Ook FNV stemt in met cao streekvervoer: geen loonsverhoging
07 jan 2021 8:31
Na vakbond CNV hebben ook de FNV-leden ingestemd met de nieuwe cao Openbaar Vervoer. De nieuwe cao loopt van 1 juli 2020 tot 1 juli 2021 en geldt voor 13.000 medewerkers.
Eerder stoppen
Door de coronacrisis gaat het slecht in de sector. Marco Bouma, bestuurder FNV Streekvervoer: “Wij zijn dan ook tevreden dat we in de nieuwe cao hebben kunnen afspreken dat de mensen in ieder geval hun baan niet zullen verliezen. Dat is in deze onzekere tijden heel waardevol.”
In de cao is verder afgesproken dat een werkgroep uiterlijk 1 april 2021 voorstellen ontwikkelt voor een regeling waarin het voor oudere medewerkers mogelijk wordt gemaakt om eerder te kunnen stoppen met werken. Bouma: “Zo’n regeling is hard nodig. Er is binnen de sector sprake van zwaar en onregelmatig werk, vergrijzing, en het ziekteverzuim onder oudere medewerkers is extreem hoog.”
Geen loonsverhoging
CNV maakte op 29 december bekend in te stemmen met de cao Openbaar Vervoer. De christelijke vakbond stelt dat de coronacrisis de grenzen van de marktwerking duidelijk heeft gemaakt. “Zonder een forse bijdrage van de rijksoverheid had er begin april geen bus meer gereden. De vervoersbedrijven hebben geen enkel vet op de botten. De werknemers zijn uiteindelijk degenen die de prijs betalen voor deze doorgeslagen marktwerking. Flexkrachten zijn massaal op straat gezet.”
Vaste medewerkers zijn op de nullijn gezet. Er was in de cao ook geen ruimte voor een symbolische eenmalige coronabonus. “Ze mogen al blij zijn met een werkgelegenheidsgarantie en die geldt dan ook nog maar alleen voor het roostergebonden personeel” aldus CNV.
Het redelijke en realisme dat de vakbonden hier tonen, lijkt bij hen volstrekt te ontbreken waar het om de onderhandelingen voor de CAO bij NS gaat. Daar laten ze immers geen mogelijkheid (zoals een kerstcadeautje) onbenut om te dreigen met acties. De standpunten van met name het fnv zouden geloofwaardiger over komen als ze eens zouden leren met 1 mond te spreken en niet in iedere soortgelijke situatie een volstrekt andere mening zouden hebben.
Inderdaad, dat was ook mijn eerste reactie.
“De vervoersbedrijven hebben geen enkel vet op de botten.”
Uitstekend: We besteden belastinggeld en kopen vervoerbewijzen zodat OV-bedrijven daarvan OV-diensten kunnen verzorgen, niet om OV-bedrijven vet te mesten.
Dat is vreemd aangezien die zelfde vakbonden altijd beweerden dat de particuliere busvervoerders woekerwinsten maakten.
Mooi bericht. Nu inderdaad (een deel van) het NS personeel nog.
Laten we hopen dat er ondanks de huidige Corona-crisis meer investeringen in het OV gedaan worden. Nu alles even op een laag pitje is qua reizigersvervoer, moeten er goede plannen voor de toekomst gemaakt worden. Dus betere spoorverbindingen regionaal als lange afstandsvervoer over de grenzen en in ons eigen land. Met goede aansluitingen op (nieuwe lightrail en busverbindingen. Niet alleen in de drukke gebieden, maar ook vooral daarbuiten! Iedereen moet een frequente en comfortabele manier van milieubewust vervoer krijgen. Zeker nu er woning tekorten zijn en ook naar werk en studiegebieden! maar ook voor recreatieve en culturele bestemmingen.
De TU Delft heeft juist geadviseerd om voorlopig geen enkel nieuw railinfra project meer starten. Uit onderzoek blijkt dat het aantal reizigers ook na corona blijvend 25-30% lager zal blijven.
