Foto: Deutsche Bahn

ProRail: Nog dit jaar 33 onbewaakte overgangen minder

Het aanpakken van openbare onbewaakte spoorwegovergangen, waar relatief veel verkeer overheen komt, gaat steeds sneller. ProRail heeft afspraken gemaakt met alle betrokken partijen over het opheffen van deze gevaarlijke overwegen. De spoorbeheerder hoopt dat ook snel te kunnen doen met de dertig zogenoemde huisaansluitingen: onbewaakte overgangen die toegang geven tot één of twee huizen en die niet druk worden gebruikt.

Er zijn nog 113 openbare onbewaakte overwegen in Nederland, voornamelijk in het noordoosten van het land. ProRail hoopt dat het er aan het eind van dit jaar zeker 33 minder zullen zijn. Er wordt beveiliging aangelegd of de weg wordt omgeleid naar een bewaakte overweg. Voor wandelaars en vee kunnen spoorbruggetjes worden gebouwd of zogeheten wandelbuizen (een soort grote rioolbuizen) onder het spoor worden geschoven.

Onbewaakte overwegen zijn niet meer van deze tijd, zegt ProRail. Treinen rijden vaker dan voorheen op hoge snelheid en zijn stiller geworden, en ook het verkeer op de weg is drukker geworden. Daar komt bij dat steeds minder verkeersdeelnemers nog bekend zijn met de onbewaakte overweg, omdat er steeds minder zijn. Levensgevaarlijk dus, en daarom wil ProRail er zo snel mogelijk vanaf.

Vorig jaar gebeurden verschillende ongelukken op zo’n onbewaakte overweg. In Harlingen kwamen een vader en zijn zoontje van drie om het leven. Naar aanleiding van dat ongeluk doet de Onderzoeksraad voor Veiligheid onderzoek naar de veiligheid van alle spoorwegovergangen in Nederland en naar sanering van onbewaakte overwegen. De raad komt binnenkort met zijn eindrapport.

(c) ANP

3 gedachten over “ProRail: Nog dit jaar 33 onbewaakte overgangen minder”

  1. dries molenaar schreef:

    Goed zo. Dit hadden ze veel eerder moeten doen. Nu doorpakken en opheffen die dingen. Overigens moeten ook de niet-openbare overgangen opgeheven worden.

    1. Erik schreef:

      Dat gaat nog heel lang duren met eindeloos procederende buurtbewoners en gemeenten die zich verzetten.

      1. casper schreef:

        En terecht ook. Er zijn geen gevaarlijke overwegen, alleen gevaarlijke mensen. Ongelukken zijn doorgaans tussen trein en auto, waarna het langzaam verkeer de prijs van de sluiting bepaalt. Als we aan het wegverkeer toch eens dezelfde veiligheidseisen zouden opleggen als aan het spoorverkeer…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.