RegioJet: voor € 9 van Wenen naar Boedapest
20 jul 2020 12:05
Vanaf 31 juli gaat Regiojet twee keer per dag rijden van Wenen naar Boedapest. Het betreffen de treinen Praag – Wenen die verlengd zullen gaan worden. Treinkaartjes zullen beschikbaar zijn vanaf 9 euro.
Regiojet werkt met vaste lage tarieven. Alle tickets in een bepaalde klasse hebben een vaste prijs. Alleen door de afstand kunnen de prijzen variëren. Dat is anders dan de Railjet die ook op de route rijdt, daar hebben bepaalde tarieven een beperkte beschikbaarheid.
Er zijn in totaal vier klassen. Soms kan het zijn dat een bepaalde klasse is uitverkocht. Wenen – Boedapest in de Low-cost klasse, kost standaard 9 euro, in de standaard klasse kost de reis 13 euro. Meer comfort, vergelijkbaar met de eerste klasse, krijgen reizigers in de Relax klasse. Daar kost een kaartje 19 euro. In de business klasse, met slechts vier reizigers in een coupe, betalen reizigers 29 euro per zitplek.
Het treinkaartje Praag – Boedapest is slechts 6 euro duurder dan een kaartje Wenen – Boedapest. Zo kost een kaartje Praag – Boedapest in de lowcost klasse dus geen 9 maar 16 euro, en in de standaard klasse geen 13 maar 19 euro.
In de klasse Standard, Relax en Business hebben reizigers gratis koffie en mineraalwater en kunnen ze extra snacks tegen betaling bestellen. De treinen hebben bij elke zitplek een beeldscherm met de mogelijkheid films te kijken, muziek te luisteren of een snack of een drankje te bestellen.
RegioJet voert vooral concurrentie op basis van kwaliteit en prijs, terwijl de staatsspoorwegen soms wat sneller zijn. Zo heeft RegioJet een reistijd van Praag naar Boedapest van een kleine 7 uur (6 uur en 54 minuten), terwijl de directe treinen van de Tsjechisch (CD) en Hongaarse spoorwegen (MAV) ongeveer een kwartier sneller zijn. Kaartjes bij de CD kosten in de tweede klasse tussen de € 20 en € 70 per enkele reis.
Ik reis regelmatig vanuit Wenen naar bestemmingen in Tsjechië (met name Brno). Soms met de ene vervoerder, soms met de andere. Vind het altijd prima: goede service aan boord, snel, comfortabel, behoorlijk frequent. Meestal trakteer ik mezelf op eerste klas, want de prijzen zijn bijna lachwekkend laag, ook voor de Railjet. Hopelijk gaat corona hier geen roet in het eten gooien.
Alleen de Astra wagon heeft beeldschermen bij de zitplekken, de meeste zijn coupé’s met vis-a-vis stoelen, zonder scherm. Wel hebben ze BYOD net zoals de modernere airline tegenwoordig zodat je met je eigen tablet op hun netwerk Big Bang Theory seizoen 4 kunt kijken. Niet beter dan een coupé van een gemiddelde Express/internationale CD-trein. De goedkope sushi en appeltaart en gratis warme drank is wel een verkooppunt.
De prijzen van Regiojet kaartjes fluctueren normaal gesproken ook wel, maar met de treinen zijn ze nu redelijk vaste prijzen gaan hanteren. Meestal is het erg duur om bijvoorbeeld op vrijdagmiddag van Praag richting Slowakije te gaan hetzelfde terug op zondagavond. De reden dat de prijzen nu redelijk vast laag zijn zal waarschijnlijk te maken hebben met de consistent lage bezetting van internationaal verkeer de laatste paar maanden.
De low-cast klasse kan ik niet aanraden, het is prima voor korte afstanden (tot 1.5 uur), maar de stoelen zijn meer van het niveau Sprinter in Nederland. Bovendien is die ook vaak als eerst uitverkocht, waardoor je met een vis-a-vis opstelling in de regel altijd 3 anderen in je 4zits hoekje hebt. Ik boek altijd op z’n minst standard als ik een rit van 3-4 uur of langer heb, en dan is de prijs vrijwel altijd gelijk aan de staatsspoorwegen.
Nevertheless, keuze is fijn en meer verbindingen ook, dus als de één is uitverkocht ben je niet meteen meer aangewezen op een bus. 🙂
Nu nog een mooie prijs voor een retourtje Wenen.
Hoe is het eigenlijk met de Interrail in de Covid tijd?
Vanaf Einhoven airport vlieg je voor EUR 9,99 naar Wenen. EUR 19,98 retour.
Vliegen is nou niet bepaald goed voor het milieu. Kun je beter met een Interrail-kaart naar Wien. Of de CD-kaart van Duisburg naar Praha. In Praha overnachten en vervolgens de volgende dag verder reizen naar Wien of Budapest.
Het milieu zal de meeste mensen een worst wezen.
Dat is alleen geen vaste prijs.
Ja, dat klopt. Het tarief is wel ruim beschikbaar. Dat was het ook voor het coronavirus. Zelf heb ik er eens voor een enkele reis gebruik van gemaakt, toen mijn vlucht vanaf Schiphol gecanceld was. Voor het geld kun je natuurlijk niet veel verwachten, maar het was best in orde. Ik noemde het overigens vooral om te illustreren met welke tarieven het spoor moet concurreren.
Daar heb je zeker een punt. Toch zijn ook in Europa de meeste retourtjes 100 euro of meer. Ik heb familie in Roemenië, maar eigenlijk vliegen we nooit met Wizzair. Met de hoeveelheid bagage die wij meenemen is het toch best duur en kiezen we liever voor KLM of Tarom (daar zijn vlucht tijden beter, frequenties hoger en Schiphol is vanuit Rotterdam beter bereikbaar).
Dat is vanaf het mooie Eindhoven airport naar Wenen ook wel erg goedkoop om te vliegen. Een VOL enkeltje met de trein in Nederland kost al gauw Euro 27,00, retour dus E. 54,-. Zijn er nog meer van zulke goedkope treinverbindingen ?
Ten oosten van Duitsland en Oostenrijk is het vaak goedkoper dan in west Europa.
Bedankt Hildebrand voor de tip, zal er eens naar kijken, prettig weekend toegewenst.