Ook Connexxion introduceert barcode als vervoerbewijs

Langzaam maar zeker wordt het Nederlandse openbaar vervoer geschikt voor e-tickets. Na de RET in Rotterdam introduceert ook Connexxion de barcode als vervoerbewijs. Vooralsnog alleen de regio Amstelland-Meerland, maar de bedoeling is dat andere regio’s volgen.

Al 10 jaar barcodes bij NS

In de trein kan er sinds 16 maart 2009 gereisd worden met het e-ticket met een barcode. Nu 10 jaar later, volgt stapje bij stapje steeds meer partijen in het openbaar vervoer. Naar eigen zeggen is Connexxion de eerste vervoerder in Nederland waar de barcode op grote schaal gebruikt gaat worden. Dat is niet helemaal waar: sinds 2017 verkoopt Arriva ook al e-tickets met een barcode via de website.

Nog geen e-tickets

Connexxion introduceert overigens nu nog geen e-tickets. Die volgen in een volgend stadium. Vooralsnog worden de kaartjes die gekocht worden bij de chauffeur uitgerust met een barcode. Reizigers kopen het kaartje en betalen met pinpas of creditcard. Bij het verlaten van de bus checken zij uit door de barcode onder de scanner te houden. De barcode wordt nu uitsluitend geïntroduceerd in 265 bussen in de regio Amstelland-Meerland. Aan de hand van ervaringen van reizigers en de buschauffeurs wordt gekeken hoe de barcode ook in andere regio’s geïntroduceerd kan worden.

Nog makkelijker

Barcodes worden ook al jaren gebruikt voor andere e-tickets, bijvoorbeeld bij bioscoopkaartjes, pretparken en evenementen. “Uiteraard gaat het openbaar vervoer daar ook in mee. Reizigers die een los kaartje kopen in de bus, checken voortaan in- en uit met de barcode op dat kaartje. Zo wordt overstappen met een los kaartje makkelijker: de barcodescanner controleert of het kaartje op het moment van reizen geldig is” meldt Connexxion opgetogen in een persbericht.

OV-betaalvisie

Reizen met de barcode is onderdeel van de OV-betaalvisie. In 2014 werden de eerste contouren gepresenteerd van die betaalvisie. Nu, vijf jaar later, worden er stapjes gezet in de realisatie. Ook reizen met de smartphone en bankpas is onderdeel van de OV-betaalpas. Een proef met reizen met de smartphone is echter eerder mislukt. Reizen met de bankpas wordt momenteel uitgetest onder een groep treinreizigers tussen Den Haag en Leiden.

In beeld: RNET bussen in Amstelland-Meerland

Foto’s: Stefan Verkerk / Treinreiziger.nl

This post was last modified on 14 maart 2019 20:05

Share

Recent Posts

Paar dagen voor stremming al geen treinen door storing Velsertunnel

De Kennemerspoorlijn Haarlem – Uitgeest is deels gestremd door een stroomstoring in de Velsertunnel. Er…

26 minuten terug

Plan voor directe trein tussen Praag en Venetië

Het Tsjechische spoorbedrijf Leo Express plant samen met het Italiaanse Arenaways een directe trein tussen…

20 uur terug

Opnieuw stremming tussen Utrecht en Den Bosch – geen treinen in weekend

Het spoor tussen Utrecht en Den Bosch is komend weekend weer gestremd, ditmaal omdat ProRail…

1 dag terug

Drie weken lang minder treinen van en naar Schiphol Airport

Tijdens de voorlopig laatste werkzaamheden op station Schiphol Airport zullen er drie weken lang fors…

4 dagen terug

WestBahn neemt Chinese dubbeldekkers in gebruik – veroveren de Chinezen het Europese spoor?

Het Oostenrijkse spoorbedrijf WestBahn heeft deze week de eerste vier nieuwe dubbeldekkers van de Chinese…

4 dagen terug

Vrijdagochtend weer treinen tussen Geldermalsen en Den Bosch – herstel op schema

Na ruim een week kunnen vrijdagochtend weer de eerste treinen rijden tussen Geldermalsen en Den…

5 dagen terug