youtube treinreiziger zoeken zoeken

Toeslag Intercity Direct tijdens daluren één euro verlaagd

klok 06 apr 2018 16:36

De toeslag voor de Intercity Direct wordt tijdens de daluren verlaagd. Dat heeft de Nederlandse Spoorwegen vandaag bekend gemaakt. Het spoorbedrijf wil reizigers op die manier verleiden om buiten de spits te reizen.

De Intercity Direct is de snelle intercity die via de hogesnelheidslijn rijdt. Tussen Schiphol en Rotterdam moeten treinreizigers normaal 2,40 euro toeslag betalen per enkele reis. Vanaf 9 april wordt die toeslag tijdens de daluren verlaagd naar 1,40 euro. NS wil reizigers met korting verleiden om buiten de spits te reizen met de Intercity Direct. In de spits kan NS de drukte nauwelijks aan. Het spoorbedrijf wijst erop dat het aantal reizigers tussen Amsterdam en Rotterdam in een jaar tijd zelfs met een kwart is toegenomen. De verlaagde prijs duurt tot en met 8 december. Vanaf 9 december hoopt NS de drukte op de hogesnelheidslijn beter aan te kunnen, door de introductie van een vijfde trein op de HSL.

Toeslagvrij

De afgelopen maanden was de trein buiten de spits helemaal toeslagvrij. Dat was het gevolg van een boete die de NS kreeg wegens ondermaatse prestaties van de Intercity Direct in 2015 en 2016. Het boetegeld werd op deze manier teruggegeven aan de reizigers. Na 8 april is de pot leeg en gaat de nieuwe kortingsregeling in. Daluren zijn de uren tussen 9.00 en 16.00 uur, van 18.30 tot 06.30 uur en weekend- en feestdagen.

Extra drukte

Treinreizigers naar Brussel maken vanaf 9 april ook gebruik van een verlengde Intercity Direct trein. Op het drukste traject (Amsterdam – Rotterdam), komen er geen treinen bij, maar wel veel extra reizigers. Tussen Amsterdam en Rotterdam neemt het aantal langzame treinen tegelijkertijd wel af. Om de drukte op te vangen krijgt de trein naar Brussel vanaf mei wel een extra rijtuig. Als het haalbaar is, wil NS later alle Intercity Direct-treinen van een zevende rijtuig voorzien. Zowel de technische aspecten als de kosten worden nog onderzocht.

Kritiek

Reizigersorganisaties gaat de korting niet ver genoeg. Rover roept NS op om hier een vaste maatregel van te maken. “Ook in 2019 zul je dit probleem houden, want er komt niet meer materieel”, licht woordvoerder Freek Bos toe tegenover het Algemeen Dagblad. Rikus Spithorst van Maatschappij voor Beter OV moet lachen om de maatregel van NS. “Een eurootje minder, alsof het straatarme reizigers zijn, dat is een belediging aan het adres van de reiziger”, aldus Spithorst in het AD. Bovendien gaat het volgens Spithorst niet werken, omdat reizigers zich niet zozeer door de prijs laten leiden.

12 gedachten over “Toeslag Intercity Direct tijdens daluren één euro verlaagd”

  1. hanzeboog2012 schreef:

    Slecht argument van Rikus Spithorst. Toen de toeslag omlaag ging van E 6,– naar E 2,40 nam het aantal treinreizigers fors toe. De IC Direct in 2011 was kwalitatief toen ook veel slechter dan nu.

    Niet dat de Intercity Direct nog goed presteert. Maar geleidelijk aan zijn de prestaties wel beter geworden. Nee de treinreizigers laten zich niet alleen door de prijs leiden. Maar de treinreizigers vinden het best aantrekkelijk om voor E 1,40 i.p.v. E 2,40 in de daluren de Intercity Direct te reizen. Zeker als de punctualiteit hoger wordt en de uitval minder wordt. Dan wordt de drempel voor treinreizigers om de Intercity Direct in de dal – en spitsuren te nemen steeds minder groot.

    Notoir kritiek op NS geven is simpel.

    1. Puck schreef:

      Van €6 naar €2,40 is ook wel een groter verschil dan van €2,40 naar €1,40. Maar de toeslag blijft belachelijk, en niet iets wat ik ga betalen voor die lachwekkende 20 km/u extra. Laat ze eerst maar eens met échte hoge snelheid rijden.

      1. Thom schreef:

        Ben het er mee eens dat het beschaamtelijk wat na geleverd heeft op dit spoor, maar het gaat alsnog om een substantiële afname in reistijd, bijna een halvering tussen Amsterdam Centraal en Rotterdam Centraal: van 70 naar 40 minuten.

        1. Hildebrand van Kuijeren (Treinreiziger.nl) schreef:

          Klopt, al is het eigenlijk een reistijd besparing van 20 minuten. De intercity’s deden er voor de HSL er circa 60 minuten over. Nu we een HSL hebben, maken de intercity´s meer stops en is het verschil circa een half uur.

  2. Jan schreef:

    Deze toeslag moet helemaal verdwijnen.
    De NS tekent voor Rotterdam-Schiphol al alsof je via Den Haag reist. Er zit in de normale prijs dus al een flinke toeslag verwerkt.

    1. hanzeboog2012 schreef:

      Geen verkeerd idee om de toeslag af te schaffen. Het schept/schiep onduidelijkheid, irritatie, onbegrip.

      Maar daar kunnen ze nu beter mee wachten. De korte Intercity Direct met 4 tweede klas en 2 eerste klas is nu behoorlijk vol. Laat staan als ze de toeslag volledig afschaffen.

      Wie weet dat ze de toeslag gaan afschaffen als er genoeg ICNG op de HSL rijden. Als de toeslag wordt afgeschaft op de HSL gaat de vervoersstroom tussen Amsterdam – Schiphol/Haarlem – Den Haag – Rotterdam meer verschuiven naar de HSL.

  3. Garard schreef:

    Ik vind met mijn weekend vrij het de snelste manier om naar Rotterdam te rijden.

    De toeslag vond ik ook niet vervelend en nu het nog verlaagd wordt is dit prima.

    Wat mij het meeste irriteert zijn de Schiphol reizigers cq toeristen zie alleen A’dam/Schiphol reizen. Daar is deze trein niet voor bedoeld m.i., dit kost zoveel instap/uitstaptijd bij A’dam en Schiphol.

    1. Peter schreef:

      The IC direct is meant BOTH for passengers to Rotterdam AND for passengers to Schiphol. Stop thinking that you are more important than other travellers.

    2. Hildebrand van Kuijeren (Treinreiziger.nl) schreef:

      De toeslag is tussen Schiphol en Amsterdam terecht verwijderd, tussen beide stations heeft de IC Direct ook een functie voor toeristen. Ik heb daar geen problemen mee.

      1. Bert Sitters schreef:

        Reizigers uit het buitenland die op Schiphol aankomen zien daar op het perron een trein aangegeven met bestemming Amsterdam Centraal. Hoe zou moeilijk uit te leggen als zij behalve een kaartje ook nog een een toeslag zouden moeten betalen.

        1. Jan schreef:

          Zijn toeristen die op Schiphol aankomen met bestemming Rotterdam hoger opgeleid ?

  4. Bert Sitters schreef:

    De grote meute gaat naar Amsterdam.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.