fbpx

ProRail krijgt boete voor toename storingen. Breda – Tilburg aan kop

In 2017 is het aantal grote storingen op het spoor toegenomen. De meeste grote storingen vonden plaats tussen Breda en Tilburg. Daar was vorig jaar gemiddeld twee keer per maand een grote storing (24 maal totaal). Dat blijkt uit cijfers van ProRail. De spoorbeheerder krijgt een voorwaardelijke boete omdat de prestaties niet voldoen.

ProRail kijkt naar storingen die onder haar verantwoordelijkheid vallen: dat zijn niet alleen sein- en wisselstoringen, maar ook storingen veroorzaakt door derden (aanrijdingen, suïcide, spoorlopen). In 2017 waren er in totaal 627 grote storingen, in 2016 waren dat er 602. Het aantal storingen is daarmee vergelijkbaar met 2015 (628). Volgens cijfers van ProRail zijn er vooral meer storingen door derden en door het weer. Het aantal storingen met techniek als oorzaak daalde van 229 naar 215. Storingen door bijvoorbeeld defecte treinen vallen niet onder verantwoordelijkheid van ProRail en zitten dus niet in deze cijfers verwerkt.

Verbeterpunten

Van de 627 grotere storingen vorig jaar was er in 92 gevallen sprake van een incident met een zeer grote invloed op het treinverkeer. Het jaar ervoor waren er nog 102 van dit soort incidenten. De tijd die ProRail nodig heeft om een storing te verhelpen (functiehersteltijd) laat een positieve trend zien, zegt de spoorbeheerder. Het is ook de bedoeling dat het treinverkeer na een storing sneller wordt opgestart, maar daar is nog geen positieve trend zichtbaar. Ook het adequaat bijsturen van de treindienst moet bij een storing beter, dat is in 2017 eveneens nog onvoldoende gelukt. Verder wil ProRail het liefst storingen preventief voorkomen, echter is ook daar nog niet meteen verbetering zichtbaar.

Succes

Op een aantal grote storingsdossiers is wel succes geboekt. Bijvoorbeeld bij het versnellen van afhandelingen van storingen bij de Schipholtunnel, de aanpak van spoorstaafdefecten en de aanpak van de Moerdijkbrug.

Voorwaardelijke boete

Hoewel de prestaties vorig jaar volgens staatssecretaris Stientje van Veldhoven (Infrastructuur) een “flinke verbetering” hebben laten zien, ontkomt spoorbeheerder ProRail toch niet aan een voorwaardelijke boete van 1,275 miljoen euro. ProRail krijgt een voorwaardelijke boete omdat het aantal verstoringen aan de infrastructuur waarvan klanten flink last hebben hoger is dan afgesproken. Als de spoorbeheerder in 2018 alsnog aan de norm voldoet, hoeft ze geen boete over 2017 te betalen. ProRail haalde de afspraken over ‘treinpunctualiteit goederenvervoer’ ook niet, maar de bewindsvrouw ziet hiervoor een rechtvaardiging en geeft daarom geen boete. Vanwege werkzaamheden in Duitsland konden er namelijk minder treinen rijden via de Betuweroute. In Duitsland wordt immers aan een derde spoor gewerkt in aansluiting op deze route. Ook de komende jaren gaan die werkzaamheden door.

Op deze plekken waren er in 2017 veel storingen:

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.