fbpx
Foto: Stefan Verkerk

ProRail: vaker overdag en doordeweeks hinder op spoor vanwege onderhoud

Treinreizigers ondervinden de komende jaren meer hinder van onderhoud op het spoor. Spoorbeheerder ProRail zegt het werk vaker overdag en doordeweeks te moeten doen vanwege personeelstekort en een enorme toename aan spoorwerk. Volgend jaar is dat vooral te merken in Friesland, maar ook het goederenvervoer op de Rotterdamse Havenspoorlijn en de Betuweroute wordt getroffen.

Vanwege personeelstekorten in combinatie met een “enorme toename” aan werk op het spoor kan ProRail de werkzaamheden niet meer enkel plannen in de weekenden en vakanties. “Daarom gaan spooraannemers nu ook buiten de reizigersluwe periodes aan de slag. En dat zal de komende jaren steeds vaker en op meer plekken nodig zijn.” Strukton, een aannemer die klussen uitvoert met ProRail, heeft momenteel zo’n tweehonderd vacatures. De instroom van jonge mensen is beperkt, en bovendien is deze groep minder bereid in de weekenden en avond te werken.

Vijf weken rond Leeuwarden

In Friesland gaat de spoorbeheerder volgend jaar vanaf juni vijf weken lang overdag op meerdere trajecten aan de slag met groot onderhoud. Zo gaat vanaf station Leeuwarden, waar dagelijks zo’n 10.000 reizigers komen, van maandag 17 juni tot en met dinsdag 9 juli – op het laatste weekend na – alleen de trein van en naar Groningen. Van en naar Harlingen, Sneek en Akkrum (richting Heerenveen) is dan geen treinverkeer. Dat heeft ook gevolgen voor reizigers naar andere delen in het land. Ook wordt gewerkt bij Deinum, tussen Heerenveen en Steenwijk en tussen Akkrum en Wolvega. Waar treinen niet rijden, worden bussen ingezet.

Verkeersinfarct

ProRail betreurt het dat reizigers op zoek moeten naar een alternatief vervoersmiddel. “Maar we kunnen niet anders, omdat we in de zomervakantie ontzettend veel mensen nodig hebben voor grote spoorprojecten in Amersfoort en in Ede”, aldus de spoorbeheerder. “Op deze plaatsen leidt doordeweeks werken buiten vakanties onherroepelijk tot een verkeersinfarct.”

Op de Havenspoorlijn en Betuweroute, de goederenspoorlijn tussen de haven van Rotterdam en de grens met Duitsland, wordt vanaf komende december twee jaar lang elke maandagochtend gewerkt. Vanaf november 2024 is de Betuweroute aan Duitse zijde anderhalf jaar zelfs helemaal afgesloten, wat voor structureel meer goederentreinen in Brabant gaat zorgen.

Voorproefje

Volgens ProRail is 2024 “nog maar een voorproefje”. “We zijn op dit moment met vervoerders en andere belanghebbenden in gesprek over de periodes van werkzaamheden in 2025”, zegt de spoorbeheerder. “Wel weten we al dat wat we volgend jaar in Friesland doen, de komende jaren nog veel vaker zal gebeuren op meer plekken in het land. We moeten wel, om het spoor veilig te houden en om ook in de toekomst voldoende treinen te kunnen laten rijden.” Waar deze werkzaamheden zullen plaatsvinden, is nu nog niet duidelijk.

0 0 stemmen
Artikel waardering
78 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
N.
9 maanden geleden

Klinkt alsof de lonen bij Strukton omhoog mogen?

Eef
9 maanden geleden
Antwoord aan  N.

Dat zg. personeelstekort is alleen maar een goedkoop excuus om overdag werkzaamheden te kunnen doen, iets wat ProRail al jaren wil.

Rudolf
9 maanden geleden
Antwoord aan  Eef

Op dit moment wordt pesrsoneelstekort overal als excuus voor slecht presteren gebruikt

Joost2
9 maanden geleden
Antwoord aan  Eef

Er zullen vast bedrijven zijn die het personeelstekort overdrijven om onder afspraken uit te komen, maar het ontkennen van een personeelstekort is absurd. Het is alom duidelijk dat het momenteel een van de grootste problemen in de samenleving is en een probleem dat de potentie heeft om nog veel groter te worden.

