Thalys jaar na de versnelling: groei maar meer vertraging
03 dec 2010 15:22
Sinds een jaar rijdt de Thalys tussen Schiphol en Antwerpen en tussen Aken en Luik op hogesnelheid. Reslutaat: 5% meer reizigers in de comfort 2 en 10% meer reizigers in comfort 1. Vooral de Thalys Amsterdam – Brussel – Parijs wordt meer gebruikt. Maar er is ook een keerzijde: er rijden steeds minder Thalys treinen op tijd. In 2008 was 6% van de treinen vertraagd, de laatste 12 maanden ligt dit percentage op 21%.
Sinds december 2009 rijdt de Thalys Amsterdam – Parijs via de HSL. Tussen Amsterdam en Rotterdam nog op lage snelheid, maar tussen Rotterdam en Antwerpen rijdt de trein 300 kilometer per uur. Daardoor is de Thalys een uur sneller in Brussel dan de reguliere trein.
Meer treinen
Het afgelopen jaar is het aantal Thalys treinen verhoogd. Per december 2010 rijden er tussen Amsterdam en Parijs dagelijks zelfs tien Thalys-treinen. In de dienstregeling 2008 reed de trein nog zes keer per dag.
Reizigersgroei
Het aantal reizigers is meegestegen. "Zo stellen we, wat betreft het aantal reizigers, een groei vast: met 5.909.000 klanten tijdens de eerste 11 maanden sinds de lancering van de hogesnelheidstrein op 13 december 2009 registreert Thalys een groei van
6,5% in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar (hetzij van 13/12/08-13/11/09). Ingeschat wordt dat 10% van de bijkomende passagiers afkomstig is van het luchtverkeer. Meer dan 90% zijn nieuwe reizigers of reizigers die anders via de weg zouden reizen" zo meldt de Thalys in een persbericht. De cijfers zijn gunstig voor zowel Comfort 1 als Comfort 2: respectievelijk +9,7% en +5,4%. Thalys heeft door de groei ook een gunstige financiële cijfers. De omzet groeide in het eerste halfjaar van 2010 met ongeveer 13%.
Meer vertraging
Toch zijn er ook dinggen die beter kunnen. Dat geldt bijvoorbeeld voor de punctualiteit. In 2008 reed bijna 94% van de treinen op tijd of met een vertraging van minder dan 15 minuten. In 2009 steeg het percentage vertraagde treinen en was nog maar 87% van de treinen op tijd. In 2010 daalde de punctualiteit verder.
Vooral in de beginperiode waren er problemen met het beveiligingssysteem op de HSL, ERTMS. Ook het winterweer en een treinongeluk in België zorgde voor aanzienlijke hinder. In de periode november 2009 t/m oktober 2010 daalde de punctualiteit naar 79%.
Verbetering
Toch wijst Thalys er op dat de punctualiteit wel weer aan het verbeteren is. In december 2009 was 40% van de treinen meer dan 15 minuten vertraagd, in november 2010 was dit nog maar 19%. Maar ook daarmee is de Thalys nog ver verwijderd naar het niveau van 2008, toen slechts 6% van de treinen vertraagd was.