Stormloop bij Kilometer Kampioen: 100 aanmeldingen in 24 uur
10 mei 2019 21:56
De interesse voor de Kilometer Kampioen-wedstrijd 2019 is groot. Na iets meer dan 24 uur heeft Treinreiziger.nl 100 aanmeldingen ontvangen. Wil je ook op 29 juni een gooi doen om op één dag (18 uur) zoveel mogelijk kilometers per trein te maken? Schrijf je dan snel in: er zijn nog slechts 50 plekken beschikbaar.
Alle leeftijden
Er zijn deelnemers in allerlei leeftijdsklassen. Ook Paul Kuiper (77) – tijdens de vorige editie de oudste deelnemer – doet weer mee. Inmiddels heeft hij een groot deel van de familie enthousiast gemaakt. “In 2015 deed ik alleen mee. Toen al wilde mijn kleinzoon Jelmer, destijds 9 jaar, de volgende keer ook mee doen”, vertelt Kuiper. Jelmer deed bij de vorige editie inderdaad mee, net als zijn vader Henk (49). Deze editie doen ze allemaal weer mee. “Nu doet ook kleindochter Suzanne (15) mee, ze gaat samen met Jelmer op pad”, vertelt Kuiper. Verder gaat kleinzoon Wietze (9) ook mee.
Veel interesse
Niet eerder kregen we in zo’n kort tijdbestek zoveel aanmeldingen. “Bij de vorige editie kregen we in zes weken tijd 110 aanmeldingen. Nu dus in 24 uur 90. Het gaat veel sneller dan we gedacht hebben”, reageert organisator Hildebrand van Kuijeren. Toch komt het niet helemaal als een verrassing. “We hebben dit keer aangegeven dat er 150 plekken zijn en dat we alleen voor 100 deelnemers een zeer aantrekkelijk treinticket in de aanbieding hebben.”
Handige links & informatie
- Wil je mee doen? Meld je aan
- Dit is de handleiding met alle spelregels
- Hier vind je de meest gestelde vragen. Staat je vraag er niet tussen? Dan kun je onderaan – via de reacties – ook je vraag stellen.
- Via deze scorekaart (Google sheets) bereken je hoeveel kilometers je aflegt. Of download de Excel versie van de scorekaart.
- Ook kun je de kilometer afstanden opzoeken via deze tool.
- Voor zover bekend wordt er op 16 september voornamelijk aan het spoor gewerkt rond Gouda en Roosendaal.
- Is je planning af (en doe je mee)? Vul dan dit formulier in en stuur je scorekaart en planning via contact@kilometerkampioen.nl.
- Gebruik de tag Kilometer Kampioen om het nieuws te volgen over deze wedstrijd.
De Kilometer Kampioen wordt mogelijk gemaakt door Railforum.
Vanwaar de beperking tot 150 plekken?, NS heeft nog wel een paar treinstellen in de tuin staan
Als de 50 resterende plekken net zo snel gaan als de eerste honderd – wat ik niet verwacht – dan rek ik het aantal misschien nog wel wat op. Waarom 150 plekken? Dat is om het beheersbaar te houden voor mij als organisator. Ik doe het grotendeels alleen, gelukkig heb ik wel wat hulp, maar bij veel deelnemers vraagt dat voor mij wel erg veel. Omdat vorige editie 110 mensen mee deden, heb ik bewust wat ruimte voor groei gecreëerd maar er nu dus wel een limiet op gezet.
Duidelijk, denk dat ik wel namens alle deelnemers kan zeggen: hulde aan U als organisator van dit schitterende evenement
Dank voor het compliment.
Vorige keer heb ik mee gedaan aan het stationskampioenschap, 18 uur is voor mij toch te lang zeker omdat ik niet weet hoeveel tijd ik precies heb. Ik heb in elk geval wel genoeg tijd om te helpen te Utrecht Centraal als je die hulp nodig hebt als je het aantal deelnemers wil oprekken.
Eurostar is niet uitgesloten?
Scherp opgemerkt, dat is eigenlijk wel de bedoeling. Ik zal dat nog aanpassen. (Ik heb de oude regels van 2017 gepakt en die vernieuwd, maar vergeten dat de Eurostar erbij is gekomen), Reden dat Thalys en Eurostar zijn uitgesloten is dat deze niet tegen normaal tarief toegankelijk zijn, en we niet willen dat financiele middelen een belangrijke rol spelen bij de wedstrijd.
Dat verwachtte ik al.
Is er ook een regel die doorrijden met de ICE tot Mönchengladbach (en terug met Regionalexpress) verbiedt?
In je mail las ik trouwens ICE rijdt via Eindhoven. Gaat die daar dan ook stoppen, of is het alleen rijdt ‘langs’ Eindhoven?
Ik zat ook al met de gedachte aan die ICE te spelen. Van Utrecht naar Venlo rijdt ie non-stop, dus met hoge gemiddelde snelheid. Maar de stop in Venlo is alleen om van stroomnet te wisselen, officieel is de eerste halte na Utrecht Mönchengladbach. Als je de conducteur zo gek krijgt om je er snel uit te laten in Venlo, is het een mooie trein om mee te pakken. Als het niet lukt, moet je van Mönchengladbach terug boemelen en is alle winst verdampt.
Leuk!
Ik doe mee, zie nog wel hoe. Maar gaat sowieso een leuke en aparte dag worden
Beste Hildebrand, wat een ontzettend leuk idee. Ik ga het zeker volgen. En… succes met dit evenement!
Dankjewel
Als je meedoet, is een shirt aandoen dan verplicht of is het bewijs met alleen je ovchipkaart geschiedenis voldoende?
Het is wel de bedoeling het T-shirt te dragen. Het is ook leuk om elkaar te herkennen. Vind je het T-shirt niets?
De ICE rijdt helemaal niet met een hoger gemiddelde dan de VIRM, baanvaksnelheid is gelijk voor alle soorten materieel, ik ben in 2016 meegeweest met ICE van Ut naar Venlo en vooral na Eindhoven regelmatig een oranje sein, EN de kilometers zijn alleen geldig in NL, maar mocht je toch naar Monchengladbach willen, mijn zegen heb je, heeft de rest een concurrent minder
Mocht je er toen in Venlo uit?
De reguliere Intercity heeft geen lagere baanvaksnelheid, maar wel heel veel meer stops. Den Bosch, Eindhoven, Helmond, Deurne en dan vergeet ik er vast nog wat.
er was geen tijd/ruimte om de reguliere trein in te halen, en ja, toen was er een geplande stop in Venlo
De laatste mail, met alle werkzaamheden, maakt mijn mooie schema nog net niet helemaal waardeloos…
Maar weer opnieuw beginnen en nog meer alternatieven inbouwen 🙁
Idd, van die laatste mail werd ik niet blij. Maar het is nog niet definitief he! Maar je kan nu wel alvast een ander schema voor de zekerheid maken, mochten de werkzaamhedn wel doorgaan.?
@Angelique & @Henk: Ik word er ook niet blij van de laatste mail. Ik waardeer het wel, dat Hildebrand deze informatie met ons wil delen.
Maar ik snap niet echt de werkwijze van Prorail. Hoe kan het dat Prorail afwijkt van wat er op hun rooster met data van verschillende werkzaamheden? Het lijkt bijna alsof ze maar wat doen. Tenminste, als vaste treinreiziger vind ik de 10 dagen van te voren pas goed kunnen plannen wel een beetje kort. Zeker als er een PDF online staat met een overzicht van alle werkzaamheden voor het gehele jaar.
Die PDF met werkzaamheden op de website van NS (http://www.ns.nl/reisinformatie/werk-aan-het-spoor) geeft op 14 mei 2019 nog steeds aan dat er alleen werkzaamheden zijn tussen Amsterdam Centraal en Muiderpoort.
