Toch niet zo lekker slapen: Nightjet-reizigers stuiten regelmatig op ‘downgrade’

Uit onderzoek van de Oostenrijkse krant Der Standard blijkt dat Nightjet-treinen regelmatig rondrijden met een aangepaste samenstelling. Dat resulteert in lager reiscomfort, omdat bijvoorbeeld een luxe slaaprijtuig vervangen wordt door een couchette of zelfs zitrijtuig. Ook de Nightjets naar Nederland kampen met dit euvel.

Nightjet, het slaaptreinmerk van de Oostenrijkse spoorwegen ÖBB, bouwt sinds 2016 aan een groot netwerk van slaaptreinen door West- en Centraal-Europa. Een rit in de kenmerkende hemelsblauwe rijtuigen kun je afleggen in een slaap-, couchette- of zitrijtuig. Een slaaprijtuig is luxe uitgerust met privécabines inclusief douche, terwijl je in de couchette- of zitopties rekening moet houden met andere reizigers in je coupé. Schone slaper die in een zitrijtuig überhaupt aan slapen toekomt tijdens de reis.

Niet nakomen

Der Standard deed onderzoek naar de daadwerkelijke inzet van die rijtuigen en kwam tot de conclusie dat ÖBB vaak niet nakomt wat het plant en belooft. Tussen Wenen en Bregenz komt uitval en dus een lagere ‘slaapklasse’ bij maar liefst 30% van de treinen voor. Naar Ancona en Zürich schurkt dat percentage tegen de 10% aan. Opvallend is dat de ÖBB haar Nightjets naar Berlijn en Parijs juist heel goed weet te onderhouden: daar betreft de uitval van rijtuigen resp. 0,8% en 1,8%.

Rijtuig vervangen

Ook Nightjet-reizigers naar Nederland krijgen volgens Der Standard onverhoopt met uitval te maken. De Nightjet van Wenen/Innsbruck naar Amsterdam rijdt in 7,1% van de gevallen met een veranderde rijtuigsamenstelling. Uit een aantal geboekte reizen voor reizigers van Treinrondreis.nl blijkt dat de verbinding Zürich-Amsterdam eveneens niet altijd te vertrouwen is: in juli meldden verschillende klanten dat het geboekte slaaprijtuig vervangen werd door een minder comfortabel ligrijtuig.

Bij veruit de meeste ‘downgrades’ gaat het volgens Der Standard om een ligrijtuig (couchette) in plaats van een slaaprijtuig. Van slaaprijtuig naar zitrijtuig komt zelden voor. Binnen de zitrijtuigen kan het ook nog misgaan: volgens de Oostenrijkse krant rijdt de Nightjet tussen Wenen en Bregenz al maanden standaard met een ‘open’ zitrijtuig in 2×2-opstelling, in plaats van een coupérijtuig waarbij je met z’n zessen in een coupé zit.

Nieuwe vloot

ÖBB is momenteel druk bezig met het vernieuwen van de Nightjet-vloot. Dat worden moderne Siemens-treinstellen waarvan er ruim 30 besteld zijn. Tot die tijd doen de Oostenrijkers er volgens Der Standard goed aan om op tijd duidelijk te maken dat de geplande rijtuiginzet niet doorgaat, zodat reizigers de kans hebben om om te boeken.

This post was last modified on 14 augustus 2023 10:14

Bekijk reacties

  • Wij gingen met de Nightjet van Amsterdam naar Basel in juli. We hadden betaald voor een slaaprijtuig en we kregen een courgette.

  • Heen met vliegtuig en terug vanuit Praag met de nachttrein, leek mij leuk zodat mijn vrouw het ook eens kon ervaren. Was al jaren terug. Geboekt was een couchette, toen we het perron opliepen bleek er een 1e klas zitrijtuig te staan met 1+2 open ruimte. De meest verschrikkelijke nacht in jaren. Nachttreinen hebben sindsdien voor altijd afgedaan.

    • Ja mijn vriendin woont in Basel dus wij gaan/gingen regelmatig met de nachttrein. Todat dit soort praktijken (van slaapcabine naar 1e klas zitplaats als je de volgende dag gewoon moet werken) het ondoenlijk maakten. Nu vliegen we meestal, veel goedkoper en betrouwbaarder; heel zonde.

  • We zijn ook met de Ob getwist van Hamburg naar Insbruck de reis was Bor ons een crime er deugde werkelijk niets aan
    Lange wachttijden veel stops en geen enkel comfort een keer nooit weer

    Maar de geruchten reis was nog erger heen service mensen die hulp nodig hadden werden niet gehoord
    Dit was met de urloup expres

    • Euuhhh....okee...denk ik.
      Misschien je berichtje nog eens nalezen voordat je de redactie plaatst?
      Is werkelijk geen touw aan vast te knopen

      • Hahah dan kan jij niet lezen blijk baar ik snap het volkomen niet volledig goed geformuleerd maar zeker begrijp baar ik zie dit vaker voor komen dat mensen zoo tiepen dus leer lezen of commentaar niet

        Als als dit ook niet kan lezen ga trug naar school

    • Urlaubsexpress Hamburg Verona, auto mee ook. Was met EECT rijtuigen. Vetraging, hitte, storingen
      Maar Verona werd wel gehaald en rechtstreeks!

    • Ik snap je reactie, maar dat bedrijf, Urlaub Express, deed het wel heel slecht.

  • Afgelopen juni ben ik met mijn gezin met 3 kinderen 4,6,7 naar Wenen geweest. We hadden op de heen en terugreis een 6 persoons slaapcabine. Op de heen reis is onze dochter tussen het "valnet" doorgebakken van 2 hoog, er was toen geen ijs of medische assistentie aan boord..... Gelukkig viel alles mee, maar erg vervelend. En op de terugreis kregen we stoelen ipv bedden omdat er wat mis was met het slaapreituig, daarbij was er ook geen ontbijt, dit was een ware hel met 3 kinderen. Wij wachten nog steeds op afhandeling van de onze klacht bij obb.

    • Dag Remco,
      Ik raad je aan om via deze instantie een klacht in te dienen:
      https://www.apf.gv.at/de/bahn.html
      Dat is het Oostenrijkse evenknie van de inspectie leefomgeving en transport.
      We hebben destijds met vertraging te maken gehad en niks gehoord van de ÖBB. Via de apf werd er contact gelegd en kregen we extra kosten vergoed.
      Groet, Jens

  • Na de "dankzij" DB ter ziele gegane City Night Line heb ik voor mijn jaarlijks ca. 5 uitstapjes naar Zwitserland diverse alternatieven voor reizen in de nacht overwogen en gehad:
    -/- Vliegen is geen optie, want de vluchttijden passen niet in mijn tijdsschema en tevens door het restvervoer is vliegen een veel duurdere optie. Nog los van onze zorg voor het milieu.
    -/- Als eerste een aantal malen FLiXBUS geprobeerd. Hier moet je bij instappen oppassen dat je niet wordt besodemieterd door de buitenladse chauffeurs die menen dat je bagage te zwaar is en er ruw mee omgaan, tot beschadiging aan toe. Gelukkig in mijn geval is geen bagage gestolen. Bij FLiXBUS lukt het mij amper om een oog dicht te doen en enkele uren te slapen. Aan de grens te Basel is vaak Douane-controle en komt er een drugshond in de bus en moesten we één keer al onze bagage uit de bus zeulen.
    +/- De nacht ICE via Hannover was een redelijk alternatief, maar is via NSInt. volgens mij niet meer te boeken.
    +/- De NightJet: Hier heb ik de 6 persoons optie geprobeerd, echter naast het gegeven dat het me niet lukte om een lage ticketprijs te scoren, was het met zijn zessen een benauwde bedoening. Het beste (of minst slecht) voldoen mij de Zwitserse zitrijtuigen, 2e Klasse. Slapen lukt met mate.

