NS wint kort geding en is weer eigenaar van DM ’90

De Nederlandse Spoorwegen is weer eigenaar geworden van 48 buffeltreinen (DM ’90). Dat heeft de voorzieningenrechter in Utrecht bepaald in een kort geding dat NS had aangespannen tegen de Roemeense collega’s van Ferotrans.

Boete

Ferotrans kocht in 2014 en 2017 oude treinen van NS. Deze treinen zouden uiterlijk april 2018 opgehaald worden door de Roemenen. Dat is niet gebeurd, waardoor de 2,5 kilometer aan treinen nog steeds in Nijmegen staan. Het spoor rond Nijmegen wordt vanaf 1 oktober vernieuwd. Daarom willen de NS en ProRail dat de treinen worden weggehaald. ProRail geeft NS een boete van 1.000 euro per trein als ze er begin oktober nog staan.

Tijdelijke locatie

Nu NS weer eigenaar van de buffeltreinen is geworden, kunnen ze worden weggehaald. De NS weet nog niet wat er met de treinstellen gaat gebeuren. “We gaan nu eerst alles in het werk stellen om het transport van de treinen naar een tijdelijke noodlocatie voor 1 oktober in gang te zetten”, aldus NS in een verklaring. “Tegelijkertijd gaan we op zoek naar een definitieve oplossing voor deze treinen, aangezien er onvoldoende ruimte op het spoor is om deze treinen langdurig stil te laten staan.”

Toekomst onduidelijk

Alle opties voor een definitieve oplossing liggen nog open volgens NS. “We zijn teleurgesteld in het verkoopproces. Deze uitkomst is allesbehalve een overwinning. Deze treinen hadden inmiddels gewoon in Roemenië kunnen rondrijden.” Over de mogelijke terugbetaling aan Ferotrans moet nog worden gesproken, aldus NS.

Wadloper

Waar de verkoop nu mislukt is, is het in het verleden regelmatig wel geslaagd. Zo zijn Wadlopers – de oude dieseltrein van Noord-Nederland – verkocht aan Roemenië, Polen en Argentinië. De Wadlopers zijn echter aan een ander Roemeens bedrijf verkocht (TFC). Ferotrans rijdt nog geen reizigerstreinen in Roemenië .

Over DM ’90

De Buffel is de laatste dieseltreinserie van NS. De treinen zijn ook verhuurd geweest aan andere vervoerders, waaronder Syntus. De treinen hebben tussen 1996 en 2017 dienst gedaan. Vorig jaar werd er één exemplaar overgedragen aan het spoorwegmuseum.

© ANP / Treinreiziger.nl

This post was last modified on 2 mei 2021 18:01

Share

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

9 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

2 dagen terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug