OV blijft beschikbaar voor iedereen (voor noodzakelijke reizen)
25 mrt 2020 11:38
Het openbaar vervoer blijft vooralsnog beschikbaar voor iedereen. Dat heeft minister Cora van Nieuwenhuizen van infrastructuur besloten, meldt het AD. Wel wordt reizigers opgeroepen alleen noodzakelijke reizen te maken met trein, tram, bus of metro.
Oproep FNV
Daarmee reageert Van Nieuwenhuizen op de oproep van FNV. Die wil dat het openbaar vervoer alleen toegankelijk wordt voor mensen met een vitaal beroep. De minister gaat daar niet in mee. “De oproep aan iedereen is helder: reis alleen met het OV als dat strikt noodzakelijk is. We staan voortdurend in contact met alle vervoerders en er zijn op dit moment geen signalen van grote drukte die aanleiding geven tot het nemen van extra maatregelen.” Die kunnen volgens de minister in de toekomst wel volgen als dat nodig blijkt te zijn.
Geen controle
De krant meldt dat het contact tussen personeel en reizigers al minimaal is. Het personeel doet geen ronde meer door de trein, weet het AD. Busreizigers stappen achterin de bus in, en kunnen in het voertuig geen kaartje meer kopen.
Op vriendelijk verzoek van alle NS-medewerkers: blijf thuis! Ga niet met de trein als dit niet strikt noodzakelijk is! Laat ruimte aan hen die de trein het hardst nodig hebben #samensterk pic.twitter.com/RtnJgwkHaj
— NS online (@NS_online) March 23, 2020
Vervoersplicht
Ook Pedro Peters, voorzitter van de branchevereniging OV-NL, laat aan het AD weten vooralsnog het gebruik van het OV niet beperken tot mensen met vitale beroepen. Hij vindt dat vervoersbedrijven hun best doen om uit te stralen dat hun diensten alleen bedoeld zijn voor mensen die het ook echt nodig hebben voor werk.
Het besluit om het openbaar vervoer in de toekomst te beperken tot vitale beroepen kan overigens niet door de vervoerders gemaakt worden, maar alleen door de overheid. Vervoerders hebben nu de plicht om reizigers met een geldig vervoersbewijs te vervoeren.
Treinkaartjes en abonnementen
Wie het advies van NS opvolgt, en niet met de trein reist, kan zijn abonnement in veel gevallen het beste omzetten naar NS Flex Basis. Reizigers maken dan geen kosten meer, zolang er niet met de trein gereisd wordt. Reizigers die al eerder een Kruidvat treinkaartje hadden gekocht, krijgen tot en met 31 december de tijd om hun reis te maken.
Vanwege de corona crisis is het openbaar vervoer in heel Nederland tot een minimum beperkt. Het aantal reizigers is met 90 procent gedaald. Ook de frequenties zijn sterk terug gebracht. NS rijdt in de regel alleen met Sprinters, 2x per uur, en op een enkel traject met intercity’s.
Ik reis alleen in het weekend om te wandelen of voor een museum. Nu reis ik niet langer dan een kwartier, terwijl dat in deze periode normaal al vlot een paar uur is. Uiterst bescheiden dus. In de trein (of bus) zitten anderhalve man en een paardenkop, maar toch willen ze je reis-schaamte opdringen. Ik laat me echt niet wegjagen, hoor.
Vanwege mensen als jij, ben ik een voorstander van het sluiten van het openbaar vervoer voor ritten die niet strikt noodzakelijk zijn. Hoe volkomen achterlijk kun je zijn? En hoe verschrikkelijk egocentrisch?
Gelukkig bepaald de minister wie met het ov mag reizen en niet een zekere Annemiek. Het staat helder en duidelijk in dit nieuwsbericht: “Vervoerders hebben nu de plicht om reizigers met een geldig vervoersbewijs te vervoeren.”
Dat neemt niet weg dat iedereen een verantwoordelijkheid heeft. Als we allemaal gewoon ov blijven gebruiken voor een wandeling, ontstaat er wel degelijk een risico. Persoonlijk blijf ik zoveel mogelijk binnen. En ook in de supermarkt let ik op. We weten allemaal hoe snel het virus zich kan verspreiden en hoe enorm zware impact dit geeft bij een deel van de zieken. De regels zijn niet voor niets aangescherpt. Ik ben blij dat ov beschikbaar blijft voor noodzakelijke reizen. Maar dat is mijn inziens een begrafenis, doktersbezoek, werk. Maar uiteindelijk is iedereen verantwoordelijk voor zijn eigen keuzes.
