Spoor Zutphen – Hengelo dicht voor inzet rijdende fabriek
03 apr 2025 17:52
Het spoor tussen Zutphen en Hengelo is van zaterdag 12 april tot en met maandag 21 april gestremd wegens werkzaamheden. Aannemer Swietelsky Rail Benelux gaat met de immense werktrein van het bedrijf spoor vervangen. Vervoerder Arriva zet bussen in.
De vervangende bussen rijden als stopbus tussen de stations Zuthpen, Lochem, Goor, Delden, Hengelo Gezondheidspark en Hengelo.
Ook werk aan overweg en viaduct in Delden
Swietelsky zet de spoorvernieuwingstrein in voor het vervangen van spoorstaven, dwarsliggers en ballast rond station Delden en tussen Lochem en Markelo. ProRail meldt dat er naast het vervangen van spoor ook andere werkzaamheden zijn gepland. In Delden wordt er gewerkt aan een overweg en een spoorviaduct.
Werktrein nu in Amsterdam
De opvallende 600 meter lange gele trein van Swietelsky is momenteel aan het werk tussen station Amsterdam Science Park en station Diemen. De trein is een rijdende fabriek die, terwijl hij stapvoets rijdt, met twintig vakmensen aan boord het spoor vervangt. In 2011 werd de Oostenrijkse trein voor het eerst ingezet in Nederland bij het vervangen van spoor in Bodegraven.
Op 7 april moet de trein klaar zijn in Amsterdam.
(c) Treinreiziger.nl
Wordt deze werktrein niet in de nabije toekomst ook ingezet voor de opwaardering van de Maaslijn? Daar mogen ze ook wel een keer aan beginnen.
Deze machine is vooral geschikt voor het snel 1 op 1 vervangen van bielzen en rails. Bij de Maaslijn moet veel meer gebeuren dus het is de vraag of deze machine daar wel het handigste voor is
Voor nieuwbouw is er een kortere machine-trein
En Deventer Olst. Het grindbed ligt er nog, de portalen zijn al op breedte en de kunstwerken zijn allemaal tweesporig.
Daar zijn een hele berg vergunningen voor nodig. En omwonenden verzetten zich daar met hand en tand tegen omdat ze bang zijn dat er dan meer treinen gaan rijden.
Die bezwaren zullen geen effect hebben. Alles is er al dus veel vergunningen zijn er niet nodig, de treinen rijden ook al. Om de bewoners tegemoet te komen sluiten we de stations bij ehn, zo komen ze zelf niet in de verleiding met de trein te gaan, idem natuurlijk voor verkeerswegen. Alles autoluw daar en auto’s inlveren zodat ze ook niet elders bij anderen kunnen rijden. Vliegvakanties zijn ook sofort verboten.
Wat een imposante machine!
Geen Nederlander bij betrokken behalve om de rekening te betalen. Men zit hier liever drei dagen op kantoor.
Al dit speciale spooronderhoudmaterieel als deze machine, verdichters/schudders en de meettreinen komt uit Italië. Waar volgens ze volgens velen hier zogenaamd niets kunnen. Werktuigbouw is in Italië veel verder ontwikkeld dan hier. Zij bouwen nog vliegtuigen als F35, heli’s, auto’s enz. Ook het hele gasnet wordt met Italiaanse compressors onder druk gehouden.
Niet iedereen hoeft het wiel apart uit te vinden als we van elkaars kennis en kunde gebruik kunnen maken. Dus wat we hier niet kunnen bedenken of maken doen ze het elders wel en omgekeerd en zo heeft ieder land zijn eigen vaardigheden die ze weer met anderen kunnen delen. Nederland de Deltawerken en Italië naast de spaghetti de technische innovaties op het gebied van Rail, lucht en scheepvaart.
Wat Swietelsky doet is zeer indrukwekkend en mooi om te zien zag ik in Pinkpop city…
Italië heeft met horten en stoten ook zelf de vloedbescherming Moses van Venetië ontworpen en gebouwd. Hij werkt goed. De toren van Pisa hebben ze ook zelf gestopt in het omvallen.
Het is een goed gebruikte spoorlijn en terecht dat deze lijn nu een goede onderhoudsbeurt krijgt. Sinds Arriva rijdt rijden er ook redelijk veel gekoppelde Lint-tjes als GTW-3 treinstellen. Waarom zelf handmatig dit werk doen, waar het spoor veel langer buiten gebruik is als een buitenlands bedrijf hiervoor een mooie machine heeft, die het snel kan doen. En laat Nederland maar doen waar men hier goed in is en dat is waterwerken, waar ze over heel de wereld naar ons vragen. En onze landbouwproducten gaan ook heel de wereld over.
Waar leveren wij waterwerken? De mensen studeren hier en gaan lekker gratis naar huis met onze kennis, voorzover het raketwetenschap is. Wees maar blij dat Nederland uitgewoond wordt voor het veevoer van het buitenland.
Is er ook al bekend wanneer de trein op welke plek zal zijn? Wil dit imposante ding graag zien en op de foto krijgen!
Toch een hele klus als ze een spoorlijn 10 dagen dichtgooien. Het is wel het spoor met een station dichtbij mij huis. Gelukkig heb hier altijd nog de RRReisbussen 14/810 en 53, Arriva treinbus en benenwagen lijn 1 richting Hengelo Centraal. Ze zijn bij ons al bezig bij een overweg op de Geerdinksweg, waar nu geen fietsers over mogen.
Verder zal ook dit traject over een paar jaar geelectrificeerd worden en hebben ze de sporen etc al klaar en dan gaat er andere treinen over dit traject rijden dan alleen lightrail, zoals Lint41-jes en GTW’tjes van Groningen en Gelderland.
Wat een indrukwekkende machine zeg. Dus in een slag wordt dus oude spoor en ballast weggehaald en nieuwe spoor en ballast neergelegd. Uiteraard verplaatst deze machine niet erg snel, maar als je kijkt hoeveel rails dit apparaat in korte tijd vervangt is het apparaat behoorlijk snel en kan daar geen andere machine tegen aan.
Ga maar gauw foto en video opnamen maken van deze machine en zet hem op Youtube, leuk om er over een tijdje op terug te kijken, nu nog zonder en later met bovenleiding !
Kijk van deze machine vergelijkbare beelden op YouTube bij de spoorverdubbeling in Landgraaf, daar neem ik mijn pet voor af !