Qbuzz koopt 164 elektrische bussen voor Noord-Nederland

Vanaf december gaat Qbuzz in Groningen en Drenthe rijden met 164 elektrische bussen. De eerste demobussen zijn maandag gepresenteerd. De Brabantse bussenfabrikant Ebusco levert het merendeel van de bussen. Ook industrieel conglomeraat VDL Groep en het Franse Heuliez Bus leveren bussen voor de elektrische vloot.

Koploper in Nederland

Het OV Bureau Groningen Drenthe heeft tijdens de aanbesteding van het openbaar vervoer aangegeven dat het openbaar in het Noorden moet verduurzamen. Daar geeft Qbuzz met de bestelling van 164 elektrische bussen invulling aan. Als de nieuwe bussen geleverd zijn, is Qbuzz naar eigen zeggen koploper in Nederland. Het bedrijf passeert Amsterdam en Schiphol die samen ongeveer honderd elektrische bussen hebben.

90 procent minder CO2-uitstoot

Met de nieuwe bussen is het busvervoer in Groningen en Drenthe vanaf december 2019 voor een belangrijk deel Zero-Emissie. Volgens het OV Bureau daalt de CO2-uitstoot van de bussen met 90 procent. Gedeputeerde Fleur Gräper-van Koolwijk van de provincie Groningen: “Deze aanpassingen aan het openbaar vervoer, die nu stevig gericht zijn op duurzaamheid, passen geheel binnen de energietransitie die we in het Noorden nastreven. Onze ambitie is om als noordelijke provincies hierin een cruciale rol te vervullen.”

Levering vanaf de zomer

Verwacht wordt dat de eerste bussen kort na de zomer geleverd worden. Dan is het zaak dat de chauffeurs de nieuwe techniek gaan leren en zullen de bussen in het straatbeeld verschijnen als er oefenritten gereden worden. Naast de elektrische bussen komen er ook bussen of waterstof. Die komen in 2020. Het gaat om tenminste 20, en mogelijk zelfs 30 bussen.

Hier gaan de elektrische bussen rijden

  • alle 45 stadsbussen in Emmen, Assen en Groningen gaan volledig elektrisch, VDL levert de bussen.
  • Op de Q-link lijnen (hoogfrequente bussen tussen Groningen en de omliggende plaatsen) komen 59 nieuwe elektrische bussen te rijden. Deze zullen geleverd worden door Heuliez en zullen worden ingezet op de lijnen 1 tot en met 5. De nieuwe elektrische bussen komen in aanvulling op de tien bestaande elektrische bussen. De lijnen 6, 12 en 15 volgen later.
  • Daarnaast komen er 60 elektrische bussen op streekbuslijnen, deze zullen worden geleverd door Ebusco.

HVO

Ondanks dat een groot deel van de bussen in Groningen straks op elektriciteit rijdt, zal dat niet voor alle bussen gelden. In totaal beschikt Qbuzz in Groningen en Drenthe over ruim 400 bussen, dat is inclusief een aantal kleine busjes. Ruim de helft van de bussen zal niet op elektriciteit of waterstof rijden. Die bussen zullen op HVO (synthetische biodiesel op basis van afval- en restproducten) rijden, niet zero-emissie, maar wel met een grote besparing in CO2-uitstoot.

“Heel bijzonder”

Gedeputeerde Henk Brink van de provincie Drenthe: “Het is heel bijzonder dat naast de stadslijnen ook in het streekvervoer een flinke vloot elektrische bussen gaat rijden. De 60 elektrische bussen hebben een zodanig groot batterijpakket dat ze alleen ’s nachts op de stalling hoeven te worden opgeladen. Met één zo’n lading kunnen ze vervolgens de geplande streeklijnen rijden totdat ze ’s avonds weer in de stalling aan de lader gaan.” Alhoewel Brink het “heel bijzonder” noemt dat de bussen straks ook op streeklijnen gaan rijden, is het zeker niet uniek. In november claimde EBS een wereldprimeur te hebben door RNET-lijn 316 tussen Amsterdam Centraal en Edam elektrisch te laten rijden.

Qbuzz

Qbuzz was in het verleden een dochteronderneming van de Nederlandse Spoorwegen, maar tegenwoordig is Qbuzz eigendom van de Italiaanse spoorwegen. Het bedrijf is in Nederland ook in andere regio’s actief, bijvoorbeeld rond Utrecht en Dordrecht. Het bedrijf heeft momenteel 780 bussen, 26 trams en 10 treinstellen.

This post was last modified on 20 november 2019 10:01

Share

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

9 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

1 dag terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

2 dagen terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug