fbpx

Provincies trekken ov-gunning Keolis in: vals spel

klok 07 jul 2020 16:37

De concessie IJssel-Vecht gaat toch niet naar Keolis. De gunning is ingetrokken omdat de vervoerder opzettelijk onjuiste informatie heeft verstrekt tijdens de aanbestedingsprocedure. De provincies geven aan dat integer handelen, een eerlijk speelveld en je aan de regels houden basisprincipes zijn waar niet aan getornd mag worden.

Bussen al onderweg

“Het is een principieel besluit”, legt gedeputeerde Bert Boerman uit aan RTV Oost. “We hebben Keolis vanmiddag gebeld met ons besluit.” Voor Keolis is het nieuws een harde klap. De concessie zou eind 2020 ingaan, en de vervoerder heeft al honderden bussen besteld, waarvan de eerste nu onderweg zijn vanuit China.

In mei onthulde Follow the Money de misstanden. In side letters die onderdeel waren van het contract met Chinese bus-leveranciers staat dat er geen boetes volgen als er te laat geleverd wordt. Keolis erkent tegenover OV-Magazine fouten te hebben gemaakt, maar stelt dat de leveranciers niet gevrijwaard waren van boetes.

Concessie van 10 jaar

De concessie IJssel-Vecht is een samenvoeging van delen van de concessies IJsselmond, Midden Overijssel, Stadsvervoer Lelystad en Veluwe. De concessie zou stadsgewijs ingaan en zou totaal een duur hebben van 10 jaar.

Tot vorig jaar juli konden vervoerders zich inschrijven voor deze concessie. Ook Arriva, Connexxion en EBS deden ook een poging de concessie binnen te halen, maar op 24 september 2019 werd bekend dat Keolis won. 

Vandaag is bekend geworden dat dat daar een streep door komt, maar definitief is dat besluit nog niet. Keolis kan op het besluit reageren, eind juli 2020 wordt er een definitief besluit genomen.

De huidige concessie loopt 12 december af. De verwachting is dat de huidige concessie op 13 december tijdelijk wordt verlengd. De nummers twee en drie uit de aanbestedingsprocedure krijgen de kans om de concessie te verkrijgen. De kans dat dit echter gebeurd is klein: door de coronacrisis is de business case voor het openbaar vervoer veranderd. Als de nummers twee en drie het aanbod afslaan, zal er naar verwachting een nieuwe aanbestedingsprocedure volgen.

Keolis teleurgesteld

In een eerste reactie tegenover de NOS laat Keolis weten dat het besluit van de provincies als een grote teleurstelling komt. “We zijn vol vertrouwen geweest over een goede afloop, juist door openheid te hebben geboden en in te hebben gezet op herstel. Wij zijn van mening dat alle benodigde stappen zijn ondernomen voor herstel”, laat het bedrijf weten. Het bedrijf benadrukt zelf openheid te hebben gegeven bij de provincies en dat er meerdere medewerkers zijn ontslagen die erbij betrokken waren.

28 gedachten over “Provincies trekken ov-gunning Keolis in: vals spel”

  1. Jur schreef:

    Daar zal Keolis niet rouwig om zijn. Niemand staat op dit moment te springen om een nieuwe concessie tegen de voorwaarden van vóór corona. Bij een nieuwe aanbesteding zal er veel minder vervoer worden aangeboden tegen fors hogere prijzen. Voor zover er überhaupt iemand inschrijft.

    1. Eef schreef:

      Keolis kan natuurlijk niet openlijk zeggen dat ze dit prima uitkomt, maar intern zal er wel een flesje worden opgetrokken nu ze van dit contract verlost worden. Alleen Gekke Henkie schrijft op dit moment nog ergens in.

