Strukton gaat spoor Rijswijk – Delft Zuid verdubbelen
05 dec 2018 9:00
Bouw- en ingenieursbedrijf Strukton heeft een opdracht gekregen van ProRail in kader van het Programma Hoogfrequent Spoor. Het gaat om onder andere de spoorverdubbeling tussen Rijswijk en Delft Zuid, en om aanpassingen aan de stations en de seinen.
2024 afgerond
Door een slimme fasering en uitvoeringsmethode wordt de overlast voor de reizigers op station Delft Zuid van twee jaar teruggebracht naar een half jaar, stelt Strukton. De werkzaamheden gaan in november 2019 van start. Het project zal worden afgerond in de zomervakantie van 2024.
Meer treinen
Na de spoorverdubbeling moet het aantal treinen tussen Den Haag Centraal en Rotterdam Centraal worden uitgebreid. Het is de bedoeling dat er acht Intercity’s en zes Sprinters per uur gaan rijden. Nu rijden er zes Intercity’s (in het verleden zeven) en vier Sprinters per uur. Ook komt er meer spoorcapaciteit voor goederenvervoer op dit traject.
Aanpassingen in en rond Rijswijk
De tussen Rijswijk en Delft gelegen overweg (‘t Haantje) wordt vervangen door een onderdoorgang. De spoorbrug over de Kerstanjewetering op de grens van Rijswijk en Delft maakt plaats voor een spoorbrug die geschikt is voor vier sporen. De nieuwe brug krijgt een doorvaarthoogte van 1,80 meter, zodat pleziervaartuigen er gemakkelijk onderdoor kunnen.
Aanpassingen in en rond Delft
Om de spoorverdubbeling tussen Rijswijk en Delft Zuid te kunnen realiseren, wordt in het nieuwe station van Delft de westelijke buis van de spoortunnel ingericht. Deze buis – een kopie van de buis die sinds 2015 in gebruik is – is in augustus 2017 casco opgeleverd. Station Delft Zuid krijgt een onderdoorgang voor fietsers en voetgangers met toegang tot de perrons. De huidige zijperrons worden vervangen door twee eilandperrons en er komen liften om de toegankelijkheid te verbeteren.
Overige aanpassingen
Er komen geluidschermen in Delft, en het spooremplacement op het fabrieksterrein van DSM wordt aangesloten op het nieuwe spoor. Tussen Schiedam Centrum en Rotterdam Centraal komen enkele nieuwe wissels in het spoor. Op Rotterdam Centraal wordt Perron 6 verlengd om de gewenste dienstregeling te kunnen rijden. Ook de seinen tussen Delft Zuid en Rotterdam Centraal worden geoptimaliseerd.
Zeer goed nieuws dat de spoorverdubbeling tussen Rijswijk en Delft Zuid gaat plaatsvinden. Ik ben alleen benieuwd wanneer de spoorverdubbeling tussen Schiedam Centrum en Delft Zuid gaat plaatsvinden. Is daar ook al iets over bekend?
Zonde dat wéér de werkzaamheden niet gebundeld worden. Eerst waren er op dat traject diverse buitendienststellingen voor het nieuwe station Delft, daarna waren er buitendienststellingen voor de nieuwe tunnel op Den Haag HS, vervolgens komen er buitendienststellingen voor de verdubbeling Rijswijk-Delft Zuid en als dat dan weer klaar is, zul je zien dat ze alsnog tussen Delft Zuid en Schiedam gaan verdubbelen, en dan kan de reiziger weer de bus in.
Het kan allemaal goedkoper en met veel minder overlast als alle ingrijpende werkzaamheden voor de komende 10-15 jaar op een traject tegelijkertijd zouden worden uitgevoerd, tijdens dezelfde buitendienststellingen in een periode van 2-3 jaar. En ja, daar zijn voldoende aannemers voor: In plaats van verspreid door het land, laat je die gewoon dicht bij elkaar werken en na 2-3 jaar gaan ze met z’n allen naar het volgende traject.
