Ook Connexxion introduceert barcode als vervoerbewijs
14 mrt 2019 12:06
Langzaam maar zeker wordt het Nederlandse openbaar vervoer geschikt voor e-tickets. Na de RET in Rotterdam introduceert ook Connexxion de barcode als vervoerbewijs. Vooralsnog alleen de regio Amstelland-Meerland, maar de bedoeling is dat andere regio’s volgen.
Al 10 jaar barcodes bij NS
In de trein kan er sinds 16 maart 2009 gereisd worden met het e-ticket met een barcode. Nu 10 jaar later, volgt stapje bij stapje steeds meer partijen in het openbaar vervoer. Naar eigen zeggen is Connexxion de eerste vervoerder in Nederland waar de barcode op grote schaal gebruikt gaat worden. Dat is niet helemaal waar: sinds 2017 verkoopt Arriva ook al e-tickets met een barcode via de website.
Nog geen e-tickets
Connexxion introduceert overigens nu nog geen e-tickets. Die volgen in een volgend stadium. Vooralsnog worden de kaartjes die gekocht worden bij de chauffeur uitgerust met een barcode. Reizigers kopen het kaartje en betalen met pinpas of creditcard. Bij het verlaten van de bus checken zij uit door de barcode onder de scanner te houden. De barcode wordt nu uitsluitend geïntroduceerd in 265 bussen in de regio Amstelland-Meerland. Aan de hand van ervaringen van reizigers en de buschauffeurs wordt gekeken hoe de barcode ook in andere regio’s geïntroduceerd kan worden.
Nog makkelijker
Barcodes worden ook al jaren gebruikt voor andere e-tickets, bijvoorbeeld bij bioscoopkaartjes, pretparken en evenementen. “Uiteraard gaat het openbaar vervoer daar ook in mee. Reizigers die een los kaartje kopen in de bus, checken voortaan in- en uit met de barcode op dat kaartje. Zo wordt overstappen met een los kaartje makkelijker: de barcodescanner controleert of het kaartje op het moment van reizen geldig is” meldt Connexxion opgetogen in een persbericht.
OV-betaalvisie
Reizen met de barcode is onderdeel van de OV-betaalvisie. In 2014 werden de eerste contouren gepresenteerd van die betaalvisie. Nu, vijf jaar later, worden er stapjes gezet in de realisatie. Ook reizen met de smartphone en bankpas is onderdeel van de OV-betaalpas. Een proef met reizen met de smartphone is echter eerder mislukt. Reizen met de bankpas wordt momenteel uitgetest onder een groep treinreizigers tussen Den Haag en Leiden.
In beeld: RNET bussen in Amstelland-Meerland
Foto’s: Stefan Verkerk / Treinreiziger.nl
Wat is precies de functie van het uitchecken bij een wegwerpkaartje?
Zoals in het artikel staat, om te kunnen controleren of het kaartje nog geldig is bij een overstap.
In principe is inchecken daarvoor voldoende. Ik denk dat ze dezelfde handelswijze willen voor alle vervoerbewijzen. Dat om verwarring te voorkomen.
Connexxion is zeker niet de eerste vervoerder waar de barcode grootschalig wordt ingezet: Qbuzz in DMG kent al sinds afgelopen december wagenverkoop met barcode om te controleren op het maximaal aantal overstappen.
Ook bij Keolis in Almere gebeurde dit al overigens.
Waar ligt Amstelland-Meerland? De foto’s zijn in Haarlem gemaakt.
De RNET lijnen van Haarlem en Schiphol vallen daar onder: http://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Concessie_Amstelland-Meerlanden_(2018-2027)
Even een vraag ter verduidelijking: NS werkt met QR-codes, voor zover ik weet niet met streepjescodes (barcode is de Engelse term voor de streepjescode).
Mijn vraag is dus: betreft het hier QR-codes of streepjescodes? Voor het gebruik in de praktijk maakt ‘t niks uit natuurlijk, maar op een QR-code kun je veel meer informatie kwijt.