SBB presenteert mooie cijfers en internationale ambitie

De Zwitserse nationale spoorwegmaatschappij SBB verhoogt de ambities voor internationaal treinvervoer en wil een directe trein rijden tussen Zwitserland en Londen, maar verwacht die verbinding niet voor 2030 te realiseren. Dat meldde de maatschappij deze week bij de presentatie van de jaarcijfers, die reden tot juichen gaven voor wat het reizigersvervoer betreft.

Het was de week van de jaarcijfers deze week. De NS presenteerde woensdag in Utrecht een achtergebleven reizigersgroei, rode cijfers en lagere stiptheid. Hoe anders is het in treinwalhalla Zwitserland. Nog nooit vervoerde de SBB zoveel passagiers als vorig jaar. Dagelijks reizen 1,39 miljoen passagiers met de Zwitsere treinen, die afgelopen jaar ook nog eens het eigen stiptheidsrecord verbraken en winstgevend rondreden.

De NS spreekt in het jaarverslag over ’structureel lagere reizigersaantallen’. Op werkdagen worden er een miljoen treinreizen gemaakt met de NS. Ter vergelijking, in Zwitsersland wonen acht miljoen mensen, tegen achttien miljoen in Nederland.

Klanten en werknemers tevreden

Nog meer reden tot vreugde bij de Zwitsers, ook de klanttevredenheid steeg van 78,9 punten in 2023 naar 79,2 in 2024. Ook de tevredenheid van de ongeveer 35.500 personeelsleden van de SBB ging omhoog van 79 naar 80.

Internationale expansie met hogesnelheidstreinen

Net als NS International zag ook de SBB een grote groei van internationale treinreizigers. De Zwitsers melden hard te werken aan een uitbreiding van de internationale verbindingen. De SBB gaat daarvoor meer treinen aanschaffen en overweegt nieuwe hogesnelheidstreinen te gaan gebruiken voor de internationale verbindingen. SBB meldt binnenkort al met aankondigingen te komen over de aanbesteding van de treinen.

De Zwitsers hebben een studie laten uitvoeren naar een directe trein naar Londen. De resultaten van het onderzoek wijzen uit dat het kan maar dat het een ’uitdagende onderneming’ is. SBB stelt dat het de verbinding graag wil aanbieden en daarom het project in gang zet. Voor 2030 zal de verbinding zeker nog niet mogelijk zijn.

Winst moet flink omhoog

In het passagiersvervoer zijn de Zwitsers winstgevend, maar de winsten van het passagiersvervoer worden gedrukt door verliezen met het goederenvervoer en een hoge schuldenlast noopt ook tot bezuinigen. De winst van SBB was 275 miljoen Zwitserse frank. De maatschappij maakte bekend dat die winst omhoog moet naar 500 miljoen om tegemoet te komen aan de groeiende vraag die noopt tot investeringen in onder meer nieuwe treinen.

(c) Treinreiziger.nl / Mark Koghee

This post was last modified on 8 maart 2025 12:17

Share

Recent Posts

TEE-trein maandag op transport naar Leek

De historische TEE-trein van de nieuwe Stichting Trans Europ Express gaat maandag op transport van…

3 uur terug

Update 11.30 uur NS-staking in noorden en zuiden – intercity’s buiten stakingsgebied vallen uit

Er vallen vrijdag ook NS-treinen uit in gebieden waar niet gestaakt wordt. In het noorden…

3 uur terug

NMBS, SBB en MÁV-START bedienen fietsers ‘t best – fietser in Europa laatste jaren iets beter uit in trein

Spoorwegmaatschappijen NMBS (België), SBB (Zwitserland) en MÁV-START (Hongarije) zijn de drie meest fietsvriendelijke spoorbedrijven van…

24 uur terug

European Sleeper begint als eerste vroeg met verkoop kerstperiode

European Sleeper opent nu al de kaartverkoop voor de kerstperiode. De vroege start is opvallend…

1 dag terug

Vijf redenen om niet te staken en toch te winnen

Dit is een maandelijkse column van Karolien van Wijk, eerder schreef ze voor onder andere…

1 dag terug

Staking op vrijdag: geen NS-treinen in noorden en zuiden – NS rijdt wel in rest van het land

NS-personeel staakt vrijdag in het noorden en zuiden van het land. De NS meldt dat…

2 dagen terug