Sprinter Light Train (SLT)

klok 24 aug 2010 20:00

De Sprinter Light Train (SLT) is het jongste treinmodel dat in Nederland rondrijdt. De treinen worden planmatig alléén als Sprinter gebruikt.

De nieuwe treinen zijn besteld om het oude Materieel ’64 te vervangen, wat aan de naam te zien sinds 1964 in dienst is genomen. In drie bestellingen zijn er totaal 131 treinen besteld, waarvan 69 vierdelig, en 62 zesdelig. Door de korte baklengte van de treinen, zijn ze te vergelijken met de oude drie- en vierdelige treinen. De vierdelige treinen zijn gemaakt door Bombardier, de zesdelige door Siemens.

Zitplaatsen
In de vierdelige treinen zijn 176 zitplaatsen in de tweede klasse, en 40 in de eerste klasse. De grote broer, de zesdelige, heeft respectievelijk 266 en 56 zitplaatsen. In de vierdelige treinen kunnen daarbij nog 170 mensen staan, in de zesdelige 288.

Snelheid
De treinen hebben een topsnelheid van 160 kilometer per uur. Dit kan in Nederland echter nog nergens gereden worden, aangezien het beveiligingssysteem dit niet toestaat. De maximale dienstsnelheid in Nederland is voorlopig nog 140 kilometer per uur.

Randstad
De treinen zijn bedoeld voor de Randstad. In deze regio komen ze het beste tot hun recht, doordat ze snel kunnen optrekken en afremmen en veel deuren hebben. Dit is ook te zien aan de lijnen waar de treinen wordt ingezet, onderaan dit bericht.

Reisinformatie
In de trein worden reizigers op de hoogte door het reizigersinformatiesysteem. Dit bevat een automatische omroep die de stations omroept en schermen die aangeven of de trein op tijd rijdt, wat de eerstvolgende stations zijn, waar overstappers heen moeten en als hij stilstaat, op welk station hij stilstaat. Op de voorkant van de trein, boven de machinist, hangt een bord waarop de eindbestemming staat. Ook staat op de zijkant van de trein de bestemming.

Kinderziektes
Vanaf februari 2009 zijn de treinen ingezet op het traject Utrecht Centraal – Gouda Goverwelle – Den Haag Centraal. Door problemen met onder andere het koppelen van vier- en zesdelige treinen, zijn de treinen tussen mei en December 2009 regelmatig buiten dienst genomen. Als piek van dit probleem is de afname van de trein tussen september 2009 en februari 2010 zelfs stilgezet.

Inzet
Inmiddels zijn deze problemen grotendeels opgelost, en wordt de SLT steeds meer ingezet in Nederland, en de afname gaat ook gestaag verder. Hieronder een lijst met de lijnen waar de treinen rijden, het zijn allemaal Sprinters. Deze lijst wordt constant uitgebreid.

  • Den Haag Centraal – Gouda Goverwelle – Utrecht Centraal
  • Den Haag Centraal – Dordrecht – Roosendaal
  • Haarlem – Zandvoort aan Zee
  • Utrecht Centraal – Baarn
  • Utrecht Centraal – Geldermalsen – Tiel / Breda
  • Rhenen – Utrecht Centraal – Breukelen (in spits verder naar Uitgeest)
  • Utrecht Centraal – Breukelen
  • Rotterdam Centraal – Maassluis West – Hoek van Holland
  • Rotterdam Centraal – Gouda Goverwelle – Uitgeest 
  • Utrecht Centraal – Utrecht Maliebaan (Spoorwegmuseum)

Eén gedachte over “Sprinter Light Train (SLT)”

  1. Anita Tode schreef:

    Dit is dan zeker een oude lijst want inmiddels rijden ze niet meer vanaf Den haag – Utrecht en Den Haag Roosendaal. Ik fiets veel en houd ervan om ook elders in Nederland te fietsen. Omdat ik 68 ben en sinds mijn 65 e mijn fiets niet meer in de trein kan tillen zijn de SLT treinen super handig. Dit jaar mis ik ze op deze eerder aangegeven trajecten. De fietsenbond heeft een eerdere mail van mij doorgestuurd naar de NS maar ik heb nooit een antwoord ontvangen. Ik hoop dat ze weer spoedig ingezet worden op oa het traject Den Haag – Utrecht en Den Haag – Roosendaal.
    Bij voorbaat hartelijk dank!
    Met vriendelijke groeten,

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.