Reuzendrukte op stations in Noorden door storing en festival
19 aug 2018 19:42
Mensen die zondag met het openbaar vervoer naar Leeuwarden zijn gereisd om te kijken naar de drie reuzenpoppen die in de stad ‘rondwandelen’, hadden moeite om weg te komen. Door een defecte bovenleiding reden er vier uur lang geen treinen tussen Zwolle en Meppel. Sinds 18:30 uur rijden er pendeltreinen over één spoor.
Volgens ProRail is de bovenleiding over een lengte van ongeveer een halve kilometer naar beneden getrokken door een trein. De spoorbeheerder meldt via Twitter met man en macht te werken om het spoor ernaast vrij te krijgen van bovenleidingdraden, ‘zodat de bezoekers van #giantsroyaldeluxe weer richting Zwolle kunnen’.
Rond 18:15 / 18:30 was er weer één spoor beschikbaar. Met één beschikbaar spoor is het echter niet mogelijk de normale dienstregeling uit te voeren. “Daardoor blijft het voor NS de eerste uren moeilijk om de drukte te verwerken”, waarschuwt het spoorbedrijf. “Reizigers die geen haast hebben, roepen we op langer in de stad te blijven.”
Oproep NS aan bezoekers Reuzen: blijf weg van station Leeuwarden: Er rijden geen treinen van en naar Friesland op het traject Zwolle-Leeuwarden door een kapotte bovenleiding bij Meppel. De problemen lijken zo groot dat de NS bezoekers van de Reuzen… https://t.co/vBfRnZSrCb pic.twitter.com/iK66yDKdt9
— Leeuwarden (@leeuwarden) 19 augustus 2018
Ook het traject Zwolle-Groningen wordt geraakt door de problemen met de bovenleiding. In Leeuwarden riep de vervoerder mensen met bestemming Zwolle en verder rond 16.45 uur op vanwege toenemende drukte niet meer naar station Leeuwarden te gaan. Mensen die de reuzen wilden bekijken, werden zondag opgeroepen met het openbaar vervoer te komen, omdat de toegangswegen naar Leeuwarden vol liepen. Het evenement heeft zondag zo’n 175.000 bezoekers getrokken.
Spoor tussen Meppel en Zwolle vrijgemaakt: vanaf 18.15 uur beperkt treinen: Er rijden geen treinen van en naar Friesland op het traject Zwolle-Leeuwarden door een kapotte bovenleiding bij Meppel. De problemen zijn zo groot dat de NS bezoekers van de… https://t.co/vNkOuK2Wzt pic.twitter.com/R1qEFmqzeQ
— Leeuwarden (@leeuwarden) 19 augustus 2018
De gevolgen van de kapotte bovenleiding blijven de rest van de avond merkbaar. Hoelang het gaat duren voordat de kapotte bovenleiding is gemaakt, is nog onbekend. Op het forum Somda meldt een Haagse machinist aardig wat meldingen hebben gemaakt over losse hangdraden, wegvallen van de spanning of vonkvorming bij kruising van de rijdraad. “En vaak wordt dit niet snel gemaakt” stelt hij. Onbekend is of dit ook deze keer een rol heeft gespeeld.
Intussen hoor ik signalen dat er al verschillende malen bij @ProRail gewezen was op een zwakke bovenleiding bij Meppel.
En bussen? Maak je voorlopig maar geen illusies, zegt @NS_online. pic.twitter.com/yIrFVGUD8w— Vincent Wever (@vincent313) 19 augustus 2018
Eerder dit weekend had Arriva moeite om de grote passagiersstroom rond Leeuwarden te verwerken. Arriva had speciaal treinstellen uit Zuid-Limburg naar Friesland laten komen om de Friese treinen te kunnen verlengen naar de maximale lengtes.
Gewoon slecht geregeld van NS. Ben nu 6 uur onderweg van Groningen naar Brussel. Om 14:30 advies om in Assen te blijven zitten want onbekend wat er ging gebeuren. Vervolgens kwam de stoptrein naar Meppel/Zwolle, maar de IC rijdt niet “want die stopt normaal niet in Meppel”. Om 15:45 eerste stoptrein naar Meppel laten schieten want konden maar 300 man in en stonden 1000 op perron 1 in Assen (levensgevaarlijk!). Om 17:30 eindelijk verder en in Meppel op bus wachten. Helaas geen bussen want elders in NL werkzaamheden (moesten uit Den Bosch komen, hallo NS geen standby in Zwolle?). Dus wachten op de treinen. 18:30 eerste trein naar Zwolle, maar kon niemand meer in want vol uit Leeuwarden vertrokken. Nu eindelijk in Zwolle. De vraag is niet of NS een hotel voor me mag regelen, maar waar…
Oh ja, wel snorders/taxis die tussen de massa Schipholklanten zochten voor 100 euro (pp, niet per taxi)
Het had een mooie dag voor wakkere mensen met busjes of zelfs voor busbedrijven kunnen zijn. 40 stoelen a Euro 25 en je haalt Euro 1000 met een ritje.