De toon waarop deze discussie wordt gevoerd vid ik beneden peil.
Misschien is het U opgevallen dat de overheid een beroep op ‘gezond verstand’ doet. Hiermee lijkt het me mogelijk dat, in deze case, het OV beschikbaar blijft voor mensen die het moeten gebruiken. Helaas zijn er nog mensen, ook ouderen!!!!, die denken dat een beroep op hun verzond gestand hun niet raakt. Misschien is dat ook wel zo (en dat bedoel ik niet als als compliment voor het intellect) maar BLIJF THUIS! Of is een verbod met strenge handhaving nodig? Of misschien voor u een signaal van de Heer?
Sociaal gedrag is ook niet iedereen gegeven. Van te hard rijden tot ….noem maar op.
Misschien zijn er enkele hardleerse egoïsten die hier van leren. Een sprankje hoop heb ik.
En bovenstaande geldt ook voor ‘de medemens’ diefoutief gedrag goed praat!
Lekker dan.
Chauffeurs zetten zich in om een ieder veilig te vervoeren naar hun o zo noodzakelijke werk.
Blijf jij dan gewoon lekker thuis
Jij hebt momenteel niks in het OV te zoeken. Gewoon lekker thuis blijven zoals de overheid aangeeft.
Dit is geen noodzakelijke reis, dus moet je je aan de afspraken houden die er zijn gemaakt. Het wordt tijd dat er controle komt op wie er reist. Nu alleen reizigers toelaten die een vitaal beroep hebben, die lopen het risico voor u omdat u plezierreisjes maakt.
Je en jou, hoort te zijn U. Fatsoen is blijkbaar ook niet iedereen aangeboren en respect voor een medemens al evenmin.
Schitterend! Je druk maken over fatsoensnormen uit de pruikentijd in een discussie waaraan je zelf niet deelneemt.
In de trein zitten weinig reizigers en op de wegen staan geen files meer. Best opmerkelijk. Blijkbaar kunnen wij ook blijven werken zonder te hoeven reizen. Thuiswerken gaat denk ik de nieuwe norm worden. Hopelijk gaan mensen nu eindelijk beseffen wat echt belangrijk is in het leven en de juiste keuzes maken. Jammer dat daarvoor het coronavirus nodig was.
En het millieu wordt er ook beter van en dat is nu al te zien in de meetresultaten.
Sommige mensen denken blijkbaar dat het land draaiende blijft in permanente staat van recessie. De huidige situatie kost de overheid tientallen miljarden en is niet lang vol te houden. Op een gegeven moment zullen mensen toch echt weer aan de slag moeten.
We lopen nu inderdaad forse economische schade. Zelf merk ik dat aan de lijve en zou in een permanente situatie als deze treinreiziger.nl niet levensvatbaar zijn (in de huidige vorm).
Ik denk wel dat we van deze crisis kunnen leren dat we wellicht in sommige beroepen meer thuis kunnen doen dan verwacht. Maar dan denk ik aan een afname van 5 tot maximaal 10 procent in vergelijking met normaal. We lopen wel dusdanig veel schade op, dat onze economie sowieso op 1 maart 2021 op een beduidend lager niveau zal zijn dan op 1 maart 2020. Dat is in elk geval mijn vrees.
Ik hoop dat het voor de werkgevers die voorheen altijd maar verwachtten dat hun personeel naar kantoor komt inzien dat het prima kan dat mensen een paar dagen in de week thuis werken. Maar voor heel veel mensen die nu thuis zitten zal dat geen optie zijn en zitten ze nu thuis omdat hun werk stil ligt.
Ik kan als programmeur prima thuis werken. Werkt het allemaal even goed als op kantoor? Sommige dingen werken beter (focus), maar andere dingen werken weer minder (overleggen, begeleiding van collega’s). En het sociale aspect mist ook wel.
Gezien de grote hoeveelheid mensen die nu ineens aangeeft moeite te hebben met thuiswerken, terwijl ze dat eerder ook al een a twee dagen per week deden, denk ik dat veel werkgevers zullen inzien dat thuiswerken normaliter een betaalde vrije dag is.
