De Nederlandse Spoorwegen is weer eigenaar geworden van 48 buffeltreinen (DM ’90). Dat heeft de voorzieningenrechter in Utrecht bepaald in een kort geding dat NS had aangespannen tegen de Roemeense collega’s van Ferotrans.
Ferotrans kocht in 2014 en 2017 oude treinen van NS. Deze treinen zouden uiterlijk april 2018 opgehaald worden door de Roemenen. Dat is niet gebeurd, waardoor de 2,5 kilometer aan treinen nog steeds in Nijmegen staan. Het spoor rond Nijmegen wordt vanaf 1 oktober vernieuwd. Daarom willen de NS en ProRail dat de treinen worden weggehaald. ProRail geeft NS een boete van 1.000 euro per trein als ze er begin oktober nog staan.
Nu NS weer eigenaar van de buffeltreinen is geworden, kunnen ze worden weggehaald. De NS weet nog niet wat er met de treinstellen gaat gebeuren. “We gaan nu eerst alles in het werk stellen om het transport van de treinen naar een tijdelijke noodlocatie voor 1 oktober in gang te zetten”, aldus NS in een verklaring. “Tegelijkertijd gaan we op zoek naar een definitieve oplossing voor deze treinen, aangezien er onvoldoende ruimte op het spoor is om deze treinen langdurig stil te laten staan.”
Alle opties voor een definitieve oplossing liggen nog open volgens NS. “We zijn teleurgesteld in het verkoopproces. Deze uitkomst is allesbehalve een overwinning. Deze treinen hadden inmiddels gewoon in Roemenië kunnen rondrijden.” Over de mogelijke terugbetaling aan Ferotrans moet nog worden gesproken, aldus NS.
Waar de verkoop nu mislukt is, is het in het verleden regelmatig wel geslaagd. Zo zijn Wadlopers – de oude dieseltrein van Noord-Nederland – verkocht aan Roemenië, Polen en Argentinië. De Wadlopers zijn echter aan een ander Roemeens bedrijf verkocht (TFC). Ferotrans rijdt nog geen reizigerstreinen in Roemenië .
De Buffel is de laatste dieseltreinserie van NS. De treinen zijn ook verhuurd geweest aan andere vervoerders, waaronder Syntus. De treinen hebben tussen 1996 en 2017 dienst gedaan. Vorig jaar werd er één exemplaar overgedragen aan het spoorwegmuseum.
© ANP / Treinreiziger.nl
This post was last modified on 2 mei 2021 18:01
Het NL-ticket lijkt van de baan nu het Nationaal Openbaar Vervoer Beraad (NOVB) heeft besloten…
In 2029 rijden er zeker vier maanden lang geen treinen tussen Vlissingen en Goes. De…
Op het centraal station van Hamburg zijn woensdagmiddag een man en vrouw uit de ICE…
Ondanks dat de werkzaamheden op het traject niet zijn afgerond, kan de tienminutensprinter tussen…
De nieuwe nachttreinen van de Oostenrijkse treinmaatschappij ÖBB komen in 2025 ook naar Nederland. Maar…
Reizen met openbaar vervoer, en de auto, is te duur voor een grotere groep mensen…