Opa Ties
9 maanden geleden
Antwoord aan  Joost2

Werknemers eisen lonen die voor veel bedrijven niet meer te betalen zijn. En bedrijven kunnen nu eenmaal geen mensen aannemen die zie aan het eind van de maand hun salaris niet kunnen betalen. Aldus het personeel rond het “personeelstekort” in veel sectoren. Uiteindelijk zal veel werk gewoon niet meer gedaan worden en verdwijnen.

Anoniem
9 maanden geleden
Antwoord aan  Joost2

Er is niet zo zeer een tekort aan personeel maar aan betaalbaar personeel.

Ricardo
9 maanden geleden
Antwoord aan  Joost2

@Opa Ties: En dat is marktwerking. Personeel ziet hun lasten hard stijgen dus willen ze meer salaris, en als bedrijven dat niet willen bieden of doorbelasten aan klanten, dan gaat dat personeel wel ergens anders kijken of ze betere arbeidsvoorwaarden kunnen krijgen.

lezer
9 maanden geleden
Antwoord aan  Joost2

Je bedoeld de bekende blauwe supermarkt waar je als 21e jarige na een aantal jaar werken te oud en te duur bent?

Je bedoelt bedrijven die klagend over alle ‘personeelstekorten’ altijd excuses hebben om geen 40 en 50 plussers in dienst te nemen?

Het ‘angst’-argument wordt vaak gehanteerd: o wee als we de lonen eens boven de inflatie verhogen. Dan stort de economie in: economen en overheidsinstanties (overheid is grootste werkgever 😉 ) stonden lang vooraan om te wijzen op een loon-prijsspiraal.

Een ander angst-argument: als we niet toegeven aan de bedrijven dan gaan verplaatsen ze werkgelegenheid naar Oost Europa.

Grappig is het volgende:

1)toen het om managementsalarissen ging
werd juist benadrukt dat de salarissen flink moesten stijgen, markconformiteit, een economische wet.
2) bedrijven zeggen vaak dat ze op omvallen staan en extra salarisdruk, boven de inflatie, niet kunnen dragen.
Tegen hun aandeelhouders communiceren veel bedrijven echter hele andere verhalen 😉

VNO-NCW'er
9 maanden geleden
Antwoord aan  Joost2

Er is geen onwilligheid bij werknemers om bij bedrijf X of Y te gaan werken. Echter bedrijf X en Y bieden blijkbaar niet een aantrekkelijk genoeg pakket aan voorwaarden.

Of zouden bedrijf X en Y de werknemers willen voorzien in hun dagelijkse boodschappen, brandstoffen en de maandelijks energie-rekening?

ERGO: als men een voloende pakket biedt trekt dit vele werknemers.

Opa Ties
9 maanden geleden
Antwoord aan  N.

Als Strukton 200 man te weinig heeft moet ProRail misschien wat minder projecten doen.

Frans E.R. Eekhout
9 maanden geleden

HOOI…
Overmacht en nood breekt wet, moet men wel creatief te werk gaan en roeien met de spoorriemen die men heeft en zou het alleen bij ProRail zijn dat men niet meer volgens “het spoorboekje” kan werken, ook bij de weginfra mag men een en ander verwachten.
Het vervoer in Nederland gaat niet meer in sneltreinvaart, maar stapvoets en dus moeten reizigers en vervoerders op hun tanden gaan bijten, want ProRail krijgt iets teveel hooi op z’n vork, jammer genoeg om alles veilig te laten verlopen…

Otto
9 maanden geleden
Antwoord aan  Frans E.R. Eekhout

Ha ha, overmacht. U bent wel erg goedgelovig c.q. naïef.

Stokbosveen
9 maanden geleden

Randstad wordt ontzien, het is enkel in de provincie waar Prorail en hun aannemers overdag werken. Het is duidelijk dat de Randstad te belangrijk is om ook daar het treinverkeer stil te leggen voor werkzaamheden overdag. Maar in de provincie telt dat kennelijk niet, maar juist daar is het al minder geworden met het ov en dan komt dit er nog bij.

dutchn00b
9 maanden geleden
Antwoord aan  Stokbosveen

5 weken Leeuwarden in 2024 en 5 weken Groningen in 2025. Tis inderdaad duidelijk dat voor de randstad wél alternatieven wordt geregeld maar het Noorden stikt er maar in.

Hanzeboog
9 maanden geleden
Antwoord aan  dutchn00b

In Randstad zijn meer werkzaamheden dan in Noord Nederland (inclusief nevenlijnen). Het spoor wordt daar drukker bereden.

Voordeel in Randstad is dat er alternatieven zijn. Ben daarom voor aanleg van Lelylijn. Dat is slechts één van de redenen waarom de Lelylijn aangelegd moet worden.

lezer
9 maanden geleden
Antwoord aan  Hanzeboog

Ik las echter net nog dat Strukton 200 man te kort komt.

ls het om service en onderhoud gaat zijn er altijd “personeelstekorten”. Bij lobby-projecten echter is dat geen overweging.

Personeelstekorten zijn in zijn algemeenheid zeen eufemisme voor geldtekorten (zoals in de zorg) . Lonen stijgen niet boven dde inflatie en dalen reeeel zelfs.

Een bekende supermarkt zegt ook dat heel veel vacatures heeft. Maar iedereen rond de 21 wordt daar uitgefaseerd en de weekendtoeslagen staan op de tocht.

Niet zelden zijn loonsverhogingen in het verleden uitgeruild voor bijvoorbeeld Adx dagen.

H H Manders
9 maanden geleden
Antwoord aan  Stokbosveen

Hoe vervelend het ook is – als je moet kiezen tussen ongeveer 10.000 mensen per dag de klos laten zijn, of een veelvoud daarvan, dan is de keuze snel gemaakt.

Om een idee te krijgen: Station Delft verwerkt ongeveer30.000 tot 40.000 in- en uitstappers op een dag (dus tussen de 15.000 en 20.000 personen). Maar als alles bij Station Delft stilgelegd wordt voor werkzaamheden praat je niet alleen over de directe in- en uitstappers, maar over een veelvoud daarvan – omdat iedereen die tussen Den Haag en Rotterdam moet reizen nu een probleem heeft. Zou me niet verbazen als we dan praten over 75.000 reizigers per dag.

Anoniem
9 maanden geleden
Antwoord aan  Stokbosveen

20 mensen vs 1 miljoen? Logisch dat jullie tweede keus zijn

Wim Lubbers
9 maanden geleden

Ik raak er al aan gewend dat Noord-Nederland in de zomer onbereikbaar is. Wie vanuit Utrecht reist kan er over meepraten. Zijn ze niet bij Zwolle bezig dan is het is het wel bij Amersfoort.

Tim H
9 maanden geleden

Onder het mom van personeelstekort probeert de spoorsector allerlei stokpaarden door te drammen.

Brabo
9 maanden geleden

Spitsheffing, lagere frequenties kortere treinen, werkzaamheden in de spitsuren, etc. Het sprookje van het personeelstekort kun je overal voor inzetten, wat een wondermiddel.

lezer
9 maanden geleden
Antwoord aan  Brabo

Het wordt ook in de zorg toegepast maar daar weet iedereen dat het om geldtekorten gaat.

Werknemer
9 maanden geleden
Antwoord aan  lezer

In het OV ook. NS schermt met personeelstekorten maar nauwelijks vacatures. De realiteit is dat er gewoon geen geld is voor meer personeel .

lezer
9 maanden geleden
Antwoord aan  Werknemer

@Werknemer: arbeidsvoorwaarden lijken me op het oog erg goed, maar de vraag is of conducteurs het leuk vinden om een trein te controleren waar iedere grijs- en zwartrijder verbaal heel mondig is. Als treinen te laat zijn dan zie ik bijna nooit een conducteur door de trein lopen bijvoorbeeld.
Dus ik ben vooral benieuwd naar de uitval- en verloopcijfers van conducteurs.

Dhr. D.
9 maanden geleden

Is er ook ergens een overzicht te vinden van de al bekende stremmingen in 2024? Die overheidswebsite blinken niet uit in doorzoekbaarheid

Anoniem
9 maanden geleden
Antwoord aan  Dhr. D.

Daar is geen beginnen meer aan. Ga er standaard vanuit dat er niets rijdt, dan valt het zo af toe mee.

Baardstaart
9 maanden geleden

Rijden er trein vervangende bussen of mogen rijbewijslozen inmiddels Valys gaan aanvragen?

Johan
9 maanden geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Bij geplande werkzaamheden waarschijnlijk wel.

Bij ongeplande verstoringen hoeft NS vanaf 2025 géén treinvervangende bussen meer in te zetten volgens de ontwerphoofdrailnetconcessie.

Tim H
9 maanden geleden
Antwoord aan  Johan

Dat laatste is in overeenstemming met de huidige praktijk.

lezer
9 maanden geleden
Antwoord aan  Tim H

Ook de kwaliteit van het spoorvervoer wordt ‘ge-universeerd’ / homogeen. Met andere woorden Nederland gaat steeds meer lijken op de armere EU landen in de Europese UNIE waar het geld altijd op is en waar de burger de hogere ambtenaar dient ipv andersom.

Baardstaart
9 maanden geleden

@Johan… Kortom. Gaat er iets mis dan mogen de reizigers zien dat ze thuis komen. Snap echt niet waarom deze spoorweg concessie door de politiek geaccepteerd wordt. Want als de NS geen verplichting heeft om vervangende bussen in te zetten bij plotse verstoringen kunnen mensen helemaal niet meer op de trein vertrouwen. Dan zijn mensen wel verplicht om met de auto te gaan. Ik vraag me zo langzamerhand af hoe diep de Bovaglo… uuh NSlobby bij het ministerie zit, want de nieuwe concessie is bijzonder reizigersonvriendelijk en maakt het OV ook nog veel te duur. Het lijkt dat de reizigers nog verder de trein uitgejend moeten worden. Ik hoop hoe langer hoe meer dat de EU gaat ingrijpen bij dit gestuntel en dat zeg ik als iemand, die de EU liever ziet gaan dan komen.

Anoniem
9 maanden geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Koolmees is vooral president bij NS geworden vanwege zijn Haagse contacten. Dat verklaart de inhoud van de nieuwe concessie.

lezer
9 maanden geleden
Antwoord aan  Baardstaart

De overheid en de NS worden als onafhankelijk gepresenteerd en op papier zijn ze dat ook maar de overheid is wel eigenaar. Dus het is helemaal niet raar dat de overheid bezuinigd door niet te leveren. Grimmiger is dat de overheid en dan heb ik het ook over de VVD autorijden fysiek en financieel onmogelijk gaat maken omdat ze haar eigen wetten MOET nakomen.

Anoniem
9 maanden geleden

Opdoeken de spoorrails, we motten meer vliegen van Amsterdam naar Lelystad….van Rotterdam naar Groningen,, stelletjes boeren, nooit ,nooit klaar…..

Baardstaart
9 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

Ik zag vanochtend een filmpje over luchtschepen aka zepplins de oplossing voor onze post-spoor lucht verkeer. Hoge capasiteit, kan af met een eenvoudig grasveldje en weinig energie gebruik.

Met de kneuzen die nu aan de macht zijn zie ik binnenlands vliegverkeer als een toekomstig noodzakelijk iets, omdat het spoor kapot is bezuinigd en op de wegen steeds meer door toename aantal auto’s aangeschoven worden opdat het heel veel tijd kost om van A naar B te komen. Bovendien biedt het vliegverkeer rijbewijslozen ook de mogelijkheid om van A naar B te komen.

Anoniem
9 maanden geleden

Ja

Martijn
9 maanden geleden

“…tussen Heerenveen en Steenwijk en tussen Akkrum en Wolvega…” is dus gewoon tussen Akkrum en Steenwijk

Hanzeboog
9 maanden geleden

Onderhoud aan spoor is eigenlijk permanent. Eerder deed ProRail in het weekeinde. Maar sinds het personeelstekort is dat niet duidelijk.

Onderhoud is altijd nodig. En kunnen ze niet laten liggen. Anders krijgen we Amerikaanse situaties waarin goederentreinen in een rivier terechtkomen. Of treinreizigers verongelukken. Wordt in Amerika getolereerd.

Dat soort situaties moeten we niet gaan normaliseren. We hebben ook één van de dichtste spoornetten van de wereld. Tevens willen ze tot 2030 en daarna de capaciteit op het spoor vergroten.

Dan kunnen we niet wachten totdat er voldoende personeel is bij ProRail en andere bedrijven die namens ProRail werken. Wat als er een ongeluk gebeurt i.v.m. te weinig onderhoud? Gaan we dan roepen dat ProRail hun taak als spoorbeheerder verkwanseld heeft?

We zullen gewoon wat begrip moeten hebben. Zoals in andere sectoren ook begrip is voor bepaalde werkzaamheden die niet verricht kan worden vanwege personeelstekort.

Anoniem
9 maanden geleden
Antwoord aan  Hanzeboog

Ik zie dat de ProRail Medewerker hier ook aanwezig is?

Hanzeboog
9 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

Tja pleit je genuanceerd over ProRail. Wordt je getypeerd als ProRail medewerker..

Anoniem
9 maanden geleden
Antwoord aan  Hanzeboog

Genuanceerd of naïef?

Hanzeboog
9 maanden geleden
Antwoord aan  Hanzeboog

Anoniem:

Maak het wat uit wat ik zelf aangeef? Jij hebt je mening. En ik heb mijn mening. Daar hoef je me niet op aan te vallen.

lezer
9 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

Vermoedde ik altijd al. Uiteraard zijn de personeelstekort als het om de Lelylijn gaat bij @Hanzeboog als sneeuw voor de zon verdwenen 🙂

Hanzeboog
9 maanden geleden
Antwoord aan  lezer

Lelylijn zal met huidige personeelstekort zoal niet aangelegd worden. Eerst andere belangrijke prioriteiten uitvoeren.

En daarna kan het nieuwe kabinet besluiten tot aanleggen van Lelylijn. Hopelijk zonder VVD in het kabinet.

lezer
9 maanden geleden
Antwoord aan  lezer

Het klinkt alsof de personeelstekorten voor de komende maanden wel een probleem zijn voor de Lelylijn maar dat die na de verkiezingen opeens wel opgelost zouden zijn. De VVD is trouwens pro auto maar ook pro grotere bedrijven (bouwsector) en pro projectontwikkelaars. Bij de grote infraprojecten uit de zero’s is de VVD, al dan niet na een eerst kritische houding (die andere partijen ook laten zien) gewoon akkoord gegaan. Dus ook de VVD steunt het huidige beleid dat door zeer ‘constructieve’ partijen wordt uitgedragen: miljarden voor nieuwe infra, maar bezuinigen op service etc (met dan als argument: “personeelstekorten”.)

Rudolf
9 maanden geleden
Antwoord aan  Hanzeboog

Onderhoud was vroeger ook nodig, maar gebeurde in de nacht.
En als ProRail een tekort aan personeel heeft, doe dan zalen het onderhoud en laat megalomane projecten, als Amsterdam CS eens liggen, of domme nutteloze projecten als het verwijderen van het derde spoor in Heerhugowaard.

lezer
9 maanden geleden
Antwoord aan  Rudolf

ProRail lobbied al jaren voor de Lelylijn, geen enkele bouwonderneming die dan als een voorlichter zegt dat er te weinig personeel is.

Anoniem
9 maanden geleden
Antwoord aan  Hanzeboog

Voldoende personeel komt er niet want ProRail is helemaal niet van plan om dat aan te nemen.

Juriaan
9 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

Net als bij NS. NS schermt met grote personeelstekorten maar vacatures voor machinisten zijn er helemaal niet en voor conducteurs maar een paar.

Jasper
9 maanden geleden
Antwoord aan  Juriaan

Het ie meestal ook een stuk makkerlijker om 1 vacature voor hc open te zetten, inplaats van honderd op de site, geluukig kan de sollicitatie knop dan ook meer 1x ingedrukt wordeb

Jasper
9 maanden geleden
Antwoord aan  Juriaan

Het ie meestal ook een stuk makkelijker om 1 vacature voor hc open te zetten, inplaats van honderd op de site, gelukkig kan de sollicitatie knop dan ook meer dan 1x ingedrukt worden, bijvoorbeeld 100x.
Excuses voor de spellingsfouten.

Anoniem
9 maanden geleden
Antwoord aan  Juriaan

@jasper NS heeft het geld niet om meer personeel aan te nemen.

Dries Molenaar
9 maanden geleden
Antwoord aan  Hanzeboog

Er komt nooit meer een overmaat aan personeel. Het is op. En de nieuwelingen zijn niet erg inzetbaar als electromonteur of baanwerker.
Vooral wrang voor mensen die vroeger nog in de surplus hebben gezeten en nu moeten zien dat je geen dag zonder hoeft te zitten.

Stefan
9 maanden geleden

Nou lekker dan. En het gaat nu al kut.

In het weekend van 7 juli hebben ze gewerkt tussen Dordrecht en Roosendaal. Konden ze niet afmaken door t personeelstekort. Waardoor nu de detectiesystemen niet optimaal werken. Roepen ze eerst dat t bij groot onderhoud van 30 sept tm 11 okt eordt verholpen. Ok prima.

Anderhalve maand is dit geen probleem. Maar net als de scholen beginnen wordt het toch te gevaarlijk en gooien ze stations Zevenbergen en Oudenbosch 5 weken plat!!!!

De auto wordt duurder, we moeten m voor het milieu vaker laten staan. Maar dat gaat zo natuurlijk echt niet lukken.

Baardstaart
9 maanden geleden
Antwoord aan  Stefan

Je moet niet kijken wat ze zeggen, maar wat ze doen. Wat ze doen is keihard de mensen de auto injagen en het smerige, onbetrouwbare en dure spoor wordt een manier waar klimaatgekkies hun boetedoening kunnen doen.

Anoniem
9 maanden geleden

Bij het wegverkeer vinden er ook overdag projecten plaats waarbij geen gebruik kan worden gemaakt van de infrastructuur gedurende een periode.
Dan of omrijden met trein of treinvervangend vervoer gedurende een bepaalde periode.
That’s the way it is, that’s life, so what?

lezer
9 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

Als de belangen van het bedrijfsleven worden geschaadt dan zoekt de overheid naar oplossingen. Als het om de burger gaat dan geldt vanuit de overheid denk ik zoals je zelf zegt: That’s the way of life”

Baardstaart
9 maanden geleden
Antwoord aan  lezer

De belangen van het bedrijfsleven wordt allang geschaad. Wat denk je wat de overvolle snelwegen ook voor bedrijven een boel schade opleveren. Ook heeft het bedrijfsleven veel (buiten/service diensten en vracht/afleververkeer) wegverkeer en ook het personeel moet bij hun werk komen. Ook gaan mensen zonder auto veel minder weg waardoor MKB (horeca en vrijetijdssector) ook minder verdienen.

lezer
9 maanden geleden
Antwoord aan  Baardstaart

@Baardstaart: dat ben ik met je eens: Het is wel zo dat in de rook van Rotterdam, en op de vrachtwagen A15 de overheid wel voor oplossingen zorgt.
Maar dan heb je het inderdaad over de belangen van de grootste bedrijven in de Rijnmond. Ook de Zuidas in het Amsterdamse Nederland is vooral een feestje voor de grote wereldbedrijven (maar dat is even alleen een voorbeeld maar een heel ander onderwerp!). Ik kan me inderdaad voorstellen zoals je zegt dan andere categorieen bedrijven een hele andere overheid ervaren.

Frans E.R. Eekhout
9 maanden geleden

Tip.
Wie zijn “ei” kwijt wilt over NS en co, dus ook ProRail, kan op zaterdag 18 november 2023 terecht tijdens de ALV van Rover in Amersfoort waar vanaf 15.00 uur ook wouter Koolmees pres. dir. van NS aanwezig is.
Adres : KadEcafe Eemplein 75
Dus vraagt hem maar het hemd van het lijf waarom men de laatste tijd zo ontevreden is over het reizen met de trein en hoe men alles beter weet en hoe te verbeteren…

Baardstaart
9 maanden geleden
Antwoord aan  Frans E.R. Eekhout

Ik heb liever dat Arriva, Keolis, Qbuzz, Transdev het spoor overnemen, dan is er nog kans dat het nog iets wordt met het OV. Een gladde aal laat zich toch niet vangen en is in staat iets wat heel erg gunstig is voor de eigen auto te verkopen als goed voor de OV reiziger. Had liever gewild dat ze Wybren van Haga uitgenodigd hebben om zijn plannen met gratis OV aan de Rover leden uit te leggen.