      1. GJ de Groot schreef:

        De Chinese bussen hoeven opeens niet meer afgenomen te worden (door Keolis)? Of zal de nieuwe concessieverkrijger dat contract (deels) willen overnemen? NB ook de houding jegens China zou wel eens aanmerkelijk gewijzigd kunnen zijn: waarom moeten we handel drijven met een land dat zo opzichtig onze normen en waarden schendt?

        1. Eef schreef:

          De Chinese bussen zijn kwalitatief de beste elektrische bussen die je kunt krijgen dus die kun je overal elders inzetten (Keolis rijdt overal in Europa) of doorverkopen.

        2. Otto schreef:

          De Chinezen valt hier niets te verwijten, die hebben gewoon een contract met Keolis afgesloten. Keolis heeft onjuiste info over het afgesloten contract afgeven aan de Provincie, de Chinezen staan daar buiten. Krokus zal de bussen ook gewoon moeten afnemen.

  2. Wim Lubbers schreef:

    Hoog tijd dat er (op EU-niveau) eens wat wordt ondernomen tegen de dumping van Chinese bussen. Gebouwd met slavernij en staatssubsidies, maar de importheffingen zijn belachelijk laag. Van Hool en VDL kunnen amper het hoofd boven water houden.

    1. Tim H schreef:

      Slavernij en staatssubsidies? U heeft een ruime fantasie, u luistert zeker vaak naar de sprookjes van van der Leegte.

      Van Hool en VDL kunnen inderdaad nauwelijks het hoofd boven water houden maar dat komt omdat hun producten technisch hopeloos achterlopen op de concurrentie.

      1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

        “Met 670 bussen in 10 landen, geleverd tussen 2015 en 2019, is VDL Bus & Coach met een aandeel van 22 procent marktleider in Europa.” Ik bedoel, het is geen kleine speler, en beetje concurrentie is goed. Uiteraard moet het eerlijk zijn. Maar als VDL zegt dat het niet eerlijk is, moet je beseffen dat die informatie natuurlijk wat gekleurd is.

        1. Juriaan schreef:

          Die 22% en dat marktleider geldt alleen voor elektrische bussen en dat is alleen omdat Franse, Duitse en andere leveraciers in de genoemde periode niet geïnteresseerd waren in de erg kleine elektrische markt. 670 bussen in 5 jaar zijn er 135 per jaar, peanuts in de hele OV-markt.

    2. Brabo schreef:

      VDL levert ouderwetse troep, dat is al jaren zo.

      1. Karel Geerts schreef:

        Klopt, VDL mocht 500 bussen leveren aan de BVG in Berlijn. De eerste 20 exemplaren waren zo slecht dat de BVG de rest van de order heeft geannuleerd.

    3. Eef schreef:

      Beetje hypocriet, VDL bouwt zelf in Born BMW’s voor de Chinese markt.

  3. Rhido schreef:

    Drie provincies willen Keolis een groot ov-contract in Oost-Nederland ontnemen.

    De vervoerder heeft geheime afspraken gemaakt met twee busleveranciers.

    Het bedrijf, Frans eigendom, dreigt nu 30% van zijn jaaromzet verliezen.

    De provincies Overijssel, Gelderland en Flevoland willen vervoerder Keolis een groot ov-contract ontnemen, omdat de onderneming bij de inschrijving van de aanbesteding ‘vals spel’ heeft gespeeld. Dat hebben de provincies dinsdag laten weten.
    -30%

    Keolis dreigt 30% van zijn jaaromzet te verliezen

    De beslissing komt voor velen als een verrassing. De Overijsselse gedeputeerde Bert Boerman had onlangs nog aangegeven te worstelen met de gevolgen van intrekking van het ov-contract dat al op 13 december zou ingaan. De dienstverlening zou daardoor in gevaar kunnen komen. Maar de provincies laten nu zwaarder wegen dat Keolis een ‘ernstige fout’ heeft begaan.
    ‘Grote teleurstelling’

    ‘Integer handelen en je aan de regels houden zijn basisprincipes waar niet aan getornd mag worden’, zo stellen de provinciebesturen in een verklaring. Het gaat nog wel om een voorgenomen besluit. Keolis kan er de komende twee weken op reageren. Eind juli willen de provincies een definitieve beslissing nemen. Keolis spreekt in een eerste reactie van een ‘grote teleurstelling’ en zegt zich ‘te beraden over te nemen vervolgstappen’.