‘Uit onderzoek blijkt dat het aantal reizigers ook na corona blijvend 25-30% lager zal blijven.’
Dat lijkt mij redelijke nonsense… dus over 25 jaar (wat toch een redelijke termijn is om te kijken mbt infrastructurele zaken) reizen we 25 tot 30% minder omdat er 25 jaar geleden een crisis was?
Oliecrisis iemand?
Als 2019 100% was geweest zou je bij een jaarlijkse groei van 4%, dan zou je in 2025 op ongeveer 127% zitten, en nu dus op 2020 op ongeveer 100%. Je zit dan nog steeds substantieel lager dan zonder corona. 4% groei per jaar was best reëel, zie ook bijvoorbeeld januari 2020.
@Hildebrand (Treinreiziger.nl)
Door uit te gaan van een groeipercentage neem je aan dat in de periode waarin de virusbeperkingen worden opgeheven de procentuele groei in het aantal reizigers gelijk is aan die in een normaal jaar. In werkelijkheid komt daarbovenop een extra ‘groei’ door terugkerende reizigers die het thuiswerken en/of de files zat zijn. Wellicht keert niet iedereen terug of duurt enige tijd, maar het zal zeker geen verwaarloosbaar effect zijn.
@Johan. Ik heb zelf onlangs besloten over te stappen op de auto. Ik had al een auto, maar koos tot voor kort vrijwel altijd voor de trein. De kosten van het reizen per auto zijn voor mij wat hoger dan met de trein. Het grote voordeel van de auto vind ik dat ik het vervoer nu helemaal in eigen hand heb en dat ik het niet in handen geef van een partij die er werkelijk geen ene sier om geeft of ik comfortabel, veilig en op tijd op mijn bestemming kom. Reizen met de auto levert mij minder stress op. Ik heb het reizen met de trein werkelijk nog geen dag gemist. Ik zie mezelf niet zo snel meer in de trein stappen.
Klopt. Een oliecrisis kan er ook weer elk moment aankomen. Daarbij is de trend sowieso elektrisch, maar dat is alleen met windmolens en zonnepanelen niet te redden. Hiervoor hebben we kernenergie of nieuwe bronnen als thoriumreactors nodig. Ook zouden we duurzamer moeten consumeren om minder troep te veroorzaken en energie te verkwisten. Daarbij zijn lithium en zeldzame metalen voor batterijen een steeds groter probleem.
Ik denk dat er voor het regiovervoer (de meer landelijke gebieden) gekeken moet worden om goede modellen velomobielen (ligfiets met carrosserie) in grote mate te produceren. Dit zou het andere normaal moeten worden. Alleen batterij nodig voor verlichting, reuze efficiënt en aangedreven door 100% lichaamskracht. Met deze voertuigen kunnen met gemak snelheden van 25+ km/h en met enige training zelfs 45 km/h gehaald worden. Voor de mensen die dit niet meer kunnen zijn kleine elektrische voertuigen een prima oplossing. We moeten af van het grote zware rijdend blik.
We moeten nu out of the box denken om problemen op te lossen en voor de grote afstanden hebben we altijd nog de treinen en streeklijnen. Hopelijk in de regio ook met voldoende capaciteit voor fietsen, velomobielen en soortgelijke voertuigen. Bij een scenario met weinig regio OV zal dit het andere normaal moeten worden.
Ik denk dat heel het gedoe met essentieel en noodzakelijk OV gebuik de reiziger heeft geleerd dat men niet meer echt op het OV kan vertrouwen en dan ook nog het uitvallen van diverse buurtbusverbindingen. Mensen willen op vervoer kunnen vertrouwen en dit is nu geschonden. Corona heeft inmiddels meer schade aan OV toegebracht dan de grootste OV staking.
Lange afstands OV zal zeker wel blijven, maar thuiswerken is wel iets vervoersvraag zal verminderen. Maar minder vervoersvraag betekent ook legere wegen en dan kiezen mensen, die het kunnen toch liever de auto.