Baardstaart
9 maanden geleden

Ik keek net naar een docu over moderne luchtschepen / zepplins. Wellicht is dit wel de oplossing voor het NL vervoer. We hebben alleen een aantal grote grasvelden nodig en je hebt een prima alternatief voor falende spoor en overvolle wegen.

Anoniem
9 maanden geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Wellicht zijn luchtfietsen ook nog een idee.

lezer
9 maanden geleden
Antwoord aan  Baardstaart

Ik weet dat u gebonden bent aan het OV, de simpele oplossing voor veel andere mensen is dat de overheid stopt met het invoeren van auto-onvriendelijke maatregelen. Buiten de spits hebben reizigers dan weer een aantrekkelijk alternatief.

Er moet alleen gestemd worden op partijen die klimaatregelen op dit vlak willen uitstellen zolang het openbaar vervoer nog geen serieus en betrouwbaar alternatief is. Er zijn partijen zoals de VVD die wellicht op nationaal vlak de autogebruiker naar de mond praten maar eenmaal aan de macht lokale klimaatpartijen in gemeenten carte blanche geven.

Ricardo
9 maanden geleden
Antwoord aan  lezer

Stemmen op partijen die maatregelen uit willen stellen die jaren geleden al genomen hadden moeten worden, goed advies. Want dat zijn dezelfde partijen die helemaal niets om het OV geven en er helemaal geen serieus en betrouwbaar alternatief van willen maken.

lezer
9 maanden geleden
Antwoord aan  Ricardo

Waarom denk je alleen aan rechtse partijen? Er is ook een linkse partij die al jaren wordt uitgelachen maar wel altijd pleit voor goed OV, en die een bottom up visie heeft ipv een top down.

Het was trouwens Paars die het OV verzelfstandigde en het heeft ingericht zoals het nu is . De VVD was een belangrijke partner maar binnen Paars absoluut geen meerderheid.

Als er sinds Paars veel geld uit werd gegeven aan het OV dan was het aan nieuwe infra. Maar niet perse aan onderhoud, laat staan aan exploitatie die juist een beetje winstgevend moest worden.
Ik zie met de Lelylijn hetzelfde gebeuren: miljarden beschikbaar om de bouwsector en project-bureau’s blij te maken. Maar geen euro beschikbaar om nacht- en weekendtoeslagen te betalen voor onderhoud.

Met andere woorden: het simpele schema dat centrum links veel geld over heeft voor rijdend OV, en centrum rechts niet kan ik niet 1 op 1 terugvinden in de recente geschiedenis. De VVD wordt hier als bliksemafleider en als bad cop gepresenteerd.

lezer
9 maanden geleden
Antwoord aan  Ricardo

@Ricardo: maar je geeft de mening van coalitie en constructieve oppositie goed weer, en van de thuiswerkers, waarbij kantoor-ambtenaren een grote meerderheid zijn zonder die allemaal over een kam te scheren.

Vanwege klimaatwetgeving ‘ontmoedigen’ we mensen om naar het werk te gaan of om mantelzorg te doen of andere leuke dingen.
Dus ben je 100% thuiswerker, dan kun je stemmen op de VVD en andere bekende partijen. Maar mensen die afhankelijk zijn van goede mobiliteit (linksom of rechtsom) kunnen beter op partijen stemmen die er niet vanuit gaan dat iedereen een thuiswerker is.

Baardstaart
9 maanden geleden
Antwoord aan  Ricardo

@Lezer en dat zijn veelal de zogenaamde mobiliteitspartijen, die zowel het OV als de auto goed willen faciliteren. BVNL is hier het duidelijkst in: https://bvnl.nl/binnenlandse-zaken/een-krachtige-boost-voor-nederland-waarom-bvnl-kiest-voor-gratis-ov/, maar FvD en PVV roepen ook dat het OV beter en betaalbaarder moet. Ik heb diverse FvD’ers gesproken en die vinden allemaal dat de bereikbaarheid zowel qua auto als OV goed moet zijn. Zie ook dit artikel over Amsterdam (https://fvd.nl/nieuws/de-grote-anti-autoagenda-en-wat-u-er-tegen-kunt-doen) Deze partijen zijn echt niet anti-auto, maar vinden dat het OV ook een aantrekkelijk product moet zijn dat reizigers trekt.