    Het beste voldeed mij de vliegtuigopstelling bij CNL, via onderstaande link. Een grote ruimte, met goede ventilatie en enige sociale controle:
    https://rail.cc/nl/nachttreinen/muenchen-amsterdam-cnl418/12#gallery-10

    Al met al: de NightJet is momenteel de minst slechte optie, maar kan veel beter.

    • Koop een Fresh N' lebel noice canceling koptelefoon van tussen de 50-90 euro die werkt heel goed vind ik en gebruik ik altijd in de trein of vliegtuig

    • Boeken via de DB is over het algemeen makkelijker dan boeken via NSint. Dus tip: kijk daar eens (bij DB) als iets niet via NSint. te boeken is. Ook als het om treinen buiten Duitsland gaat.

  • Als ik 's nachts met de trein ga doe ik dat uitsluitend nog met een nacht-ICE en dan boek ik als het even kan eerste klas. Dat is prima te doen.

    Nachttreinen met slaapaccomodatie mijd ik, weinig comfortabel en altijd storingen aan het stokoude materieel.

  • In augustus 2023 met de obb na httrein venlo naar wenen viel vies tegen ook een 6 persoons cabine gekregen slecht comfort niet geslapen en ontbijt hopeloos. Zeer slecht

    • Had je dat ook geboekt? De ligcoupes zijn vrij hard, en inderdaad bestaat het ontbijt het één of twee broodjes jam. Tegelijkertijd: bij Green City Trip krijg je helemaal geen broodje.

  • Helaas nostalgie: de op tijd rijdende vakantietreinen vanuit Amsterdam en Kopenhagen naar Rimini en Noord Italië. Toen kon er wel op tijd gereden worden met een uitstekende diner en lunch verzorging. Eens was de DB de beste maatschappij.

  • Heenreis op zondag 23 juli van Utrecht naar Zürich. Met 4 personen in een 6-persoons couchette in wagon 157. De schuifdeur tussen wagon 157 en de andere wagon was defect, bleef open staan. Hierdoor veel geluidsoverlast. De wagon met slaapplaatsen ontbrak. Hiervoor in de plaats was een wagon met ligplaatsen.
    Veel vertraging, 2 uur.
    Op de terugreis op vrijdag 12 augustus was er geen wagon 157 (couchette met ligplaatsen).
    Hiervoor in de plaats was een SBB-wagon 1e klas.
    Wel ruime zitplaatsen, maar geen verstelbare stoelen. Geen oog dicht gedaan. I.v.m. veiligheid bleven de lampen (fel) branden.
    Voor ons geen nachttrein meer.

    • De OBB pronkt altijd in de media met de RailJets die op de Westbahn rijden maar als je achter de façade kijkt rijdt op de rest van hun netwerk veel verouderd materieel.

Share

Recent Posts

Trein naar Berlijn, vanaf € 10 met GoVolta: een betaalbare reiservaring

Vanaf 1 mei 2024 wordt reizen naar Berlijn een stuk toegankelijker en betaalbaarder dankzij de…

19 uur terug

Denkend aan Zwitserland of liever Reizend naar Zwitserland?

Terwijl het televisieprogramma "Denkend aan Zwitserland" van Omroep Max de harten van vele Nederlanders verovert,…

1 dag terug

Vakantie Zwitserland per trein? Tips en tricks

Zwitserland, bekend om zijn adembenemende landschappen, knusse bergdorpjes en efficiënte treinnetwerk, is de perfecte bestemming…

1 dag terug

Nieuw vervoersplan bij extreem winterweer moet ervoor zorgen dat deel van alle treinen kan blijven rijden

Een nieuw collectief vervoersplan van treinvervoerders moet ervoor zorgen dat zo'n 15 procent van alle…

2 dagen terug

Bijna helft van alle IC Direct-treinen op HSL vertraagd door werkzaamheden en problemen op spoor

De afgelopen maand was 47 procent van alle IC Direct-treinen op de HSL (Breda-Rotterdam-Amsterdam) vertraagd,…

3 dagen terug

Reserveren verplicht voor de ICE Amsterdam – Frankfurt / Basel

Wil je met de trein naar Duitsland? Als je gebruik maakt van de ICE Amsterdam-…

3 dagen terug