een beetje teveel van het goede zijn trouwens de werkzaamheden die voor morgenavond plotseling zijn ingelast tussen Meppel en Assen/Heerenveen, waardoor de reis tussen Zwolle en Groningen volgens de planner 2:44 gaat duren.

          Overigens zullen de beperkingen van korte duur zijn. Bij NS is inmiddels intern besloten dat de dienstregeling uiterlijk vrijdag 27 maart wordt gestaakt, tenzij op dat moment de piek van het aantal besmettingen is behaald. De kans dat de treindienst nog eerder gestaakt wordt, lijkt mij reëel.

        2. Erwin Wessels schreef:

          We zijn het beiden wel met elkaar eens dat we alleen met de trein moeten reizen indien het echt noodzakelijk is. Ik hoop wel dat de dienstregeling niet volledig wordt gestaakt, want plotseling moet ik donderdag wel met de trein van Leeuwarden naar Enschede, vanwege de crematie van mijn vader, en ik heb (nog) geen auto en rijbewijs. Ik hoop dat dit toch wel een goede reden is om met de trein te gaan. 😉
          In ieder geval positief, als ik in de NS reisplanner kijk, is dat de sprinter in Groningen acht minuten wacht in Meppel, zodat die overstap in ieder geval geen 26 minuten meer is. Heeft NS keurig opgelost.

        3. Johan schreef:

          @Annemiek
          De bedoeling is om mensen die niet thuis kunnen werken zo goed mogelijk te blijven vervoeren, niet om ze bewust het leven zuur te maken door ze te trakteren op onnodige extra overstaptijd.

          “Bij NS is inmiddels intern besloten dat de dienstregeling uiterlijk vrijdag 27 maart wordt gestaakt”
          Het is niet aan NS om die beslissing te nemen. Dat kan pas als de concessieverlener besluit NS ontheffing te verlenen voor het niet uitvoeren van de vastgestelde minimale bediening. En aangezien het openbaar vervoer juist als cruciaal beroep is aangemerkt, ligt het niet voor de hand dat de overheid nu ineens zegt: ‘We kunnen ook wel zonder OV’.

    2. Johan schreef:

      Als je nu in de reisplanner kijkt, blijkt dat alle sprinters Meppel-Leeuwarden tot nu toe met 3 minuten vertraging uit Meppel zijn vertrokken en de sprinters Meppel – Zwolle met 8 minuten vertraging, waardoor de overstappen voor Leeuwarden-Zwolle vv. met 4-5 minuten gewoon haalbaar zijn. Blijkbaar heeft er toch iemand ingegrepen. (Helaas geldt dat niet voor de overstap tussen Den Haag Laan van NOI en Den Haag HS vv. met hetzelfde onnodige euvel.)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *