Review NS Zonetaxi: erg voordelig maar kwaliteit moet omhoog
03 dec 2018 10:30
Vanaf vandaag kun je de NS Zonetaxi gebruiken op vrijwel ieder station. Extra aantrekkelijk: tijdelijk krijg je 5 euro korting op een ritje. Daardoor is de NS Zonetaxi een stuk goedkoper dan de straattaxi. Redacteur Hildebrand van Kuijeren van Treinreiziger.nl heeft de afgelopen 4 jaar de NS Zonetaxi al zo’n 15 keer gebruikt. Volgens hem is vooral de prijs zeer aantrekkelijk, maar zou de service omhoog moeten. In deze blog deelt hij zijn ervaringen.
Review / opinieartikel door Hildebrand van Kuijeren
Tarief Zonetaxi
Na 15 ritten durf ik te stellen dat de prijs de NS Zonetaxi aantrekkelijk maakt, maar dat dit tegelijkertijd ook het probleem vormt. Tijdens verschillende ritten lieten chauffeurs zich ontvallen dat ze voor NS Zonetaxi een relatief lage vergoeding krijgen. Een ritje Oud-Charlois (wijk in Rotterdam) naar Rotterdam Centraal (5,2 km) kost met de gewone taxi € 18, maar in de praktijk rond je dat af naar € 20. Bij de NS Zonetaxi krijgen chauffeurs de helft: € 10.
Soms te laat
De lagere vergoeding lijkt zich te vertalen in een lagere service. Een chauffeur in Utrecht vertelde mij dat hij voor de NS Zonetaxi geen minuut extra wacht. Tegelijkertijd kun je er niet van uitgaan dat de NS Zonetaxi zelf wel op tijd komt. Afgelopen week nog kwam mijn Zonetaxi 9 minuten later. Kwam dat door het verkeer? Nee. Want de chauffeur vertelde dat dit zijn eerste rit was, en hij een paar straatjes van mij vandaan woonde. De overige keren kwam de Zonetaxi vaak binnen een marge van 5 minuten rond de afgesproken tijd. Dat is acceptabel.
Boze chauffeur
Mijn vrouw moest het een keer doen met een scheldende zonetaxi chauffeur. Waarom? De Maastunnel bleek op dat moment ‘s avonds dicht te zijn, en daarom vond de taxichauffeur de vergoeding veel te weinig. Met allerlei dreigementen (“dit gaat echt niet gebeuren”, “de rekening krijg je echt nog wel”) werd mijn vrouw alsnog thuis gebracht. Niet echt een professionele houding. Wat mij betreft had de chauffeur intern dit moeten aankaarten en niet moeten afreageren op de klant, die ook maar bestelt wat hij krijgt voorgeschoteld.
Zoeken naar de taxi
Veel taxichauffeurs weten trouwens niet eens dat ze worden aangeboden als NS Zonetaxi. Ze kennen Transvision, het bedrijf dat de ritten voor NS organiseert. Zo kon het voorkomen dat ik de NS Zonetaxi zocht, de juiste taxi aansprak, maar toch in eerste instantie te horen kreeg dat hij niet de taxi was die ik zocht. In combinatie met het feit dat de taxi naar de achterzijde van het Centraal Station van Rotterdam was gekomen, terwijl de voorzijde het afgesproken plaats is, duurde het een klein kwartier voordat ik uiteindelijk de taxi gevonden had.
Treinvertraging
Al met al best veel incidenten, en dan heb ik de één of twee niet handsfree bellende taxichauffeurs nog niet genoemd. Gelukkig gaat het vaak ook wel goed, maar naar ons oordeel gaat het nu te vaak fout. Dat kost klanten. Zo vertelde Jan Mekkes eerder aan Treinreiziger.nl dat zijn eerste ervaring ook direct de laatste was. Hij had telefonisch doorgegeven dat zijn trein vertraging had. Dat zou geen probleem zijn, de taxi zou wachten. Niet dus, en de centrale was vervolgens onbereikbaar. Mekkes besloot na een half uur wachten een gewone, dus duurdere, taxi te nemen. Desondanks werd ook de NS Zonetaxi wel gefactureerd. Mekkes liet destijds (2014) weten dat op zijn schriftelijke klachten niet gereageerd werd.
Andere signalen
We mogen hopen dat NS inmiddels beter omgaat met situaties als die van Mekkes. Maar de signalen die we daar van lezers over krijgen zijn niet bemoedigend. Zo stelt een lezer in een reactie op een eerder artikel dat ongeveer 20% van zijn ritjes überhaupt niet werd uitgevoerd vanwege allerlei smoesjes. Met name rond Rotterdam en Eindhoven zou dit spelen. Of dit echt zo is, of deze lezer overdrijft kan ik niet verifiëren. Laten we hopen dat hij overdrijft, maar het totale beeld is niet bemoedigend.
Werk aan de winkel
Mij is NS Zonetaxi nog niet als klant verloren, maar er moeten niet teveel incidenten meer gebeuren. Wat dat betreft is er voor de Zonetaxi werk aan de winkel.
Ik heb, voor zover ik mij kan herinneren, tweemaal gebruikgemaakt van de Zonetaxi. De laatste keer ging het mis richting station Maastricht. Die rit moest worden uitgevoerd door Taxi Frenske. Ik ontving keurig vlak voor vertrek een sms-bericht. Alleen was dat 6 uur te vroeg. Dat wil zeggen om 3:30 in plaats van 9:30 in de ochtend. Vervolgens heeft de chauffeur zich aan de receptie van het hotel gemeld en heeft de receptionist alles uit de kast getrokken om mij wakker te krijgen. Na de gebroken nacht verscheen de taxi de volgende ochtend niet om 9:30. NS zonetaxi liet mij het probleem van de betaling van de niet genoten rit met taxi Frenske zelf oplossen. Sindsdien besloten geen zonetaxi meer voor mij.
Stond de verkeerde tijd ook in de boekingsbevestiging? Of stond daar wel de gewenste tijd?
Ja, de boeking klopte gewoon. Het taxibedrijf stelde eerst dat ik het tijdstip gewijzigd was en vervolgens zou er sprake zijn geweest van een storing. De reactie per e-mail op de situatie van de Zonetaxi bestond uit 1 regel tekst, zonder aanhef, ondertekening en interpunctie.
Dat is heel slordig.
Waarom kan ik geen zonetaxi meer boeken vanaf Eindhoven?
Ik wil met de zone taxi. Welk telefoon nummer moet ik draaien?? In Groningen
De NS Zonetaxi boek je via internet.
Hier vind je alle informatie. Betalen doe je achteraf via automatische incasso.
Mocht je telefonisch willen boeken, dan kan je bellen naar 0900 – 6798294 (geen extra belkosten).
Al vanaf het begin maak ik gebruik van de zonetaxi. Het probleem is dat de chauffeurs zelf niet weten dat de zonetaxi iets anders is dan de regiotaxi. Ze komen te vroeg of te laat en zijn dan boos als je daar iets van zegt. Of je wordt opgehaald in een busje en zelfs in een rolstoelbus.
Wat mij opvalt is, na talloze problemen met zonetaxi, is dat zij geen enkele verantwoordelijkheid nemen voor falende dienstverlening. Na vier keer tevergeefs wachten op een taxi (terwijl je erop rekent omdat de bussen niet meer rijden) of een haperende website, krijg je excuses van Transvisiom – het bedrijf achter Zonetaxi, maat geen compensatie voor de gemaakte extra kosten.
Mijn zonetaxi kwam 20 minuten te laat (voor een rit van 4 minuten). Hierdoor bijna mijn trein en daardoor vlucht gemist en ik kon pas in Brussel ontbijten.
NS weigert vervolgens de €8,50 terug te betalen.
Hartelijk dank voor de chauffeur die me rond half 2 vandaag (20/4)naar station Dordrecht bracht.
Hij was heel voorkomend en behulpzaam. Zo’n man zoek ik nog als partner.
😉 met vriendelijke groet,
Adriana Vreeswijk.
Heb voor vandaag om 01:30 een ns zone taxi besteld voor station Heerlen omdat mijn zoon te laat in Heerlen station aan kwam voor nog een trein te pakken richting huis. Tot op heden is hij niet opgehaald maar is er wel voor deze taxi rit betaald. Heb ook geen email gehad met welke taxivervoerder hij word opgehaald. Vind dit een zeer slechte service.
Hier hetzelfde verhaal. Afgelopen nacht 10-07-2022, 2 ov taxi’s besteld voor mijn zoons die van Schiphol kwamen. Respectievelijk 1 in Rotterdam en 1 in Amersfoort. Zowel de taxi in Rotterdam om 3.15 uur als de taxi in Amersfoort kwamen niet opdagen. Taxibedrijf in Rotterdam was nog wel zo “netjes” om om 3.12 uur! ( dus 3 minuten voor de boekingstijd) te bellen naar mijn zoon om aan te geven dat de boeking werd geannuleerd door onderbezetting. Mijn zoon die bij station Amersfoort stond heeft 15 minuten na boekingstijd zelf maar eens gebeld waar de taxi bleef. Ook hij kreeg te horen dat zijn rit geannuleerd was. SCHANDALIG! Eindresultaat was dat er betaald is voor 4 taxi ritten en een slapeloze nacht. Doordat mijn jongens door al het gedonder pas tegen de ochtend thuis waren. Dan denk je als moeder alles goed geregeld te hebben bij een betrouwbare taxi aanbieder. Hopelijk kan ik maandag een goede regeling treffen. Maar als ik de reacties hier lees, hoop ik daar niet te veel op.