Toch niet zo lekker slapen: Nightjet-reizigers stuiten regelmatig op ‘downgrade’
14 aug 2023 9:35
Uit onderzoek van de Oostenrijkse krant Der Standard blijkt dat Nightjet-treinen regelmatig rondrijden met een aangepaste samenstelling. Dat resulteert in lager reiscomfort, omdat bijvoorbeeld een luxe slaaprijtuig vervangen wordt door een couchette of zelfs zitrijtuig. Ook de Nightjets naar Nederland kampen met dit euvel.
Nightjet, het slaaptreinmerk van de Oostenrijkse spoorwegen ÖBB, bouwt sinds 2016 aan een groot netwerk van slaaptreinen door West- en Centraal-Europa. Een rit in de kenmerkende hemelsblauwe rijtuigen kun je afleggen in een slaap-, couchette- of zitrijtuig. Een slaaprijtuig is luxe uitgerust met privécabines inclusief douche, terwijl je in de couchette- of zitopties rekening moet houden met andere reizigers in je coupé. Schone slaper die in een zitrijtuig überhaupt aan slapen toekomt tijdens de reis.
Niet nakomen
Der Standard deed onderzoek naar de daadwerkelijke inzet van die rijtuigen en kwam tot de conclusie dat ÖBB vaak niet nakomt wat het plant en belooft. Tussen Wenen en Bregenz komt uitval en dus een lagere ‘slaapklasse’ bij maar liefst 30% van de treinen voor. Naar Ancona en Zürich schurkt dat percentage tegen de 10% aan. Opvallend is dat de ÖBB haar Nightjets naar Berlijn en Parijs juist heel goed weet te onderhouden: daar betreft de uitval van rijtuigen resp. 0,8% en 1,8%.
Rijtuig vervangen
Ook Nightjet-reizigers naar Nederland krijgen volgens Der Standard onverhoopt met uitval te maken. De Nightjet van Wenen/Innsbruck naar Amsterdam rijdt in 7,1% van de gevallen met een veranderde rijtuigsamenstelling. Uit een aantal geboekte reizen voor reizigers van Treinrondreis.nl blijkt dat de verbinding Zürich-Amsterdam eveneens niet altijd te vertrouwen is: in juli meldden verschillende klanten dat het geboekte slaaprijtuig vervangen werd door een minder comfortabel ligrijtuig.
Bij veruit de meeste ‘downgrades’ gaat het volgens Der Standard om een ligrijtuig (couchette) in plaats van een slaaprijtuig. Van slaaprijtuig naar zitrijtuig komt zelden voor. Binnen de zitrijtuigen kan het ook nog misgaan: volgens de Oostenrijkse krant rijdt de Nightjet tussen Wenen en Bregenz al maanden standaard met een ‘open’ zitrijtuig in 2×2-opstelling, in plaats van een coupérijtuig waarbij je met z’n zessen in een coupé zit.
Nieuwe vloot
ÖBB is momenteel druk bezig met het vernieuwen van de Nightjet-vloot. Dat worden moderne Siemens-treinstellen waarvan er ruim 30 besteld zijn. Tot die tijd doen de Oostenrijkers er volgens Der Standard goed aan om op tijd duidelijk te maken dat de geplande rijtuiginzet niet doorgaat, zodat reizigers de kans hebben om om te boeken.
Wij gingen met de Nightjet van Amsterdam naar Basel in juli. We hadden betaald voor een slaaprijtuig en we kregen een courgette.
Ook lekker, maar misschien eerst grillen ipv rauw
Een courgette in plaats van een slaaprijtuig valt natuurlijk rauw op je dak.
wel geld terug?
Slaapwagen ook bij onze reis naar Milaan vervangen op de terugweg. Conducteur adviseerde claim bij obb neer te leggen. Hebban dat gedaan en 130€ teruggekregen.
U bedoelt zeker couchette. Een courgette behoort toch echt tot de groentes en lijkt wel wat op een komkommer.
Heen met vliegtuig en terug vanuit Praag met de nachttrein, leek mij leuk zodat mijn vrouw het ook eens kon ervaren. Was al jaren terug. Geboekt was een couchette, toen we het perron opliepen bleek er een 1e klas zitrijtuig te staan met 1+2 open ruimte. De meest verschrikkelijke nacht in jaren. Nachttreinen hebben sindsdien voor altijd afgedaan.
Ja mijn vriendin woont in Basel dus wij gaan/gingen regelmatig met de nachttrein. Todat dit soort praktijken (van slaapcabine naar 1e klas zitplaats als je de volgende dag gewoon moet werken) het ondoenlijk maakten. Nu vliegen we meestal, veel goedkoper en betrouwbaarder; heel zonde.
We zijn ook met de Ob getwist van Hamburg naar Insbruck de reis was Bor ons een crime er deugde werkelijk niets aan
Lange wachttijden veel stops en geen enkel comfort een keer nooit weer
Maar de geruchten reis was nog erger heen service mensen die hulp nodig hadden werden niet gehoord
Dit was met de urloup expres
Euuhhh….okee…denk ik.
Misschien je berichtje nog eens nalezen voordat je de redactie plaatst?
Is werkelijk geen touw aan vast te knopen
Redactie of reactie?
Hahah dan kan jij niet lezen blijk baar ik snap het volkomen niet volledig goed geformuleerd maar zeker begrijp baar ik zie dit vaker voor komen dat mensen zoo tiepen dus leer lezen of commentaar niet
Als als dit ook niet kan lezen ga trug naar school
Urlaubsexpress Hamburg Verona, auto mee ook. Was met EECT rijtuigen. Vetraging, hitte, storingen
Maar Verona werd wel gehaald en rechtstreeks!
Ik snap je reactie, maar dat bedrijf, Urlaub Express, deed het wel heel slecht.
Afgelopen juni ben ik met mijn gezin met 3 kinderen 4,6,7 naar Wenen geweest. We hadden op de heen en terugreis een 6 persoons slaapcabine. Op de heen reis is onze dochter tussen het “valnet” doorgebakken van 2 hoog, er was toen geen ijs of medische assistentie aan boord….. Gelukkig viel alles mee, maar erg vervelend. En op de terugreis kregen we stoelen ipv bedden omdat er wat mis was met het slaapreituig, daarbij was er ook geen ontbijt, dit was een ware hel met 3 kinderen. Wij wachten nog steeds op afhandeling van de onze klacht bij obb.
Dag Remco,
Ik raad je aan om via deze instantie een klacht in te dienen:
https://www.apf.gv.at/de/bahn.html
Dat is het Oostenrijkse evenknie van de inspectie leefomgeving en transport.
We hebben destijds met vertraging te maken gehad en niks gehoord van de ÖBB. Via de apf werd er contact gelegd en kregen we extra kosten vergoed.
Groet, Jens
Na de “dankzij” DB ter ziele gegane City Night Line heb ik voor mijn jaarlijks ca. 5 uitstapjes naar Zwitserland diverse alternatieven voor reizen in de nacht overwogen en gehad:
-/- Vliegen is geen optie, want de vluchttijden passen niet in mijn tijdsschema en tevens door het restvervoer is vliegen een veel duurdere optie. Nog los van onze zorg voor het milieu.
-/- Als eerste een aantal malen FLiXBUS geprobeerd. Hier moet je bij instappen oppassen dat je niet wordt besodemieterd door de buitenladse chauffeurs die menen dat je bagage te zwaar is en er ruw mee omgaan, tot beschadiging aan toe. Gelukkig in mijn geval is geen bagage gestolen. Bij FLiXBUS lukt het mij amper om een oog dicht te doen en enkele uren te slapen. Aan de grens te Basel is vaak Douane-controle en komt er een drugshond in de bus en moesten we één keer al onze bagage uit de bus zeulen.
+/- De nacht ICE via Hannover was een redelijk alternatief, maar is via NSInt. volgens mij niet meer te boeken.
+/- De NightJet: Hier heb ik de 6 persoons optie geprobeerd, echter naast het gegeven dat het me niet lukte om een lage ticketprijs te scoren, was het met zijn zessen een benauwde bedoening. Het beste (of minst slecht) voldoen mij de Zwitserse zitrijtuigen, 2e Klasse. Slapen lukt met mate.
Het beste voldeed mij de vliegtuigopstelling bij CNL, via onderstaande link. Een grote ruimte, met goede ventilatie en enige sociale controle:
https://rail.cc/nl/nachttreinen/muenchen-amsterdam-cnl418/12#gallery-10
Al met al: de NightJet is momenteel de minst slechte optie, maar kan veel beter.
Koop een Fresh N’ lebel noice canceling koptelefoon van tussen de 50-90 euro die werkt heel goed vind ik en gebruik ik altijd in de trein of vliegtuig
Deze Fresh n Rebel hoofdtelefoon kost 19,99 euro bij de Action
Dank aan jullie voor de tips. Ga ik proberen.
Boeken via de DB is over het algemeen makkelijker dan boeken via NSint. Dus tip: kijk daar eens (bij DB) als iets niet via NSint. te boeken is. Ook als het om treinen buiten Duitsland gaat.
Waarom zou de überhaupt een internationale treinreis willen boeken via NS?
Als ik ‘s nachts met de trein ga doe ik dat uitsluitend nog met een nacht-ICE en dan boek ik als het even kan eerste klas. Dat is prima te doen.
Nachttreinen met slaapaccomodatie mijd ik, weinig comfortabel en altijd storingen aan het stokoude materieel.
In augustus 2023 met de obb na httrein venlo naar wenen viel vies tegen ook een 6 persoons cabine gekregen slecht comfort niet geslapen en ontbijt hopeloos. Zeer slecht
Had je dat ook geboekt? De ligcoupes zijn vrij hard, en inderdaad bestaat het ontbijt het één of twee broodjes jam. Tegelijkertijd: bij Green City Trip krijg je helemaal geen broodje.
Helaas nostalgie: de op tijd rijdende vakantietreinen vanuit Amsterdam en Kopenhagen naar Rimini en Noord Italië. Toen kon er wel op tijd gereden worden met een uitstekende diner en lunch verzorging. Eens was de DB de beste maatschappij.
Tja, toen waren de lonen nog betaalbaar.
Heenreis op zondag 23 juli van Utrecht naar Zürich. Met 4 personen in een 6-persoons couchette in wagon 157. De schuifdeur tussen wagon 157 en de andere wagon was defect, bleef open staan. Hierdoor veel geluidsoverlast. De wagon met slaapplaatsen ontbrak. Hiervoor in de plaats was een wagon met ligplaatsen.
Veel vertraging, 2 uur.
Op de terugreis op vrijdag 12 augustus was er geen wagon 157 (couchette met ligplaatsen).
Hiervoor in de plaats was een SBB-wagon 1e klas.
Wel ruime zitplaatsen, maar geen verstelbare stoelen. Geen oog dicht gedaan. I.v.m. veiligheid bleven de lampen (fel) branden.
Voor ons geen nachttrein meer.
Bij ÖBB is de marketing beter dan het treinbedrijf.
Vanmoof onder de treinen?
De OBB pronkt altijd in de media met de RailJets die op de Westbahn rijden maar als je achter de façade kijkt rijdt op de rest van hun netwerk veel verouderd materieel.
Zowel op de heenreis als de terugreis in de maand juni waren de wc’s van het slaaprijtuig gesloten en verderop in de trein waren ze heel smerig. We moesten de hele nacht onze plas en poep ophouden en hebben het ontbijt maar overgeslagen. Onze vakantie was in Zwitserland.
Zwitserland is een verademing als je met openbaar vervoer reist: schone treinen en bussen, vriendelijk personeel en er wordt regelmatig gecontroleerd. Genoeg personeel ook op op de stations. De salarissen zijn in Zwitserland veel hoger dan in Nederland.
Wat doen de salarissen er toe? Alles is in Zwitserland ook veel duurder. Dus veel plezier hebben ze er alleen van in het buitenland. Zoals Nederland dat altijd in de top vijf staat van alle lijsten waar je in de top wil staan.
U reisde toch met een buitenlandse trein ook al suggereert u liever dat het een Nederlandse trein was.
Erg onverstandig. De reputatie komt te voet en gaat te paard.
Bij het vliegen krijg je eerder een upgrade dan een downgrade. Voor zover dat kan natuurlijk. Het liefst zouden ze de mensen in een vliegtuig staand vervoeren maar dat is toch wat gevaarlijk.
Als men niet levert dan wat de reiziger geboekt heeft zal men de de volgende keer weer voor het vliegtuig kiezen, omdat deze vele malen betrouwbaarder is. Dus daarom is dit artikel voor uw aangeboden door de IATA.
Weet je de reizigers willen voor goed koop met de NJ mee de trent is even goed koop met de trein mee , Oke als dat steeds meer gevraagd wordt en de reizigers blijven vragen en boeken voor de goed loopster wat zal de öbb dan doen , ja dan rijtuigen ombouwen duurt wel een tijdje, dit is aan de stoel peten zagen van wat goed gaat en vertrouwen in iets kapotmaken, en doe eens een goed onderzoek en niet op die manier sorry dit is voor de komkommer tijd nieuws
ArianSpijkjouwverhaalisbestmoeilijktelezenmisschienwiljedaarvolgendekeerietsjemeeraandachtaangevenoflatengeven.
volg eerst eens een cursus Nederlands!
Tja, als je niet krijgt wat je boekt, noem het maar komkommernieuws. En zo goedkoop is de Nightjet helemaal niet.
De nachttreinen worden steeds meer uitgebreid, maar het oudere materieel kan niet gelijk vervangen worden. Dat kost tijd en we kunnen nu al fijn door de nacht naar Basel, Zurich, Innsbruck, Berlijn, Wenen en straks zelfs naar Praag, Barcelona of Parijs! Wie had dat nou ooit verwacht , maar ook de Alpen Express als seizoenstrein of de gehuurde Szegit treinen zijn dan weer de speciale nachttreinen. Ook andere nachtverbindingen zijn een feit zoals Berlijn, Hamburg, Stockholm en Stuttgart, München Ost, Rijeka/Zagreb om wat te noemen. Ook daar rijden vaak oude karren mee, die zullen ooit wel vernieuwd worden, maar dat kost altijd een hoop tijd. Er wordt er wel aan gewerkt en de eerste nieuwelingen zullen pas komen rond 2025! Nog even geduld a.u.b.
Het meeste materieel in al die nachttreinen is 40 tot 50 jaar oud en dus inmiddels zwaar verouderd en storingsgevoelig. Behalve wat NightJets is er ook vrijwel niets in bestelling.
De Italianen hebben net een grote order geplaatst bij Skoda, dus er is meer in aantocht.
Probeer al enige tijd de Nightjet te boeken van Wenen naar NL, op een dag eind augustus. De hele week alleen maar zitplaatsen te boeken.
Dus nu wordt het de EN naar Berlin en daarvandaan naar NL. Nog goedkoper ook…
Een tip: Op de site van Nightjet is het mogelijk om, tegen meerprijs uiteraard, een complete zitcoupé te boeken, zeker buiten het hoogseizoen. Niet supercomfortabel, maar prima te doen als je bv. met zijn 2-en bent.
In februari had ik vanuit Wenen een slaaprijtuig ‘Deluxe’. Alles functioneerde naar wens, het ontbijt was prima en ik was zelfs een minuut te vroeg in Utrecht. Het kan dus wel.
