fbpx

Rover vraagt compensatie voor problemen NS-bussen Meppel

17 mei 2022 20:55

Rover vraagt NS om opheldering over de problemen die zijn ontstaan door een tekort aan NS-bussen tussen Meppel en Groningen. Ook wil Rover compensatie voor reizigers die te maken krijgen met extra lange reistijden door de problemen.

Tot 1,5 uur extra reistijd

Tot en met 22 mei (23 mei 4:00) rijden er geen treinen tussen Meppel en Groningen wegens werkzaamheden aan het spoor. Reizigers zijn afhankelijk van de vervangende NS-bussen. Wegens leveringsproblemen rijden er echter minder bussen dan gepland waardoor er een lange wachttijd kan ontstaan tot zelfs wel 1,5 uur op vrijdag 6 mei.

De reizigersvereniging wijst erop dat NS op donderdag 12 mei reizigers opriep om zelf ander vervoer te regelen, vanwege het tekort aan vervangend vervoer. Rover vindt de problemen met NS-bussen onacceptabel. De vereniging wijst erop dat het gaat om geplande werkzaamheden, niet om een verstoring.

Compensatie

“Wij horen daarom graag hoe deze problemen hebben kunnen ontstaan, waarom de reiziger hier niet tijdig over is geïnformeerd en welke maatregelen NS gaat nemen om de laatste week van de werkzaamheden alsnog te zorgen voor voldoende bussen”, schrijft Rover aan NS.

Ook wil Rover dat reizigers gecompenseerd worden voor deze extra overlast, bijvoorbeeld door geld terug te geven bij vertraging bovenop de extra reistijd: “Wij roepen NS op hierbij maximale coulance te betrachten en gaan ervan uit dat NS ervoor zorg zal dragen dat reizigers gegarandeerd thuis komen mocht er in de komende week onverhoopt opnieuw een tekort optreden.”

43 gedachten aan “Rover vraagt compensatie voor problemen NS-bussen Meppel”

  1. Wim Lubbers schreef:

    Ik heb nog even gekeken op de NS-site. Er wordt nu in ieder geval aanbevolen om via Leeuwrden naar Groningen te reizen. Dat werd 2 weken geleden nog ontraden, terwijl Arriva een prima aansluitende sneltrein daar heeft rijden. Onnavolgbare NS-logica, net als de toelichtende oneliner: ‘Door grote drukte tussen Zwolle en Leeuwarden rijden er kortere (!) treinen dan gebruikelijk’.
    De manager die leiding geeft aan dit project krijgt binnenkort waarschijnlijk een functie elders.

    1. Martin2 schreef:

      @Wim: Het is de vraag of Arriva daar op zit te wachten. Reizigers kunnen dan niet tegen NS tarief hun bestemming bereiken en dat zal een hoop gezeur geven.

      Als NS naar Arriva gaat wijzen als vervangend vervoer dan zullen ze ook afspraken moeten maken lijkt me. Een NS vervoersbewijs is immers ook geldig op de vervangende bus.

      Stampvolle treinen is ook geen goed imago voor Arriva, zelfs niet als het is om iemand anders zijn probleem op te lossen.

      Voor mensen met vrij reizen is de optie via Arriva zeker interessant en zal ook gebruikt zijn.

      In dit land schrikken we niet heel erg van adviezen en dingen die afgeraden worden.

      En NS kan zeggen, we hebben het aangegeven. Als mensen het toch doen is het niet aan ons. :o(

      1. Johan schreef:

        In de hoofdrailnetconcessie staat

        “Artikel 41: Vervangend vervoer bij ontregelingen
        (…)
        4. NS werkt samen met andere vervoerders om met name op grote knooppunten afspraken te maken
        over omreizen per bus, tram, metro of per trein.”

        Dus ja, NS had gewoon afspraken moeten maken met Arriva over omreizen via Leeuwarden, uiteraard gewoon met elk geldig vervoerbewijs voor het traject Meppel-Groningen, dus zonder uit en in te checken in Leeuwarden.

      2. Wim Lubbers schreef:

        inderdaad moeten daar elke keer weer goede afspraken over gemaakt worden. Ik zie dat ook aan de Arriva-trein Roermond-Nijmegen. Die maken ze geen centimeter langer als er tussen Roermond en Den Bosch werkzaamheden zijn (zoals komend weekend).
        Arriva denkt waarschijnlijk ‘zoek het maar uit; kaartje kopen bij NS en wij mogen de kosten maken’.

        1. arno schreef:

          Dat snap ik niet. Je moet dan toch gewoon bij Arriva in- en uitchecken. Zij verdienen hier dan toch gewoon aan??

        2. Johan schreef:

          @arno
          Als NS adviseert om om te reizen met Arriva betekent dat dat het NS-vervoerbewijs geldig is voor die omreis. Zo niet, dan moet je inderdaad een vervoerbewijs kopen voor de route die je aflegt.

        3. Wim Lubbers schreef:

          @Arno.
          Met een OV-chipkaart check je inderdaad gewoon om. Maar wie een NS-abonnement heeft, of zijn vervoersbewijs uit de automaat of via internet koopt, kiest bij verstoringen gewoon de gunstigste route. Dat vechten Arriva en NS maar samen uit, is het begrijpelijke standpunt.

  2. Wilhelm Heerema schreef:

    Goede zaak van Rover. Tevens -overigens niet gemeld op deze site- besteedde Rover vandaag aandacht voor de vertraging en volle treinen bij NS-collega ARRIVA. Het artikel, met twee interessante link’s: https://lc.nl/friesland/Reizigersorganisatie-wil-betere-informatie-van-Arriva-over-gevolgen-personeelstekorten-27701184.html

  3. Wilhelm schreef:

    Klopt de feitelijke informatie op deze site wel? Er staat namelijk: “ot en met 23 mei rijden er geen treinen tussen Meppel en Groningen”. Volgens de NS App is dat onjuist en is de werkelijkheid:
    – tot 23 mei rijden er geen treinen tussen Meppel en Groningen, ofwel
    – tot en met 22 mei rijden er geen treinen tussen Meppel en Groningen.

    1. Anoniem schreef:

      De werkzaamheden bij Onnen duren t/m 19 mei. Vanaf 20 mei rijden er slechts bussen tussen Ass n en Meppel maar treinen tussen Groningen en Ass n.

    2. Hildebrand (Treinreiziger.nl) schreef:

      Ik heb het iets aangepast, het is inderdaad tot en met 23 mei 4 uur dus praktisch tot 22 mei einde dienstregeling.

  4. Matthias schreef:

    Er is in de besloten als in het openbaar vervoer een groot te kort aan busschauffeurs. Bij het busbedrijf waar ik werk staan op dit moment erg veel touringcars stil omdat er gewoon geen chauffeurs voor zijn. Ik snap dat de busbedrijf waar ns zaken mee doet in de regio wel bussen heeft maar geen mensen.
    https://fso.stichtingfso.nl/nr_upload/standaard/1721_drukversie_stichting_fso_krant_uitgave_1_-_2022_website.pdf

    Mocht je zelf je steentje willen bijdragen aan het oplossen van dit probleem en heb je geen rijbewijs? Neem gerust contact op met een busbedrijf bij u in de buurt, zij kunnen en willen u wel helpen met het rijbewijs.

    1. Stokbosveen schreef:

      Probleem is dat een toenemend aantal busbedrijven niet willen rijden voor NS. Reden? NS betaalt structureel te weinig voor deze vorm van vervoer. En dit in combinatie met hoge brandstofprijzen en tekorten aan chauffeurs.

      1. Anoniem schreef:

        Deze ondernemers hebben zelf een contract afgesloten tegen een afgesproken prijs maar willen nu de brandstofprijzen zijn gestegen onder dat contract uit.

        1. Annemiek schreef:

          De busbedrijven willen niet onder het contract uit. De aangeboden raamcontracten verplichten ze gewoon nergens toe. Als ze wel bereid zijn te rijden, doen ze dat tegen de prijs die in het contract vermeld staat. Als ze tegen die prijs niet willen rijden, rijden ze gewoon niet.

        2. Johan schreef:

          @Annemiek

          Als dat zo is heeft NS zich wel op een domme manier in de hoek geschilderd door geen leveringsverplichting in dat raamcontract op te nemen.

          Ironisch genoeg houdt dat busbedrijf er zo dezelfde filosofie op na als NS zelf: We vervoeren als we er zin in hebben. Zo niet, dan doen we alsof je nooit op vervoer gerekend had: Je hoeft niet te betalen, maar we vergoeden ook geen gevolgschade.

        3. Annemiek schreef:

          @Johan. Een raamovereenkomst met leververplichting zie ik zelden voorbij komen.

          NS heeft de opdracht gegund aan onder andere Transvision. Dat bedrijf heeft daarop ingeschreven en heeft een leververplichting aan NS. Transvision rijdt zelf niet, maar is (raam-)overeenkomsten aangegaan met busbedrijven. Die busbedrijven zien het vrijwel allemaal niet zitten om te gaan rijden.

          Bij de huidige opdracht lijkt NS zelf de vergoeding inmiddels verhoogd te hebben, maar het budget niet. Dat betekent dat er de gehele dag minder bussen worden ingezet dan begroot, maar dat voor de ritten wel een hogere prijs wordt betaald. In de avonduren na 19:00 wordt 25% tot 50% van de bussen ingezet. Wie in de avond vanuit Beilen/Hoogeveen in de richting van Assen of Meppel wil reizen, kan rekenen op eens per uur of eens per anderhalf uur een bus.

          Overigens is het niet de eerste keer dat de busdienst tussen Groningen en Zwolle zo ongelooflijk beroerd wordt uitgevoerd. De twee keer tijdens de coronaperiode waren eigenlijk net zo slecht doordacht, maar toen viel het minder op omdat er geen reizigers waren. Ik heb daarom destijds mijn abonnementen bij NS opgezegd. Niet dat NS dat lijkt te deren overigens.

    2. Baardstaart schreef:

      Kan om medische redenen niet rijden. Ik denk dat de enige oplossing voor dit probleem een volledig zelfrijdende auto is, waar je alleen een adres invoert en je naar de plek van bestemming brengt.

      De Chinese Huawai is het verst met deze technologie en bevindt zich al in fase 4 van autonoom rijden. Fase 5 betekent dat een auto volledig autonoom kan rijden.

  5. Brabo schreef:

    Het belangrijkste probleem is de onzinnige beslissing van ProRail om een traject van 70 kilometer plat te leggen door tegelijk in Onnen en Hoogeveen te werken.

    1. Johan schreef:

      Dat is juist wel zinnig. Als die werkzaamheden niet tegelijkertijd worden uitgevoerd moet het traject in totaal méér dagen buiten dienst genomen worden en moet je dus nog vaker omreizen of met de bus. Bedenk dat de extra reistijd bij snelbusvervoer voornamelijk zit in het overstappen en de rit tussen het station en de snelweg. De extra reistijd hangt dus nauwelijks af van de afstand die de bus over de snelweg moet rijden. En voor omreizen per trein via Leeuwarden geldt natuurlijk ook dat die niet afhangt van of een deel of het hele traject Meppel-Groningen eruit ligt.

      Als het gaat om de beperkte buscapaciteit, kunnen ze er beter voor zorgen dat er minder werkzaamheden tegelijkertijd op *verschillende* trajecten plaatsvinden.

      1. Annemiek schreef:

        De extra reistijd bij de snelbussen tussen Groningen en Meppel, zat (vanaf vandaag is de situatie weer anders) vooral in de extra stops te Haren en Assen. In Assen stond de snelbus bovendien 5 tot 10 minuten stil, waarna de rit in de richting van Meppel juist weer niet volgens de tijd in de dienstregeling kon worden uitgevoerd. Zodoende duurde de rit in de praktijk ruim meer dan de 80 minuten die in de reisplanner vermeld staat.

        Het gros van de reizigers legt het hele traject van Zwolle naar Groningen af. Zij zijn er dus bij gebaat bij een zo snel mogelijke rit tussen beide plaatsen. Van Groningen (en de andere kant op) had er dus een snelbus moeten rijden naar het dichtstbijzijnde NS-station waar reizigers in dezelfde richting kunnen reizen. En dat is Heerenveen. Een bus kan een retourtje Heerenveen-Groningen met gemak binnen twee uur doen. Terwijl voor een retourtje op de ommelandse rit Meppel-Groningen je een ‘snelbus’ 3,5 uur kwijt bent. Los daarvan had er een stopbus kunnen rijden tussen Groningen en Meppel.

        1. Johan schreef:

          Met een snelbus Groningen-Heerenveen plus een treinrit Heerenveen-Meppel zou je samen een paar minuten langer onderweg zijn dan met een echte snelbus Groningen-Meppel, overstaptijd uiteraard niet meegerekend. Daar zouden de meeste reizigers dus qua reistijd niets mee opschieten.

        2. Annemiek schreef:

          De rit van Groningen naar Heerenveen kan met gemak binnen 50 minuten. De Qliner op de route doet er 53 minuten inclusief stops over en rijden dan echt op hun dooie gemak. De intercity van Heerenveen naar Meppel doet 23 minuten over de rit. Kom ik op 73-76 minuten exclusief wachttijd. Dat is sneller dan de 82 minuten voor de rit met de snelbus van Groningen naar Meppel. Het probleem bij deze werkzaamheden is het beperkte aantal bussen (of eigenlijk chauffeurs). In de huidige situatie kan een snelbus ongeveer 4 retourritten per dag maken. Was voor de rit van Groningen naar Heerenveen gekozen, dan konden er 8 retourritten op een dag.

          Het probleem met het deel van de rit met de snelbus tussen Assen en Meppel was overigens dat de reistijd in de praktijk niet haalbaar was voor chauffeurs die netjes reden.

    2. bert sitters schreef:

      Als de werkzaamheden nodig zijn, dan zijn ze nodig.

      1. Annemiek schreef:

        Als er werkzaamheden gepland worden, dan moeten ze worden uitgevoerd. En dat is hier nou juist het probleem. Een groot deel van de werkzaamheden waarvoor het traject gestremd is, wordt helemaal niet uitgevoerd. Voor de werkzaamheden die in Hoogeveen moeten worden uitgevoerd, ten behoeve van de snellere bocht, was Prorail nog niet ver genoeg gevorderd. In Hoogeveen wordt dus alleen wat stationsmeubilair vervangen.

        De werkzaamheden met betrekking tot de wissels die bij Onnen worden vervangen door hogesnelheidswissels, hadden ook in een (lang) weekend gepland kunnen worden.

  6. B schreef:

    Goed dat hier aandacht aan wordt besteed alleen wel gek dat bepaalde informatie in de berichtgeving niet klopt. Die fout lijkt in het persbericht te zitten, want de onjuistheden keren bij verschillende media terug.
    Zo reden er op 6 mei nog gewoon treinen op het hele traject, ik maakte zelf gebruik van een van de laatste treinen die avond en was de busproblematiek met die wachttijden volgens mij aan de orde op zaterdag 7 mei, toen de geplande werkzaamheden tussen Meppel en toen nog Assen samenvielen met ingelaste herstelwerkzaamheden tussen Meppel en Zwolle. Verder kan er nog zo’n chaos zijn rondom het busvervoer, maar vervolgens stug met icm-drietjes blijven rijden tussen Zwolle en Leeuwarden, zelfs op veel ritten in de spits wetende dat dit zeker een omreisroute wordt als het busvervoer niet op orde is, terwijl in Zwolle steeds wordt afgetrapt en bijgeplaatst, is echt bizar. Helemaal als je nagaat dat er materieel beschikbaar zou moeten zijn omdat er niks nodig is voor de verbinding Meppel-Groningen. Natuurlijk, als Arriva geen capaciteit heeft om alle reizigers die omreizen mee te nemen tussen Leeuwarden en Groningen los je dan niet alles op, maar het zorgt er in ieder geval wel voor dat reizigers op de lijn Meppel-Leeuwarden iets meer comfort ervaren.

  7. Baardstaart schreef:

    Het zou ergens goed zijn dat er regels komen voor geld terug bij vertraging, indien de maatregelen van gepland onderhoud veel meer tijd kosten dan aangekondigd. Als een spoorwegwerkzaamheid als +60 minuten is aangekondigd, maar je bent langer dan 90 minuten onderweg krijg je geld terug bij vertraging. De vertragingsteller begint dan in deze situaties te lopen vanaf 60 minuten.

    1. Johan schreef:

      De geldende regel is zelfs gunstiger:

      “Voorwaarden Geld Terug Bij Vertraging voor reizen bij NS
      (…)
      1. Onder vertraging in de zin van de regeling “Geld Terug Bij Vertraging” wordt verstaan een door de Railverkeersleiding (ProRail) vastgestelde en geregistreerde afwijking van de dienstregeling waarbij de NS-trein, waarin u zich bevindt of de NS-trein(en) die u neemt op basis van de vooraf bepaalde Optimale reisroute naar het bestemmingsstation, en daar ten minste 30 minuten later arriveert dan in de Jaardienstregeling staat vermeld. Onder een vertraging wordt niet verstaan een afwijking van de Jaardienstregeling (bijvoorbeeld ten gevolge van werkzaamheden of een stremming) die minimaal één dag voorafgaand aan de reisdag door NS is aangekondigd.”

      De uitzonderingsclausule voor geplande werkzaamheden geldt dus alléén als die specifieke afwijking van de jaardienstregeling minimaal een dag van tevoren is aangekondigd. Als een half uur extra reistijd is aangekondigd, maar je bent een uur langer onderweg dan wanneer er geen werkzaamheden zouden zijn, dan betreft het een andere afwijking van de jaardienstregeling, een afwijking die niet op tijd is aangekondigd. De uitzonderingsclausule is dan niet van toepassing, dus geldt gewoon de hoofdregel. Je hebt dan recht op geld terug voor een uur extra reistijd ten opzichte van de jaardienstregeling. (Maar je recht hálen is waarschijnlijk niet eenvoudig.)

  8. R schreef:

    Ik zat een keer 3,5 uur vast in een trein en kreeg maar 3 euro vergoeding….. zat vast tussen breda/Tilburg en Rotterdam.
    Wat een vergoeding..

    1. Annemiek schreef:

      Wie gebruik maakt van de regeling ‘Geld terug bij vertraging’, krijgt inderdaad maximaal de kosten van het ticket vergoed. Wat had je dan verwacht?

    2. bert sitters schreef:

      @mijnheer of mevrouw R.
      Hoeveel had u betaald voor uw kaartje

  9. Peter van den Berghe schreef:

    Lees in het nieuws dat de NS met één busbedrijf afspraken maakt voor vervangend busvervoer. Dat bedrijf kan niet leveren. Dat is wettelijk een wanprestatie en dan kan men elk bedrijf inschakelen dat men wil. Men hoeft voor de goede vrede de vaste relaties niet altijd de hand boven het hoofd te houden.

    1. Jaap schreef:

      Dat klinkt vreemder dan het is maar dat komt omdat er 1 partij is die zelf dan weer andere in huurt. Het is feitelijk 1 werkverdeler voor meerdere partijen.

  10. Annemiek schreef:

    Hier een kleine update hoe het de afgelopen dagen laat op de avond is afgelopen voor de reizigers richting Groningen, om te illustreren hoe schrijnend de situatie is. Vriendelijk verzoek aan Hildebrand om onderstaande te laten bevestigen door een persvoorlichter van NS:

    – maandag 16 mei: er rijden vanaf ongeveer 21:00 geen stopbussen meer vanaf Meppel richting Assen. Enkele personeelsleden van NS besluiten reizigers (die soms al meer dan 3 uur wachten) met hun eigen auto op te halen van het station in Beilen. Deze worden eerst naar Assen en vervolgens Groningen gebracht.

    – dinsdag 17 mei: er rijden later op de avond geen snelbussen meer tussen Meppel en Groningen. Stopbussen rijden wel ongeveer volgens planning tussen Meppel en Assen. Er rijden geen bussen voor NS tussen Assen en Groningen. Veel reizigers worden doorverwezen naar Qbuzz 50 naar Groningen. Aan het eind van de avond is dat geen alternatief meer. Er worden enkele taxibusjes ingezet. Aan reizigers wordt geadviseerd straattaxi’s te gebruiken en de kosten later te verhalen via de klantenservice van NS. Dan nog blijven er mensen achter. De politie grijpt in en zet zelf enkele auto’s in om mensen thuis te brengen.

    – woensdag 18 mei: verloopt ongeveer hetzelfde als op de dinsdag. Er is 1 persoon namens NS (traffic support) aanwezig. Deze blijft tot ongeveer 01:30 proberen taxi’s te regelen voor de reizigers die gestrand zijn. De laatste taxichauffeurs vertrekken dan met volle auto’s richting Groningen en beloven terug te keren voor de overgebleven reizigers.

    – donderdag 19 mei: al eerder op de avond rijden er geen bussen meer tussen Assen en Groningen. Na 19:00 is er slechts eentje vertrokken. Reizigers worden verwezen naar de bussen van Qbuzz. Misschien rijdt er een NS-bus om 23:35. Anders dan eerdere avonden, worden reizigers naar Groningen al voor Zwolle met klem verzocht via Leeuwarden te reizen.

    1. Annemiek schreef:

      En om eens te illustreren hoe ‘groot’ dat probleem met dat tekort aan chauffeurs nou echt is, hierbij het volgende voorbeeld:

      Jumbo viert op 15 juni een feest in het Philipsstadion in Eindhoven. Per filiaal worden er 45 toegangskaarten weggegeven aan medewerkers. Waarom 45? Omdat dat aantal ongeveer in een normale touringcar past. Filialen kunnen zelf bussen regelen, maar Jumbo heeft zelf een afspraak gemaakt met Kupers Touringcars. Zij verwachten op die dag 150 tot 200 bussen in te zetten. Geen enkel probleem!

      1. Bert Sitters schreef:

        Wellicht moet NS Jumbo inschakelen voor het goed regelen van vervangend busvervoer.

        1. bert sitters schreef:

          Of Flixbus. Dat bedrijf laat bussen rijden van tal van busondernemingen.

    2. Johan schreef:

      Aan deze slapstick ontbreekt alleen nog dat NS reizigers als s e r v i c e zou verwijzen naar een OV-fiets om op de plaats van bestemming te komen, waarvan je de kosten dan achteraf uit c o u l a n c e kunt terugvragen. 😫

      1. Annemiek schreef:

        De OV-fiets was serieus een betere optie geweest dan hetgeen NS op vrijdagochtend heeft gepresteerd tussen Assen en Beilen. Als enige station zou Beilen die dag worden aangedaan met taxibusjes. Die zouden om de 20 minuten rijden. Voor de middag is er in totaal 1 taxibusje (met 8 plekken) van Assen naar Beilen gereden. Andere reizigers werd steeds voorgehouden dat er zo een busje aan zou komen, tot dan de vertrektijd van Qbuzz 22 naderde, waarna steeds werd geadviseerd die te nemen, omdat er niet zou kunnen worden geadviseerd dat er eentje zou komen.

        In de ochtend leken de mensen van traffic support het werk neer te leggen in Assen. Ze wilden pas weer aan het werk nadat NS zelf mensen regelde die de discussies met alle boze reizigers aangingen. Dit deden ze op een zodanig domme, lompe en ondoordachte wijze dat het nog meer kwaad bloed zette.

        1. bert sitters schreef:

          Even een wild idee: kan NS geen e-bikes aanbieden als er een stemming is tussen Assen en Groningen. Bijvoorbeeld in samenwerking met een fabrikant, die hiermee promotie kan maken. Uitgeven in Assen en inleveren in Groningen. Wettelijke legitimatie tonen en scannen met je chipkaart, waarmee de gebruiker een contract aangaat en zich verantwoordelijk stelt voor mogelijke schade.

        2. Annemiek schreef:

          @bert sitters. Dat lijkt me toch niet de bedoeling. Het ging hier bijvoorbeeld om jongeren die naar school moesten. Jongeren in hun eindexamenweken, die iedere examendag stress hadden door het gekloot van NS. Het ging ook om mensen die vrijwel dagelijks uren te laat op hun werk verschenen, omdat NS volstrekt incapabel bleek bij het organiseren van busvervoer. En die na de werkdag laat op de avond uren moesten wachten op bussen die wel beloofd werden, maar niet kwamen.

          Het is jammer dat de ernst van dit falen niet helemaal lijkt door te dringen tot NS en de regering. Het is immers letterlijk een moreel faillissement als je als openbaar vervoerder beleid maakt waarin klanten zelf maar hun vervoer moeten regelen. En laten we niet vergeten dat NS naar iedereen wees om de schuld van de chaos af te schuiven.

          Overigens hoor ik van veel mensen die terechte claims hebben ingediend, voor de vertragingen bovenop hetgeen aangekondigd werd in de reisplanner, dat die claims standaard worden afgewezen. Mensen die niet als gepland om 18:00 thuiskwamen, maar om 23:30, omdat er geen enkele NS-bus reed. Mensen die dagelijks te maken hadden met de rotzooi die NS ervan gemaakt had. NS kan eenvoudig nagaan om welke schrijnende gevallen het gaat, maar heeft geen enkele moeite gedaan die mensen zelf te bereiken en excuses aan te bieden. In plaats daarvan worden de claims koeltjes afgewezen. Het is meer dan walgelijk!

    3. Ook een Noorderling schreef:

      Al dat geklaag leidt toch nergens toe? Voor dat volk van NS & “I&W” is het gewoon een Ver Van Mijn Bed Show? 😡

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.