youtube treinreiziger zoeken zoeken

Staking openbaar vervoer? Lees wanneer je geld kunt terug krijgen

Opnieuw dreigen bussen en treinen door stakingen niet overal te rijden. Dinsdag zijn er stakingen aangekondigd voor de regio’s Utrecht, Arnhem / Nijmegen, Twente en Groningen. Gedupeerde reizigers hebben onder voorwaarden ook recht op compensatie.

Check Stopdestaking.nl

Met name reizigers met een abonnement maken kans om aanspraak te maken op compensatie. In de Algemene Voorwaarden voor het stads- en streekvervoer is dat geregeld. Daarin staat het volgende:

“In geval van een rechtmatige algehele staking van langer dan een dag waardoor u niet kon reizen, zal de vervoerder naar redelijkheid en billijkheid op uw verzoek overgaan tot restitutie van uw vooruitbetaalde reissommen naar rato van de duur van de staking. De vergoeding van vooruit betaalde reissommen wordt alleen gegeven voor het vervoer dat door de staking niet mogelijk is. De vervoerder kan hiervoor redelijke administratiekosten in rekening brengen” Algemene Voorwaarden, artikel 7.2.

Het komt er op neer wie een abonnement heeft, en op 30 april én 1 mei door de staking niet heeft kunnen maken recht heeft op compensatie. Vervoerders communiceren dat niet actief op hun website. “Reizigers worden beslist niet voldoende geïnformeerd” vindt woordvoerder Sanne van Galen van reizigersvereniging Rover. Alleen als reizigers om informatie vragen, worden ze op de mogelijkheden gewezen. Voor Treinreiziger.nl reden om reizigers te informeren via de speciale website stopdestaking.nl. Connexxion woordvoerder Gjalt Rameijer wijst erop dat op de homepage een link vindbaar is naar de voorwaarden en het restitutieformulier. “We wijzen onze reizigers altijd op de algemene voorwaarden Stads – en Streekvervoer. Daarin zijn alle rechten en verplichtingen opgenomen” zegt Rameijer.

Ook dinsdag recht op restitutie.

Volgens de Connexxion woordvoerder kunnen reizigers die dinsdag opnieuw gedupeerd worden ook aanspraak maken op compensatie, ook al duurt die specifieke staking niet langer dan één dag. “Je zou kunnen zeggen dat het gaat om één staking die meerdere dagen duurt en waarvan dinsdag ook deel uitmaakt, ook al zit er  een week tussen. Het gaat immers om hetzelfde doel” reageert hij. Ook Rover vindt dat. Abonnementshouders die geld terug willen, moeten dat zelf aanvragen. Reizigers komen alleen in aanmerking voor restitutie als ze door de staking niet hebben kunnen reizen. Kosten voor vervangend vervoer worden niet vergoed.

Administratiekosten

Volgens de Algemene Voorwaarden kunnen vervoerders administratiekosten in rekening brengen voor de terugbetaling. Hoeveel er in rekening wordt gebracht kan per vervoerder, en zelfs per regio verschillen. Connexxion zegt een week na de eerste stakingsdag bijvoorbeeld nog geen helderheid te kunnen geven. “Wij hebben diverse opdrachtgevers die daarover met ons verschillende afspraken hebben gemaakt” legt hij uit. Vervoerder EBS zegt geen administratiekosten in rekening te brengen. “Wij zullen conform de algemene voorwaarden reizigers die daarom vragen compenseren. In de regel doen we dat met een dagkaart, tenzij reizigers om specifieke redenen een financiële vergoeding  vragen” reageert Jasper Vermeer van EBS. Rover is daar blij mee, de organisatie vind het niet redelijk om administratiekosten bij reizigers in rekening te brengen. Arriva en Keolis geeft tegenover Treinreiziger.nl aan ook geen administratiekosten te rekenen.

Zo vraag je geld terug

 

6 gedachten over “Staking openbaar vervoer? Lees wanneer je geld kunt terug krijgen”

  1. Sid schreef:

    Bij het formulier van Connexxion wordt er bij de reden van de restitutie-aanvraag alleen gerept over problemen met oplaadautomaten, beëindiging van het abonnement, saldo afgeschreven terwijl op abonnement is gereisd. Er wordt geen optie gegeven over de stakingen. Daarnaast kan er een overzicht van de reishistorie toegevoegd worden. Is dat aan te raden?
    Hoe kan ik deze restitutie tot een goed einde brengen?

    1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

      Ik zou kiezen voor “Overig”. Reishistorie zou je kunnen toevoegen om aan te tonen dat je niet hebt kunnen reizen. Mocht de claim worden afgewezen, dan kun je met ons contact opnemen.

  2. Mw. Jannie Paulusma schreef:

    Graag wil ik weten of er gestaakt wordt 8 mei Ik had gepland met mijn Kruidvat kaartje En of ik deze ook vergoed kan krijgen.

    1. Erwin Wessels schreef:

      Zoals het er nu naar uitziet (zie meest recente berichtgeving op Treinreiziger.nl), wordt er morgen niet gestaakt bij het treinvervoer. De enigste twijfels die er zijn betreffen het traject Zutphen – Oldenzaal v.v. Mogelijk rijden daar minder treinen.

      Bussen rijden niet in de genoemde regio’s, maar daarvoor is het Kruidvat kaartje niet geldig.

      Net zoals ‘geld terug bij vertraging’ niet geldt voor actiekaartjes, acht ik de kans heel klein dat je bij een staking de kosten van het Kruidvat kaartje vergoed zult krijgen. Daarnaast: je kunt dat kaartje gewoon nog gebruiken op een andere dag (wel uiterlijk komende zondag uiteraard).

    2. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

      Nee, u kunt met Kruidvat treinkaartje geen geld terug krijgen, en u kunt overal reizen. Als u evrtraging heeft, kunt u wel gebruik maken van de regeling Geld terug bij Vertraging.

  3. Herman Brood schreef:

    stakingen horen niet bij Nederland. Frankrijk is het land van luieriken en staken tot je je zin krijgt met ontzettend onredelijke voorwaarden. De buschauffeurs zouden op een andere manier moeten proberen de onderhandelaars over te halen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.