Mijn eerdere ervaringen in het ligrijruig waren ook maar zo zo. Vorige week daarom maar eens het slaaprijtuig geboekt van Wenen naar Arnhem. Het rijtuig was dus aanwezig, redelijk schoon en ook de WCs werkten naar behoren. Eigenlijk prima gelegen en ook veel beter geslapen dan eerdere keren in het ligrijtuig.
Ik had vorig jaar ook een plek geboekt voor
mijn fiets, maar ze hadden het rijtuig wáar
de fiets mee gaat, niet meegenomen. Dus de fiets
kon niet mee, en ik ga niet zonder fiets.
En dan nog maanden moeten wachten om je
geld terug te krijgen. Voor mij geen
nachttrein meer.
Wij hadden via de NS een couchette geboekt naar Basel, enkele reis. Leek ons een ideaal begin van de fietsvakantie. Toen de trein eenmaal arriveerde bleek ons rijtuig niet te bestaan (!). De conductrice (NS) gaf ons de keuze mee te rijden op een stoel, of af te zien van de reis. In beide gevallen zouden we ons geld terugkrijgen. De nacht op een stoel ipv bed was natuurlijk geen succes, en absoluut geen goed begin van onze fietsvakantie. Maar de gedachte aan een gratis reis was een pleister op de wonde.
Eenmaal terug heb ik de NS gecontacteerd met dit verhaal. Na enkele weken (!) meldde ze doodleuk dat ze 50% zouden terugbetalen, en dat het ze speet dat de conductrice ons verkeerd had geïnformeerd. Bedankt en tot ziens.
Waarom de NS vindt dat wij 50% moeten betalen voor een niet geleverde dienst is mij een raadsel, en daar kreeg ik ook geen antwoord op. Lang verhaal kort, een jurist van de rechtsbijstandverzekering is er nu mee bezig.
Voor ons dus NOOIT meer de Nightjet. Volgend jaar maar weer met de boot naar Engeland. Goddank komen er steeds meer aanbieders van nachttreinen en zometeen ook andere internationale treinen.
De standaard compensatie van Lig naar Zit of van slaap naar Lig is inderdaad 50%. Van slaap naar zit is 100% compensatie.
Ik heb ook altijd moeite met die compensatie. Boek je met Interrail? Dan betaal je 188 euro toeslag voor slaap 2, als je 50% terug betaald krijgt, betaal je dus 94 euro voor 2 personen. Terwijl je voor lig 4 2x 44 euro = 88 euro zou betalen. Je krijgt niet wat je gevraagd hebt, en betaald iets meer. Omgekeerde wereld. Overigens begrijp ik wel dat ze niet 100% standaard compenseren, want ze hebben niet alles geleverd, maar wel de reis naar Basel, alleen in een andere verkeerde accomodatie.
Een zitplaats kost minder dan 50% van de prijs van een ligplaats. Bovendien hadden we nooit uit vrije wil een zitplaats in deze trein geboekt. Ik begrijp dus werkelijk niet waarom 50% volgens de NS voldoende is. Gezien het veroorzaakte ongemak zou je toch een riante compensatie verwachten. Met deze houding jagen ze meer en meer reizigers de trein uit. Wij boeken in elk geval nooit meer een nachttrein bij de NS (of ÖBB).
Volgens onze jurist is 100% overigens niet haalbaar, al is dit ons door NS personeel toegezegd. Zij eist namens ons nu het verschil tussen een zitplaats en een ligplaats. Dat gaat niet eens om heel veel geld maar inmiddels is dit een principekwestie geworden.
Is de fiets wel voor 100% getransporteerd? En tegen een eigen tarief, of binnen het tarief per reiziger?
Voor de fietsen hadden we aparte tickets. Maar dat zijn de kosten niet.
Vreemd, kijk je nu op de website van Nightjet en wil je een reis boeken van Basel SBB naar Utrecht, dan zijn er geen zitplaatsen beschikbaar. Alleen lig- en slaapplaatsen.
Bij een downgrade, van slaap- naar ligplaats of van lig- naar zitplaats, krijg je weliswaar 50% terug, maar uiteindelijk heb je naar m.i. dan toch de volledige prijs betaald voor de gekregen plaats.