Komt Almere erbij, dan weet ik zeker dat ik ‘s avonds laat weer ga eindigen / slapen op een bankje, op Schiphol… 😉
Ik hoop dat Prorail dus eens wat minder vaag over hun plannen zijn. Ik vind het nu niet betrouwbaar. Wat vinden jullie?
Ik heb bij ProRail de vraag uit staan of het klopt. Als ze net zo snel reageren als begin dit jaar, dan weten we het begin juli 😉
Alleen al het feit dat ze op de dag van het kilometerkampioenschap werkzaamheden durven uit te voeren…
De vakbonden doen 1 maand en 1 dag voorafgaand aan de Kilometer Kampioen alvast een generale oefening.
Evert, ik heb ook de vraag uitgezet via mijn man. Mijn man zou dan dat weekend moeten werken terwijl hij zelf ook van niets weet. De vraag blijft dus hoe betrouwbaar de bron van Hildebrand is. Als Prorail zelf niet eens vd werkzaamheden af weet, hoe kan iemand anders dat dan weten? Mijn man gaat het deze week uitzoeken, maar ik ga er vanuit dat de mail met werkzaamheden van Hildebrand niet helemaal klopt en dat er minder werkzaamheden zijn. Dit weet ik nog niet zeker, dat hoop ik deze week te weten.
@Evert, ook ik waardeer het zeker dat Hildebrand voor de zekerheid de mail verstuurd, maar ik houd nog een slag om mijn arm. Ik gok nl dat de betrouwbare bron van Hildebrand niet van Prorail komt, en zij zijn de enige met volledige info. Erg jammer wel dat het contact dit jaar met Prorail zo moeizaam gaat..
Ik heb Hildebrand een mail gestuurd over wat ik via mijn man via ProRail kan vertellen over de werkzaamheden. Helaas is ProRail afhankelijk van derden en hebben ze de “regel” dat ze uiterlijk 10 dagen van te voren hoeven aan te geven waar de werkzaamheden zijn. Er zijn idd werkzaamheden voorgesteld, de meeste die in de mail van Hildebrand stonden. Echter, zijn al deze werkzaamheden nog niet goedgekeurd dus er bestaat een kans dat ze niet doorgaan. Ook zijn de meeste werkzaamheden voor s,avonds en s,nachts gepland. Maar dit kan ook wisselen naar overdag.Alleen Amsterdam centraal,Muiderpoort en Weesp is zeker. Kortom: een hoop onzekerheid waar helaas ProRail nu ook niet meer aan kan doen.
@Angelique: Bedankt voor jouw update. Helaas nog veel onduidelijkheid over de werkzaamheden.
Twee schema’s lijkt dan handig, maar ik heb nog zoveel keuzes dat ik nog een schema of 8 heb liggen. Allemaal veel kilometers, maar ook allemaal zwakke punten in overstappen en/of werkzaamheden.
Nog 6 weken om de keuzes te maken…
Dit houdt dus in dat er definitief geen rechtstreekse treinen rijden tussen Amsterdam CS en Almere?
Daar ziet het naar uit. Definitief is als het in de reisplanner staat.
Ikzelf maak nu twee planningen: eentje waarin de werkzaamheden gedaan worden en eentje zonder. Dan hoef ik tenminste niet 10 dagen van te voren mijn volledige planning aanpassen.. ik wacht dus even met insturen.
@Angelique: Wat betekent dit concreet voor de regio Weesp – Almere – Lelystad e.v.?
De e-mail die ik heb eerder heb gestuurd last vrij precies zien wat de gevolgen zijn volgens mijn bron. Uiteindelijk is het afwachten wat er op NS.nl verschijnt.
@Evert, das dus nog niet duidelijk. Het kan een omgeleide trein worden, minder treinen of helemaal geen treinen.Evenals naar Almere. Baal dr zelf ook van, deze trein was juiet mijn eerste trein waarmee ik wilde starten.