Hoe vervelend het ook is voor u dat uw reis zo lang duurt, de NS is niet verplicht voor u een hotel te regelen.
Dat is toch wel anders, NS moet in zo’n geval wel degelijk zich inspannen om gestrande reizigers op te vangen. Bij kleine aantallen bijvoorbeeld hotels, bij grote aantallen veldbedden, treinen of anders. Je hebt toch echt een vervoersbewijs en dat is om vervoert te worden. Als dat niet lukt, is opvang nodig. Dat staat los van de vraag wie de schuldige is en of NS hieraan iets kan doen.
Moest er iemand noodgedwongen en onvrijwillig in Leeuwarden overnachten?
NB hoe denken mensen toch dat je op kaartjes van Euro 20-30 recht zou hebben op luxe nachtverzorging bij problemen die bij een andere partij zitten. Uiteindelijk gingen de treinen betrekkelijk vlot weer rijden en kon iedereen thuis weer internetten.
Sorry, maar ik had een internationaal vervoerbewijs dus wel degelijk recht op overnachting.
Zie https://europa.eu/youreurope/citizens/travel/passenger-rights/rail/index_nl.htm
Heb heerlijk geslapen in Rotterdam.
En netjes zonder gedoe geregeld door NS?
Tja Alex prutser, de bovenleiding valt onder Prorail. Het is een beetje jammer op zo’n dag. Fijn dat u toch uw opinie in de openbaarheid kon brengen zodat iedereen kan zien wie u bent.
Waarom reageert u zo neerbuigend? Dat is geloof ik een gewoonte van u? Natuurlijk zou Alex het niet per se over prutsers kunnen hebben, maar gezien de situatie is dat niet onbegrijpelijk. Hij valt tenminste niemand persoonlijk aan.
Meneer Alex noemt zichzelf Prutser. Dus het is toch logisch hem dan ook zo aan te spreken? Voorts is al die boosheid bij een paar uurtjes oponthoud na een majeure schade bijna komisch. In ieder ander land ben je twee dagen de klos voor zoiets. De Eemsbrug in Duitsland krijgen ze in geen 10 jaar vervangen. Het vrachtautoverbod op de brug bij Keulen is er al zes jaar en er is geen zicht op een oplossing. Hoe lang is men bezig bij Bad Oeynhausen? Een jaar of tien voor 5 km snelweg. Wanneer zaken bij ons in uitvoering zijn is een aannemer is altijd vlot en op tijd klaar. Zelfs de NZlijn is in feite op tijd uitgevoerd. De politiek wilde anders en wijzigde tijdens de uitvoering het plan.
Echt sfeerverhogend is het allemaal niet, je krijgt er ook zo een sneeuwbaleffect van.
Maar ik ben het met u eens dat het in Nederland, in verhouding, allemaal prima geregeld is. Het is alleen zo dat als het bijna altijd goed gaat het tegen valt als dat eens niet het geval is. Ik ben blij dat ik gisteren niet in Leeuwarden was en ik kan mij voorstellen dat het voor veel mensen een domper was op iets wat een leuk dagje uit was/had moeten zijn.
Overigens is die situatie bij Bad Oeynhausen wel apart ja, toevallig laatst op twee verschillende uitjes met een bus door die flessenhals gemoeten.
Ik was gisteren ook in Leeuwarden, maar ik had dan het ‘geluk’ dat ik in Leeuwarden woon… :).
Maar nu serieus: het is wel erg irritant dat als je uit het Noorden weg wilt met de trein, dat je per se over het stukje Meppel-Zwolle moet, en dat er per trein geen andere route is. Dus als er net op dat stukje wat gebeurt (of als er werkzaamheden zijn), dan krijg je dit soort taferelen en is het hele Noorden geheel afgesloten van het treinnetwerk.
Dat een bovenleiding sneuvelt, okee. Maar dit soort amateurisme is echt schrijnend. Volgens een conducteur “bevelen uit Utrecht” van managers die nooit een trein gereden hebben. Was het met me eens dat (parkeerplaats) station Meppel veel veiliger was voor deze massa en dat IC’s gewoon door hadden moeten rijden.
