De Eurostar van Amsterdam naar Londen gaat naar verwachting vanaf 31 maart 2020 rijden. Dat bevestigt een woordvoerder van NS naar aanleiding van een bericht van Luchtvaartnieuws.nl. Het spoorbedrijf benadrukt dat de streefdatum alleen haalbaar is als er een verdrag is tussen Nederland, België, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk.
Eind september vertelde staatssecretaris Ankie Broekers-Knol van Justitie en Veiligheid dat de streefdatum begin januari 2020 zou zijn. Om die datum te halen is er echter een verdrag nodig tussen Nederland, België, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk. De betrokken bewindspersonen uit de vier landen hebben echter nog geen contract ondertekend.
De ondertekening van het verdrag is echter nabij, vertelt Philippe Mourly, operationeel directeur bij Eurostar. “De betrokken vier landen ondertekenen binnenkort het verdrag. Dat is een kwestie van dagen, misschien weken. Daarna kunnen we gaan beginnen”, zegt Mourly optimistisch. Een startdatum wil Mourly nog niet noemen. “Dat zal binnenkort zijn.”
Volgens de Eurostar directeur is starten in januari nog steeds mogelijk. In het begin zullen echter niet alle treinen van Amsterdam naar Londen rijden. Dat zegt ook NS-woordvoerder Hessel Koster. “We streven ernaar om vanaf 31 maart 2020 de volledige dienstregeling naar Londen te starten.”
In januari al de Eurostar naar Londen lanceren is volgens Koster niet reëel. “De treinen zijn er al, maar de samenwerking tussen de marechaussee en de UK Border Force op de Nederlandse stations is nieuw”, legt Koster uit. Reizigers mogen pas in de Eurostar stappen als ze de veiligheidscontrole en paspoortcontrole hebben gepasseerd. Het Eurostar-perron is gedurende die periode niet toegankelijk voor andere reizigers. De procedures zullen eerst getest worden met reizigers, en vervolgens getest worden met een beperkte dienstregeling.
Sinds april 2018 rijdt de Eurostar al wel direct van Londen naar Amsterdam. Maar vanuit Nederland is Brussel voorlopig de eindbestemming voor de Eurostar. Reden: het ontbreken van een verdrag tussen de vier landen die de trein aan doet. Ook moest de marechaussee nog voldoende personeel werven.
Bij de lancering van de directe Eurostar naar Amsterdam was al duidelijk dat de directe trein naar Londen op z’n vroegst per december 2019 zou gaan rijden. NS directeur Roger van Boxtel vertelde toen aan Treinreiziger.nl dat hij enorm baalde van het uitstel. Hij hoopte er toen nog op dat het misschien toch eerder zou lukken. In plaats daarvan is de datum nog iets verder naar achteren geschoven. Volgens Mourly is het lanceren van een nieuwe route complexer gebleken dan gedacht.
In 2012 had Eurostar plannen om binnen enkele jaren tien nieuwe bestemmingen te lanceren. Behalve naar Nederland stonden ook treinen naar bijvoorbeeld Genève en Frankfurt op de planning. Daar is Eurostar op teruggekomen. “We willen nu ons focussen op Amsterdam”, vertelt Mourly.
Zie ook de pagina: trein naar Londen.
This post was last modified on 15 november 2019 11:15
Een nieuwe spoorstaking in België leidt vanaf zondagavond een week lang dagelijks tot uitval van…
Het herstel van de constructiefouten in viaducten van de hogesnelheidslijn (HSL) loopt vertraging op. Dit…
De nieuwe directe trein tussen het Nederlandse Coevorden en Duitse Rheine via Bad Bentheim rijdt…
Op station Amsterdam Centraal begint aan het einde van de maand de tweede bouwfase waarbij…
Qbuzz krijgt voor in totaal 3,5 miljoen euro aan boetes van de provincie Zuid-Holland vanwege…
De opbrengsten van de hogere belasting op vliegen moeten gebruikt worden om het internationale treinverkeer…