fbpx

Mobiel betalen OV deels uit de lucht

30 mei 2017 20:00

Alleen Vodafone klanten kunnen voorlopig met de smartphone reizen en betalen in het openbaar vervoer. Vanwege grote opstartproblemen met de nieuwe betaalmethode kunnen reizigers met een abonnement van KPN, Telfort, Simyo en Yes Mobiel voorlopig niet meer meedoen. Dat meldt het Algemeen Dagblad.

In theorie kunnen mensen sinds maandag 22 mei in heel Nederland in- en uitchecken met hun mobiel in plaats van met de ov-chipkaart. Maar de praktijk blijkt weerbarstiger. De nieuwe betaalmethode wordt compleet afgebrand. Van de vierhonderd reizigers die de app beoordeelden hebber er bijna driehonderd slechts één ster voor over.

Lek
De Android app is tussen de 10.000 en 50.000 keer gedownload. De meeste gebruikers hebben de app niet aan de praat gekregen. “We zijn met man en macht bezig om het lek boven tafel te krijgen”, verklaart woordvoerder Nicky Jansen tegenover het AD. Ruim 2500 mensen zijn er volgens haar in geslaagd de app wél werkend te krijgen.

Aanmeldprocedure
Probleem is volgens de woordvoerder dat reizigers proberen rechtstreeks de app te downloaden uit de play-store. “Maar zo zal het die reizigers nooit lukken”, vervolgt Jansen. “Je moet eerst het hele aanmeldproces doorlopen op je telefoon op ov-chipmobiel.nl.” Gebruikers zijn niet te spreken over deze aanmeldprocedure. “Niet vanuit de gebruiker gedacht” zegt één van de reizigers in een review.

Problemen
Ook reizigers die zich er wel doorheen hebben weten te worstelen zijn niet kritisch. Erik van Lieshout is één van hen. “Het systeem werkt niet eens! Inchecken werkt, maar het uitchecken is een ware hel! Ik ben ook meer geld kwijt voor mijn rit dan met de gewone OV-chipkaart. Normaal betaal ik 3,28 euro en nu 4,89 euro. De app crasht ook regelmatig en/of laadt niet! Mijn advies aan de anderen: gebruik deze app niet!” schrijft hij in zijn review.

Vodafone
OV-chip mobiel is door de opstartproblemen alleen nog beschikbaar voor reizigers met een Android-telefoon én een abonnement bij Vodafone. Die reizigers moeten dan ook nog beschikken over de juiste smartphone met de juiste Android versie. Vervolgens kan er gereisd worden, maar zonder kortingsproducten. Alleen leeftijdskorting wordt wel aangeboden. Vodafone-woordvoorder Alexis van Liebergen benadrukt tegenover het AD dat OV-chip mobiel voor hun klanten nog wél gewoon werkt en dat hun klanten dankzij de zogenaamde Vodafone-wallet – waarmee reizigers ook kunnen betalen – maar twee apps hoeven te downloaden.

In alle gevallen moet het een toestel zijn dat draait op Android en een NFC-chip heeft”

Learning by doing
Eind 2015 werd er voor het eerst een proef gehouden met reizen met de smartphone. Een kleine testgroep deed toen mee die in het algemeen toen wel positief was. De bedoeling was dat er in 2016 een vervolg zou komen, maar die kwam niet. Nu er toch nog een vervolg is gekomen, loopt het alles behalve soepel. “Dit is learning by doing. We hebben niet gepretendeerd dat deze unieke, nieuwe techniek vanaf het eerste moment helemaal perfect zou gaan. Daarom is het nu nog gratis” liet woordvoerder Nicky Jansen al eerder weten aan het NRC.

Tokio
IT ondernemer Ben van der Burg maakt in een column bij BNR gehakt van die lezing.  “Twaalf jaar geleden woonde ik in Tokio. De metro betaalde ik door mijn telefoon tegen een NFC-lezer aan te houden” schrijft hij. Dat het in Nederland niet lukt, komt omdat er geprutst wordt, vindt Van den Burg. “We weten allang dat de betrokkenen bij de OV-chipkaart prutserige klungelaars zijn. Maar Laurel & Hardy klungelden ook. Zo kun je het best naar de wereld rondom de OV-chipkaart kijken, als naar een sketch van Laurel & Hardy.”

0 0 stemmen
Artikel waardering
3 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Micha
7 jaren geleden

“Ook reizigers die zich er wel doorheen hebben weten te worstelen zijn niet kritisch.” Juist wel kritisch? Het 4,89 euro probleem klinkt niet alsof het het 40% kortingsprobleem is. Maar helaas wordt dat niet helemaal duidelijk.

Thierry
7 jaren geleden

Wellicht ontbreekt het me aan context maar de reactie van de woordvoerder voelt bijzonder verkeerd:

“Dit is learning by doing.” –
Leren, maar wel met het geld en tijd van reizigers bij een methode die blijkbaar nog praktisch niet werkt. Het is stuitend hoe de reiziger als ‘vrijwillige’ experimentele tester wordt gezien onder belofte van een werkend product.

“We hebben niet gepretendeerd dat deze unieke, nieuwe techniek vanaf het eerste moment helemaal perfect zou gaan.” –
Afgezien dat een techniek die blijkbaar ook al tenminste in Japan wordt gebruikt per definitie niet uniek is, betekent niet helemaal perfect bijna 100% succes. Bij minder dan 25% succes spreekt men over “niet helemaal defect”.

“Daarom is het nu nog gratis.” –
Gratis is relatief want men wordt ongetwijfeld via een andere weg uit vervoerstarieven betaald. Feitelijk hoeft de reiziger nu nog geen abonnement af te sluiten om kaartjes te mogen kopen. Gratis is echter geen argument om defecte techniek te mogen testen; daar zou juist een korting in tarieven tegenover moeten staan.

Bernadette Rizkalla
3 jaren geleden

Hoe gaat dat dan met oude mensen die gratis reizen hebben?