    De kwestie achtervolgt het vervoersbedrijf al enkele weken. De onderneming meldde in mei het vermoeden dat er ‘onregelmatigheden’ hadden plaatsgevonden bij de aanbesteding. Dat deed de onderneming in reactie op berichtgeving van Follow The Money dat er geheime afspraken waren opgedoken met busleveranciers.

    Als de vervoerder het contract definitief verliest, kunnen de provincies ervoor kiezen om de aanbesteding over te doen. Een andere optie is om de andere bieders op de concessie alsnog de opdracht te gunnen. Dan gaat het om Arriva, Connexxion of EBS. Ook is het mogelijk om met een noodconcessie een periode van twee jaar te overbruggen.
    Keolis in zwaar weer

    De oorspronkelijke opdracht had een waarde van €900 mln over een periode van tien jaar. Keolis verzorgde in Oost-Nederland al veel openbaar vervoer en dreigt nu 30% van zijn jaaromzet te verliezen. Het bedrijf heeft het al financieel zwaar. Vorig jaar schoot de Franse moederonderneming te hulp met een financiële injectie van €17 mln om het eigen vermogen te versterken na enkele verlieslijdende jaren.

    De provincies wonnen de afgelopen weken advies in bij advocaten van Pels Rijcken over het gedrag van Keolis bij de aanbesteding. Ze stellen dat de onderneming zou zijn uitgesloten van deelname als de informatie eerder aan het licht was gekomen.

    Het vervoersbedrijf nam wel maatregelen. Zo kwam de operationeel directeur van de onderneming op non-actief te staan, evenals de vlootmanager. Ook is het Openbaar Ministerie geïnformeerd over de kwestie.
    Wel sideletters

    Keolis constateerde dat de betrokken werknemers niet integer hadden gehandeld. De onderneming wilde echter niet spreken van zogenoemde sideletters bij de contracten die met busleveranciers zijn gesloten. Dergelijke geheime documenten zijn beladen, omdat die in Nederland veelal in één adem worden genoemd met de boekhoudfraude bij supermarktconcern Ahold.

    Maar de provincies zeggen in hun begeleidende brief dat er wel sideletters zijn opgedoken. Het gaat daarbij om afspraken met busleveranciers over garanties op de levering van buurtbussen en de levensduur van batterijen. De precieze inhoud blijft vooralsnog geheim.

    Het Chinese BYD en het Veenendaalse Ginaf, dat sinds 2011 in Chinese handen is, zouden de bussen gaan leveren. De order aan BYD zorgde eind vorig jaar al voor politieke beroering. De Nederlandse busfabrikant VDL stelde dat er sprake was van een oneerlijk speelveld, omdat Chinese concurrenten staatssteun krijgen.

    VDL, dat een grote bussenorder in de huidige zware economische tijden goed kan gebruiken, zegt ‘de verdere ontwikkelingen met belangstelling af te wachten’. ‘Fraude mag nooit lonen’, aldus een woordvoerder. Bron:FD

    1. Busreiziger schreef:

      Dat contract is door corona hoogst verliesgevend geworden dus Keolis zal er in werkelijkheid niet rouwig om zijn. De provincie is nu principieel maar wel ten koste van de reiziger (minder bussen) en de balstingbetaler (hogere prijs).

      Overigens is de kans groot dat de order naar Ebusco of Solaris zal gaan en niet naar VDL. Die zijn beter in elektrisch.