Alleen krijg je dan 1 lange buitendienststelling, in plaats van een aantal kortere duur voornamelijk in weekenden en vakanties plaats vinden.
Daarnaast was dat hier volgens mij ook niet mogelijk geweest, omdat de 2e tunnel pas kon toen het spoorviaduct was afgebroken (als ik het mij ten minste goed herinner). In uw voorstel zou dat een hele lange buitendienststelling zijn geworden.
Nee, dat is niet wat ik bedoel. Ik bedoel dat men de tunnel op Den Haag HS, de verdubbeling Rijswijk – Delft en de verdubbeling Delft – Schiedam had kunnen realiseren tijdens de buitendienststellingen die er toch al waren op dat traject voor de bouw van station Delft. Dan waren alle buitendienststellingen op dat traject van de afgelopen drie-en-een-half jaar (sinds de opening van het nieuwe station) en de komende ~10 jaar overbodig geweest.
Waarschijnlijk Sint Juttemis (oftewel 2030)
want de minister, Prorail en MRDH denken nog steeds dat al die intercity’s en Sprinters (die altijd precies op tijd volgens de dienstregeling rijden) gewoon prima over het dubbel spoor tussen Delft Zuid en Schiedam C. passen. ROVER heeft al meermaals gepleit om ook dat stuk spoor meteen te verdubbelen, maar tevergeefs (want stel je voor dat er minder geld voor asfalt beschikbaar zou zijn).
Dus helaas wordt het wachten tot de flessenhals tot knelpunt wordt en de Minister in de problemen komt.
Waarom zou de minister in problemen komen. Er zijn geen stations op dat stukje en zolang alles rijdt gaat het goed. ROVER kan pleiten maar hoeft het budget niet aan te vullen.
Zeer goed nieuws dat de spoorverdubbeling tussen Rijswijk en Delft Zuid gaat plaatsvinden. Ik ben alleen benieuwd wanneer de spoorverdubbeling tussen Schiedam Centrum en Delft Zuid gaat plaatsvinden. Is daar ook al iets over bekend?
Er is een grote extra financiele investering voor nodig, en voor dat geld zijn vooralsnog projecten te bedenken die een hogere prioriteit hebben: want die viersporigheid zou pas echt effectief zijn als bij Rotterdam een extra fly-over wordt aangelegd. Als je dat niet zou doen dan zouden rond Rotterdam Centraal, de HSL-treinen (Hoofddorp-Lage Zwaluwe) vaak moeten kruisen met sprinters Den Haag CS-Dordrecht. (HSL-treinen moeten in de Willemspoortunnel en verder op de buitensporen omdat ze via deze sporen bij Lombardijen op de HSL aan- of aftakken. Het probleem heeft er ook mee te maken dat Den Haag HS -Rijswijk viersporig is maar geen vrije kruising heeft. Daardoor komen treinen uit Den Haag Centraal altijd op het buitenspoor binnen. Spoor 1 wordt trouwens geschikt gemaakt als Eurostar-terminal en het zou me niets verbazen als het ook het standaardvertrekperron wordt voor de Thalys.
‘Het probleem heeft er ook mee te maken dat Den Haag HS -Rijswijk viersporig is maar geen vrije kruising heeft’.
Kwestie van fly-over-tje ten zuiden van HS.
De spoorverdubbeling Delft Zuid-Schiedam gaat voorlopig niet gebeuren, omdat deze voor deze dienstregeling niet noodzakelijk is. De treinen kunnen elkaar namelijk volgen op dezelfde snelheid op dat deel van het traject en hoeven elkaar niet in te halen.
Om die capaciteit van 4 sporen daar te kunnen benutten, zullen de aanpassingen zoals lezer die voorstelt gedaan moeten worden, omdat je anders bij Rotterdam en Den Haag bottlenecks hebt die de capaciteit beperken.
