fbpx
Foto: Ronald Tilleman

ProRail bouwt allerlaatste stukje Betuweroute

klok 09 jun 2017 13:37

Spoorbeheerder ProRail start deze maand met de aanleg van het allerlaatste stukje van de Betuweroute. Tussen Zevenaar en Babberich aan de Duitse grens wordt de laatste 3 kilometer goederenspoorlijn gebouwd. In december 2018 moet het hele karwei klaar zijn, aldus de spoorbeheerder.

“In juni starten we met het aanbrengen van zand, de ondergrond voor het spoor. In een paar maanden tijd wordt er 30.000 kubieke meter zand gestort aan de noordzijde van de huidige sporen. Nadat het zand gezet is, starten we in 2018 met aanleg van het spoor zelf,” legt ProRail uit.

De aanleg van de 172 kilometer lange goederenlijn van Rotterdam naar de Duitse grens startte in de jaren negentig van de vorige eeuw. In 2007 werd de Betuweroute in gebruik genomen. Als het allerlaatste stukje spoor bij Zevenaar klaar is, kunnen 160 treinen per dag de goederenlijn gebruiken. De Betuweroute zorgt voor een doorgaande industriespoorverbinding tussen Rotterdam en Genua (Italië).

Bij Zevenaar moesten de goederentreinen tot nu toe over spoor dat ook voor gewoon treinverkeer is bestemd. ProRail heeft gewacht met de aanleg van een spoor voor de Betuweroute totdat Duitsland begon met de aansluiting. Dat was vorig jaar. Het gaat overigens om slechts één extra spoor. Ook Duitsland bouwt één extra spoor over een lengte van 70 kilometer. Het Duitse traject gaat van de grens tot aan Oberhausen.

(c) ANP

3 gedachten over “ProRail bouwt allerlaatste stukje Betuweroute”

  1. dries molenaar schreef:

    Wanneer men er daar maar één spoor erbij maakt blijft het in de praktijk straks een mengsituatie of is het grensoverschrijdende verkeer met één spoor geholpen?

    1. dries molenaar schreef:

      En is het ook 25kV?

      1. F.F.W. Beijerling schreef:

        Tot de grens, zal er 25kV worden toegepast. lijkt mij; op Duits gebied lijkt mij 15kV voor de hand liggen … Er zal dus, komt het mij voor, een spanning-sluis komen. De tractie-locs zijn multi-courant.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.