Ook GEEN extra treinen inzetten voor reuzen is onvoorstelbaar, zeker na drukte vrijdag (ik deed zelf Groningen-Leeuwarden met Arriva in bomvolle treinen, maar die was tenminste extra lang). Reden volgens HC: komt volgens Randstelijke managers toch niemand op af. NS niet geïnteresseerd in lijnen naar het Noorden. IC’s zijn al jaren kort en bomvolbomvol, met staan in 1e klas tot gevolg.
Bespaar ons de horen zeggen opinies van NS personeel wat uw verwijten graag afbuigt en elders legt. Waar u dan in trapt en hier de flauwekul herhaalt.
Dries, het is echt wel prut. Ken situatie in noorden niet maar in centrum land bakt NS er niets van met het zorgen voor voldoende lange treinen bij evenementen, zelfs voor wekelijkse festiviteiten als het zaterdag shoppen in Amsterdam. Lerend vermogen lijkt boven de pet of in de overige prut te zitten. Het zou er toch moeten zijn, maar heb het nog niet kunnen vinden.
Verder graag niet mede-reaguurders uitschelden, of denigrerend benoemen (alex prutser of juffrouwtje etc)
Dries, Alex heeft wel degelijk een punt. NS is niet geïnteresseerd in lijnen naar het Noorden. Alles draait om de Randstad bij NS. IC’s van en naar noord NL zijn inderdaad vaak te kort en veel te vol. Staan in de 1e klas klopt. Ook worden 1e klas zitplaatsen vaak gebruikt door reizigers die 2e klas reizen. Conducteuren doen er niks aan, want die zeggen ‘waar moeten ze anders heen’. Mijn vriend maakt dit iedere week weer mee. Die heeft een 1e klas abonnement.
Volgens mij inderdaad geen extra NS-treinen van en naar Leeuwarden, maar wel regelmatig 10-baks dubbeldekkers (een 6-je en een 4-tje), en dat heb je hier in Leeuwarden niet vaak. Dus ze zijn wel degelijk verlengd.
Had ook 2×6 kunnen zijn. Maximale lengte.
Als Arriva treinstellen uit Limburg moet halen om maximaal te kunnen rijden, hebben ze dus simpelweg niet voldoende treinstellen in huis in die concessie… Of ze moeten toevallig allemaal in onderhoud zijn. Zie vaak genoeg Arriva maar met 1 heel kort treintje rijden terwijl we onderweg langs het rangeerterrein 10 treintjes zien staan… Dan zetten ze bewust lekker goedkoop een kort treintje in.
Het kostenverschil zit in de arbeid. Het personeel op de trein blijft gelijk. Alleen hoeft het tweede stel niet schoon gemaakt te worden. Een half uurtje schoonmaak is Euro 7 of dergelijk?
Wel positief dat er in ieder geval over één spoor gereden kon worden. Ik dacht dat ProRail dat niet toestond. Of geldt dat niet bij calamiteiten/zijn de herstelwerkzaamheden pas na einde dienst uitgevoerd?
Dan wordt de boel opgeruimd en het werk ‘s nachts uitgevoerd. In de tussentijd kunnen de mensen gewoon naar huis. Het schijnt heel naar te zijn in het Noorden! Met enge gasten op straat met touwtjes aan hun lijf.
Ik heb de situatie tussen 15:45 en 16:41 een beetje mogen aanschouwen op het station van Meppel. Kort na mijn aankomst aldaar, waren de sporen langs de perrons bezet met DDZ-4, DDZ-8 en DDZ-10. Allen met bestemming Leeuwarden. Geen van de treinen vertrok. De omroepberichten waren stuitend irrelevant. Van berichten dat de Intercity naar Leiden over ongeveer 10 minuten zou vertrekken (wat nooit kon) tot het aanbieden van gratis koffie bij de Kiosk (die er niet is). Een schare NS-personeel had zich rond de cabine van een machinist opgesteld, met de ruggen richting het publiek om maar te voorkomen dat er vragen gesteld zouden worden. Op een gegeven moment begon een machinist (standplaats Amsterdam) te bellen om te vragen waar de bussen bleven, omdat er al 1000 mensen zouden staan. Dat leek sympathiek, maar het bleek voornamelijk in het eigen belang te zijn, omdat hij dienst had tot 19:00. De andere NS-ers bleken ook liever aan de andere zijde van de stremming te willen zijn. Vervolgens sprak hij af een NS hesje aan te trekken en dan met de eerste bus mee te passagieren, tenzij NS wat beters kon regelen. De twee intercities richting Leeuwarden waren redelijk gevuld. De machinist werd gebeld dat hij toch naar Leeuwarden moest en vanaf daar met de taxi naar Amsterdam zou worden gebracht. Hij sprong in de cabine, een conductrice riep wat onverstaanbaars het perron op, de deuren gingen dicht om de al drie kwartier wachtende passagiers in de andere trein maar niet de kans te geven mee te kunnen. Richting Groningen reden uitsluitend Sprinters bestaande uit ICM-3, waarvan er ook een aantal uitvielen. Dat is veel te kort en dat werd dus ook ophokken. Geen personeelslid aanwezig dat er ook maar een fuck om gaf.