Als alle treinen op tijd zijn, dan zou het moeten passen. Maar met 14 treinen per uur heb je maar één vertraagde trein nodig om de hele treinenloop in de war te sturen. Er is een verschil tussen de werkelijkheid op papier en de werkelijkheid in de praktijk.
En goederentreinen rijden toch wat langzamer.
Tussen Woerden en Gouda rijden trouwens 12 treinen per uur per richting. Maar daar zit dan geen station tussen.
Want tussen Delft Zuid en Rotterdam Centraal zit Schiedam: optisch 4-sporig, maar qua sporenopzet voor de lijn Den Haag – Rotterdam is het een 2 sporig station.
Eurostar en Thalys op Den Haag CS, sinds wanneer is dat een idee ? Geen HSL grotendeels hier dan
Dat gaat, zover ik het begrijp, over Spoor 1 in Rotterdam. Het is echter niet heel duidelijk opgeschreven.
Ondertussen spoor 2 in Rotterdam
@Treinreiziger: ja, dat klopt. Ik had het inderdaad over Rotterdam Centraal. Helaas kon ik het niet meer corrigeren.
Wat ik ook niet expliciet had gezegd is dat Sprinters in de Willemspoortunnel op de binnensporen rijden (de vaste halteersporen voor Rotterdam Blaak). Vandaar dan dat je gekruis krijgt bij Rotterdam als je voor de goedkope vier-sporigheid gaat tussen Rotterdam Centraal en Schiedam en verder.
@Anna: sorry voor de valse hoop! En het is inderdaad de vraag nog of de Thalys van spoor 1 (op Rotterdam Centraal) gebruik kan maken wanneer dat een Eurostar-terminal wordt. Hoewel: ik kan me niet voorstellen dat spoor 15 op Amsterdam Centraal ook alleen maar door de Eurostar gebruikt mag gaan worden in de toekomst.
Kunnen ze gelijk ook station Rijswijk aanpakken? Echt het lelijkst, gevaarlijkst en naarste station van Nederland
Bedoel je opleuken naar het niveau van station Delft voor zover technisch mogelijk?
Belichting zoals in Delft zou al een hoop schelen.
Het was een verademing voor Rijswijk toen het spoor onder de grond ging. Alleen is het wat winderig en helaas zijn de springerts er gebleven. In twee jaar tijd dat ik in de buurt daar werkte kon ik drie keer ‘s middags niet met de trein vanwege een botsing. Het laat zich raden dat er op andere momenten nog wel meer gebeurd is.
Weet iemand of Schiedam centrum een intercity station blijft?
“Op Rotterdam Centraal wordt Perron 6 verlengd om de gewenste dienstregeling te kunnen rijden.” Perron 6 (sporen 13 en 14) is aan de noordkant (Provenierszijde). Daar komen aan en vertrekken (al sinds 1956) de Goudse (stop)treinen. Vanaf dat perron naar Schiedam rijden vergt oversteken van sporen, tenminste die van perron 5 (11 & 12). Wordt er een fly-over gebouwd om een kruisingvrije aansluiting naar Schiedam te maken (of is er sprake van een misstelling)?
Een heel project zo te zien met 5 jaar bouwtijd. En een jaar planning vooraf. Is het niet beter om Delft-Zuid Schiedam ook maar gelijk viersporig te maken. Dan heb je dat maar en nu is het daar nog makkelijk poldergebied. Het A20 viaduct is al 50 jaar gereed voor vier sporen.
Het is wel erg onlogisch om een stukje van 7,5km maar gewoon twee sporig te laten ,omdat een fly over “zo duur “is.
De A13 die er verderop aan parallel loopt ,telt tegenwoordig 2x ( 3 + 1) rijstroken. Is dat dan wel nodig met dure fly overs ?
Men moest zich schamen om “het spoor “zo te verwaarlozen,daar op het ministerie .
Peter