Je moet niet iedereen over een kam scheren met je negatieve en belerende gezeik. Iedereen draagt zijn eigen verantwoordelijkheid, de baas of manager is capabel om te bepalen of mensen thuis wel of niet genoeg doen, en wat voor de een geldt, is niet zo voor de ander !
Hoop wel dat er voldoende aandacht blijft voor de sterk toegenomen onveiligheid in de trein.
De krant meldt dat het contact tussen personeel en reizigers al minimaal is. Het personeel doet geen ronde meer door de trein, weet het AD. Busreizigers stappen achterin de bus in, en kunnen in het voertuig geen kaartje meer kopen.
Doordat er geen controle meer is (begrijpelijk natuurlijk) is het er allemaal niet veiliger op geworden. Roken in de trein en op het perron waar het niet hoort, voeten op de bank, alcohol en drugs gebruik. Personen zonder geldig vervoer bewijs.
Ik heb een vitaal beroep. En baal er wel van dat de bussen nu door de week zaterdagdiensten rijden. In het weekend rijden ze zondag diensten.De app is niet meer betrouwbaar sta na werk tijd af en toe een uur op een bus terug te wachten.
Vroege diensten 7:00 beginnen rijd er pas een bus om 7:00 dus tja ik moet met openbaar vervoer en moet werken vitaal beroep.
Ik ben reiziger maar ook conducteur. Ik heb thuis ook en gezin dat ik gezond wil houden. Ik weet dat het impact van dit enorm is. Maar toch gaat het alleen werken als wij ons an de regels houden. Ik mis het contact met mijn reizigers maar als wij nu niet samen werken gaat dit van kwaad naar erger.
Zou ik dan op zaterdag niet naar een familie lid kunnen met de trein ik zit 1e klas ik kijk echt wel uit en denk echt wel om die 1.5 meter afstand ik heb ook desinfectie bij mij
Het is niet de bedoeling, maar niemand controleert u nu op uw motief. Wel is het aan te raden dat we het advies opvolgen, voor de gezondheid van ons allen. Voor mij geldt daarom #ikblijfthuis.
Ben afgelopen dinsdag naar Rotterdam gereisd per sprinter vanaf Den Haag Centraal. Voor de treinofielen onder ons: NS zet uitsluitend, althans in de Randstad SGM in (de oudjes doen het nog best). Je ziet ander materieel o.a. VIRM en SLT aan de kant staan. Ook op sommige perronsporen. NSR moet ha Terug metar materieel toch ergens kwijt!
Ja, ik reisde voor mn plezier. Vijf reizigers in mijn coupe op zeer ruime afstand van mekaar! Terug met de metro/Erasmuslijn. Normaal een zeer drukke lijn, nu een handje vol reizigers.
Gelukkig volgen de meeste mensen het advies dus wel op 🙂 Als we allemaal voor ons plezier blijven reizen maken we de wereld niet beter.
Ik heb nog vouchers van Actie van de Dag met geldigheid tot 31 maart. NS klantenservice gebeld.
Mij is toegezegd dat deze voudhers in ieder geval geldig blijven tot en met 30 juni 2020,
Mijn gegevens zijn genoteerd.
Ok nog deze vouchers: even klantenservice ns bellen en je gegevens doorgeven
Ik ben blij dat het advies van FNV niet is opgevolgd, anders had ik niet bij de crematie van mijn vader kunnen zijn (daar kon ik alleen met de trein en bus komen).
Gecondoleerd.
Dank je
Als je mantelzorger bent maar je ouders wonen buiten de stad, val je dan ook onder noodzakelijk als je dat een keer per week doet ?
gr Edwin
Cruciale beroepsgroepen voor COVID-19
valt zorg ook onder lees ik op>
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/veelgestelde-vragen-per-onderwerp/kinderopvang/cruciale-beroepen
Maar zorg in beroep is denk ik ziekenhuis maar valt dat ook onder naar je ouders gaan buiten de stad vraag ik mij af om ze te helpen met noodzakelijke ondersteuning administratie sociaal media computer hulp boodschappen doen ect.
gr Edwin
Er is op dit moment geen controle op en men gaat er vanuit dat u dit zover mij bekend zelf afweegt. Al heeft de minister vrijdag wel uitgelaten wat noodzakelijk is.