Een fijn stukje over NS-ers aan het werk. Zeer herkenbaar uit de periodes dat ik dagelijks met de trein moest. Dit soort lieden wordt wel door de NS leiding (en de media) om hun mening gevraagd bij allerlei zaken zodat ze vooral hun eigenbelang kunnen behartigen. Het is nog een klein wonder dat NS het nog zo aardig doet. Wat vooral komt door het personeel dat niet op de trein zit. Op naar de trein zonder machinist en zonder conducteurs van nu. Hoogstens nog reisbegeleiders die nooit met het oude personeel in contact zijn geweest. Het is net de brandweer in Amsterdam
NB het leven van de treinreizigert kent vele teleurstellingen. Net als de Feijenoord-supportert die kent.
Ik heb dus al die tijd (15:00 tot 17:30) in Assen gestaan, kijkend naar volle sprinters uit Groningen waar ik niet meer bij in kon. Sommige mensen gingen zelfs terug naar Groningen om dat een plek te hebben in de trein naar Meppel;
In Assen waren we (ook) ongeveer met 1000 op het (nieuwe) perron 1, ook op perron 2-3 stonden nog enkele honderden mensen. Toen ik in Meppel aankwam was het al wat rustiger.
Ik begrijp dat men de massa onder controle wil houden (zie ook afsluiten station Leeuwarden) maar er zit geen enkel sturend vermogen bij de NS’ers. Bijvoorbeeld Schiphol en buitenland voorrang geven op de bussen. Dom instructies opvolgen via de telefoon is het enige wat ze doen.
Over de grote bek die ik kreeg bij het vervolg van mijn reis Rotterdam-Brussel maandagochtend (met Weekend Vrij en in de spits, want ik moest werken) zal ik maar zwijgen. Ze wisten niets van de storing van zondag.
Ronduit stuitend wat @ Annemiek mee maakte in Meppel.
Slechte beurt van het spoorpersoneel, nog afgezien van de omstandigheden. Ik voorzie met de toename van het aantal treinen, welke men in de nabije toekomst wil inzetten op diverse trajecten. Zeker zo veel meer problemen, vertragingen, oponthoud, schade en storingen aan de techniek, en infra. Of dit klantentrekkend is en zal blijven, zal de toekomst uitwijzen.
Zelf had ik er niet eens zoveel last van. Een half uur vertraging, dus dat viel mee. Het was vooral het gedrag van het personeel dat mij stoorde. Eerder dit jaar maakte ik een vooral mee wat ik veel ernstiger vond. Dat was op de zaterdagochtend na Hemelvaartsdag. In dat lange weekeinde waren er werkzaamheden, en derhalve businzet, tussen Groningen en Hoogeveen. Ik merkte op dat er, anders dan in de dienstregeling (Reisplanner, NS Extra app en op de vertrekstaat bij de halte) vermeld, helemaal geen stopbussen reden. Mensen van en naar Haren en Beilen, konden dus niet reizen. Een reiziger sprak daarop de mensen van Traffic Support aan. Die zeiden dat de avond ervoor was besloten geen stopbussen in te zetten. De reiziger benaderde vervolgens de aanwezige NS-ers en werd direct te verstaan te gegeven dat NS daar niets aan kon doen. Hij informeerde naar de leidinggevende ter plekke van NS en vroeg haar mee te lopen naar de mensen van Traffic Support, zodat ze konden overleggen. Dat wilde ze niet, waarna ze zich uit de voeten maakte, gevolgd door de man (die zei onderweg naar zijn werk te zijn). Even later kwam de leidinggevende terug met een stel S&V-ers die kwamen informeren omdat de vrouw had gezegd dat ze bedreigd was. Ik heb hierover een klacht ingediend bij NS, heb een aantal malen geïnformeerd naar de afhandeling, maar krijg uitsluitend te horen dat NS nooit een terugkoppeling geeft bij klachten.
