fbpx
Foto: Martin de Jongh / archieffoto

Stormt hindert treinverkeer

06 dec 2024 8:49

Storm Darragh hindert vrijdagochtend ook het treinverkeer. Omgewaaide bomen en takken blokkeren op verschillende plekken het spoor waardoor treinen niet of minder rijden.

De grootste problemen zijn tussen Utrecht en Almere, Amsterdam Centraal en Almere en Leiden en Almere. Op de Flevolijn ligt een boom op het spoor waardoor een spoor niet gebruikt kan worden en al het verkeer over één spoor moet. De vertragingen die dit veroorzaakt werken ook door op andere trajecten. De problemen op de Flevolijn nemen sinds 09.00 uur af.

Zo lang het stormt hinder

Tussen Putten en Nunspeet zijn er ook problemen op het spoor en rijden er geen sprinters. Hier verwacht ProRail dat de treinen na 11.15 uur weer volgens schema kunnen gaan rijden. Ook tussen Den Haag en Leiden waren problemen maar die waren voor 09.00 uur al verholpen. Zo lang het stormt, moeten reizigers rekening houden met hinder. Wie met de trein wil reizen doet er het beste aan om voor vertrek de reisplanner te raadplegen voor de actuele treintijden.

Darragh heeft ook grote gevolgen voor het vliegverkeer. Op Schiphol werden 100 vluchten geannuleerd. Ook op de weg hindert de storm het verkeer.

5 1 stem
Artikel waardering
1 Reactie
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
Baardstaart
1 maand geleden

Of het verstandig is om met de auto de weg op te gaan is ook maar de vraag. Wel is het zo dat een automobilist vaak meer keuzes heeft qua routes als er een weg geblokkeerd is. Ook kan dit leiden te files, omver gewaaide vrachtwagens, caravans. De fiets kan je ook beter in de schuur laten staan. Helaas leidt dit soort pokkû weer dat er meer vraag is naar OV en meer auto’s op de weg komen, gezien de fiets een aanzienlijk deel van het vervoer op de weg is.
Omdat er om milieu en efficientie redenen gekozen is voor electrificatie en voor veiligheidsredenen en meer vermogen voor bovenleiding ipv derde rail betekent dit als er een boom op de rails is gekomen dat men minder omreisroutes heeft en dat eer de treinen weer kunnen rijden de boom verwijderd moet worden en de bovenleiding gerepareerd.
Ook heeft Prorail altijd met dit soort weer extra teams paraat staan, om de schade te repareren betekent dit wel dat er eerst schade moet zijn voordat er gerepareerd kan worden. Overigens als ik de NS kaart zo zie vind ik de schades gelukkig meevallen, maar het zijn wel een aantal dikke trajecten, die eruit liggen. Er wordt tegenwoordig ook al regelmatig preventief gekeken of bomen een hoge omwaairisico hebben, maar 100% is dit duidelijk niet. En dan nog kan je verrast worden.
Daarbij is het vliegverkeer ook iets wat enorm windgevoelig is, ondanks hier ook steeds meer ontwikkelingen in zijn. Zie het uitvallen van vluchten bij Schiphol.
Waar mogelijk is thuis werken de beste oplossing. Immers internet is niet zo storingsgevoelig voor dit soort weer.