Hoezo reductie?
Ik ging met de NJ met rolstoel in een speciale rolstoelcoupé van Utrecht CS naar Basel, helaas de wagon met rolstoelcoupé was er niet, vervangen voor 6-persoons zit/ligcoupées… maar de rolstoellift paste daardoor niet, mijn electrische rolstoel kon ook niet in de gang komen, en ook in de coupé was er geen plaats voor geweest. Ze hebben hem zelf in de trein getild (ruim 70 kg) en ik moest zelf instappen… (als ik dat niet kon zou ik zonder pardon achtergelaten worden op het station zonder mogelijkheid om thuis te komen want hulp bij de trein moet 24 uur vantevoren aangevraagd worden)mijn rolstoel blokkeerde het toilet, en micht eigenlijk niet op het balkon staan, maar ik weigerde achtergelaten te worden dus hebben ze de regels genegeerd. Het was een downgrade zonder waarschuwing en dan krijg je ook meteen niet je bijbehorende ontbijt en andere voorzieningen, dat is wel stom. Maar op de terugweg was onze rolstoelcoupé er wel alleen lagen er anderen in te slapen…. Terwijl je voor een rolstoelcoupé echt moeite moet doen om alkes te reserveren en bewijzen en alle hulp op de verschillende stations te regelen. Dat is geen simpel kaartje kopen en dan doen ze toch net alsof ze niet wisten dat je met een rolstoel komt…. je moet zelfs de maten opgeven….
Kortom, reizen met de trein is duurzaam maar vrijwel altijd de duurdere, tijdrovende en klantonvriendelijke optie.
Op welke termijn kunnen we die nieuw bestelde slaaprijtuigen in actie zien? We zaten voor volgend jaar juni te kijken om de slaaptrein naar Innsbruck te nemen voor een stressloze reis. Maar als ik de berichten lees, zou het op een dure slapeloze nacht neer kunnen komen.
Op zn vroegst 2025, maar eerder 2026. Mijn inziens wil ÖBB te snel uitbreiden, waardoor er teveel uitval is. Toch is de trein naar Innsbruck en Wenen meestal wel compleet, ik vermoed rond de 95%.
Dank je. Is dat soort informatie ergens te vinden? Ik heb een Zugfinder account, maar daar zie ik alleen vertragingen en annuleringen?
Afgaande op de reacties op dit artikel lijkt het wel of het vrijwel altijd fout gaat. Ik denk dat dit een vertekend beeld geeft, want zij die niets te klagen hebben nemen doorgaans niet de moeite om te reageren.
Dat is waar, maar rijtuig uitval komt te vaak voor. Zeker bij de nachttrein Amsterdam – Zürich. Daar lijkt sinds eind juni of begin juli een stam rond te rijden waar structureel 1 of 2 slaaprijtuigen ontbreken. Nu is een downgrade van slaap naar lig vervelend maar nog te overzien. Maar naar zit is het redelijk dramatisch. Dat gebeurd gelukkig heel weinig.
In onze trein (5 mei) zat het hele zitrijtuig vol met mensen die een bed hadden moeten hebben. N=1, maar het gebeurt dus weldegelijk en inderdaad is dit redelijk dramatisch.
Overigens bleek gedurende de nacht dat veel plekken in het zitrijtuig door andere reizigers gereserveerd waren, terwijl ons was verteld dat we mochten zitten waar we wilden omdat er na ons niemand meer zou instappen. Echt top!
Met stokoud materieel weet je dat er om de haverklap storingen zullen zijn, vergelijk het met een antieke auto. Zolang er geen nieuwe treinen komen zal het niet beter worden.
September 2022: Nightjet Utrecht-Basel in een 50 jaar oud slaaprijtuig vol gebreken. Oktober 2022 Basel-Utrecht slaaprijtuig vervangen door ligrijtuig. April 2023 Nightjet Utrecht-Zurich wordt 1 uur voor vertrek gecanceld. Onder druk van ProRail personeel een nachtelijke reis vol overstappen gemaakt. Ik heb dus geen positieve indruk van Nightjet. Wel positief is dat ze claims snel afhandelen, alsmede de terugbetaling.
Ik reis vaker naar Zwitserland met de Nightjet. Ik vind het een efficiënte manier om te reizen en geeft me een goed gevoel, geen last van vliegschaamte.
Sommige dingen gaan heel goed, zoals het boeken (doe ik via Öbb), op tijd vertrekken, veel bagage mee, persoonlijke benadering en vaak leuke reisgenoten.
Maar veel van wat hierboven staat, herken ik ook. Toiletten in wagon kapot, koffiemachine kapot, downgrade van slaap naar couchette en vorige week nog downgrade van couchette naar 1e klas rijtuig. Gelukkig had ik mijn matje mee en heb ik in het gangpad geslapen.
Wat de ÖBB wel goed deed, was dat ik binnen 10 minuten een voucher had gekregen voor de helft van de kosten. Wat ik alleen niet begreep, was dat ik ook 10% korting zou krijgen op de volgende treinreis, maar die stond niet op de voucher.
Ik baal wel echt steeds van die slechte service, je gaat er toch vanuit dat je goed kan slapen.
Ook Kopenhagen – Stockholm loopt niet perfect. Op 20 mei 2023 geen water en geen WiFi in onze wagon. 25% korting gekregen.
Mijn verhaal vertoont hiermee zorgwekkende gelijkenissen. Ik schreef onderstaande brief aan de NS, 4 maanden later nog steeds geen antwoord:
Mijn eerste verbazing was dat de tickets op jullie website die mijn voorkeur hadden enkel telefonisch geboekt konden worden. Toen ik een medewerker aan de lijn had vroeg die allemaal dingen waar ik geen enkel idee van had: welke precieze reisformule, welke slaapplaats?.. etc. Ik vind dat vreemd en het schrikt mensen af.
Maar ik wilde niet bij de eerste hobbel opgeven, en heb vervolgens zelf het aanbod bestudeerd (welke soorten slaapplaatsen, wat mag je verwachten je voor deze prijzige kaartjes etc). En toen opnieuw gebeld met mijn wensen. Ter plekke heb ik toen aan de telefoon akkoord gegeven voor een treinkaartje van 647,-.
Toen ik hoorde dat collega’s voor 1/10e van dat bedrag een vlucht hebben geboekt, drong tot me door dat dit niet de meest logische aankoop was. Maar ik had gekozen, en zou het allemaal beleven.
Een dag voor vertrek ontving ik een mailbericht van u dat de slaapwagon niet aangehaakt zou worden. Maar dat we in de plaats daarvan door de treinbegeleider naar een ligplaats zouden worden geholpen.
Ik zou voor dit ongemak aan 50% van de prijs reizen. Vervelend, maar dat leek me een faire oplossing. Echter, eenmaal in Utrecht geïnformeerd naar welke wagon nu mijn ligplaats zich bevond, bleek bij het instappen dat er zelfs geen ligplaats beschikbaar was. Met andere woorden: u hebt zich niet aan uw kant van de afspraak gehouden. Er had op zijn minst een ligplaats moeten aanwezig zijn, en nu kon er enkel gezeten worden (10 uur lang).
Toen ik uw service nummer belde gaf uw medewerker aan niks te kunnen betekenen omdat ik al ingestapt was en dat het boeken van een hotel met geen enkele garantie door u zou worden vergoed. Ik ben dus blijven zitten en heb daardoor een extra dag moeten bijkomen, terwijl de gedachte juist was om lekker uitgeslapen aan de andere kant van de Alpen aan te komen.
