NS wint kort geding en is weer eigenaar van DM ’90

De Nederlandse Spoorwegen is weer eigenaar geworden van 48 buffeltreinen (DM ’90). Dat heeft de voorzieningenrechter in Utrecht bepaald in een kort geding dat NS had aangespannen tegen de Roemeense collega’s van Ferotrans.

Boete

Ferotrans kocht in 2014 en 2017 oude treinen van NS. Deze treinen zouden uiterlijk april 2018 opgehaald worden door de Roemenen. Dat is niet gebeurd, waardoor de 2,5 kilometer aan treinen nog steeds in Nijmegen staan. Het spoor rond Nijmegen wordt vanaf 1 oktober vernieuwd. Daarom willen de NS en ProRail dat de treinen worden weggehaald. ProRail geeft NS een boete van 1.000 euro per trein als ze er begin oktober nog staan.

Tijdelijke locatie

Nu NS weer eigenaar van de buffeltreinen is geworden, kunnen ze worden weggehaald. De NS weet nog niet wat er met de treinstellen gaat gebeuren. “We gaan nu eerst alles in het werk stellen om het transport van de treinen naar een tijdelijke noodlocatie voor 1 oktober in gang te zetten”, aldus NS in een verklaring. “Tegelijkertijd gaan we op zoek naar een definitieve oplossing voor deze treinen, aangezien er onvoldoende ruimte op het spoor is om deze treinen langdurig stil te laten staan.”

Toekomst onduidelijk

Alle opties voor een definitieve oplossing liggen nog open volgens NS. “We zijn teleurgesteld in het verkoopproces. Deze uitkomst is allesbehalve een overwinning. Deze treinen hadden inmiddels gewoon in Roemenië kunnen rondrijden.” Over de mogelijke terugbetaling aan Ferotrans moet nog worden gesproken, aldus NS.

Wadloper

Waar de verkoop nu mislukt is, is het in het verleden regelmatig wel geslaagd. Zo zijn Wadlopers – de oude dieseltrein van Noord-Nederland – verkocht aan Roemenië, Polen en Argentinië. De Wadlopers zijn echter aan een ander Roemeens bedrijf verkocht (TFC). Ferotrans rijdt nog geen reizigerstreinen in Roemenië .

Over DM ’90

De Buffel is de laatste dieseltreinserie van NS. De treinen zijn ook verhuurd geweest aan andere vervoerders, waaronder Syntus. De treinen hebben tussen 1996 en 2017 dienst gedaan. Vorig jaar werd er één exemplaar overgedragen aan het spoorwegmuseum.

© ANP / Treinreiziger.nl

This post was last modified on 2 mei 2021 18:01

Bekijk reacties

  • Ja, wat nu. Leuk idee om deze treinen te moderniseren en omnte bouwen naar elektrisch . Nedtrain kan het getuige de ombouw van de oude gele dubbeldekkers naar moderene dubbeldekkers.
    Wie heeft er nog betere ideeen?

  • Ik vind die buffels lekker ruim. Iets voor Arriva om in te zetten tussen Nijmegen en Roermond?

    • Goed idee! Maar dan moeten de Buffels wel worden voorzien van schermen met aankondigingen over de volgende halte en overstapmogelijkheden op de trein en de bus.
      De Buffels moeten ook van buitenspiegels worden voorzien.

  • Op de boot zetten en op naar Roemenen indien reeds betaald. Eventueel super-roetfilter aanbrengen alsnog en laten betalen, dat weer wel. Verdienen leveranciers, monteurs en rederij ook weer wat.

  • Er is nog tijdelijk ruimte op de Dijksgracht te vinden, net voor Amsterdam Centraal. Mogelijk kunnen er daar nog een aantal worden geplaatst. Vanwege de aanstaande sporenvernieuwing zal dit op den duur ook gesaneerd worden.

    Voor definitieve ruimte kan de NS misschien beter wat sporen in het buitenland huren, omdat er de afgelopen jaren al een hoop sporen in ons land gesaneerd zijn. Misschien is het zelfs een idee om out-of-the-track te denken. En ze van de draaistellen te halen om ergens elders te stallen?

    Vanwege de ambitie van NS voor groene stroom, zie ik geen dienst bij NS meer met die treinen. En bovendien hebben ze na die jaren wel weer onderhoud nodig, en instructies voor personeel.

  • Ik hoop echt dat er toch nog een goed thuis gevonden kan worden voor deze treinen. Ze zijn gewoon nog te goed om niet gebruikt te worden. Ik vond het daarnaast ook een mooie, tikkeltje eigenwijze trein met brede paden. Alleen de ontwerper die had bedacht dat het handig is om elke binnendeur op een andere manier te openen,....

    • Wie wil ze nog hebben? - Die dingen waren qua indeling en hoog dieselverbruik al uit de tijd toen ze gebouwd werden, om nog maar te zwijgen over het afwijkend brede profiel en de gebrekkige detecteerbaarheid.

      • Mee eens. Ze zijn duur in het gebruik en alleen maar geschikt om nog slechter presterende treinen te vervangen.

        • @ Wilhelm
          Ook wanneer de motoren worden vernieuwd blijft het een zwaar treinstel en blijft het onderhoud arbeidsintensief.

        • @ Simon

          Zijn ze zo extreem, in vergelijking met de GTW's, de SPURT's die ARRIVA op de noordelijke lijnen inzet?

  • Kan als toegevoegde reservematerieel worden ingezet. Maar hoeveel NS treinmachinisten kunnen deze DM 90 nog besturen?

  • NS kan de DM90 ook laten rijden als sprinter met eindbestemming Bad Bentheim. Uiteraard met schonere brandstof zoals blauwe diesel of waterstof.

  • Ik denk dat ze bij Onnen gestalt worden. Hopelijk gebeurd er nog wat mee en worden ze uiteindelijk niet gesloopt.

Share

Recent Posts

ProRail: ook dit jaar veel hinder voor treinreizigers

Nederlandse treinreizigers moeten ook dit jaar rekening houden met verstoringen op het spoor. Daarvoor waarschuwt…

5 dagen terug

NS legt zaterdagavond treinverkeer drie minuten stil na mishandeling conducteur: ‘Kan zo niet langer’

Het treinverkeer wordt komende zaterdag om 22.30 uur drie minuten stilgelegd naar aanleiding van de…

1 week terug

NS past HSL-dienstregeling aan op snelheidsbeperkingen

NS past in juni de dienstregeling aan van treinen die over de HSL rijden. Op…

1 week terug

Vakbond na aanval op rijdend personeel: “Ingrijpen of wachten op dodelijk slachtoffer”

Opnieuw hebben twee hoofdconducteurs en een machinist (MCN) te maken met een ernstig geval van…

1 week terug

Ook Brusselse Eurostar-terminal krijgt opknapbeurt

Net als in Amsterdam krijgt ook de Brusselse terminal van Eurostar de komende tijd een…

1 week terug

Dit wordt de dienstregeling van de trein naar München

De Nederlandse Spoorwegen bevestigen het alsnog. In 2025 verdwijnt de ICE naar Basel en maakt…

1 week terug