fbpx

ProRail: Treinen nauwelijks vaker door rood sein

04 apr 2013 14:46

In 2012 zijn vrijwel evenveel treinen door rood sein gereden als in 2011. Althans op het spoordeel dat door ProRail wordt beheerd. Dat is geheel Nederland, exclusief de Betuweroute. Volgens ProRail bereiken treinen die door rood rijden minder vaak het gevaarpunt.

In 2011 reden treinen 154 keer door rood, in 2012 nam dit aantal met 1 toe. In veel gevallen stopt de trein net na het passeren van het stoptonende sein en wordt het gevaarpunt niet bereikt. In zestig gevallen werd het gevaarpunt wel bereikt. Eén keer ging het ook daadwerkelijk mis, bij de treinbotsing in Amsterdam. Hierdoor viel voor het eerst in twintig jaar een dode reiziger te betreuren.

Het aantal keren dat het gevaarpunt wordt bereikt is beduidend lager dan voorgaande jaren. Ook het aantal botsingen trein-trein is lager dan de afgelopen jaren. In 2011 waren er bijvoorbeeld 4 botsingen tussen twee treinen. Vorig jaar ontspoorde een trein één keer, één minder dan het jaar daarvoor. ProRail denkt dat het spoor veiliger is geworden door de verdere uitrol van ATB-vv.  

De cijfers van ProRail zijn opvallend, omdat eerder dit jaar bekend werd dat het aantal stoptonend sein passages zou zijn toegenomen van 155 naar 175. In die cijfers is ook de Betuweroute opgenomen. Het lijkt er dus op dat vooral op de Betuweroute goederentreinen veel vaker een stoptonend sein passeren.

Figuur: Het aantal treinen dat een rood sein passeert bleef in 2012 vrijwel gelijk aan het niveau van 2011, het aantal keer dat het gevaarpunt werd bereikt nam af. ProRail schrijft die afname toe aan de extra seinen die zijn uitgerust met ATB-vv.

 

Het aantal veiligheidsincidenten neemt af. Ook in 2009 was er slechts één botsing tussen twee treinen, maar er waren toen meer ontsportingen. In de toekomst wil ProRail nul verwijtbare veiligheidsincidenten hebben.