Ik ben er de persoon niet naar, maar deze uiterst belabberde service is voor mij reden om het gehele bedrag terug te claimen. Ik doe dat niet enkel met mijn eigen waardigheid en portemonnee in gedachten. Ik vind dit in het licht van de duurzaamheidsopgave de trein een betrouwbaar vervoermiddel moet zijn. En ik begrijp dat u ook deels afhankelijk bent van buitenlandse maatschappijen, maar als verkoper moet u als NS International weten met welke partijen u zaken doet.
Ik hoop dat je net als ik een rechtsbijstandverzekering hebt. Maar het natuurlijk volstrekt bezopen dat dit nodig is om een redelijke compensatie van NS te krijgen.
Ik zou willen dat het anders was, maar vliegen is goedkoper, sneller en betrouwbaarder. En als er daar iets mis gaat krijg je een compensatie waar de NS steil van achterover zou slaan.
Zowat 20 jaar geleden Brussel-Wenen in T-3. Op zich een goed ingericht coupé. Maar ons coupé zat boven de wielen waardoor elke spoorwissel hoor- en voelbaar was. Heel weinig geslapen. Bij opzoeking naar de reden van ongemak bleek dat alleen de interieurs waren vernieuwd, maar het chassis en de onderstellen al veel ouder waren van de periode 1970 en ouder. Wij hadden een reis naar Wenen gepland, maar na alle negatieve reacties te lezen kiezen we voor de 4de keer de ICE vanuit Brussel.
Op dit moment in de nightjet van wörgl naar Amsterdam eerst al twee uur vertraging! En tot onze verbazing werden we in een soort vee wagen gestopt! Terwijl ik voor ruim €360 een privé cabine had geboekt! Nu met zes personen in een 30 jaar oude, rammelende treinstel! Waarvan maar één wc ingebruik is! Dit is geen downgrade maar, als bedrijf zijnde, je klanten niet serieus nemen!
De “conducteur” legt daarbij het probleem bij mij/ons terwijl het probleem daadwerkelijk bij de ÖBB ligt! Deze leveren niet dat wat mij beloofd is! Ik begrijp uit bovenstaande reacties dat je maar een deel van de reissom terug krijgt!??
Het is beter dat de nachttreinen
alleen slaaprijtuigen hebben.
Geen primitieve couchette
rijtuigen.De vroegere nachttreinen
tussen Frankrijk en Spanje hadden
ook alleen slaaprijtuigen.
wat een ellende. ns niet betrouwbaar!
Helaas kan ik geen betere verhalen vertellen. De heenreis naar Zürich ging prima. maar terug naar Nederland was het slaaprijtuig vervangen door een 2e-klas zitrijtuig. Grootste deel van de reizigers was een Zwitserse middelbareschoolklas die natuurlijk niet bepaald stil waren. Dat werd dus een helse nacht. Mijn zus is vorig jaar hetzelfde overkomen. En gezien alle verhalen in dit forum is dit dus een veelvoorkomend euvel. Mijn vriendin heeft van die reis nog week last gehad. Erg jammer want in theorie is het een geweldige manier om te reizen.
O ja, ik had direct na thuiskomst online een claim van NS-international ingediend en kreeg al binnen 2 dagen de mededeling dat het volledige reisbedrag, 460 euro, gerestitueerd zal worden. Als ik die nacht nou had kunnen slapen was ik slapend rijk geworden….
Ik schrijf dit bericht vanuit de nachttrein van Utrecht naar Wenen. Wat een deceptie.
Met onze twee kindjes van 4 en 2 zouden we zitplaatsen hebben in een zespersoons coupé. Niet perfect om te slapen, maar het is rustig en je kunt zelf het licht en de temperatuur regelen. Komt wel goed, dachten we.
Na het instappen kwamen we erachter dat onze wagon vervangen was door een eenvoudige intercity-wagon: volledig open, hard TL-licht en de verwarming op 30 graden.
Dus, je raadt het al: wij zijn aan het begin van een lange nacht. Geen minuut slaap voor ons, en elke keer weer de kindjes in slaap sussen als ze jammerend wakker worden in die gekke, warme, maar vooral volledig verlichte wagon. En de eerste dag in Wenen zijn we kwijt.