OV blijft beschikbaar voor iedereen (voor noodzakelijke reizen)

Het openbaar vervoer blijft vooralsnog beschikbaar voor iedereen. Dat heeft minister Cora van Nieuwenhuizen van infrastructuur besloten, meldt het AD. Wel wordt reizigers opgeroepen alleen noodzakelijke reizen te maken met trein, tram, bus of metro.

Oproep FNV

Daarmee reageert Van Nieuwenhuizen op de oproep van FNV. Die wil dat het openbaar vervoer alleen toegankelijk wordt voor mensen met een vitaal beroep. De minister gaat daar niet in mee. “De oproep aan iedereen is helder: reis alleen met het OV als dat strikt noodzakelijk is. We staan voortdurend in contact met alle vervoerders en er zijn op dit moment geen signalen van grote drukte die aanleiding geven tot het nemen van extra maatregelen.” Die kunnen volgens de minister in de toekomst wel volgen als dat nodig blijkt te zijn. 

Geen controle

De krant meldt dat het contact tussen personeel en reizigers al minimaal is. Het personeel doet geen ronde meer door de trein, weet het AD. Busreizigers stappen achterin de bus in, en kunnen in het voertuig geen kaartje meer kopen.

Vervoersplicht

Ook Pedro Peters, voorzitter van de branchevereniging OV-NL, laat aan het AD weten vooralsnog het gebruik van het OV niet beperken tot mensen met vitale beroepen. Hij vindt dat vervoersbedrijven hun best doen om uit te stralen dat hun diensten alleen bedoeld zijn voor mensen die het ook echt nodig hebben voor werk.

Het besluit om het openbaar vervoer in de toekomst te beperken tot vitale beroepen kan overigens niet door de vervoerders gemaakt worden, maar alleen door de overheid. Vervoerders hebben nu de plicht om reizigers met een geldig vervoersbewijs te vervoeren.

Treinkaartjes en abonnementen

Wie het advies van NS opvolgt, en niet met de trein reist, kan zijn abonnement in veel gevallen het beste omzetten naar NS Flex Basis. Reizigers maken dan geen kosten meer, zolang er niet met de trein gereisd wordt. Reizigers die al eerder een Kruidvat treinkaartje hadden gekocht, krijgen tot en met 31 december de tijd om hun reis te maken.

Vanwege de corona crisis is het openbaar vervoer in heel Nederland tot een minimum beperkt. Het aantal reizigers is met 90 procent gedaald. Ook de frequenties zijn sterk terug gebracht. NS rijdt in de regel alleen met Sprinters, 2x per uur, en op een enkel traject met intercity’s.

This post was last modified on 29 mei 2020 11:17

Share

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

8 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

2 dagen terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug