NS ziet recordaantal reizigers in het weekend
04 jun 2021 18:06
Steeds meer mensen nemen weer de trein, meldt NS vrijdag. Afgelopen zaterdag en zondag bedroeg het aantal treinreizigers 61 procent van de hoeveelheid in hetzelfde weekend in 2019. In voorgaande weekenden was dat aantal nog 40 procent.
Record
Op zondag werd het hoogste aantal ‘weekendreizigers’ van dit jaar tot nu toe gehaald, namelijk 312.000. Volgens NS nam het aantal reizigers al toe door de versoepelingen, maar “afgelopen weekend lijkt het goede weer dit aantal verder omhoog geduwd te hebben”.
Omdat de NS meer reizigers verwacht, heeft NS al geruime tijd eerder aangekondigd dat de dienstregeling geleidelijk weer wordt opgeschaald. Vanaf 14 juni moet 98 procent van de treinen weer rijden. Alleen het nachtnet en extra forensentreinen in de spits rijden dan nog niet.
Zandvoort
NS wijst er ook op dat er de hele zomer extra strandtreinen rijden van en naar Zandvoort, die alleen rijden op zomerse dagen en feest- en vakantiedagen. Extra treinen bij zomers weer is echter iets wat al jaren de standaard is. Vanwege infra aanpassingen in Zandvoort is het echter tegenwoordig mogelijk om meer extra treinen te laten rijden. Daardoor rijden er nu bij zomers weer tot zes treinen per uur naar de Noord-Hollandse badplaats.
(c) ANP / Treinreiziger.nl
De reizigersaantallen zullen weer snel toenemen vanaf dit weekend. Vanaf 5 juni 2021 gaan musea, bioscopen, theaters weer na maanden gesloten te zijn weer open! Ook verdere toename zal er komen als er weer evenementen, festivals en kermissen openen tussen eind juni 2021-en september 2021. De eerste nachttrein rijdt weer sinds 25 mei 2021, wat weer bevolkt wordt door zakenreizigers , vakantiegasten en Interrailers. De Covid 19- pandemie is nu eindelijk op zijn retour hier in Nederland en ook bij andere landen van ons continent. Vaccineren gaat nu ook in sneltreinvaart, dus dat staat ook steeds meer voor meerdere echt op de rails! Maar ook het zomerse weer draagt bij aan toename van strandgasten en terrastijgers, het oude leven komt gelukkig weer zoetjes aan op gang!
Inderdaad. Steeds meer dingen gaat open. En dat betekent dat er steeds meer vervoersbewegingen komen. Op de weg is het op bepaalde tijden al weer druk.
En niet iedereen gaat,wil of kan met de auto. Dus gaan er steeds meer reizigers met de trein. En de angst om met de trein zal ook afnemen.
Maar NS moet wel de treinsamenstellingen langer maken. Zat gisteren voor het eerst in een te volle trein. Want één vierdelige ICM-M tussen 20.00 – 21.00 is niet altijd voldoende. Gelukkig was het niet het hele traject te vol.
Maar NS heeft ook een maatschappelijke verantwoordelijkheid m.b.t. terugdringen van aantal besmette Nederlanders. Winst maken is niet alles.
Er wordt weinig winst gemaakt op het moment Hanzeboog… En de overheid is de enige aandeelhouder en die roept vrolijk dat de NS maar minder moet gaan rijden om e.a. op te vangen. Inzet van materieel is helaas een van de weinige zaken waar de NS op kan besparen, dus wat verwacht je dat ze doen?
Nu Translink geen incheckcijfers meer publiceert is moeilijk na te gaan hoe de vlag er echt voor bij staat. NS vertelt om financiële redenen uiteraard een optimistisch verhaal.
Dat laatste betwijfel ik. In het algemeen was de afname die NS zei te hebben juist groter dan het landelijke gemiddelde. Het bedrijf is juist eerder op zoek naar meer financiële steun. Wel is dit voor NS weer even mooi PR moment om opnieuw te vertellen dat de dienstregeling wordt opgeschaald, dat drukte zich kan voor doen, maar dat ze alles doen om drukte te spreiden en zelfs extra treinen inzetten. Dat er elk jaar extra treinen naar de kust rijden is een detail dat achterwege wordt gelaten.
Zonder cijfers van Translink blijft het lastig te bepalen waar de objectieve berichtgeving ophoudt en de propaganda van de OV bedrijven begint.
Mwah, er zijn altijd toch wel redelijke verschillen geweest tussen vervoerders, en die haal je niet uit de cijfers van Translink. Uiteindelijk rapporteert NS ook in het jaarverslag. In algemeen vertellen vervoerders geen onwaarheden, maar soms niet het volledige verhaal. Maar eens dat het mooi zou zijn als er meer data gedeeld zou worden. Niet alleen hieromtrent, maar in het algemeen.
@Hildebrand
Horeca en reisbureaus komen ook met berichten over een record aantal boekingen (alles zit al bijna vol) om zo de indruk te wekken dat alles weer business as usual is om zo ook andere klanten over de streep te trekken. Ik vrees dat dat bij het OV niet anders is, gisteren trouwens weer een email gehad van NS die dat ook enthousiast suggereerde. Zonder cijfers allemaal oncontroleerbaar en juist het moment waarop Translink stopt met cijfers wekt het argwaan al dan niet terecht in de hand.
De propaganda van de ov bedrijven begint? Welke propaganda en welk doel heb je het dan over?
Overigens.. Ik ken de data van Translink niet, maar op welk niveau zou je de cijfers willen hebben?
Tja, propaganda. Ik ben geen fan van het gebruik van zulke extreme woorden. Het hoort helaas bij het gebrek aan nuance online. Elk persbericht is meteen propaganda.
@Hildebrand (Treinreiziger.nl): Groter aantal reizigers afgelopen weekend? Dit is toch eigenlijk slecht nieuws?
Want als de “plezierreiziger” niet terug was gekomen in grote getale, dan waren NS en andere vervoerders met allerlei acties bezig om snel die reiziger terug te halen. En nu kunnen de marketing bobo’s van onder andere NS lekker ontspannen op een terrasje hiervan genieten.
Nu duurt het dus alleen maar langer dat er weer een goeie actie komt voor een goedkoop dagje uit en die dus kan kopen bij Kruidvat of Albert Heijn. Dat schijnen die plezier reizigers dus niet te snappen. Bedankt dus…not!
Even los van een marketingbobo wel of niet op een terrasje mag zitten (dat mag iedereen), denk ik inderdaad dat grote acties uitblijven. NS heeft minder materieel (DDZ staat nog steeds aan de kant), en treinen worden eerder als vol ervaren. En als ze een zitplek voltarief kunnen verkopen tegen voltarief, doen ze dat het liefste.
@Hildebrand (Treinreiziger.nl) Terwijl ik op het terras zit, jouw reactie lees en even verlost ben van mijn vriendin, die vast met een marketingbobo staat te kletsen bij het toilet😁, zeg ik het volgende:
Mensen snijden zich hiermee dus echt in de vingers!
Stop dus met in grote getale in de trein zitten.
Ik en veel vrienden, die de trein op dit moment echt te duur vinden, wachten met smart op een goedkope actie van Kruidvat, Albert Heijn, Blokker en/of Primera!
Dus ga allemaal met de fiets, neem de taxi, ga de Elfstedentocht zwemmen en/of ga extra kilometers wandelen! Zo krijgen we eerder de NS onder controle… pardon… bereidt tot goedkopere treinacties over te gaan!
Kudde…
Voor de corona tijd werden er gemiddeld 40 miljoen OV chipkaart transacties per week verricht las ik eens in een artikel over deze kaart, hoeveel dat er nu zijn en wat de verwachting is, zal de toekomst uitwijzen. Gedurende een tijdje hoefden wij meestal, op de spits na, niet als haringen in een ton te reizen, zal dat na de vakantie en de versoepelingen weer wel het geval zijn of heeft men lering getrokken uit het “thuis werken”, gespreider naar het werk of school gaan en on-line bestellen en het meer gaan benutten van de (elektrische) tweewielers, of gaat men straks weer als een “kudde” passagiers óók in het weekend massaal met het OV op stap ?
Misschien is het daarom ook maar goed dat er (voorlopig) nog géén voordelige Kruidvat of Albert Heyn kaarten verkrijgbaar zijn, want dan zijn we weer terug bij af.
Ik heb in de tussentijd wel genoten van de relatieve rust in de trein waarin men soms bijna met een verrekijker moest kijken of er ook nog iemand in de dubbeldekker zat. De daluren waren soms nog rustiger dan ooit en zelfs het drukke Utrecht Centraal minder hektisch dan voor het corona tijdperk. Als er een warme zomer komt, zou het zomaar kunnen dat de meute met strand- of weekendtassen weer de trein opzoeken en hebben we in z’n totaliteit misschien niets geleerd van de tijd waarin we moesten en konden anticiperen als men met het openbaar vervoer op reis ging. Ik begrijp best dat mensen er op uit willen trekken, weg van de vierkante muren van het huis, maar laten we wél waakzaam blijven, ook al hebben de meeste mensen een vaccinatie gekregen en denken de meeste mensen compleet uit hun bol te kunnen gaan. Wat de gevolgen van de versoepelingen ook mogen zijn op het dagelijks leven in het algemeen en de mobiliteit in het bijzonder, blijven anticiperen op de gezondheids aspecten en daar voldoende rekenschap aan geven is in het belang van ieders gezondheid !…