@Hildebrand @Angelique: Is het een idee om een soort van noodnummer in het laatste uur van de wedstrijd, ik gok dat dit tussen 23:45 uur en 00:45 uur is voor de meeste deelnemers onder ons, rond te laten gaan?
Bij eventuele wisselstoringen en ander onverwachte problemen op het spoor zou het fijn zijn als er na Kilometer Kampioen iets is van elkaar helpen middels een slaapplekje.
Iets wat veiliger en vooral beter is dan op een bankje op Schiphol, zo is mijn mening door eigen opgedane ervaring tijdens eerdere edities 😉 !
In mijn geval: Stel, ik kom door (onverwachte) werkzaamheden / problemen door storingen) niet meer thuis in Friesland (Wolvega) en zal rond Amsterdam, Almere of Amersfoort de Kilometer Kampioen moeten stoppen in het laatste uur (in mijn geval is dat dan hoogst waarschijnlijk tussen 23:30 uur / 00:30 uur).
Het zou leuk zijn als we een soort van telefoon-s.o.s. kunnen maken. Wie in de regio Amsterdam, Almere en/of Amersfoort mag / kan ik bellen om veilig te overnachten?
In principe is dat aan de deelnemers. Als er echt een probleem is, kan er altijd gebeld worden en kunnen we kijken wat we kunnen betekenen. Vergeet ook niet dat NS bij normale omstandigheden ook gewoon een vervoerplicht heeft. Dan wel via de gewone route. Bij voorgaande edities is iedereen altijd thuis gekomen.
Mwah, ik weet nog niet waar ik begin of eindig en het wordt me te duur om een overnachting te boeken, maar ben wel van plan om of in mijn woonplaats te stoppen, of in een grote stad waar de cafes tot een uur of 4 open zijn of langer. Een of twee uur op het station wachten op de eerste trein vind ik niet erg. Doe ik vaker na een concert als ik de laatste trein heb gemist.😉
Ik weet het niet, ik kom het liefste gewoon ‘s nachts weer thuis. Ik denk dat ik te moe ben om de hele nacht nog door te gaan (bijvoorbeeld in een café) en dan de volgende ochtend naar huis te moeten gaan.
Waar je nog over kunt nadenken: zorg dat je eindigt op het traject van het Nachtnet, en ga daar in de trein uitrusten. Tot 04:00 uur heb je, mits je de wedstrijd met een dagkaart doet, geen extra kaartje nodig.
Ik vind het een goed idee als we een overnachtingspoule’tje oprichten. Voor een goede score begin je meestal niet in je eigen woonplaats, maar begin en eindig je op onchristelijke tijden in plaatsen ver van huis. Ik ben zelf (als de planning niet verandert) op zoek naar slaapplekken in de regio Arnhem/Nijmegen en Zuid-Limburg. Dus mocht iemand een plekje over hebben, dan hoor ik het graag. 🙂
Ik heb nog even hoop gehad dat het vals alarm zou zijn, maar na de mail van vandaag kan de puzzel weer opnieuw beginnen. Het leek zo mooi, maar in mijn mooie schema kwamen te veel treinen voor die ook in de mail voorkwamen…
Na de laatste mail ben ik benieuwd of de stagier van ProRail ons ook kan vertellen of de werkzaamheden sbij Uitgeest nachts of overdag plaatsvinden. Bij mijn weten staan ze vanaf de na middag en snachts gepland, dan zou je er overdag dus wel kunnen treinen. Ook staat het bij mijn weten nog steeds op afwachting van goedkeuring ipv dat het al goedgekeurd is. Het zou fijn zijn als de stagier ook meepraat in dit draadje.😉
Hallo @Hildebrand: Alvast mijn excuses, maar ik stuur in het weekend van 22 en 23 juni mijn definitieve planning toe.
Ik probeer weliswaar nu met allerlei schema’s en rekening houdend met werkzaamheden, te puzzelen. Maar dit is lastiger dan ik dacht.
Ik wacht de aangepaste dienstregeling van NS af die hopelijk 10 dagen voor de Kilometer Kampioen-wedstrijd online komt.