fbpx

Spoorboekloos rijden Amsterdam – Eindhoven nog ver weg

NS en ProRail hebben al jaren de ambitie om op de belangrijkste trajecten metroachtige frequenties aan te bieden. Keer op keer blijken die ambities te hoog gegrepen. De plannen voor spoorboekloos rijden op de corridor Amsterdam – Eindhoven zijn inmiddels uitgesteld van 2012 naar 2020. Dat bevestigen ProRail en NS tegenover treinreiziger.nl en dagblad Sp!ts.

Toenmalig NS president-directeur Aad Veenman was in 2004 al ambitieus. "In pakweg 2007 gaan we in de Randstad vaker rijden, met meer Intercity’s en Sprinters,” beloofde Veenman in het NS klantenblad Spoor. Veenman: "Dat betekent elke paar minuten een trein naar de meest gangbare bestemmingen.” 

Bert Klerk
Veenman bleek duidelijk te enthousiast. Er gingen weliswaar iets meer treinen rijden in 2007 (+3%), maar van iedere paar minuten een trein was geen sprake. In mei 2008 was ook toenmalig ProRail directeur Bert Klerk in een interview met de Volkskrant te enthousiast. Volgens hem zou in 2010 iedere tien minuten een trein kunnen gaan rijden tussen Amsterdam en Eindhoven, en per 2015 ook op andere trajecten.

Programma Hoogfrequent Spoor
Later in 2008 durfde ProRail – samen met NS en de goederenvervoerders (BRG) – in het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS) al niet meer vast te pinnen aan die jaartallen. Maar met dit spoorplan werd het plan spoorboekloos rijden voor het eerst concreet. Bijvoorbeeld over het traject Amsterdam – Utrecht, waar per 2012 of eerder de eerste stappen richting metroachtige frequenties worden beloofd. "Concreet betekent dit: 6 Intercity-treinen per uur tussen Amsterdam Centraal-Utrech-Eindhoven; 6 Sprinters tussen Utrecht Centraal en Geldermalsen en 2 goederenpaden tussen Amsterdam en de Betuweroute", aldus het spoorplan.

Proeven
In 2009 komt de ambitie voor spoorboekloos rijden voor het eerst verder dan woorden: ProRail, NS en de BRG houden een praktijproef. In 2010 volgt een tweede proef. De resultaten van die proeven zijn nu aanleiding om het spoorboekloos rijden op de lijn Amsterdam-Utrecht nog niet in te voeren. "Wij zijn nog niet tevreden met de kwaliteit van het treinproduct dat wij tijdens de tweede proef hebben kunnen leveren" zegt NS woordvoerder Edwin Scherrenburg. Hij vervolgt: "Met de proeven zijn nu wel de eerste stappen gezet. De ambitie is er nu gericht op om voor 2020 spoorboekloos rijden mogelijk te maken."

Logisch
Dat de kwaliteit tijdens de tweede proef nog te wensen overliet, is niet vreemd. "In PHS besefte de spoorsector zich al dat de huidige infrastructuur niet voldeed. Er staat zelfs concreet beschreven welke maatregelen er nodig waren. Die zijn echter niet allemaal genomen en dan is het dus ook logisch dat de kwaliteit tegenviel", zegt redacteur Hildebrand van Kuijeren van Treinreiziger.nl. Een ambitie om nu op kortere termijn alsnog tot spoorboekloos rijden te komen is er niet. 

Foto: Kialna Photography