      Mijn broek zakt zo langzamerhand af bij VDL dat te pas en te onpas (niet alleen bij bussen) oneerlijke concurrentie roept zonder dergelijke claims ooit hard te maken. Wat van der Leegte wil is gewoon op alle gebied geen concurrentie maar wel zelf overal exporteren.

    2. Dries Molenaar schreef:

      U zit nu krantenknipsels in te plakken als reactie?

  4. JanN schreef:

    Het is een rigoureuze beslissing van de provincies om Keolis-bus de vergunningen te ontnemen. Ik vraag mij af wat gevolgen zullen zijn voor Keolis-trein. Hebben de provincies deze ook op de korrel? In elk geval is dit een flinke financiel strop voor Keolis.

    1. Tim schreef:

      Dat is een hele andere concessie.

      1. Treinreiziger.nl (Hildebrand) schreef:

        Precies, dus daarvoor heeft het geen gevolgen.

        1. JanN schreef:

          Nou ik denk dat Keolis-bus (die rijdt daar nog) alles op zij moet schuiven. Daarom denk ik als zijnin die gebieden niet meer gaan rijden, dan wordt dat sowieso een flinke financiel strop.

    2. Paul Lamote schreef:

      Hoezo een financiële strop? Keolis heeft een bod gedaan vóór de corona crisis en daar zouden ze nu na corona enorme verliezen op gaan lijden. Ze zullen dus blij zijn dat ze er op deze manier nog net op tijd onderuit kunnen.

      Ook EBS, Arriva en Connexxion zullen de diensten niet op basis van hun bod van vorig jaar willen gaan uitvoeren zodat het zal uitdraaien op een nieuwe aanbesteding. En dan komen er nieuwe biedingen met minder busritten tegen een veel hogere prijs, tenminste als er überhaupt iemand inschrijft.

    3. Dries Molenaar schreef:

      Volgens mij gaan ze de treinnaamgevers er af halen. Die willen niet meer bedacht worden.

      1. Brabo schreef:

        Lekker belangrijk zal Keolis denken.

  5. Historicus schreef:

    Goed dat men voor integriteit en eerlijkheid gaat.

    Echter in een artikel wordt ook #EBS genoemd,

    Dit mensenrechten schendende EBS (een dochter van het Israëlische EGGED) zou men in Nederland niet moeten toelaten. Als integriteit een grond van uitsluiting is, dan moeten mensenrechtenschendingen dat helemaal zijn en moet een bedrijf als EBS op grond van ketenaansprakelijkheid al bij de voorselectie worden uitgesloten en ontmoedigd om nog in Nederland actief te zijn.

    Een recent artikel hierover: https://rightsforum.org/nieuws/nederlandse-regios-gooien-mensenrechten-onder-de-bus/

    1. Brabo schreef:

      Gezien de problemen met racisme in de VS en Europa moet je Daan ook Arriva en Connexxion uitsluiten. Dan blijft er langzamerhand niemand meer over.

      1. Historicus schreef:

        Brabo, Mogelijk kunt u uw aantijging onderbouwen met feiten. In het geval van #EBS (volledige dochter van het Israëlische EGGED) zijn die er namelijk wel.

        1. Brabo schreef:

          Zelfs onze minister-president erkent dat er ook in Europa mensenrechtenproblemen zijn met racisme. Het is typisch Europees om met een opgeheven vingertje naar andere landen te wijzen in plaats van de problemen in eigen huis eerst maar eens aan te pakken. Zie Israël, Hong Kong, etc.

        2. appie h schreef:

          Snap ook niet wat EBS in nederland doet,t vervoer moet europees aanbesteed worden,en israel ligt volgen mij niet in europa…….

  6. Verbaasd schreef:

    Ik vraag me af wat het doel van deze kamikaze actie van de Provincie is. Niemand zal met de gevolgen van corona nog gaan inschrijven op een een nieuwe aanbesteding als de vervoerder daarin opbrengst verantwoordelijk is.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.