Spoor Zutphen – Hengelo zes dagen gestremd
24 okt 2025 10:35
Het treinverkeer tussen Zutphen en Hengelo ligt komende week zes dagen lang stil. ProRail laat werk uitvoeren. Vervoerder Arriva zet bussen in.
De stremming op het traject Zutphen – Hengelo begint dinsdag 28 oktober en duurt tot en met zondag 2 november. ProRail is al het hele jaar bezig met het vernieuwen van het spoor rond Hengelo. Daarvoor is het traject tussen Hengelo en Enschede eerder dit jaar al vier keer gestremd geweest. Ook Zutphen – Hengelo is in het voorjaar al eens een week lang gestremd geweest voor vernieuwingswerk.
Stopbussen ingezet
Arriva, dat de treinen hier rijdt onder de merknaam Blauwnet, rijdt van dinsdag tot en met zondag stopbussen langs de route Zutphen – Hengelo. Reizigers die de treinvervangende bus willen gebruiken, hebben een geldig vervoerbewijs nodig, zoals een OV-chipkaart of betaalpas. Inchecken kan op het station van vertrek en uitchecken op het station van aankomst. Het is niet mogelijk om fietsen mee te nemen in de bus.
Volgens Prorail wordt het seinennetwerk op deze lijn vernieuwd. Gezien dat over enkele jaren deze lijn waarschijnlijk ge-electrificeerd wordt zal dit ook niet de laatste werkzaamheid op deze lijn zijn.
Reizigers op Hengelo Gezondheidspark moeten naar de bushalte (lijn 14/810) bij het ziekenhuis toe. Is niet ver lopen, maar ook niet direct te zien van het station voor incidentele reizigers.
De voorwaarden voor busvervoer is zoals het altijd geweest is en ik lees hier helemaal niets nieuws. Op de Arriva site staan de tijden waar de treinvervangende bussen vertrekken.
https://www.arriva.nl/plan-je-reis/storingen-werkzaamheden/?regio=Gelderland&filter=trein En selecteer Zutphen – Hengelo RS24.
Maar de werken zijn hier nog niet klaar, want er komt nog elektrificatie op dit dieseltraject, hopelijk met verlenging naar Apeldoorn! Heb je straks twee routes om van Apeldoorn naar Hengelo te gaan en retour. Of via Deventer- Almelo of via Zutphen Lochem, zal ook handig zijn voor omgeleide elektrische treinen bij werken aan een van deze genoemde verbindingen.
Ook zonder elektrificatie van het traject Zutphen – Hengelo ontstaat er een omleidingsroute tussen Amsterdam en Hengelo via Utrecht en Arnhem. Eind jaren tachtig waren er plannen (BB21) om de intercity treinen vanuit de Randstad naar Hengelo (en Enschede) via Utrecht, Arnhem en Zutphen te laten rijden. Als omleidingsroute is de Interregio van Schiphol naar Berlijn via deze route omgeleid (in Nederland getrokken door een voormalige DR diesellocomotief) toen er omvangrijke werkzaamheden waren rond Amersfoort.
Maar wanneer? Want het laatste wat ik daar van gelezen is betrof uitstel naar “2030-2032”. Omleiden… tja; het blijft enkel spoor, dus zoveel ruimte is er niet.