SNCF en Alstom presenteren motorrijtuig nieuwe TGV

Met veel trots hebben de Franse Spoorwegen (SNCF) samen met treinbouwer Alstom het nieuwe motorrijtuig van de toekomstige TGV M gepresenteerd. Deze vierde generatie TGV-treinen moeten gaan rijden vanaf 2024 en zijn geschikt voor snelheden tot 360 kilometer per uur.

OUIGO

De nieuwe treinen gaan straks rijden onder de noemer OUIGO, het budgetmerk van de SNCF. De treinen bieden tot 20 procent meer zitplaatsen: geen 600 maar 740 per treinstel, dat is op basis van acht rijtuigen. Maar de TGV M zal ook beschikbaar zijn met zeven of negen rijtuigen.

SNCF heeft in 2018 totaal honderd van deze nieuwe treinen besteld. In 2031 moeten alle treinstellen geleverd zijn. De redactie van Treinreiziger.nl verwacht dat de treinen niet alleen als OUIGO-trein zullen worden ingezet. De treinstellen kunnen eenvoudig aangepast worden zodat ze ook in Duitsland, Zwitserland en Spanje kunnen worden ingezet. Ook de Benelux wordt genoemd.

Foto: SNCF / Alstom Eric_Pothier

Zuiniger

Omdat TGV M lichter en energiezuiniger is dan de bestaande TGV’s, zijn de nieuwe treinen milieuvriendelijker. Ook stelt de fabrikant dat de CO2-uitstoot dankzij het ontwerp met 32 procent verminderd zal worden. De exploitatiekosten zullen bovendien lager zijn, doordat de treinen volgens Alstom 20 procent minder energie verbruiken en de onderhoudskosten tot 30 procent zullen dalen.

Op dit moment is alleen het motorrijtuig van de nieuwe trein onthuld. Op een volledig nieuwe trein is het nog even wachten.

This post was last modified on 27 mei 2021 16:12

Share

Recent Posts

Snel, sneller, snelst – de ontwikkeling van treinreistijden in Europa

De Europese Commissie heeft onlangs een actieplan gepresenteerd waarmee de commissie de reistijden per internationale…

4 uur terug

Nieuwe OV-pas is nu beschikbaar – eind 2027 definitief einde van OV-chipkaart

De nieuwe OV-pas is sinds deze week beschikbaar. Mensen kunnen de opvolger van de OV-chipkaart…

23 uur terug

Europa wil met nieuwe plannen voor capaciteitsverdeling internationaal treinverkeer verbeteren

Nieuwe regels, betere afstemming en een nieuwe overkoepelende organisatie van spoorbeheerders moeten het internationale treinverkeer…

1 dag terug

Dienstregeling 2026 – de belangrijkste wijzigingen nationaal en regionaal

Op 14 december gaat de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2026 van start. Er gaan…

1 dag terug

Na het weekend treft staking weer Belgische spoor en rest van ov

Het Belgische treinverkeer en rest van het openbaar vervoer wacht flinke hinder door een driedaagse…

1 dag terug

Geen treinverkeer Schiphol – Leiden in nacht donderdag op vrijdag – hele week al onbekende spoorstoring

Het treinverkeer tussen Schiphol en Leiden blijft hinder houden van een storing bij Schiphol. In…

2 dagen terug