Lang geleden heb ik ook wel eens geklaagd/gesignaleerd en ik kreeg zelfs een bedankbriefje. Wellicht omdat het om een situatie ging die makkelijk levensbedreigend kon zijn. Zonder dat er personeel bij te pas kwam. Dat was misschien makkelijker voor hen.
In plaats van hier steeds te zeuren over hoe slecht NS en Prorail is, moet er eens gediscussieerd worden of de “flessehals”, dat ellendige stukje tussen Meppel en Zwolle wel van deze tijd is.
Tevaak hebben mensen last van storingen, aanrijdingen en andere overlast. En elke week komt er wel een bericht voorbij dat er weer iets mis is op dit stukje tussen Meppel en Zwolle.
Maar word het niet eens tijd dat de politiek, betrokken provincies (Drenthe voor Meppel en Zwolle voor Overijssel) en de gemeenten aan dit stukje spoor een keer 1 front vormen en een alternatief eisen / afdwingen?
Er moet gewoon nu een 2de / alternatieve spoorlijn gebouwd worden. Een spoorlijn wat tussen Wolvega en Steenwijk afbuigt, via Emmeloord, langs de snelweg A6, naast de Ketelbrug, eventueel met een nieuw treinstation bij Swifterband om weer aan te sluiten op de Hanzelijn naar Lelystad.
Ik hoop van ganze harte dat de politiek met zoveel storingen en andere problemen op dit kwetsbaar stukje spoor tussen Meppel en Zwolle, eindelijk of gewoon snel inziet dat er een alternatieve route moet komen. Want eigenlijk is zo’n flessenhals, zo’n stuk spoor die eigenlijk de macht heeft over het gehele noorden, niet meer van deze tijd.
Mocht Prorail of provincies niet mee willen werken, dan moeten grote bedrijven de handen in een slaan en het alternatieve spoor via Emmeloord aanleggen!
Er word te lang over extra spoor gesproken. En dat gepraat kost alleen maar geld. Tijd voor actie!
Dat is wel een heel nieuwe route. Voornamelijk om Zwolle te omzeilen. Meestal wordt er nog gedacht aan Lelystad-Lemmer-Heerenveen. Maar dat is lastig naar Groningen wat dan over Leeuwarden zou moeten. Dat je daar over het oude land nog nieuw spoor zou kunnen maken lijkt mij onmogelijk. Maar wie weet over een jaar of 30.
Het eenvoudigste is nu Meppel Zwolle viersporig te maken. Er wordt al gewerkt aan verbetering van de routing en krusingen.
Voor de Zuiderzeelijn – (Groningen – Drachten – Heerenveen – Lemmer – Emmeloord – Lelystad – en verder) waren de plannen al rond en waren de fondsen al beschikbaar. Maar ergens in de negentiger jaren van de vorige eeuw heeft de landelijke overheid de noordelijke provincies afgekocht met een som geld, ongeveer gelijk aan het voor de Zuiderzeelijn te besteden bedrag. Hoefde de lijn niet aangelegd te worden en bestond er dus ook geen kans meer op overschrijding… De noordelijke provincies hebben dat bedrag met graagte geaccepteerd (Bekend onder de naam “Langman-gelden”) en vervolgens besteed aan allerlei infrastructurele projecten in de regio. In dat kader heeft Arriva in eerste instantie bij de noordelijke overheden ook nog eens een tijdlang een stevige lobby gevoerd voor de aanleg van een spoorlijn: Groningen – Drachten (de grootste stad in Nederland zonder spoorlijn) – Heerenveen. Uiteindelijk is dat voorstel ook niet doorgegaan, met name omdat de stad Groningen meer zag in een eigen tramnet. Dat tramnet is dus vervolgens ook niet doorgegaan. De huidige ombouw van de verkeersring om de stad Groningen wordt voor een belangrijk deel betaald uit de Langman-gelden ( dus het geld dat oorspronkelijk voor de aanleg van de Zuiderzee bestemd was.)
Laatste zin moet zijn: geld dat oorspronkelijk voor de Zuiderzeelijn bestemd was.
Overmacht bestaat.
klantenservice is keurig en probleemoplossend
krijg netjes mijn geld terug bij het niet rijden
van akkrum friesland naar hilversum.
we zijn een verwend volkje aan het worden die alles digitaal denkt te regelen… het blijft mensenwerk!