Verder wordt ook snel vergeten dat aanschuiven een grotere milieubelasting geeft op de weg dan goed kunnen doorrijden. Ook is de huidige verkeersopstopping door falen OV veel automobilisten een doorn in het oog en veel automobilisten hebben dus ook baat bij een fatsoenlijk OV; bijv als de auto het een keer niet doet of naar de keuring moet. Reizigers lokken met een aantrekkkelijk OV is wat mij betreft een beter idee dan automobilistje pesten. Veelal zijn de anti-auto partijen, diegene, die ook een fikse puinhoop maken van het OV en daarom noem ik die partijen de thuisblijf partijen.

Goed OV kost veel geld, maar het betaalt zich op allerlei manieren terug en geeft mensen ook levenskwaliteit. Daarbij denk ik milieutechnisch en ook qua gezonde economie dat we meer naar een doe en activiteiten samenleving moeten dan een koop samenleving. En doe en activiteiten samenleving vergt dus ook een goed vervoersnetwerk en komt ook ten goede aan het MKB ipv al die zooi kopen van multinationals.

Tonny
9 maanden geleden
Antwoord aan  Ricardo

@baardstaart, files zijn niet slecht voor de uitstoot. files voorkomen creëert extra vraag. Dus milieutechnisch gezien zjjn files fantastisch.

lezer
9 maanden geleden
Antwoord aan  Ricardo

Dat de files toenemen ondanks uitbreiding wegennet kan net zo goed liggen aan de bevolkingsgroei van een paar miljoen plus dat we willen dat de arbeidsparicipatie omhoog gaat.

Tonny
9 maanden geleden
Antwoord aan  Ricardo

neemt niet weg dat files die effecten drukken, dus zijn ze goed voor het milieu

lezer
9 maanden geleden
Antwoord aan  Ricardo

Je klinkt als een technocraat van een constructieve partij die zich niet kan inleven in dat mensen de kost moeten verdienen.
Zelfs universiteiten waar de nodige klimaathoogleraren inpandig en op afroep beschikbaar zijn voor de RM, willen niet af van internationale studenten omdat dat hun verdienmodel is.

Peter Jansen
9 maanden geleden

Onderhoud moet ook gebeuren en dat reizigers er overdag last van hebben dat is dan even niet anders. Veiligheid op het spoor gaat voor anders zakt er straks weer een trein door het spoor net als in Groningen.

lezer
9 maanden geleden
Antwoord aan  Peter Jansen

Een valse tegenstelling: Rijkswaterstaat probeerde overlast ook zoveel mogelijk te beperken. Zeker tot de Galecopperbrug werd overlast niet zo maar over de schutting bij de weggebruiker gegooid.

Tonny
9 maanden geleden
Antwoord aan  lezer

exact. verkeerde prioriteiten bij de Nederlandse spoorhobbyclubs.

P.J. Kroes
9 maanden geleden
Antwoord aan  Peter Jansen

Laat dat ‘even’ maar weg. Je kunt geen weekend met het OV reizen of er is wel overlast van werkzaamheden. Niet alleen bij de trein maar ook bij metro en tram. Aangezien OV een keten is heb je er altijd wel ergens last van. Afgelopen week was reizen nasr/van Duitsland nog rampzaliger dan het meestal al is. De DBplanner gaf als alternatief tussen Oberhausen en Arnhem een stopbus met een reistijd van 2 uren. Dat is dus geen serieus alternatief voor de auto.

Anoniem
9 maanden geleden

En iedereen maar roeptoeteren dat AI banen gaat kosten, maar fysiek handwerk zoals spoorwerk kan een computer niet… tekort alleen maar erger de komende jaren gezien de pensioneringsgolf die nog komt.

lezer
9 maanden geleden
Antwoord aan  Anoniem

In elke economie heb je een personeelstekort als je de lonen maar laag genoeg houdt dus onder de inflatie want dan dalen de reële lonen elk jaar verder omlaag.