Lokaal OV was al tanend. Duur en traag. En voor de Coronatijd zaten veel bussen al niet echt vol en zijn verbindingen vaak traag dat een (e)fiets of zelfs de benenwagen vaak een aantrekkelijker alternatief is. De e-fiets heeft de vraag van lokaalvervoer voor een redelijk deel overgenomen. Daarbij loop ik 2 a 3 km sneller dan dat de bus er is en dit is meteen de grote manco van het lokale OV. Lege bussen zijn niet rendabel, terwijl zelfrijdende technieken echt op de horizon liggen. Ik denk dat de oplossing voor de dunne verbindingen zelfrijdende busjes zijn.
Zelfrijdend vervoer tenzij op een eigen afgesloten baan zal een illusie blijven. Die hype is weer een beetje overgewaaid.
Het is de bedoeling dat de parkshuttle in omgeving Rotterdam ook door gaat rijden over openbare weg. Het zit er toch wel langzaam aan te komen, maar het is minder nieuwswaardig.
Lokaal OV heeft behalve in een een paar grote steden geen toekomst meer, dat is gewoon volledig kapot geconcurreerd door de auto en meer recentelijk vooral ook de fiets. Idem dito voor het echte plattelandsvervoer. Wat zal overblijven zijn het spoorwegnet en de hoofdlijnen van het streekvervoer.
Wellicht is het idd beter deze onredabele busverbindingen weg te bezuinigen en de geen keusreizigers tegen bus tarief gebruik laten maken van deeltaxi’s etc.
Martkwerking is doorgeslagen het minium bieden personeel de dupe.Ok geen loonsvergoging snap ik.Maar gaat de directie ook inleveren ga hier maar van uit keihard nee.En ook dw regering jaagt mensen de auto in hebben over co2 reductie maar op deze manier komen we er niet.Straks alles normaal is betaald de kleine man voor de dure gasten want hun eeltrische auto moet subsidie hebben en de accu.s betalen wij voor afvoer.Maak openbaar vervoer goedkoper mondkapjes ok alleen de nut nee want stijgt na 1 december nog steeds
Zolang bij vakbonden en personeel in de OV-sector iedere realiteitszin ontbreekt lijkt me dat de overheid er beter niet te veel geld in kan steken. Personeel en vakbonden zien het OV nog steeds als een sociale werkplaats, zie onder andere het ten koste van alles handhaven voor overbodige conducteurs in de trein. De sector zal toch eens de tering naar de nering moeten zetten.
OV goedkoper maken kost nog meer subsidie, dat gaat hem gezien de toch al enorme overheidstekorten de komende jaren echt niet worden.
Deelscooters inzetten en voor de rijbewijslozen – de zogenaamde geen keus reizigers – tegen bus tarief van deeltaxi systemen gebruik laten maken totdat we een goed zelfrijdend netwerk op kunnen zetten. Je zou naar dit soort oplossingen moeten zoeken.
Voor een deelscooter heb je een rijbewijs nodig.
Wederom lees ik in de reacties negatieve berichten omtrent de sociale werkplaatsen nu door Jur ik kan je zeggen dat medewerkers in de sociale werkplaats volop meedraaien in het arbeidsproces het zou goed zijn als Jur stopt met medewerkers naar beneden te halen en eens te gaan kijken hoe het daar aan toe gaat.
En ik kan je ook zeggen als die er niet zouden zijn dan stonden al die medewerkers op straat en moesten ze rond komen met een uitkering dat kost de staat veel geld aan uitkeringen en nu hebben deze medewerkers een volledige baan!
Het is niet de taak van de OV-reiziger om zich blauw te betalen om mensen in dienst te houden die overbodig zijn omdat ze anders werkloos worden. Dat is namelijk precies de definitie van een sociale werkplaats.
U beschrijft is precies hoe je een sociale werkplaats zou karakteriseren.